Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Saker som suger med Macen


Andreas Leijon

Rekommendera Poster

Andreas Leijon

Helgläsning: Vi har satt Macen under lupp - ordentligt. För även om vi gillar att skratta åt kraschade pc-burkar så finns det en hel del saker som inte funkar bra på Mac. En del är riktigt dåliga! Som grädde på moset påminner vi om några klassiker som vi förhoppningsvis slipper uppleva igen.Läs hela nyheten på MacWorld.se!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 98
  • Created
  • Senaste svar

Ja det var verkligen på tiden att Apple fick ordning på nätverket. Det är ju först nu i Leopard som det går smidigt (nåja) att dela filer med sina Windows-datorer på nätverket. Windowsanvändarna har kunnat högerklicka och välja "Dela ut" och vi har behövt skriva en sambakonfigurationsfil manuellt, precis som i GNU/Linux, om vi inte nöjer oss med den enda mapp OS X delat ut som standard. ÄNTLIGEN!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Supporten var alright om än långsam för min del då jag köpte min första Mac, en MacBook Pro, i somras. Den var seg och fick felmeddelanden i AHT. Efter en timme i supporten sade de åt mig att lämna in datorn hos en reparatör cirka 20 mil bort, en resa jag fick pröjsa för själv. Där var datorn i tre veckor för en reparation som sades ta två veckor. Nästa sak jag fick höra var att de inte kunnat lösa problemet, utan skickat datorn vidare till Stockholm. Där var den i två veckor, tydligen utan att de kunde hitta felet(?!) innan den skickades tillbaka till det första stället.

 

När jag till slut kunde hämta ut den fick jag efter en del frågor höra att allt som gjorts var att byta ut logikkortet och installera om OS X. Blev lite besviken när jag kom hem och den ändå inte fungerade till 100%, en del nya fel hade till och med dykt upp. Fyra-fem timmar i supporten och med deras After Sales-avdelning, efter det lovade de att skicka en ny "trots att ångerrätten gått ut" (som om det hade med saken att göra?). Två veckor senare fick jag äntligen en ny fullt fungerande dator.

 

Den som väntar på något gott... :glare:

 

Trodde att nätverkandet var bättre på Mac... tyckte att det var väldigt enkelt att ansluta och hålla på jämfört med Windowz. :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra exempel på sajter som vi absolut inte gillar är den populära tv-kanalen Kanal5 som sänder webcasts för glatta livet men endast för de som har »rätt« operativsystem. Mac OS X tillhör inte den kategorin

 

 

Webbcasts = Webb-TV... eller? Om så är fallet så har du fel. Det funkar prickfritt för mig!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Räcker det inte med alla PC-sajter och Windows-tidningar som slår ner på Macen hela tiden? Måste vi själva göra det också? Jag tycker tyvärr det här är en av de sämre artiklar jag sett.

 

Visst, visst, det är väl bra med självkritik, men vill man läsa artiklar av det här slaget så kan man väl göra det någon annanstans. Låt MacWorld vara en fristad för oss som älskar Mac. Inte behöver vi slå oss själva i huvudet på det här viset?

 

Vem blir lyckligare av det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att iTunes skulle vara bättre än Windows Media Player håller jag inte det minsta med om. Snarare skulle jag påstå motsatsen. Fattar inte hur iTunes kan vara så hypat. Om det inte vore så att folk mer eller mindre vore -tvungna- att använda iTunes för att föra över musik till sin iPod så vore det nog inte så stort heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Räcker det inte med alla PC-sajter och Windows-tidningar som slår ner på Macen hela tiden? Måste vi själva göra det också? Jag tycker tyvärr det här är en av de sämre artiklar jag sett.

 

Visst, visst, det är väl bra med självkritik, men vill man läsa artiklar av det här slaget så kan man väl göra det någon annanstans. Låt MacWorld vara en fristad för oss som älskar Mac. Inte behöver vi slå oss själva i huvudet på det här viset?

 

Vem blir lyckligare av det?

 

Jag tror nog att Macanvändare är värre än Windowsanvändare när det gäller patriotism, och det är mer regel än undantag att klanka ner på Windows. Enough said.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låt MacWorld vara en fristad för oss som älskar Mac. Inte behöver vi slå oss själva i huvudet på det här viset?

 

Vem blir lyckligare av det?

Tidningen blir mera trovärdig om man man inte jublar över allt som har med Apple att göra. Dessutom är det bra att belysa det som är dåligt så det uppmärksammas och därmed kan rättas till. Jag tycker att de hittade förvånansvärt lite. Tänk på hur lång motsvarande lista för Windows skulle vara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som suger på mac är mus-precisionen, riktigt kass. "En-knapps-tänket" är en annan underlig idé som får mig att vilja gå tillbaka till windows. Vilket jag nog kommer att göra när min Macbook har gått i pension. Nej, ingen mer Mac för mig. Snygga är de dock!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple

håller med om iTunes. Enda anledningen till att jag överhuvudtaget använder det är för att det synkar smärtfritt med iPod

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"En-knapps-tänket" är en annan underlig idé som får mig att vilja gå tillbaka till windows.

