Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Cut/paste i Leopard?


wilen

Rekommendera Poster

Hej!

 

Fråga till er som har fått chans att köra lite Leopard;

Kan man cut/pasta filer i Findern?

 

Hade underlättat oerhört att kunna flytta filer i Findern utan att använda sig av musen. Fungerar som bekant inte i Tiger. Funktionen finns och fungerar väl i Windows (alá CTRL+X/CTRL+V, ingen risk att bli av med några filer). En mycket önskad funktion för min del, särskilt vid de tillfälle man inte kan eller önskar använda mus.

 

Någon som har en tanke om hur man kan åstadkomma detta om det nu är så att funktionen saknas även i Leopards finder?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Klipp ut" och "Klistra in" finns i menyn, men de går inte att använda, då de är gråmarkerade. Märkligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

precis som det brukar vara alltså. bara för att en funktion finns i windows måste man inte ha med den i ett operativsystem.

 

det finns säkert program som kan fixa funktionen om nu någon känner att den gör någon nytta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

precis som det brukar vara alltså. bara för att en funktion finns i windows måste man inte ha med den i ett operativsystem.

 

det finns säkert program som kan fixa funktionen om nu någon känner att den gör någon nytta.

 

Tycker då att det är högst intressant att kunna flytta en fil utan att behöva använda musen. Både för de som inte kan, eller vill. Tar, åtminstone för mig, längre tid att behöva släppa tangentbordet och ratta runt med musen.. markera.. dra.. hålla nere funktionstangent för att flytta.. släppa..

Har inte alls med Windows att göra. