Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad diggade du på 70-talet?


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

Detta är den helt ofullständiga listan över det jag diggade när jag var i min blommning på 70-talet. Någon av er kanske minns och ni ungtuppar som undrar vad detta är uppmanas att undersöka saken för att vidga sin kulturella horisont!!! Observera att listan inte är komplett och inte i favvoordning!!! Gör gärna en egen lista så jag får jämföra!! Kul!!!

 

1. Radar Love - Golden Earring

2. 10 CC - Wall Street Shuffle

3. You Aint See Nothing Yet - Bachman Turner Overdrive

4. CCS - The Band Played The Boogie

5. CCS - Sixteen Tons

6. Chicory Tip - Son Of My Father

7. Gary Glitter - Im The Leader

8. KC and the Sunshine Band - Thats the Way I Like It

9. Mott the Hoople - Roll Away the Stones

10. Mud - Dynamite

11. In The Summertime - Mungo Jerry

12. This Flight Tonight - Nazareth

13. Pink Floyd - Money

14. Slade - Far, far away

15. Whatever you Want - Status Quo

16. Sweet - Ballroom Blitz

17. The Sensational Alex Harvey Band - Giddy up a Ding-Dong

18. Sweet Home Alabama - The Steve Miller Band

19. King Kong song - ABBA

20. Beatles - Allt, tror jag...... ;-)

 

 

Ja, som sagt var! Ta upp utmaningen och författa en egen 70-tals favvolista!! Groovy is back!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du alldeles tossig, är ju gôrsvårt, finns ju hur mycket som helst att ösa ur :lol:

 

Kräver en djupdykning (w00t)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du alldeles tossig, är ju gôrsvårt, finns ju hur mycket som helst att ösa ur :lol:

 

Kräver en djupdykning (w00t)

1. Ja. Jag är alldeles "tossig".

2. Ja. Det är "görsvårt".

3. Ja. Det finns hur mycket som helst att ösa ur.

4. DYK!!

:blink: (w00t) :lol::blush:

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Axel har säkert gått o köpt sig en Hits for Kids 70-tal ;) Därav en sån fin lista ;)

DU! Jag säger bara

bomb.gif

 

 

Hits for Kids... BAH!!! :ph34r:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag säger bara:

 

Jimi Hendrix

Pink Floyd

King Crimson

Van Der Graaf Generator

Genesis

Frank Zappa

 

Det finns musik och produktmusik

Jag slutade lyssna på produktmusik vid 12 års ålder (1972)...därefter ovanstående lista, bla...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pink Floyd, det räcker, klart bäst

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag var så liten på 70-talet, men jag tror att jag ofta lyssnade på pappas kassettband med blandad 60-talsmusik och då främst Tommy Steels "Nairobi". :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag säger bara:

 

Jimi Hendrix

Pink Floyd

King Crimson

Van Der Graaf Generator

Genesis

Frank Zappa

 

Det finns musik och produktmusik

Jag slutade lyssna på produktmusik vid 12 års ålder (1972)...därefter ovanstående lista, bla...

Jepp (fast Hendrix var ju död på 70-talet, hehe).

 

Lägg därtill allt med Led Zeppelin och Deep Purple... :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Björn Nordström

Många bra låtar på Axelmans 70-talslista. Känns nästan som om den skulle platsa på iTunes MusicStore där olika musikändisar gör egna spellistor med sina favoritlåtar. Bara en tidsfråga innan vi får se "Axelman's All Time Favorites" på plats där!

 

En av mina 70-talsfavoriter (och 80-tal) var Steely Dan. Svängig jazzrock med lysande musikaliska prestationer, inte minst av gruppens ledgestalter Walter Becker (gitarr) och Donald Fagen (keyboard och sång). Gruppen gjorde sig kända för, förutom härligt gung, att vara otroliga perfektionister under skivinspelningar. Det ryktades tex om att de hade så höga krav på musikerna att de själva inte platsade i bandet. Därav många gästbidrag från den tidens musikstudioelit. Gubbarna rockar faktiskt lika bra fortfarande. Såg en nyinspelad konsert på SVT för något år sedan och jag gick i spinn direkt! Lyssna tex på senaste plattan Everything Must Go (2003): Godwhacker eller The Last Mall, på iTunes MusicStore. Musikkritikern Dan Backman (originalet alltså) brukar också hålla Steely Dan som en av sina favoriter.

