Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Saker som suger med Macen


Andreas Leijon

Rekommendera Poster

Lägga på två fingrar? Förstår inte hur det fungerar, tyvärr. Läsa manual, skrev någon.

Att läsa manual för mus och högerklick är ett riktigt misslyckade (från apples sida) om det behövs.

Jag använder den funktionen, men har inte läst manualen. Om något inte fungerar som jag skulle vilja, brukar jag gå till systeminställningar och titta på inställningarna för vad nu det är jag är missnöjd med. Där finns inställningarna för att klicka med två fingrar under Tangentbord och Mus/Styrplatta. Klicka i "rulla med två fingrar" och "knacka med två fingrar på styrplattan för klickning med sekundärknappen" så kan du både rulla och "högerklicka" med hjälp av två fingrar på styrplattan. Enkelt och smidigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 98
  • Created
  • Senaste svar

Det vore väl ganska kostigt om man inte kunde skriva om bristerna... om en potentiell switchare bara läste positiva saker skulle han hon nog dra öronen åt sig. Ingen kritik = skumt..... Macen är bra och klarar kritik......

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Många som tar sig in på Macword.se gör det för att de är nyfikna och kanske rent av lite sugna på Mac. De är potentiella switchers från PC till Mac. Ser de en artikel av det här slaget kan de mycket väl bestämma sig för att fortsätta använda PC. När till och med fansen klagar på sitt eget datorval - varför ska då de välja något nytt? Alltså finns risken att de själva förlorar möjligheten att prova en trevlig dator, MacWorld förlorar en potentiell prenumerant och Mac-världen blir en användare mindre...

 

... Visst, jag vet att det är ett överdrivet exempel, men i alla fall. Dessutom är det svårt nog att omvända vissa inbitna PC-användare i alla fall, man behöver ju inte hjälpa till att göra det svårare för dem att våga prova en Mac. Dessutom är det inte särskilt upplyftande läsning för någon, det är alltid bättre att skriva om det positiva på MacWorld, det negativa kan man läsa på annat håll.

Om någon väljer bort Mac pga en artikel som visar på de brister som faktiskt finns, so be it säger jag bara...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enda jag har att klaga på är att hemsidor skapade i iWeb kan se helt annorlunda ut (och dåliga) i internet explorer.

Jag gör endel webbsidor åt andra och får betalt för det.

Enkla men snygga ska dom vara och då är iWeb ett perfekt verktyg eftersom man kan jobba mycket snabbt men tyvärr så använder ju en majoritet ie.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller fortfarande inte med er som tycker att negativa artiklar är något bra. Det finns problem med alla datorer, även Mac, det är jag den första att skriva under på. Vad jag reagerar mot är att det slås upp så stort i en artikel.

 

Problem kan vi väl diskutera i de utmärka forum som finns, där man kan få hjälp och samtidigt hjälpa andra. Men att fläska upp en stor artikel om hur dålig Macen är - det får nog fler än en PC-användare att skratta gott.

 

Jag använder både Mac och PC dagligen till både nytta och nöje, det jag tycker är så skönt med Macvärlden är just den positiva känslan och gemenskapen. Den ska vi vara rädda om för den är unik i datorvärlden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enda jag har att klaga på är att hemsidor skapade i iWeb kan se helt annorlunda ut (och dåliga) i internet explorer.

Jag gör endel webbsidor åt andra och får betalt för det.

Enkla men snygga ska dom vara och då är iWeb ett perfekt verktyg eftersom man kan jobba mycket snabbt men tyvärr så använder ju en majoritet ie.

 

 

iweb måste väl ändå räknas som ett hobbyprogram för att göra "sin egen" hemsida på nätet.

 

 

ska du in i produktion behöver du lära dig koda på riktigt.

 

och som sagt iweb använder de standarder som finns (gissar jag) problemet ligger i att exploerer inte gör det och att den används som standardbrowser praktiskt taget överallt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför ska jag egentligen behöva förklara mig?

 

För att jag blev nyfiken.

 

klarar av att spela nästan allt film (med undertexter till och med).

