Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

XP hackat på sex minuter


Andreas Leijon

Rekommendera Poster

Andreas Leijon

Under en demonstration av den obefintliga säkerheten i ett icke-uppdaterat Windows XP lyckades en brittisk säkerhetsexpert hacka sig till full åtkomst på ynka sex minuter. Slutsatsen som både Mac- och Windowsanvändare bör dra är enkel.Läs hela nyheten på MacWorld.se!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

en läxa som framför allt Window- men även vi Macanvändare bör lära oss är lätt: Finns det en säkerhetsuppdatering – installera den.

Läs hela nyheten på MacWorld.se!

En för tam och diplomatisk slutsats, visserligen sann men för platt.

För att komma till själva kärnan av det hela, utan skygglappar och hämmande hänsyn till andra hos IDG, så kan slutsatsen bara bli en:

Windows PC:n duger inte ens till att surfa med så stoppa den där den hör hemma, i en sop-container.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men vad ÄÄÄR det här för skit? Vem väljer era ap-dåliga artiklar?

Vad jag vet så säljs inte ens XP utan SP2 längre så denna artikel var m.ao intressant för hmm...vad blir det 5 år sen?

 

Och mikael.... "duger inte ens till att surfa"

 

Söker du fortfarande jobb? Snälla låt i såna fall just DET bli dom första orden du yttrar när du är på intervju hos ett företag som kör MS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcuslilliebjorn

Håller med Ardrí. Hade nog varit lite mer intressant om det hade varit på Vista. Men med tanke på att väldigt många fortfarande använder XP och föredrar det framför Vista blir det lite mer intressant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple

mig veterligen tog det inte så himla lång tid att hacka en fullt uppdaterad MBP heller? ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brukar tycka att ardri är lite överdriven, det är ha även nu men han har en poäng. Känns lite gammalt...

 

Sen så undrar jag varför vi konstant ska hacka ner på alla windowsanvändare?

Finns lika många fördelar med windows som det finns för OSX säkerligen...

 

Jag tycker det börja likna nån form av rasism, alla macare ska hata windows, varför?

Ifall microsoft hade byggt alla PC själva så hade Windows åsså varit stabilare tror jag.

 

Det är bra att det finns allternativ för folk som inte kan lägga enorma pengar på en dator, Macen kostar ju faktiskt en del (å med det menar jag att de första datorerna kostar ju 10.000. Bortsett från minin.)

 

Låt inte alla windowsare ha rätt när det gäller att vi är nån form av sekt som hatar ala windowsanvändare och bränner pcburkar på hemliga möten i långa rockar;)

 

Jag har personligen haft mycket problem med just Windows XP och framför allt windows 2000.

Men jag har åsså haft grymt stora problem med min förra MacBook som bara var ett helvete.

 

Så lite kärlek istället! Skriv om saker som är intressant och sluta bete er som en skvallertidning som smutskastar Windows. Jag menar det är ju som sagt inte aktuellt, hade det varit vista så hade det varit en nyhet och ett allvarligt säkerhetsfel som är bra att veta om. Men nu kändes det bara som ett hån. Alla vi här vet redan varför vi ska ha en mac framför PC.

 

Vi ska inte behöva gå den väg som alla kassa politiker går för att få folk att förstå att Mac är bra. Att smutskasta är inte rätt väg!

 

Det är en riktigt bra tidning ni gör, webtidningen med och framför allt detta forumet, men ibland så är det lite lökiga artiklar, även en del inlägg som bara är dumma och hånande..

 

Försöker inte slå nån på fingrarna så förstå/missförstå mig rätt!

 

(Det är inte bara den här artikeln jag tänker på i min text, denna hade ju trots allt en tanke)

 

Är lite trött så ursäkta ifall jag stavat fel eller om jag formulerat mig konstigt men jag tror ni förstår!

 

Haade bra!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...

Det är bra att det finns allternativ för folk som inte kan lägga enorma pengar på en dator, Macen kostar ju faktiskt en del (å med det menar jag att de första datorerna kostar ju 10.000. Bortsett från minin.)

...

Det vettigaste är väl då att lägga lite av budgeten på lämplig Linuxvariant istället för en dyr Windowslicens?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det vettigaste är väl då att lägga lite av budgeten på lämplig Linuxvariant istället för en dyr Windowslicens?

 

 

Håller helt med men det är oftast windows som är på tapeten...

 

Sen att förklara för de stora massorna att linux finns är ju inte det lättaste...

 

Folk är ju rädda för förändring.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det vettigaste är väl då att lägga lite av budgeten på lämplig Linuxvariant istället för en dyr Windowslicens?

