Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Saker som suger med Macen


Andreas Leijon

Rekommendera Poster

Kan inte mer än instämma i detta. Jag har funderat på att skaffa en Mac i flera år nu. Det som fått mig att tveka fram tills nu är den fanatism och intolerans mot minsta lilla kritik mot Apple och Mac som man ständigt stöter på när man går in på den här typen av forum för att lära sig lite mer. Jag vill bara ha en snygg och bra dator, inte gå med i någon religiös sekt. Jag är övertygad om att de allra flesta Mac-användare är helt normala och inte har några problem med att vara kritiska mot det som inte är bra, tyvärr är der ju som oftast de extrema åsikterna som märks mest. Sedan blir man också lite trött på dem som nyligen bytt från PC till Mac, och som då tror att man måste klaga på Microsoft och Windows i var och varannan mening för att bli riktigt accepterade här. Uttryck som "Windows-träsket" känns mer passande på Lunarstorm. :borstatanderna:

 

Jag förstår att man kan få en sån uppfattning om mac-fanatism när man som switchare börjar här på forumet, och jag kände likadant i början, men när du går över till mac os x och har turen att få en bra dator från början så vänjer man sig vid att saker och ting fungerar bara och för det mesta problemfritt. Det kan ta emot för en som kommer från en windowsmiljö där man själv upplever problem varje dag att läsa om nöjda macägares åsikter men det facto är att windows dras med mera problem och det inser man inte förän man har kört mac ett tag.

visserligen har WinXP blivit något stabilare (jag kör själv en bärbar p4 på 3GHz som media server med winxp ) men det är långtifrån lika stabil som min iMac.

Jag tycker att du inte ska basera ditt datorköp vilka åsikter andra har om ett vis datormärke utan läs på recensionerna på nätet och på olika forum där deltagarna kan ge

massvis med information och bra tips angående datorköp.

Sen ett litet tips bara,det lönar sig vara lite ödmjuk i början i dina inlägg tills du har lärt känna deltagarna så får du mest utav din visstelse på forumet. Det gäller alla forum och inte bara denna

 

Idag eller imorgon skickar jag iväg beställningen på en vit MacBook. celb%20(7).gif

 

Lycka till med ditt datorköp och hoppas att du blir jättenöjd med din MacBook :crossfingers:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 98
  • Created
  • Senaste svar

Kom på lite mer saker som jag tycker suger, men som jag kan leva med.

 

1.

Man kan bara justera ett fönster ner i hörnet, inte som i windows bara greppa kanterna och dra ut.

 

2.

Saknar också en maximera knapp. Detta var de två första saker jag som ny macanvändare irriterade mig på.

 

Annars e jag j ä v l i g t nöjd trotsallt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2.

Saknar också en maximera knapp.

Varför då? :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En del märkligheter i detta resonemang förutom det att man blir lite trött på att ideligen bli kammad under samma kam så fort man köper en dator som är något annat än PC och bli förklarad som i det närmaste en sektmedlem – är den att man undrar lite om du oxå låter bli att köpa en Audi eller BMW eller Volvo eller någon bilmodell överhuvudtaget av något slag pga av deras nöjda märkestrogna forummedlemmar på ett litet forum i ett litet land? För i så fall skulle du inte kunna köpa någon bil, inte ens en Trabant för det finns säkert ett litet men hängivet forum för trabantägarna oxå. Om du gillar datorn men inte forumena så köp datorn och strunta att surfa till forumena el andra "sekter" helt enkelt så blir allt nog frid och fröjd.

 

För det tredje så verkar det lite udda i min värld att välja bort en produkt pga att huvuddelen av medlemmarna i ett forum är nöjda med produkten, borde det inte vara tvärtom att man drar örona till sig om många istället skulle klaga?!

 

Men jag kanske drar för stor växlar på vad du skriver, nu har du ju börjat "se ljuset" verkar det som, hoppas du blir nöjd med köpet vad det nu än blir alla fall.

 

Hej Jochum!

Du missförstod mig nog. Eller snarare så uttryckte jag mig lite oklart. De flesta Mac-användare är väldigt trevliga och sansade, också här. Om du är en vanlig PC-användare så har du kanske ingen bekant som har en Mac som man kan få hjälp och råd av (som i mitt fall). För att då få veta mer och få lite tips söker man på nätet och hittar forum av den här typen. Det man läser här har viss betydelse för vad man får för intryck av Macen och dess användare. Dessutom är det nog rätt viktigt att man känner sig hemma här, för som ensam Mac-ägare i sin närhet är man ganska beroende av att få hjälp på nätet. Har man då (oförtjänt) bilden av Mac-ägare som fanatiker riskerar ju bara fördomarna att förstärkas när den typen av inlägg dyker upp. Det "extrema" har alltid en förmåga att sticka ut.