 

Nu vet ju inte jag hur mycket du mixtrat med programmet men att få WMP att spela nästan all film har jag då fan aldrig vart med om, och ingen annan jag känner heller - oavsett hur mycket codecs man installerat. "Vill du att WMP ska leta efter codecs själv så du kan få se filmen?" Säg en gång den faktiskt lyckats med det! :chockadskeptisk:

 

På Mac får man köra två olika program för samma sak, Quicktime och iTunes

 

iTunes spelar både musik och film. Däremot håller jag med om att QT inte är ett bra program (jag jämför nog det med WMP i filmsyfte). Jag använder nästan bara VLC då.

 

Att iTunes är gjort för iPod, medan WMP funkar till de flesta fabrikat av mp3-spelare(förutom möjligtvis just iPod)

 

Det vet jag ingenting om men det stämmer nog som du säger. Hade iPod redan innan jag skaffade Mac.

Så nu har jag delgivit med min uppfattning i frågan. :)

 

*****Hoppas det inte gjorde nåt att jag delade upp ditt inlägg och att jag inte ändrade på nåt av dina budskap. :)*****

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller fortfarande inte med er som tycker att negativa artiklar är något bra. Det finns problem med alla datorer, även Mac, det är jag den första att skriva under på. Vad jag reagerar mot är att det slås upp så stort i en artikel.

 

Problem kan vi väl diskutera i de utmärka forum som finns, där man kan får hjälp och samtidigt hjälpa andra med problem. Men att fläska upp en stor artikel om hur dålig Macen är - det får nog fler än en PC-användare att skratta gott.

 

Jag använder både Mac och PC dagligen till både nytta och nöje, det jag tycker är så skönt med Macvärlden är just den positiva känslan och gemenskapen. Den ska vi vara rädda om för den är unik i datorvärlden.

 

Om man får utgå från att du är färsk på forumet med anledning av inläggsantalet 50, så kan jag berätta att negativa artiklar är ganska sällsynta och det har folk kritiserat. Men att en enda artikel skulle få folk att fly från Macen köper jag inte. Då behöver man mogna lite om man är så lättskrämd.......

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara förtydliga lite. Visst fan vet jag att mac har två-knapps funktion också.

Men i de situationer du jag inte har någon extern mus till min Macbook suger det att trycka in ctrl. Sedan sitter x - + i fel hörn. MS har säkert patent på den andra sidan så jag godtar denna felaktiga plats ändå. (Känns ju naturligare för högerhänta att dra musen åt höger och höger synt som jag är så är vänster helt jävla fel, men jag börjar efter 6månader vänja mig)

 

 

kortkommando äpple+W kommer rädda din dag isf.

 

och vill du avsluta programmet så är det äpple+Q som gäller...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Axelman: "Då behöver man mogna lite......."

 

Ja du, Axelman, eller kanske det är dem som ägnar sig åt personangrepp som behöver mogna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MacWorlds uppgift är inte att vara en propaganda/reklamapparat för Apple. MacWorld skall vara ett medium för och av macanvändare. Det vi macanvändare gillar med mac tas upp i tidningen, det vi vill klaga på tas upp i tidningen (som här), och det skall vara tidningens uppgift. Dessutom tror jag tvärtom att en artikel av den här typen kan vara nyttig för potentiella PC-bytare. Att verkligen få veta vad vi macanvändare tycker fungerar illa med våra datorer. Jag hade önskat mig en sådan här artikel innan jag bytte.

 

Det finns ett problem i själva apple-fanatismen, och jag tror att många är "rädda" för oss macanvändare eftersom det ofta är svårt att skilja mellan en normal macanvändare och applefanatiker. Jag tycker att apple gör förbannat bra datorer, men det betyder inte att jag hurrar varenda gång som apples marknadsandelar går upp, det bryr jag mig ganska lite om.

