Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mail inte så säker epostklient...


Gäst iMatte

Rekommendera Poster

Inte testat, men borde räcka med att stänga av html-funktionen i mail. HTML-mail är endast utav ondo vet du väl?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det såg ju inte bra ut :(

Testade och fick hem att Mail har ett säkerhetshål....om man nu kan lita på dem

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte testat, men borde räcka med att stänga av html-funktionen i mail. HTML-mail är endast utav ondo vet du väl?

Magnus

Menar du att man ska klicka ur rutan

"Visa bilder och inneslutna objekt i HTML-brev"

 

Vad händer då om man tar bort det? Har det ikryssat nu nämnligen ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kommer inte se länkade bilder osv ;) En del spam har lite dyrga bilder inlagda när den laddas så får spammaren en bekräftelse på att din mail adress är riktigt och kommer sälja den vidare osv.

 

Du kanske har märkt att mail som är klassade som junk inte laddar bilder osv jag kan tänka mig att ovanstående är en av anledningarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter att ha kollat på sidan var det just det som han upplyste om ;) Man kan kryssa ur att den automatiskt ska ladda bilder osv sen på de mail som man absolut vill se bilderna på så klicka på Load images knappen då borde de laddas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då får jag ta och testa det då :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kryssa ur alltså, vilket är gjort nu...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte testat, men borde räcka med att stänga av html-funktionen i mail. HTML-mail är endast utav ondo vet du väl?

Jo, det är det som är dåligt; att default-inställningen ger säkerhetshål.

Gemene man kör glatt på med defaultinställningar utan att tänka på säkerhetshål.

Det är ju just det som orsaket mycket av problemen med Outlook på PC; i tidigare versioner var ju "autoöppna bilagor" default. Många på jobbet visste inte ens vad bilagor var för nåt, epost som epost, så virusbilagor spreds ju som magsjuka på ett dagis...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det är det som är dåligt; att default-inställningen ger säkerhetshål.

Mig vetligen är default på mail i Panther att inte visa HTML mail, utan man måste manuellt ladda hem bilderna. Det finns oftast i alla spam en bild som inte är en bild utan en direkt länk till en databas som bockar för dig att du har läst mailet, d.v.s du finns.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det såg ju inte bra ut :(

Testade och fick hem att Mail har ett säkerhetshål....om man nu kan lita på dem

 

Nja det där är inget säkerhetshål. Som värst är det möjligtvis en irriterande biverkning av HTML funktionen i mail.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja det där är inget säkerhetshål. Som värst är det möjligtvis en irriterande biverkning av HTML funktionen i mail.

Klart att det är ett säkerhetshål...Det skickas ju information om dig där du själv inte känner till transaktionen eller vad som skickas.

Om samma funktion letade ut kontokortsnummer från dig och skickade dem, skulle du fortfarande inte se det som ett säkerhetshål ?

Att det sen inte var något särskilt märkvärdigt eller graverande säkerhetshål må väl hända. Men även ett lindigt hål är ett hål.

Och jag vill inte ha några hål!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klart att det är ett säkerhetshål...Det skickas ju information om dig där du själv inte känner till transaktionen eller vad som skickas.

Om samma funktion letade ut kontokortsnummer från dig och skickade dem, skulle du fortfarande inte se det som ett säkerhetshål ?

Att det sen inte var något särskilt märkvärdigt eller graverande säkerhetshål må väl hända. Men även ett lindigt hål är ett hål.

Och jag vill inte ha några hål!

Sure... du kan ju kontakta securityfocus för att rapportera om detta "säkerhetshål"... var beredd på ett hånskratt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...