Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

"En dvärg har hängt sig på spåret"


snowreeler

Rekommendera Poster

Väldigt rolig, men läs kommentarerna också. Allt är inte vad det verkar vara...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den har stått omnämnd i SJ:s tidning Kupé också, men med tillägget att dvärgen hade hängt sig bredvid en engelsman...

 

(en engelsman är tydligen en sorts växel)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den har stått omnämnd i SJ:s tidning Kupé också, men med tillägget att dvärgen hade hängt sig bredvid en engelsman...

 

(en engelsman är tydligen en sorts växel)

 

Precis, så här ser en engelsman ut:

 

dimman.jpg

 

Kolla till höger. Och dvärgen, det är den lilla sak med två lampor i varje ände av ett stationsområde.

 

Visst, det är en del av en skröna. Kul är den ändock.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den här historien läste jag på samma forum, Postvagnen, som jag hittade bilden ovan på:

 

En lokförare hade stannat till med sitt tåg i en sömnig småländsk stad och inväntade klartecken. Alldeles bredvid stationen fanns en korvmoj och plattan framför denna var packad med skränande ungdomar på sina mopeder. De väsnades och grillägaren kunde inte få dom att dämpa sej. Då beslöt sej lokföraren, en parant dam, att hjälpa till. Med en kraftig signal från lokets tyfon fick hon tyst på alla ungar. Hon skrek sen att dom skulle återkomma när deras motorer lät som hennes varvid hon varvade upp lokets motorer så marken skakade. Ungdomarna försvann på några sekunder. Hon fick visst en korv gratis som tack för hjälpen. :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ha, jag trodde att detta var samma story som jag själv hört en gång, men det visade sig vara en annan. Den jag hörde handlade oxå om tåg och dvärgar, men den ska vara sann och utspelade sig på 80-talet:

 

Till historien hör att tågen i Norrland ofta kör på renar. Normalt märker passagerarna det knappt, men ibland känns det som en diskret duns i tåget. Nåväl, en kvinna som pga ett politiskt uppdrag ofta åkte tåg från Norrland till Stockholm upptäckte en morgon på tåget söderut, att den ambulerande serveringsvagnen kördes av en ny personal, som uppenbarligen var dvärg. Genast började hon oroa sig för om dvärgen skulle nå upp till de övre delarna av serveringsvagnen och vad hon i så fall skulle göra om han inte gjorde det. Skulle det kanske vara pinsamt att erbjuda sig att hjälpa till? Skulle hon undvika att beställa något från de övre delarna för att slippa hamna i nån pinsam situation? Hon blev helt fixerad vid detta och började snurra i tankarna runt problemet, medan serveringsvagnen närmade sig. Hon bestämde sig för att beställa något hon såg på säker räckvidd för den kortväxte servitören, men i exakt samma ögonblick som han skulle hälla upp kaffe i muggen körde tåget på en ren, vilket fortplantade sig som en rejäl duns genom tåget. Den nyanställde servitören blev förskräckt och frågade kvinnan vad det var som small till. Kvinnan, som fortfarande var helt ockuperad av problematiken runt den höga vagnen och den kortväxte servitören, svarade innan hon hann hejda sig: "Äh, de körde bara på en dvärg..."

 

Vad som sen utspelade sig fick jag aldrig klart för mig, men situationen blev olidligt pinsam, trots ivriga ursäkter och förklaringar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den var skön. Jag skulle inte ha velat vara i den kvinnans skor när hon upptäckt sitt misstag. :whistling:

 

Vanliga saker från järnvägen är ju annars klassikern om Nypon-Stina (har dom hittat henne än?). :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iMatte :lol: :lol:

 

Jag har hört en om tunnelbaneföraren som stannade tåget och ropade till ledningen att det ligger en fönsterputsare på spåret.

"Va?"

"Det ligger en fönsterputsare på spåret, vad ska jag göra?"

"Vänta, vi skickar någon."

"Äh, nu kör jag, tidtabellen du vet!"

"Nej! STOPP!"

 

När personalen anlände låg det en vindrutetorkare på spåret.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till historien hör att tågen i Norrland ofta kör på renar. Normalt märker passagerarna det knappt, men ibland känns det som en diskret duns i tåget.

Fast i detta fall måste det nog varit en älg. Minst. :borstatanderna:

 

Lite makabert när man läste i lokförarens spalt i Kupé om att djur ofta körs på, men att det sällan ens märks. Ibland får föraren stoppa tåget och gå ut och torka bort resterna från loket bara... :chockadskeptisk:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Torsten Ehrenmark skrev i sin "Instängd på norra halvklotet" om när han besökte malmbrytningen som LAMCO hade i Liberia, på afrikanska nordvästkusten.

 

De körde malmen med tunga och långa tåg genom ett djungelområde till en hamn. Den fina banvallen utgjorde en naturlig väg för lokalbefolkningen (hellre än upptrampade djungelstigar), så det gick ofta personer på spåret när tåget kom. Med 10 000 ton ombord kunde man inte göra nåt annat än att signalera. Att bromsa var omöjligt på kortare sträcka än åtskilliga kilometer. Ofta flyttade man på sig, men alltför ofta träffades gående med tågets fulla kraft, och flög ut i skogen. En vagn som körde bakom tåget brukade stanna för att plocka upp de eventuella kvarlevor man kunde finna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ibland får föraren stoppa tåget och gå ut och torka bort resterna från loket bara... :chockadskeptisk:

 

Jag har sett älg utsmetad på fronten av lok ett par gånger. Själva åsynen är väl en sak, men lukten är inte nåt för kräsmagade... :sick: Tror att det är stora jäsmagen (våmmen) på älgen, som luktar utterbete...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har sett älg utsmetad på fronten av lok ett par gånger. Själva åsynen är väl en sak, men lukten är inte nåt för kräsmagade... :sick: Tror att det är stora jäsmagen (våmmen) på älgen, som luktar utterbete...

:chockadskeptisk:

 

Tydligen är det så att det kan smeta in sig i luftintag mm, då måste dom ta fram gummiskrapan, för att kunna köra tåget vidare...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 years later...

Min anläggning är en aning mindre ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...