 

 

Tack och gonatt, Trew

 

Kan inte mer än instämma i detta. Jag har funderat på att skaffa en Mac i flera år nu. Det som fått mig att tveka fram tills nu är den fanatism och intolerans mot minsta lilla kritik mot Apple och Mac som man ständigt stöter på när man går in på den här typen av forum för att lära sig lite mer. Jag vill bara ha en snygg och bra dator, inte gå med i någon religiös sekt. Jag är övertygad om att de allra flesta Mac-användare är helt normala och inte har några problem med att vara kritiska mot det som inte är bra, tyvärr är der ju som oftast de extrema åsikterna som märks mest. Sedan blir man också lite trött på dem som nyligen bytt från PC till Mac, och som då tror att man måste klaga på Microsoft och Windows i var och varannan mening för att bli riktigt accepterade här. Uttryck som "Windows-träsket" känns mer passande på Lunarstorm. :borstatanderna:

 

 

Jag tycker den här artikeln var väldigt ärlig och bra, och den har definitivt inte fått mig att börja tveka om jag verkligen skall ha en Mac. Måste villigt erkänna att även jag som många andra hade bilden av MacWorld som en ren propagandatidskrift tidigare. Så fel jag hade, den är minst lika kritisk (om inte mer) mot det som inte är bra som vilken annan datortidning som helst. Tror nog de flesta föredrar ärlighet och konstruktiv kritik framför "idoldyrkan" och rena hyllningsartiklar. Åtminstone vi som lämnat tonåren en bra bit bakom oss. :donjuan:

 

 

Själv har jag använt dator sedan 1981 (ABC 80), min första egna var en Spectravideo (förstås) 1983, använde Mac när jag pluggade i Lund under första halvan av 90-talet (fanns i alla datorsalar då) och PC efter det. Enda gången jag råkat ut för virus var faktiskt på en Mac under studietiden i Lund. Har aldrig haft några större problem vare sig med PC-hårdvara eller Windows. Att jag ändå tänker köpa en Mac är pga. att jag tycker de är grymt snygga, inklusive OS X och det hela verkar väldigt användarvänligt. Sedan kan jag inte förneka att min iPod nano (2:a gen.) gjort mig mera positiv till Apple och deras produkter.

 

 

 

 

Idag eller imorgon skickar jag iväg beställningen på en vit MacBook. celb%20(7).gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iweb måste väl ändå räknas som ett hobbyprogram för att göra "sin egen" hemsida på nätet.

ska du in i produktion behöver du lära dig koda på riktigt.

 

Jo jag har gått kurser och arbetat med dreamweaver och tycker det är både tråkigt och tidskrävande.

Och även om iWeb ses som ett hobbyprogram så tycker jag personligen att dom ligger i framkant vad det gäller hur enkelt webesign kan och ska vara.

Jag tror att webdesign i framtiden kommer vara mer som iWeb än som dreamweaver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att iTunes skulle vara bättre än Windows Media Player håller jag inte det minsta med om. Snarare skulle jag påstå motsatsen.

 

Jag fick aldrig Windows Media Player att bränna MP3 CD's med låtarna i samma ordning som spellistan, de brändes i bokstavsordning och andra ordningar, men inte enligt spellistan. (körde jag icke-MP3, alltså vanliga ljudfiler, då gick det!). Det var helirriterande när man satt i bilen med nyinköpt MP3 stereo. Min Pioneer skulle vara kompatibel med WMP's spellistor, men det fungerade aldrig. Så mitt skäl att gå över till iTunes på Windows plattformen var definitivt inte iPod, jag hade inte ens en iPod när jag gick över till iTunes! Windows Media Player fick jag aldrig att fungera som jag ville, med iTunes var det hur lätt och enkelt som helst och äntligen kom låtarna i rätt ordning genom min Pioneer blistereo. Sedan skaffade jag en iPod och kopplade in den i bilstereon. Ojoj vad bra!

Nu har jag en Mac och är lycklig*

 

Hälsar

R

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mycket av det som är dåligt med Macen, som ni tar upp, handlar ju egentligen om saker relaterade till Microsofts dominans på marknaden vilket gör att stödet för Apple-specifika grejjer inte är så stort som det skulle kunna vara, så det sämsta med Mac är Microsoft! :)

 

Apropå service så har Hyrcentralen MacRent på Birger Jarlsgatan i Stockholm varit helt fantastiska när hårddisken i min MacBook gav upp. Trevliga, kunniga, snabba. Jag ger dem full beröm!

