Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Apache-installation


Rikhard

Rekommendera Poster

TJena.

Då min dator strulade till det vid installation av Leopard så fick jag till slut ta "Radera och installera om".

Jag hade då apache på min dator, men jag har inget minne av hur jag ska få den att fungera, har minne av att den finns inbyggd i mac os x, tacksam för all hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa att söka på Apache i hjälpfunktionen i Macen. Det är inget krångligt med Apache, det både finns och fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa att söka på Apache i hjälpfunktionen i Macen. Det är inget krångligt med Apache, det både finns och fungerar.

 

Den verkar ju iaf svara på anropet till ipet när jag slår på webbdelning, och enligt infon ska den vara igång då, men php vägrar installeras, de är där de klämmer sen =/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har gjort lite samma sak här hemma.

Men eftersom min anslutning strular så har jag inte löst det än men om jag kommer ihåg rätt så startar apache så fort du slår igång webdelning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Leopard kommer med både Apache 2 och PHP 5.2.4. Kruxet är att du måste ändra lite i /etc/apache2/httpd.conf, nämligen avkommentera där den laddar PHP-modulen på rad 114.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Leopard kommer med både Apache 2 och PHP 5.2.4. Kruxet är att du måste ändra lite i /etc/apache2/httpd.conf, nämligen avkommentera där den laddar PHP-modulen på rad 114.

 

Och hur kommer man åt de då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Och hur kommer man åt de då?

 

Det är en textfil. Ligger som sagt i /etc/apache2/httpd.conf. Öppna den i en texteditor och ta bort korset i början av raden där det står "LoadModule php5_module".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en textfil. Ligger som sagt i /etc/apache2/httpd.conf. Öppna den i en texteditor och ta bort korset i början av raden där det står "LoadModule php5_module".

 

/etc/apache2/httpd.conf

 

har jag ingen aning om vart det är på datorn :S

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Det är en sökväg, alltså som en adress. Om du trycker Shift + Kringla + G i finder, så kan du skriva in /etc/apache2/ där. Då kommer du hamna i rätt mapp.

 

Dra nu ut filen httpd.conf på skrivbordet. Öppna den i Textedit eller något och ändra den så som jag skrev. Flytta sedan in den i mappen igen, och här måste du ange ditt administratörslösenord.

 

Starta om webdelning, och sen ska php vara igång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en sökväg, alltså som en adress. Om du trycker Shift + Kringla + G i finder, så kan du skriva in /etc/apache2/ där. Då kommer du hamna i rätt mapp.

 

Dra nu ut filen httpd.conf på skrivbordet. Öppna den i Textedit eller något och ändra den så som jag skrev. Flytta sedan in den i mappen igen, och här måste du ange ditt administratörslösenord.

 

Starta om webdelning, och sen ska php vara igång.

 

Jo, hittade den till slut, dessvärre verkar dock mysql inte vilja nu :((

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Problemet är att mysql.sock ligger på fel ställe (eller snarare, inte kvar på samma ställe som förr). Dessutom funkar inte inställningspanelen, så man måste starta och så från terminalen.

 

I /etc/ ligger php.ini.default och i den finns en massa inställningar att göra. Men börja med att kopiera filen, och kalla den för "php.ini" i samma mapp.

 

Du ska skriva sökvägen "/tmp/mysql.sock" som sökväg för "mysql.default_socket" och framför allt är det viktigt att du fyller i det för mysqli på rad 795 på min dator. Allt detta i din nya "php.ini" alltså.

 

Sedan ska du starta MySQL med hjälp av terminalkommandot

sudo /Library/StartupItems/MySQLCOM/MySQLCOM start

och du kan stänga av MySQL med

sudo /Library/StartupItems/MySQLCOM/MySQLCOM stop

 

Starta om webdelning, så ska både php och i kombination med mysql fungera bra. Det funkar för mig i alla fall, och jag gjorde precis på det här sättet (plus att jag även installerat MySQL för Tiger då jag inte visste om Mysql kom med leopard eller inte).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är att mysql.sock ligger på fel ställe (eller snarare, inte kvar på samma ställe som förr). Dessutom funkar inte inställningspanelen, så man måste starta och så från terminalen.

 

I /etc/ ligger php.ini.default och i den finns en massa inställningar att göra. Men börja med att kopiera filen, och kalla den för "php.ini" i samma mapp.

 

Du ska skriva sökvägen "/tmp/mysql.sock" som sökväg för "mysql.default_socket" och framför allt är det viktigt att du fyller i det för mysqli på rad 795 på min dator. Allt detta i din nya "php.ini" alltså.

 

Sedan ska du starta MySQL med hjälp av terminalkommandot

sudo /Library/StartupItems/MySQLCOM/MySQLCOM start

och du kan stänga av MySQL med

sudo /Library/StartupItems/MySQLCOM/MySQLCOM stop

 

Starta om webdelning, så ska både php och i kombination med mysql fungera bra. Det funkar för mig i alla fall, och jag gjorde precis på det här sättet (plus att jag även installerat MySQL för Tiger då jag inte visste om Mysql kom med leopard eller inte).