 

PS. Sweet Home Alabama gjordes av Lynyrd Skynyrd. :blush:

Redigerad av Björn Nordström
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

djungelboken & grodan boll, lite senare på 70-talet. black sabbath. ac/dc, thin lizzy, judas priest, peps blodsband & kal´p dal...hade dock en stora syster som plågade en med elo, 10cc och liknande dravel...(yack!)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Elvis inte att förglömma

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glöm inte min favoritgrupp

Jethro Tull

 

albumcover.jpg

 

Den första skivan jag köpte var "Aqualung"

 

frontcover.jpg

 

som numer är en klassiker med låtar som:

-Aqualung

-Locomotive Breath

-My God

-Cross-Eyed Mary

-Hymn 43

 

Hur dom låter? Lyssna på ett stycke ur "Living in the past". RealOnePlayer

 

Ledstjärnan är den legendariske flöjtisten Ian Andersson

 

IanA.jpg

På 70-talet hade han mycket längre hår, se siluetten i omslaget högst upp

 

Dom är fortfarande aktiva, besök deras officiella hemsida.

Se även denna video från september "Locomotive Breath" i en lugn krogshow variant, men spelglädjen finns kvar. RealOnePlayer

Vill inflika att denna låt var mera hårdrock på 70-talet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns musik och produktmusik

Jag slutade lyssna på produktmusik vid 12 års ålder (1972)...därefter ovanstående lista, bla...

Somliga blir medvetna tidigt.... ;) Jag hde inga sådana tendenser utan lyssnade på det mesta då på den tiden och skryter härmed inte om nåt... ;) Kul att ni tände till på denna tråd för övrigt!!! Jag blev tvungen att ge mig ut på stan och skjuta några salvor i luften med min kalashnikov nu när Saddam är i sinkabirium! Därav kom det sig att jag startade tråden men försvann!

skaggsaddam200.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Många bra låtar på Axelmans 70-talslista. Känns nästan som om den skulle platsa på iTunes MusicStore där olika musikändisar gör egna spellistor med sina favoritlåtar. Bara en tidsfråga innan vi får se "Axelman's All Time Favorites" på plats där!

 

PS. Sweet Home Alabama gjordes av Lynyrd Skynyrd.  :blush:

 

 

Man har ju smaken! Nu fattas bara att bli kändis!! (w00t) (w00t) Det kan väl hända att Lynyrd gjorde Sweet Home men Steve o grabbarna är bättre! ;)

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

djungelboken & grodan boll, lite senare på 70-talet. black sabbath. ac/dc, thin lizzy, judas priest, peps  blodsband & kal´p dal...hade dock en stora syster som plågade en med elo, 10cc och liknande dravel...(yack!)

Nästa lista blir den alternativa med Pugh, Nationalteatern, Djungelboken, Systeryster o Lillstrumpa, Drutten o Jena, Cornelis Wreeswijk och höjdaren "Om du sticker kniven i den rike kronofogden" av Ulf Peder Olrog! (w00t) (w00t) (w00t)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rocka fett, Macigen! Med länkar!! Det blir betyget 5 (w00t) (w00t) (w00t) (w00t) (w00t)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

på tal om musik, såg ni att Lars Aldman vann ett pris i julkalendern. är det DEN Lars Aldman som räddade oss från 80 talets skitmusik med radioprogrammet bommen? dessutom mannen som sa om cult´s fire woman-låt:" som vanligt med the cult så vet man inte om de sjunger om en motorcykel, en kvinna eller knark" :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jepp (fast Hendrix var ju död på 70-talet, hehe).

Vad menar du ? Hendrix kommer aldrig att dö! Det kan hända att maskar ätit hans kropp, men han dör aldrig.

B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...