 

Hälsar

R

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Axelman: "Då behöver man mogna lite......."

 

Ja du, Axelman, eller kanske det är dem som ägnar sig åt personangrepp som behöver mogna?

 

Ledsen att du uppfattar det så. Men vi tar det en gång till:

Men att en enda artikel skulle få folk att fly från Macen köper jag inte. Då behöver man mogna lite om man är så lättskrämd.......

 

Att mogna syftar klart till den som är lättskrämd för en negativ artikel, inte till dig. Läs en gång till och var glad! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan inte mer än instämma i detta. Jag har funderat på att skaffa en Mac i flera år nu. Det som fått mig att tveka fram tills nu är den fanatism och intolerans mot minsta lilla kritik mot Apple och Mac som man ständigt stöter på när man går in på den här typen av forum för att lära sig lite mer.

 

På detta forumet så gillar vi Macen! Men om du tillbringar tid här så upptäcker du att de flesta har distans till det du inte gillar. Sen att vi gillar att hacka på MS får du leva med.... :rolleyes: Ibland så låtsas vi att vi är en Apple-sekt men du får läsa mellan raderna. :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Räcker det inte med alla PC-sajter och Windows-tidningar som slår ner på Macen hela tiden? Måste vi själva göra det också? Jag tycker tyvärr det här är en av de sämre artiklar jag sett. Visst, visst, det är väl bra med självkritik, men vill man läsa artiklar av det här slaget så kan man väl göra det någon annanstans. Låt MacWorld vara en fristad för oss som älskar Mac. Inte behöver vi slå oss själva i huvudet på det här viset? Vem blir lyckligare av det?
Eller så är Macanvändarna tänkande varelser som alla andra och inser behovet av riktig journalistik istället för ensidig propaganda.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det imponerar stort på mig att macworld vågar lyfta fram de problem som finns, nu när de blir uppmärksammade så kan ju något göras åt problemen. Vi måste börja ifrågasätta de som inte levererar stöd för mac direkt! skicka mail, ringa, klaga, tills det fungerar. Det enda som kommer att pådriva en förändring är när leverantören som inte vill stödja mac kan förlora pengar. Tex så sa jag upp mitt canalplus ab, på direkten när personen på kundtjänst sa att dom "minsann inte planerar nått stöd för mac", va bra sa ja, då kan du göra ditt jobb o avsluta mig som kund! Kan säga att det blev en lååång tystnad i luren, men hon är ju tvungen o göra som ja säger
Word!
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kom på en sak som suger med ipod igår... till min stora förvåning gick det inte att synka till mer än ett bibliotek.. dvs, jag kan inte byta låtar med nån annans dator.. eller till min egen andra dator ens.. wtf?? SÄmst nånsinn, kanske har jag missförståt någonting, vet inte.

 

En sak som jag upplever absurt, är att supporten/kundtjänst är så himla bråkig att ha o göra med. Varför? Måste ju va en policy, men hur kan man tro att det inte bildas ett negativt rykte som är skadligare än den ekonomiska vinnigen från o va "återhållsam" med problemlösningen..?

Att behöva ringa o hålla på till man bråkat sig fram till "tredje nivån" för att få hjälp om datorn exploderat eller haft ett problem som hela världen uppmärksammat redan men apple blånekar inför.. ska det va så?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enda jag har att klaga på är att hemsidor skapade i iWeb kan se helt annorlunda ut (och dåliga) i internet explorer.

Jag gör endel webbsidor åt andra och får betalt för det.

Enkla men snygga ska dom vara och då är iWeb ett perfekt verktyg eftersom man kan jobba mycket snabbt men tyvärr så använder ju en majoritet ie.

De lilla antalet sidor som jag gjort i iWeb har alltid blivit godkända i w3.org's validator, så antagligen vet inte IE hur man läser html.