 

Det har jag gjort nu, men kan ej ändra namnet då datorn säger att jag ej har tillräcklig behörighet :S

 

Löste det, ändrade bara inställningar för mappen :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dock får jag ändå:

 

Warning: mysql_connect() [function.mysql-connect]: Can't connect to local MySQL server through socket '/var/mysql/mysql.sock' (2) in /Users/rikhardt/Sites/rick_z/_functions.php on line 25

 

Warning: mysql_select_db() [function.mysql-select-db]: Can't connect to local MySQL server through socket '/var/mysql/mysql.sock' (2) in /Users/rikhardt/Sites/rick_z/_functions.php on line 27

 

Warning: mysql_select_db() [function.mysql-select-db]: A link to the server could not be established in /Users/rikhardt/Sites/rick_z/_functions.php on line 27

 

Och såhär ser det ut

 

 

; Default socket name for local MySQL connects. If empty, uses the built-in

; MySQL defaults.

mysqli.default_socket = /tmp/mysql.sock

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Det ser ut som om den fortfarande letar efter mysql.sock i /var/mysql/. Har du alltså nu en php.ini som ligger i /etc/, och du har startat om webdelning?

 

Se till att du ändrar tillbaka rättigheterna till vad de var, efter att du har bytt alla namn som skulle ändras.

 

php.ini.default är ju liksom bara en mall; det är php.ini som betyder något. Den måste alltså ha rätt rättigheter så att servermjukvaran kan läsa den.

 

Ägare/grupp är root/wheel, och ägare, grupp och andra kan alla läsa filen, men ingen kan göra något annat. Rättigheterna blir -r--r--r-- om man slår "ls -l /etc/php.ini" i terminalen alltså.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-r--r--r--@ 1 rikhardt wheel 45045 31 Okt 19:11 /etc/php.ini

 

Står det

 

Ja, jag har php.ini i den mappen /etc/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Ägaren är fel. Som du ser står det "rickhardt wheel" på raden, vilket innebär att du är ägare. Men det är "root" som ska vara ägare.

 

Skriv i Terminalen

sudo chown root: /etc/php.ini

följt av ditt adminlösenord. Starta om webdelning och se om det fungerade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett tips för den som inte vill/orkar hålla på och pilla med conf filer osv.

 

Mamp Server

APache, PHP 5, MySql, PHPMyAdmin mm.. hur bra som helst. :ThumbsUp:

 

Finns också för Win - Wamp, och Linux - Lamp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ägaren är fel. Som du ser står det "rickhardt wheel" på raden, vilket innebär att du är ägare. Men det är "root" som ska vara ägare.

 

Skriv i Terminalen

sudo chown root: /etc/php.ini

följt av ditt adminlösenord. Starta om webdelning och se om det fungerade.

 

-r--r--r--@ 1 root wheel 45045 31 Okt 19:11 /etc/php.ini

 

Står det nu, men samma fel ännu :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett tips för den som inte vill/orkar hålla på och pilla med conf filer osv.

 

Mamp Server

APache, PHP 5, MySql, PHPMyAdmin mm.. hur bra som helst. :ThumbsUp:

 

Finns också för Win - Wamp, och Linux - Lamp.

 

Men fungerar det för Leopard då? Dom har ju ändrat i systemet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ägaren är fel. Som du ser står det "rickhardt wheel" på raden, vilket innebär att du är ägare. Men det är "root" som ska vara ägare.

 

Skriv i Terminalen

sudo chown root: /etc/php.ini

följt av ditt adminlösenord. Starta om webdelning och se om det fungerade.

 

Tog en phpinfo() och såhär står det då

 

Loaded Configuration File /private/etc/php.ini

 

MYSQL_SOCKET /var/mysql/mysql.sock

 

MYSQL_MODULE_TYPE external

 

MYSQLI_SOCKET /var/mysql/mysql.sock

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tog en phpinfo() och såhär står det då

 

Loaded Configuration File /private/etc/php.ini

 

MYSQL_SOCKET /var/mysql/mysql.sock

 

MYSQL_MODULE_TYPE external

 

MYSQLI_SOCKET /var/mysql/mysql.sock

 

Det fungerar nu, tog bort den gamla php.ini och gjorde en ny och fixade rättigheterna, nu går det som en dans :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Det fungerar nu, tog bort den gamla php.ini och gjorde en ny och fixade rättigheterna, nu går det som en dans :D

 

Suveränt! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Calle Tuvesson

Hej!

 

Jag upplever liknande problem med min server konfiguration.

Apache o php fungerar direkt utan problem, men jag kan inte få igång MySQL.

Har fixat allt i php.ini, men när jag ska köra sudo /Library/StartupItems/MySQLCOM/MySQLCOM start

får jag följande från Terminal:

 

sudo: /Library/StartupItems/MySQLCOM/MySQLCOM start: command not found

 

phpinfo(); ger mig MYSQL_SOCKET = /var/mysql/mysql.sock

fast strax därunder får jag default socket = /tmp/mysql/mysql.sock

 

samma gäller för mySQLi....

 

Om jag skriver ls -l /etc/php.ini får jag detta:

-r--r--r--@ 1 Calle staff 45065 14 Dec 01:08 /etc/php.ini

 

Därför provade jag sudo chown root: /etc/php.ini

nu får jag:

-r--r--r--@ 1 root staff 45065 mm...

 

Fortfarande funkar det inte.

 

Har provat med MAMP men får inte rätt på det där heller, + att jag gärna vill kunna organisera mina sajter under /Sites/..

 

Hur ska jag göra? Såg att rikhard fick bra hjälp här, så eftersom jag kört fast kanske jag kan få hjälp här?

 

Tack på förhand!

Calle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Calle Tuvesson

Löst! Jag insåg att jag inte hade installerat mysql. Knas.

Laddade ner mySQL 5,0 från mysql.com, installerade båda paketen (för att få med StartupItems också) och startade upp från Terminal via sudo /Library/StartupItems/MySQLCOM/MySQLCOM start.

Works like a charm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...