 

Fast verkligheten ser ändå ut sådan att det i princip är omöjligt för tillverkarna att sälja en dator utan Windows idag (hell, det gav ju tom Apple en rejäl försäljningsboost) många är villiga att pröva/köra Linux, men i princip ingen är beredd att byta ut sitt Windows.

 

Jag älskar mikaellqs dissar av Microsoft.

 

Jag med, allra helst eftersom dom i princip alltid är helt osakliga och oftast inte tål ens en första granskning (och oftast så får man ju ingen kommentar om man gör en saklig analys och ifrågasätter vad han säger).

Jag tycker det säger ganska mycket om honom som person...(exakt VAD vet jag inte dock...så mycket hat i en sån liten kropp ?)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast verkligheten ser ändå ut sådan att det i princip är omöjligt för tillverkarna att sälja en dator utan Windows idag (hell, det gav ju tom Apple en rejäl försäljningsboost) många är villiga att pröva/köra Linux, men i princip ingen är beredd att byta ut sitt Windows.

...

Försök inte blanda in verkligheten i det här tack! :stjarnsmall:

 

God natt :nattinatti:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller helt med men det är oftast windows som är på tapeten...

 

Sen att förklara för de stora massorna att linux finns är ju inte det lättaste...

 

Folk är ju rädda för förändring.

 

Windows funkar för många, mig inkluderad. Tröttsamt med allt skitsnack som dessutom främst kommer från folk som inte använder operativet. Vartifrån kommer detta blinda hat gentemot ett operativsystem?

 

Menar du att jag är överdriven eller att mina inlägg är överdrivna? Överdrivna hur? För aggresiva? För många? För få? Oseriösa? Kan du vara lite mer specifik. Detsamma skulle ju egentligen kunna sägas om alla trådar du startat om din trasiga macbook eller din iPod Touch, eller alla trådar om dina hemmagjorda filmer eller nya trådar du startar för att visa bilder?

Inget illa menat alltså..bara undrar vad du menar? I övrigt håller jag med om ditt längre inlägg här ovanför.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelar ju ingen roll om XP blir hackat på sex minuter, För det är väl ingen svensson här som sitter på nasa papper o har så mycket hemskt att dölja, och för den delen så är det ett helt ouppdaterat. Jag tror inte Mac os x bla bla funkar så fint från version 1.

 

Onödigt att klanka på Windows om ni är rädda för att bli "hackade" använd det inte då.

 

Hotet riktas mot Mac mer och mer så snart sitter ni snart med anti virus och brandvägg och darrar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Slappna av krigare! :borstatanderna: VArför måsta man gå igång på en tramsartikel? Garva en stund och gå vidare... :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hotet riktas mot Mac mer och mer så snart sitter ni snart med anti virus och brandvägg och darrar.

 

Efter sex år med OS X finns det kanske ett allvarligare virus/trojan. Eftersom den inte har definierats vad jag har sett, tar jag den inte på allvar än. Visst kan framtiden bli liknande Win, men under tiden ska jag surfa och ha det bra. Brandvägg ska alla ha och det finns en duktig sådan inbyggd i OS X.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Slappna av krigare! :borstatanderna: VArför måsta man gå igång på en tramsartikel? Garva en stund och gå vidare... :P

 

Det är en idiot-artikel som nästan känns att den är placerad där för att det ska bli ett löjligt datorkrig runt den. Dessutom, det är ju ett diskussionsforum. Artikeln är skit och jag ville påpeka det. Jag är absolut inte en MS-Krigare...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med Ardrí. Hade nog varit lite mer intressant om det hade varit på Vista. Men med tanke på att väldigt många fortfarande använder XP och föredrar det framför Vista blir det lite mer intressant.

Enligt en bekant som säljer till företag säger att fler än 95% vill ha XP, och det kvittar vilken version av XP som diskuteras och testas, den har exploaterats så många gånger av så många olika sorters skräpmjukvara att inte ens de med de största skygglapparna kan ha missat det.

 

Vidare så finns det goda skäl även för Mac användare att bli irriterade över den förbedrövligt usla standarden på XP då de används flitigt som zombies för att sprida spam både via e-post och internet-forum. Skiten drar dessutom ner bandbredden så att även vi får surfa långsammare och vissa sajter kan bli svårtillgängliga eller helt nere. :superirriterad:

 

Blev det här förklarat tydligt nog? :crossfingers:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det också har blivit alldeles för mycket Windows-dissande nu, börjar tröttna på samma gamla tjat om hur dåligt det är. Jag gillar själv inte Windows men inte går jag runt och tjatar det som en liten barnunge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows funkar för många, mig inkluderad. Tröttsamt med allt skitsnack som dessutom främst kommer från folk som inte använder operativet. Vartifrån kommer detta blinda hat gentemot ett operativsystem?