 

kom på en sak som suger med ipod igår... till min stora förvåning gick det inte att synka till mer än ett bibliotek.. dvs, jag kan inte byta låtar med nån annans dator.. eller till min egen andra dator ens.. wtf?? SÄmst nånsinn, kanske har jag missförståt någonting, vet inte.

...

Verkar lite jobbigt att just kunna synka med fler bibliotek. Installera MyTuneRSS om du vill fildela.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På detta forumet så gillar vi Macen! Men om du tillbringar tid här så upptäcker du att de flesta har distans till det du inte gillar. Sen att vi gillar att hacka på MS får du leva med.... :rolleyes: Ibland så låtsas vi att vi är en Apple-sekt men du får läsa mellan raderna. :borstatanderna:

 

Tala för dig själv Axelman inte hela forumet. DU är inte forumet. Och DET får DU lära dig leva med. Inte alla tycker det är kul med dryga tråkiga windows-skämt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enda jag har att klaga på är att hemsidor skapade i iWeb kan se helt annorlunda ut (och dåliga) i internet explorer.

 

Det där är ett typexempel på hur det går när Apple följer standarden och Microsoft inte gör det. Vi kan knappast begära att Apple ska strunta i officiell webbstandard och dansa efter Microsofts pipa.

 

Hälsar

R

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

och som sagt iweb använder de standarder som finns (gissar jag) problemet ligger i att exploerer inte gör det och att den används som standardbrowser praktiskt taget överallt.

 

Ja. Internet Explorer följer inte standarden och dessutom finns inte Internet Explorer till Macen. Microsoft har lagt ner den för Mac OS. Ska vi verkligen begära att iWeb ska göra hemsidor för en webbläsare som inte ens finns till samma plattform som iWeb? Ok, lösningen är säkert att Apple gör om Safari till en kopia av Internet Explorer - men jag tror faktiskt inte att de får det därför att Microsoft har patenterat Internet Explorers funktionalitet och egna påhitt. Att köra stöd för det i ett hemsidesprogram är en sak, det får man, men att kopiera detta in i en webbläsarkonkurrent till Internet Explorer - ja då blir det ett litet telefonsamtal från Mr Gates till sina advokater.

 

Detta är inte Apples problem och inte något som suger med Macen, detta är ett Microsoft problem.

 

Hälsar

R

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag inte läser/följer PC-medier så vet jag ingenting om progromen mot Apple. har aldrig stött på den - möter bara nyfikenhet och/eller instämmande - ofta tystnad ty folk vet inte vad Mac är (OSX etc).

 

Det är mycket som suger med OSX - ett OS är så komplext att detta är oundvikligt. Vissa saker är dock svåra att förstå...varför skiten inte är fixad.

 

1. Det går fortfarande inte - i Leopard - att en gång för alla bestämma hur mappar ska se ut när dom öppnas (lista, ikoner, verktygsrad eller inte, etc). Detta suger...det är t.o.m. sjukt.

 

2. Estetiken i Leopard är delvis vansinnigt smaklös - något har hänt där borta i Cupertino - någon/några har tappat fotfästet...flippat ut. Ex: Leopardkartongen, försatta typsnittet i Notes, försatta skrivbordsbilden, 3D-docken. Vart tog Apple's klockrena minimalistiska smakfulla estetik vägen. Tur att hårdavan fortfarande går från klarhet till klarhet. Ives borde få ta över grafiken också - åtminstone ha vetorätt. Jobs måste bannlysas från labben - han ska sköta affärerna och visionerna - punkt.

 

3. DotMac suger för alla européer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kom på en sak som suger med ipod igår... till min stora förvåning gick det inte att synka till mer än ett bibliotek.. dvs, jag kan inte byta låtar med nån annans dator.. eller till min egen andra dator ens.. ska det va så?

 

Detta i syfte att förhindra illegalt spridande av musik och något som kom som krav från musikleverantörerna till iTunes Store. Du kan byta låtar med en annans dator, du får kopiera och klistra in i Finder - om du ställer in iPod som hårddisk så kan du köra via den, annars är det USB-minne som gäller. :) Eller så kan du köra exempelvis iPod rip.

 

Hälsar

R

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...