Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

"Leopard spöar skiten ur Windows Vista"


Andreas Leijon

Rekommendera Poster

Ganska kul tråd, men finns det någon av er som jobbar? Ute i arbetslivet, utanför reklamvärden finns inga Macar och de kommer inte att finns inom överskådlig tid. Det är bara att gilla läget.

 

Personligen så behöver jag avancerad kretskortscad. Det finns bara EAGLE på Mac och det blir bara en gäspning av det. Programmera mikrokontrollers, glöm det om det ska göras på en Mac.

 

Jag kör Vista hemma och jag tycker det är OK än så länge även om det är överskyddande och otroligt tjatigt om säkerhetsrisker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 58
  • Created
  • Senaste svar
Jag har inga problem att jämföra en mängd olika OS, också t.ex Solaris, även om vissa kräver speciell hårdvara.

Du kan jämföra OSX med leverpastej om du vill men saken är den att OSX har en väldigt liten marknadsandel fortfarande, jag kan inte (lagligt) installera OSX på mina pcs så det är inte ens ett alternativ, förstår du?

 

Detta är självklart fallet för många...

 

Macar är generellt inte dyrare än andra märkesdatorer.

Jag har inte sagt att dom är dyrare.

 

 

Och ja, vi vet att du har haft en väldig otur med dina datorer, det är fascinerande hur många inlägg du lyckas stoppa in det i. Kolla lite statistik på t.ex macintouch.com istället för ditt egna minimala statistiska underlag. (Inte för att de inte haft extra problem iom intel-övergången)

Sen har jag inte nämt något om min tur eller otur här, macbooken är ett skräpbygge och det står jag fast vid. Jag behöver ingen statistik. Det är min åsikt. MBP...inte mycket bättre. Att dom gamla häckarna var bra tror jag säkert.

 

En del valmöjligheter har du ju, men är de inte tillräckliga för dig spelar det självklart ingen roll

Nej precis?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ute i arbetslivet, utanför reklamvärden finns inga Macar och de kommer inte att finns inom överskådlig tid. Det är bara att gilla läget.

 

Yay, back to 1996!

 

Bild-, film- och musikproduktion? Universitetsvärlden?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personligen så behöver jag avancerad kretskortscad. Det finns bara EAGLE på Mac och det blir bara en gäspning av det.

 

 

Men alla andra - alltså utom de 179 personer i Sverige som ritar kretskort - kanske kan överväga att byta plattform? Och de 179 kanske kan fundera på att köra Mac hemma, under förutsättning att de inte ritar kretskort på fritiden oxå... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Potato head
Du kan jämföra OSX med leverpastej om du vill men saken är den att OSX har en väldigt liten marknadsandel fortfarande, jag kan inte (lagligt) installera OSX på mina pcs så det är inte ens ett alternativ, förstår du?

Detta är självklart fallet för många...

Jag förstod från början vad du menade, och självklart är allt man säger ens egen åsikt. Men att uttrycka "kan inte tävla" tyckte jag lät lite väl allmänt. Det är båda operativsystem, det tycker jag räcker för att de ska kunna "tävla".

Jag har inte sagt att dom är dyrare.

Nej, du sa bara "glänsande dyra", men i sammanhanget tycker jag det är ett konstigt uttryck för något som kostar ungefär lika mycket som andra motsvarande produkter. Men självklart kan saker vara dyra utan att det finns billigare alternativ.

Sen har jag inte nämt något om min tur eller otur här, macbooken är ett skräpbygge och det står jag fast vid. Jag behöver ingen statistik. Det är min åsikt. MBP...inte mycket bättre.

Självklart behöver du inte några källor eller statistik som underbygger dina åsikter på ett internetforum, säg vad du vill. Vad du sedan får ut av detta är ju oklart.

Att dom gamla häckarna var bra tror jag säkert.

De "gamla häckarna" är kraftfulla fortfarande. Själv har jag dock en intel-mac och den har fungerat felfritt, även de andra jag tar hand om.

Nej precis?

Nej precis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ordagrant skulle översättningen lyda "Leopard smiskar rumpan på Windows Vista". Men hade jag skrivit så hade jag väl blivit beskylld för att uppmuntra till barnaga.

 

Dessutom bör det visst påpekas att det inte är jag som påstår att Leopard "smiskar rumpa", utan chefredaktören för ComputerWorld.

Ja "smiska rumpan" ja men han sa aldrig vad jag kan läsa "spöar skiten ur", ni har själva förtjänstfullt översatt med "sopa banan" vilket låter mycket bättre, och smiska rumpor kan man väl för den delen göra även på vuxna, det behöver inte betyda barnrumpor. Men "smiskar xxx på rumpan", "smiskar" bara, "piskar", "daskar xxx på rumpan", "spöar" endast, "ger däng", "är överlägsen", "är oöverträffbar", "övertrumfar", "överglänser", "slår", "vinner", "is the shit" etc är bara några förslag på mindre uppseendeväckande superlativ som inte väcker lika obehagliga associationer till överdrivet rått våld.

 

Vill inte va raljerande eller nåt utan detta är uppriktiga tips, jag tycker fortfarande att ni kan bättre än att ta till såna oangenäma uttryck och att det inte heller passar med macens image, det är inte snyggt helt enkelt. Ger lite dålig eftersmak i munnen.

 

(vad Disposable menar är lite oklart, fotbollshuliganer ser man ju på teve titt som tätt)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

(vad Disposable menar är lite oklart, fotbollshuliganer ser man ju på teve titt som tätt)

 

Och det skulle bero på att våra fotbollstränare inte snackar om "fair play"? Vågat påstående, tyckte jag bara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, lite vågat kanske, inte så jag menade riktigt, snackade mer i allmänna termer. Vill inte svärta ner dagens fotbollstränare i allmänhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Yay, back to 1996!