 

Menar du att jag är överdriven eller att mina inlägg är överdrivna? Överdrivna hur? För aggresiva? För många? För få? Oseriösa? Kan du vara lite mer specifik. Detsamma skulle ju egentligen kunna sägas om alla trådar du startat om din trasiga macbook eller din iPod Touch, eller alla trådar om dina hemmagjorda filmer eller nya trådar du startar för att visa bilder?

Inget illa menat alltså..bara undrar vad du menar? I övrigt håller jag med om ditt längre inlägg här ovanför.

 

Dax att gräva ner yxorna;)

 

Det jag menar med linux framför windows är i budgetsamanhang då det är dyrare att köpa en windowslicens... Har inget emot Windows, gick datorteknik på gymnasiet och har lärt mig att sköter man det så är det inga problem. Men det är svårare att hålla det rullande.

 

Det blir allt fler kompisar som jag får hälsa på för att de inte vet vad de klickar på på nätet.

Virus och trojaner är ju ett problem. Dom undrar varför datorn blir seg vid start när de har typ 50 program som ska startas.

 

Sådant är ju lite enklare med OSX.

 

Det jag menar är att, ofta säger du vad jag tänker och tycker men lite för rått. Men det kanske är nått som behövs ibland, jag vet inte. Gillar inte när det låter som om det blir mera personangrepp än en debatt.. Du menar kanske inte så men det känns så ibland.

 

Menade inte att tala illa om dej...

 

Haha ja jag har lagt många onödiga inlägg..

 

Haade!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Söker du fortfarande jobb? Snälla låt i såna fall just DET bli dom första orden du yttrar när du är på intervju hos ett företag som kör MS.

Söker inte dom jobben men har med varierande framgång fått fler att förstå det du inte förstår att kvantitet och kvalitet helt saknar korrelation.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Åh nej, ett 6 år gammalt OS kan hackas på 6 min av en säkerhetsexpert!". *zzz*

 

2001 körde väl Apple OS 9 som bäst, eller ev. nån jävligt skakig version av OS X (kommer ihåg den första artikeln i MW om testversionen: Den störtdök när man försökte starta mer än en film i QuickTime".....

 

Missuppfatta mig rätt; jag är inget fan av XP, men denna artikel är bara löjlig. Enda effekten den har är att bidra till datorkrig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Söker inte dom jobben men har med varierande framgång fått fler att förstå det du inte förstår att kvantitet och kvalitet helt saknar korrelation.

 

Nu säger han ju inte att Windows XP är bättre för att fler använder det. Han säger väl ÖVER HUVUD TAGET inte att XP är bättre än OS X?

 

Dessutom är det ganska mycket bull-shit att påstå att kvantitet och kvalitet "helt saknar korrelation". Men du tycker kanske att iPod är skräp jämför med Zune?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ett vanligt, felaktigt och vekt argument att Windows har 95% marknads andelar och därför måste vara bäst. Även om det inte sägs så sitter det ändå där i bakhuvudet på många att om Windows är så spritt så KAN det inte vara så dåligt, eller....?

 

För det första så säljer inte Windows SÅ bra och för det andra så kan man undra varför det intresserar så många hur många Windows-kopior Microsoft säljer. Dessutom är det att skjuta över ansvaret på andra och avsäga sig möjligheten till eget kritiskt tänkande, man hänvisar ju till rena numerär och säger inget om användbarhet och hur tekniskt kapabelt systemet är, attribut som borde intressera mer.

 

Market Share Myth: Nailed!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple
För det första så säljer inte Windows SÅ bra och för det andra så kan man undra varför det intresserar så många hur många Windows-kopior Microsoft säljer. Dessutom är det att skjuta över ansvaret på andra och avsäga sig möjligheten till eget kritiskt tänkande, man hänvisar ju till rena

Market Share Myth: Nailed!

 

det där med kritiskt tänkade låter ovanligt för att komma från dig, jag har varit här på forumet i över ett år och kan med handen på hjärtat svära att jag aldrig läst ett enda Apple-kritiskt inlägg från dig

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med Axelman. Slappna av se det som nöje. Gå inte igång så fruktansvärt på lite Windows-skämt. 24 inlägg för ingenting..!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...