Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Program för att lista filinnehåll


mjg

Rekommendera Poster

Finns visst nåt till wintel, men hur ere me mac-plattformen (X)? Alltså - finns det något (shareware kanske) program som enkelt gör en lista (text eller html) av innehållet i en mapp...filernas namn listas...liksom...Give me info, citizens!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nils Holmlöv

Eftersom jag just nu är heltänd på Unix så behövs det inget program, du har det du behöver i Terminalen. Det är faktiskt ett väldigt kort kommando: ls > filnamn.

 

ls listar innehållet i mappen.

> betyder att ls istället för att skriva ut alla filnamn på skärmen ska skicka dom någon annanstans, i det här fallet till en fil.

filnamn är namnet på filen.

 

ls > ~/Desktop/lista.txt skriver alla filnamn till en fil som heter lista.txt som läggs på skrivbordet.

ls >> ~/Desktop/lista.txt (observera att det är två vinkelparenteser) lägger till alla filnamn i mappen till en fil som heter lista.txt på skrivbordet. Finns det redan innehåll i filen läggs de nya filnamnen till på slutet, finns det inte ens någon fil med det namnet skapas det en.

 

OBS! Det ska vara ett tilde-tecken framför /Desktop.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack medborgare :D men jag hittade nyss ett program på VersionTracker som heter FileLister - freeware - helt suveränt! Testar just nu, hallelujah! Jag älskar visserligen Unix, men jag vill inte gräva i hennes hjärna - bara se och beröra det vackra GUI-sminkade ansiktet (w00t)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nils Holmlöv
Jag älskar visserligen Unix, men jag vill inte gräva i hennes hjärna - bara se och beröra det vackra GUI-sminkade ansiktet  (w00t)

Själv ser jag alltid bortom det yttre, och koncentrerar mig på själen :angel:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv ser jag alltid bortom det yttre, och koncentrerar mig på själen :angel:

En slags åndelig fokus eller??? :rolleyes:

 

Etter all skriving om terminalen den senere tiden har jeg virkelig begynt å ønske meg OS X til jul. Jeg føler at det er en slags nørdig ånd som har tatt bolig i min kropp.

 

Yupp.... I'm possessed by a nerd-spirit (w00t)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag blir vuxen och slutat leka med GUI och producerat en massa lullull som film, musik och grafisk konst - då ska jag resa in i det vackra unixlandskapet där skön ordning råder - där mästerlig matematik excellerar under dom vackra alfabetiska kommandon man skriver.

 

Jag anade det stora redan när jag anslöt till AlgoNet i början på nittiotalet. Där hade jag ett s.k. shell-konto. Jag kunde gå in och göra en hel del genom att hacka unix i terminal. En polare till mig använde inte ens GUI för email (w00t)

 

Nå - jag har bara skrapat lätt på ytan och är absolut ingen hackare - jag använder inte ens kortkomandon i GUI :sorry: - är TOTALT macifierad...MEN...jag anar djupet i unixosceanen under tangentbordet på min lilla TiBook - och det känns rätt. Unix är vad jag förstå ett mycket beprövat och gammalt tryggt språk som filats och putsats i många år.

 

Nu ska jag ha en köpp kaffe...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag anade det stora redan när jag anslöt till AlgoNet i början på nittiotalet. Där hade jag ett s.k. shell-konto. Jag kunde gå in och göra en hel del genom att hacka unix i terminal. En polare till mig använde inte ens GUI för email  (w00t)

Och de kör fortf sina burkar med shellaccess kairos & aristotle :) Jag minns själv innan webmail var riktigt "bra" så körde jag ofta pine via en host så jag kunde kolla eposten det var faktiskt smidigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan ju skapa ett fil "träd" med omnigraffle. Det är bara att släppa skivan eller mappen på omnigraffles icon så ritad det automatiskt upp ett träd fver filerna. Rätt praktiskt till cd omslag för backup skivor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan ju skapa ett fil "träd" med omnigraffle. Det är bara att släppa skivan eller mappen på omnigraffles icon så ritad det automatiskt upp ett träd fver filerna. Rätt praktiskt till cd omslag för backup skivor.

"Det är bara att släppa skivan eller mappen på omnigraffles icon så ritad det automatiskt upp ett träd fver filerna."

 

Inte med min OmniGraffle (2.1.1)...men jag har nu hittat FileLister och är helt nöjd. Den gör prexis vad jag behöver :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag anade det stora redan när jag anslöt till AlgoNet i början på nittiotalet. Där hade jag ett s.k. shell-konto. Jag kunde gå in och göra en hel del genom att hacka unix i terminal. En polare till mig använde inte ens GUI för email  (w00t)

Och de kör fortf sina burkar med shellaccess kairos & aristotle :) Jag minns själv innan webmail var riktigt "bra" så körde jag ofta pine via en host så jag kunde kolla eposten det var faktiskt smidigt.

Jag var trogen kund hos Algonet i 10 år (veterankund - 45 kr/år om jag inte minns fel :D ). Men så köpte Telenordia upp dom och...tja, Telenordia...dom har t.ex. Europas segaste webmail (som dom försökt fixa i 3 år, hihi) och deras modempoler var usla. Jag lämnade skiten i höstas och skaffade gratis Home som var mycket bättre. Nu kör jag ComHem som sagt. Nå - jag har ett nostalgiskt och kärt förhållande till gamla fina lilla Algonet. Jag minns att Swipnet hade startat, men det var ruskigt dyrt och så hörde jag talas om Algonet och kände mig genast hemma. Det här var ju pionjärtider :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...