 

Bild-, film- och musikproduktion? Universitetsvärlden?

Still, väldigt nischat, eller hur?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcuslilliebjorn
klart, vista är ju de sämsta operativ systemet i microsofts historia :P

 

så du menar att du hellre skulle velat använda windows NT.

 

BTW vet du vad NT står för i windows NT?? nothing...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcuslilliebjorn
Tiger var väl också bättre än Vista?

 

men man måste ju se liksom vad apples svar är på vista.... vi får väl se microsofts svar på leopard om ungerfär.... ca.... ehm, vad kan det vara? 4 år?? :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ganska kul tråd, men finns det någon av er som jobbar? Ute i arbetslivet, utanför reklamvärden finns inga Macar och de kommer inte att finns inom överskådlig tid. Det är bara att gilla läget.

 

 

Jag.

Bokföring.

iMac G4.

 

MvH,

Katana

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Still, väldigt nischat, eller hur?

 

Ja, med tanke på hur omfattande kretskortsCAD är så är det ju knappt värt att notera små bagateller som ljud-, film-, reklam- och bildproduktion. :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple
Ja, med tanke på hur omfattande kretskortsCAD är så är det ju knappt värt att notera små bagateller som ljud-, film-, reklam- och bildproduktion. :rolleyes:

 

:lol:

 

fy fan vad klockrent :respekt:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, med tanke på hur omfattande kretskortsCAD är så är det ju knappt värt att notera små bagateller som ljud-, film-, reklam- och bildproduktion. :rolleyes:

 

Nåja, det är lätt att vara kaxig. Det är säkert så att de flesta svenskar yrkesmässigt arbetar med bildbehandling. Det ser man ju på den enorma marknadsandel som Mac OSX har. Säkert nästan 2-3% i Sverige. Ge peranders lite andrum, han har ju rätt i sak.

 

Sen kan man fråga sig varför folk sitter med PC-burkar hemma, när datorn där mest används till sådant som en Mac i mitt tycke gör bättre än en PC (och som är anledningen till att Mac dominerar i de bransher du beskriver).

 

Förresten, jag skulle nog gissa att fler i Sverige jobbar med elektronik än med bildbehandling. Det är väl bara så att det märks mindre i tidningar och på nätet av naturliga skäl :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nåja, det är lätt att vara kaxig. Det är säkert så att de flesta svenskar yrkesmässigt arbetar med bildbehandling. Det ser man ju på den enorma marknadsandel som Mac OSX har. Säkert nästan 2-3% i Sverige. Ge peranders lite andrum, han har ju rätt i sak.

 

Så klart han har rätt i sak - Macens marknadsandel är fånigt liten. Dock tror jag att det kan vara vanskligt att påstå att det kommer förbli så "inom överskådlig tid". Apple växer, inte minst bland studerande. Igår satt jag på en föreläsning i juridik och jag vågar lova att 70 % av de som hade laptops med sig körde Mac.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

klart, vista är ju de sämsta operativ systemet i microsofts historia :P

Tycker fan att Windows Millenium Edition va sämre! xD, fan inget funkade ju på det... =P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple
Tycker fan att Windows Millenium Edition va sämre! xD, fan inget funkade ju på det... =P

 

är helt övertygad om att ME var den milleniumbugg som alla pratade om :hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så klart han har rätt i sak - Macens marknadsandel är fånigt liten. Dock tror jag att det kan vara vanskligt att påstå att det kommer förbli så "inom överskådlig tid". Apple växer, inte minst bland studerande. Igår satt jag på en föreläsning i juridik och jag vågar lova att 70 % av de som hade laptops med sig körde Mac.

Mac växer helt klart men föga inom arbetslivet. Det skulle vara intressant att veta hur stor procentandel dator i drift som utgörs av Mac, yrkesmässigt. Har är det promille om ens det om man räknar dit kassaapparater.

 

Två som kör yrkesmässigt är Botaniska Trädgården i Göteborg som har en Mac som kassaapparat. Cykelaffären Cykelstället på Husargatan hade i varje fall Mac att skriva ut garantikvitton med. När jag köpte min cykel där så hade de en Colour Classic! Senare blev det en iMac tror jag. Det var länge sedan jag var där så de kanske har uppgraderat sig ytterligare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag.

Bokföring.

iMac G4.

 

MvH,

Katana

Jag bokför också men det är klent med bra OCH moderna bokföringsprodukter. Kollade läget nyligen så Step One får duga speciellt när de har lovat att göra programmet "native" Intel. Men även här är det få alternativ, som till exempel om man vill ha ett bokslutsprogram, finns bara på Windows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men alla andra - alltså utom de 179 personer i Sverige som ritar kretskort - kanske kan överväga att byta plattform? Och de 179 kanske kan fundera på att köra Mac hemma, under förutsättning att de inte ritar kretskort på fritiden oxå... ;)

Jobbar du på en arbetsplats, gärna större, och säger "jag vill byta datorplattform". Vad tror du it-ansvarig säger då? Han säger: "Nu förstår jag dig inte riktigt....?"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mac växer helt klart men föga inom arbetslivet. Det skulle vara intressant att veta hur stor procentandel dator i drift som utgörs av Mac, yrkesmässigt. Har är det promille om ens det om man räknar dit kassaapparater.

Det är ju självklart att kassaapparater måste använda sig av Windows då de måste ha kassa system :hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcuslilliebjorn

Jag tycker det är ganska roligt när kompisar i skolan ska ha en ppt presentation och mitt i presentationen när dom visar bilder eller vad det kan vara så kommer "task bar" upp och en liten ruta där det står: "Intelligent update ready to download" :P

 

är ju lite pinsamt för dom som presenterar då de flesta börjar fnissa

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...