Jag har vant mig vid att ctrl-klicka nu och tycker att det fungerar lika bra och man kan ju även ansluta en extern mus.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple

konfunderad över att så många fortfarande inte förstår att mightyn har en högerklick inbyggd i sig, sätt fingrarna så långt långt ut till höger som du kan. Klicka sen...violá

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

konfunderad över att så många fortfarande inte förstår att mightyn har en högerklick inbyggd i sig, sätt fingrarna så långt långt ut till höger som du kan. Klicka sen...violá

Och att så många fortfarande tror att man inte kan köra vilken tvåknappars mus som helst i Macen. Bara för att Apple tills nyligen bara gjorde enknappsvarianter.

 

Visst på en bärbar kan jag förstå argumenten, men jag ctrl-klickar lika lätt på min MacBook som jag högerklickar med min Lenovo Thinkpad!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara förtydliga lite. Visst fan vet jag att mac har två-knapps funktion också.

Men i de situationer du jag inte har någon extern mus till min Macbook suger det att trycka in ctrl. Sedan sitter x - + i fel hörn. MS har säkert patent på den andra sidan så jag godtar denna felaktiga plats ändå. (Känns ju naturligare för högerhänta att dra musen åt höger och höger synt som jag är så är vänster helt jävla fel, men jag börjar efter 6månader vänja mig)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara förtydliga lite. Visst fan vet jag att mac har två-knapps funktion också.

Men i de situationer du jag inte har någon extern mus till min Macbook suger det att trycka in ctrl. Sedan sitter x - + i fel hörn. MS har säkert patent på den andra sidan så jag godtar denna felaktiga plats ändå. (Känns ju naturligare för högerhänta att dra musen åt höger och höger synt som jag är så är vänster helt jävla fel, men jag börjar efter 6månader vänja mig)

 

 

Du har en MacBook. Varför använder du då ctrl? Har du aldrig hört talas om "scrolling trackpad"? Du kan ställa in allt i systeminställningar. Scrolla gör du genom att lägga på två fingrar och dra med fingararna. Högerklicka gör du helt enkelt genom att lägga på två fingrar och klicka. ctrl is für di noobs :borstatanderna:

Hoppas jag inte låter arg. : 3

 

MvH,

Katana

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"eller så väntar vi på att Apple får ur tummen och erbjuder filmer via iTunes. Vilket år som helst nu... "

 

Hahaha... :D

 

För övrigt så kan jag inte förstå hur du, Gerhard, kan tycka WMP skulle vara bra - och dessutom bättre?! - än iTunes. Nu får du allt förklara dig. :P

 

Och du med MP: se Katana's inlägg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

konfunderad över att så många fortfarande inte förstår att mightyn har en högerklick inbyggd i sig, sätt fingrarna så långt långt ut till höger som du kan. Klicka sen...violá

 

 

Du har en MacBook. Varför använder du då ctrl? Har du aldrig hört talas om "scrolling trackpad"? Du kan ställa in allt i systeminställningar. Scrolla gör du genom att lägga på två fingrar och dra med fingararna. Högerklicka gör du helt enkelt genom att lägga på två fingrar och klicka. ctrl is für di noobs :borstatanderna:

Hoppas jag inte låter arg. : 3

 

MvH,

Katana

Ja jag fattar då inte, läser inte folk manualerna till sakerna de köper eller :stjarnsmall:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äh, det enda jag finner sugigt med Mac är det begränsade utbudet roliga datorer. (för mig är en rolig dator en dator som man kan byta i princip allt internt utan 1st HDD, inget PCI/PCIe begränsningar o.s.v)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Många som tar sig in på Macword.se gör det för att de är nyfikna och kanske rent av lite sugna på Mac. De är potentiella switchers från PC till Mac. Ser de en artikel av det här slaget kan de mycket väl bestämma sig för att fortsätta använda PC. När till och med fansen klagar på sitt eget datorval - varför ska då de välja något nytt? Alltså finns risken att de själva förlorar möjligheten att prova en trevlig dator, MacWorld förlorar en potentiell prenumerant och Mac-världen blir en användare mindre...