 

Jag undrar också vad det blir. :D Eftersom jag har svårt att bestämma mig får jag nog fundera någon dag till.

 

Förresten, är inte bil-liknelser totalförbjudna numera? :tarskratt:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcuslilliebjorn

Jag tycker att det är otroligt jobbigt att macen saknar en 'delete' tangent.

 

När man sitter och skriver i Pages eller Word och så vill man ta bort text ---> delete

när man ska hålla in fn-knappen och sen klicka backsteg är inte samma sak. Skulle man inte bara kunna ha knappen längst upp till höger (mata ut-knappen) som en primär delete knapp??? och sen när man vill mata ut en disk eller något så kan man klicka på fn + delete

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingemar Ragnemalm
Räcker det inte med alla PC-sajter och Windows-tidningar som slår ner på Macen hela tiden? Måste vi själva göra det också? Jag tycker tyvärr det här är en av de sämre artiklar jag sett.

Kritisk analys av Macen är sunt, men jag skippade artikeln när jag (alltför snabbt) bedömde vart det barkade: Gnäll för gnällets skull, inte välunderbyggda argument. Fast å andra sidan har jag därmed inte detaljsynat den, så jag ska väl inte klaga heller då. :detvarintejag:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingemar Ragnemalm
Varför kör du Norton då? Alla vet ju att Nortons antivirus är bloatware. Kaspersky eller BitDefender är både bättre och billigare.

Man får olika råd varenda gång, och när man väl hugger en i floden som har fina omdömen så visar det sig att den släpper in skiten i alla fall. :irriteradtjej:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att det är otroligt jobbigt att macen saknar en 'delete' tangent.

 

När man sitter och skriver i Pages eller Word och så vill man ta bort text ---> delete

när man ska hålla in fn-knappen och sen klicka backsteg är inte samma sak. Skulle man inte bara kunna ha knappen längst upp till höger (mata ut-knappen) som en primär delete knapp??? och sen när man vill mata ut en disk eller något så kan man klicka på fn + delete

Förstår kanske inte riktigt heller men kommando+a markerar allt i de flesta program å så delete/backspace-knappen raderar allt, inget svårt alls. Var det svar på din fråga?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att det är otroligt jobbigt att macen saknar en 'delete' tangent.

För att förtydliga för den som kanske inte är insatt: bärbara macar saknar deleteknapp. Fristående tangentbord har en.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...

 

Vissa som kommenterat den här artikeln verkar ju ha tagit den som årets personangrepp mot dem själva. Är det verkligen så fruktansvärt att en fristående tidning, alltså inte en officiell publikation från Apple, pekar på de punkter i koncepten för Macintosh som de faktiskt kunde förbättra? Det är ju konstruktiv kritik, något som vart och varje moget företag önskar från sina kunder. Det är ju inte som att Windows-användare aldrig kritiserar sitt val av OS.

 

Eller tror ni att en Mac är ofelbar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste erkänna att jag inte lusläste texten, främst för att jag dagligen hanterar både pc och mac, och för mig är valet om vilken plattform som funkar bäst självklart.

Men jag tyckte det var en trist skriven artikel, där mycket var svepande och raljant, och många exempel handlade om "hur dåligt det var förr". Så jag förstår om folk uppfattade texten som provocerande och oseriös. Var det kanske mest ett pliktskyldigt och lite halvhjärtat försök att blidka det lilla gäng som ideligen tjatar om "Mactalibaner" på detta och liknande forum?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utvecklingen avstannar om alla blir nöjda. Sann kritik är däremot en motor som tar oss fram.

Själv tycker jag att Apple borde gå över till Intel den dagen de bestämde sig för att byta från OS 9 till OSX.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utvecklingen avstannar om alla blir nöjda. Sann kritik är däremot en motor som tar oss fram.

Själv tycker jag att Apple borde gå över till Intel den dagen de bestämde sig för att byta från OS 9 till OSX.

Det var inte på tapeten då, det var fortfarande stabil produktion hos Motorola och PowerPC processorerna VAR mycket bättre, både snabbare och svalare. Jobs storslagna planer att ta över IT-världen var inte heller de aktuella. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sak som irriterar mig är att man inte kan bara dra en fil till en tom CD/DVD för att kopiera. Gör man det skapas bara ett alias. Man måste kopiera och klistra in vilket är ganska "omacigt". Man kopierar ju genom dra och släpp annars mellan hårddiskar eller andra lagringsenheter. En annan sak som suger är att Apple inte skickar med ett ordentligt brännarprogram. Om man ska bränna en fil som inte får plats på en CD vill man ju inte slösa en hel DVD men det verkar inte finnas något enkelt sätt för att bränna bara en session på en DVD. Man måste göra en avbild av filerna först och bränna avbilden. Sen kan man inte alltid välja att lämna skivan öppen heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sak som irriterar mig är att man inte kan bara dra en fil till en tom CD/DVD för att kopiera. Gör man det skapas bara ett alias.

