Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Silver Fast kontra Vue Scan?


beek

Rekommendera Poster

Har nyligen införskaffat en epson 4990. Har tidigare använt en agfa Snapscan e 50 och en minolta elite 5400 filmscanner. För dagliga småscanningar har jag använt Scan Wise som hör till Agfa scannern. För foto och film har jag använt Vue Scan till båda scannrarna. Vid jämfrörelse i photoshop blir bilder scannade med Vue Scan helt över lägsna i pixlighet och skärpa mm.

 

Är det någon som har erfarenhet av Vue Scan jämfört med Silver Fast? Vilket program kommer att vara bäst med epson 4990?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Epson Scan kan säkert vara något. Det följer ju med scannern men det gör även Silver Fast. Vue Scan är ett bra program gjort av fotograf för fotografer mne hur står det sig jämfört med Silver Fast. Silver Fast borde ju vara bättre än Epson Scan eller varför skickar Epson med det med scannern?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har en poäng där. Jag fick dock inte Silver Fast till min Epson-scanner, så jag kände inte till det.

 

Men har verkligen Vue Scan så många bra funktioner som de andra saknar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vue Scan är oerhört bra. Har enbart kört med en till min minolta elite 5400 och resultatet är kanon. Har dock ej provat minoltas eget program med dammborttagning t ex.

 

Vue Scan funkar mycket enkelt och har många bra fin inställningar dock ingen ta bort damm funktion. Man kan bla ställa in upp till 5 överscanningar för att öka färgdjupet.

 

När jag använde Agfa scannern med Vue Scan blev skärpan och upplösningen enormt mkt bättre än med Agfas egen mjukvara vilket ju var lite märkligt.

 

Nu är det så att jag hört nån som bara slängt ur sig att Silver fast är det man ska använda och jag undrar varför?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 10 months later...

Har Silverfast A1 till en ScanMaker x12. Har aldrig fått Silverfast att fungera på Macvis. Dvs bara klicka och kör. Då och då kanske det går att scanna. Ingen uppdatering verkar det finnas till 10.5.5 heller så nu skiter jag i Silverfast och hostar upp 263:- för VueScan. Testade demon, fungerade perfekt bara att slå på scannern starta VueScan och köra. Tyvärr med stora blaffiga dollartecken över bilden. Så det är värt de pengarna för att slippa alla svordomar och hjärnkokningar av Silverfastkrångel :ThumbsUp::ThumbsDown::devil::angry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vue Scan funkar mycket enkelt och har många bra fin inställningar dock ingen ta bort damm funktion.

Finns på "Filter"-fliken ifall skannern stödjer infraröd dammborttagning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad det gäller Vue Scan så håller den inte alls samma klass kolla gammal tråd

 

https://forum.macworld.se/index.php?showtop...&hl=VueScan

Vad har en tre år gammal tråd med saken att göra? Det har kommit många nya versioner av Vuescan sedan dess.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Håller på att bli fullständig vansinnig på Silverfast Ai, installerade en ny version, programmet startade, det ruskade i scannern men sen kom meddelande: Kan ej kalibrera scannern, startade om först scannern och sen programmet inte en reflex nu vill inte ens programmet starta! Sån skit! Köp vad som helst allt är bättre än att få gråa hår på Silverfast!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Jag har själv Epson 4990 och Silverfast. Och jag håller med om vissa problem. Sedan jag köpte Silerfastuppdateringen till Intel/Leopard så får jag starta om med jämna mellanrum. Jag har firewiresladden från scannern i, startar om och då går det att scanna några timmar (Silverfast Ai - som gör att jag kan scanna 48 bitar, superbra när det funkar, har vant mig vid det, så jag vill helst inte byta...) men sen rätt som det är blir det felfunktion, jag får tvångsavsluta och starta om.

 

Nu törs jag inte uppdatera från 10.5.5 heller, för jag är rädd att det inte kommer att funka alls då.. Är det nån som kan trösta mej?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känns ju skit att behöva lägga ut 750 spänn på VueScan när man har programvara. Men program som funkar "om andan faller på" är skit! VueScan var ju bara att starta. Efter sista uppdateringen av Silverfast hittade den inte ens scannern! :superirriterad:

Silverfast kanske är bättre "på pappret" men inte i verkligheten

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

JAg fick länken till nedladdningen från Silverfast. Samma problem har jag haft i alla system från 8.0. Startat om har jag. Både finder och datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Egentligen behöver man bara få in dem i datorn. Sen kan man fixa till det mesta -nästan. Fattar inte att inte Bildinsamling funkar på alla Scanners.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läste just att man kan scanna med hjälp av gratisprogrammet GIMP bara man har XSane. Blir inte riktigt klok på var man får tag i rätt plugin. Någon som vet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...