 

... Visst, jag vet att det är ett överdrivet exempel, men i alla fall. Dessutom är det svårt nog att omvända vissa inbitna PC-användare i alla fall, man behöver ju inte hjälpa till att göra det svårare för dem att våga prova en Mac. Dessutom är det inte särskilt upplyftande läsning för någon, det är alltid bättre att skriva om det positiva på MacWorld, det negativa kan man läsa på annat håll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har hittills inget att klaga på under de 10 år jag använt macar men så är jag ingen expert på vare sej hård- eller mjukvara så de misstag jag begår är inte av fatal natur. Inget ont om experter men jag skulle tro att pillare och experter är dom som är den främsta orsaken till problem, oavsett datormärke och plattform. :propellerbaver:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För övrigt så kan jag inte förstå hur du, Gerhard, kan tycka WMP skulle vara bra - och dessutom bättre?! - än iTunes. Nu får du allt förklara dig. :P

 

 

Varför ska jag egentligen behöva förklara mig? Bara för att jag använder Mac så behöver jag inte tycka att allt från Apple är bra, och jag har aldrig förstått grejen med just iTunes. Jag gillar t.ex. inte navigation och struktur alls.

 

WMP tycker jag helt enkelt är lättare att använda, har fler och bättre finesser, klarar av att spela nästan all musik och nästan allt film (med undertexter till och med). På Mac får man köra två olika program för samma sak, Quicktime och iTunes, som jag dessutom anser vara sämre på sina respektive delar. (Ja, jag vet om att man kan använda VLC för det mesta, men det är inte det vi jämför mot). Att iTunes är gjort för iPod, medan WMP funkar till de flesta fabrikat av mp3-spelare(förutom möjligtvis just iPod) är inte heller någon petitess.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Många som tar sig in på Macword.se gör det för att de är nyfikna och kanske rent av lite sugna på Mac. De är potentiella switchers från PC till Mac. Ser de en artikel av det här slaget kan de mycket väl bestämma sig för att fortsätta använda PC. När till och med fansen klagar på sitt eget datorval - varför ska då de välja något nytt? Alltså finns risken att de själva förlorar möjligheten att prova en trevlig dator, MacWorld förlorar en potentiell prenumerant och Mac-världen blir en användare mindre...

 

 

MacWorlds uppgift är inte att vara en propaganda/reklamapparat för Apple. MacWorld skall vara ett medium för och av macanvändare. Det vi macanvändare gillar med mac tas upp i tidningen, det vi vill klaga på tas upp i tidningen (som här), och det skall vara tidningens uppgift. Dessutom tror jag tvärtom att en artikel av den här typen kan vara nyttig för potentiella PC-bytare. Att verkligen få veta vad vi macanvändare tycker fungerar illa med våra datorer. Jag hade önskat mig en sådan här artikel innan jag bytte.

 

Det finns ett problem i själva apple-fanatismen, och jag tror att många är "rädda" för oss macanvändare eftersom det ofta är svårt att skilja mellan en normal macanvändare och applefanatiker. Jag tycker att apple gör förbannat bra datorer, men det betyder inte att jag hurrar varenda gång som apples marknadsandelar går upp, det bryr jag mig ganska lite om.

 

 

Tack och gonatt, Trew

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att apple gör förbannat bra datorer, men det betyder inte att jag hurrar varenda gång som apples marknadsandelar går upp, det bryr jag mig ganska lite om.

Jag fattar inte alls att folk "väljer sida". För mig är Apple bara ytterligare ett vinstdrivande företag. Skillnaden är att de hittat en nisch som tilltalar mig. För vissa verkar Steve Jobs vara någon slags frälsare... Skulle MS genom ett mirakel börja producera vettiga produkter (som i mina ögon överglänste Apples) så skulle jag "switcha" tillbaka. Utan tvekan!

 

Macar i all ära. men dom är fortfarande datorer. Och datorer per definition jävlas titt som tätt. Därmed inte sagt att dom är lika besvärliga som MS-varianten. Men nog f*n jävlas dom...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det imponerar stort på mig att macworld vågar lyfta fram de problem som finns, nu när de blir uppmärksammade så kan ju något göras åt problemen. Vi måste börja ifrågasätta de som inte levererar stöd för mac direkt! skicka mail, ringa, klaga, tills det fungerar. Det enda som kommer att pådriva en förändring är när leverantören som inte vill stödja mac kan förlora pengar. Tex så sa jag upp mitt canalplus ab, på direkten när personen på kundtjänst sa att dom "minsann inte planerar nått stöd för mac", va bra sa ja, då kan du göra ditt jobb o avsluta mig som kund!

 

Kan säga att det blev en lååång tystnad i luren, men hon är ju tvungen o göra som ja säger :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har en MacBook. Varför använder du då ctrl? Har du aldrig hört talas om "scrolling trackpad"? Du kan ställa in allt i systeminställningar. Scrolla gör du genom att lägga på två fingrar och dra med fingararna. Högerklicka gör du helt enkelt genom att lägga på två fingrar och klicka. ctrl is für di noobs :borstatanderna:

Hoppas jag inte låter arg. : 3

 

MvH,

Katana

Lägga på två fingrar? Förstår inte hur det fungerar, tyvärr. Läsa manual, skrev någon.

Att läsa manual för mus och högerklick är ett riktigt misslyckade (från apples sida) om det behövs. Ser att en del använder bregreppet "switchers", vilket fjantigt dualistiskt tänkande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...