Det är ju det som är det fina med Macen att den bara lägger till ett alias i stället för att göra ytterligare en kopia av filen, varför ha en kopia av en fil som redan finns? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

använd brännarmapp....hur smidigt som helst. anledningen att det blir ett alias är för att det inte ska ta en massa tid att kopiera in en fil till brännarmappen...filen hämtas istället när du bränner skivan (eftersom det är då den behöver ligga där...inte annars)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcuslilliebjorn
Förstår kanske inte riktigt heller men kommando+a markerar allt i de flesta program å så delete/backspace-knappen raderar allt, inget svårt alls. Var det svar på din fråga?

 

jo, det räcker och det är delvis det jag har gjort. Men när jag använde windows var jag bara van vid att ta bort och bara hålla in 'delete'-knappen.

 

Men det är bara såna saker man irriterar sig på som är fåniga :P vill man ha en förändring så kan man ju inte förvänta sig att allt ska vara exakt likadant plus lite fler funktioner... :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju det som är det fina med Macen att den bara lägger till ett alias i stället för att göra ytterligare en kopia av filen, varför ha en kopia av en fil som redan finns? :)

 

använd brännarmapp....hur smidigt som helst. anledningen att det blir ett alias är för att det inte ska ta en massa tid att kopiera in en fil till brännarmappen...filen hämtas istället när du bränner skivan (eftersom det är då den behöver ligga där...inte annars)

 

Jag skapade en bränningsmapp och la i en fil men det blev ett alias där också. Så ni menar att även om det skapas ett alias så är det riktiga filer som bränns sen? Är det samma sak med att dra filer till en CD? Skapas det riktiga filer på skivan efter bränning där också trots att det är aliasen som man ser på CD/DVD:n? Man behöver i så fall inte bränningsmappen.

 

Jag har för mig att jag någon gång i början när det här sättet var nytt i Tiger (eller om det introducerades i Panther?) brände en skiva så genom att bara dra filerna till den tomma skivan och det blev bara alias på den brända skivan eller så minns jag fel. Jag kanske gick aldrig vidare med bränningen när jag såg att det skapades alias och valde då att kopiera filerna till skivan och sen dess har antagit att man måste kopiera filerna till skivan. Med andra ord menar ni att det går bra att bara dra filerna till den tomma skivan och bränna trots att man bara ser aliasen före bränning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Många som tar sig in på Macword.se gör det för att de är nyfikna och kanske rent av lite sugna på Mac. De är potentiella switchers från PC till Mac. Ser de en artikel av det här slaget kan de mycket väl bestämma sig för att fortsätta använda PC. När till och med fansen klagar på sitt eget datorval - varför ska då de välja något nytt? Alltså finns risken att de själva förlorar möjligheten att prova en trevlig dator, MacWorld förlorar en potentiell prenumerant och Mac-världen blir en användare mindre...

 

... Visst, jag vet att det är ett överdrivet exempel, men i alla fall. Dessutom är det svårt nog att omvända vissa inbitna PC-användare i alla fall, man behöver ju inte hjälpa till att göra det svårare för dem att våga prova en Mac. Dessutom är det inte särskilt upplyftande läsning för någon, det är alltid bättre att skriva om det positiva på MacWorld, det negativa kan man läsa på annat håll.

 

Håller med!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med!!!

Jag tyckte också det var en dålig rubrik. Visst, även en ros har sina taggar men man kunde skrivit något i stil med "Macens baksida" eller något mindre negativt och skrämmande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skapade en bränningsmapp och la i en fil men det blev ett alias där också. Så ni menar att även om det skapas ett alias så är det riktiga filer som bränns sen? Är det samma sak med att dra filer till en CD? Skapas det riktiga filer på skivan efter bränning där också trots att det är aliasen som man ser på CD/DVD:n? Man behöver i så fall inte bränningsmappen.

 

Jag har för mig att jag någon gång i början när det här sättet var nytt i Tiger (eller om det introducerades i Panther?) brände en skiva så genom att bara dra filerna till den tomma skivan och det blev bara alias på den brända skivan eller så minns jag fel. Jag kanske gick aldrig vidare med bränningen när jag såg att det skapades alias och valde då att kopiera filerna till skivan och sen dess har antagit att man måste kopiera filerna till skivan. Med andra ord menar ni att det går bra att bara dra filerna till den tomma skivan och bränna trots att man bara ser aliasen före bränning?

Svar ja :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...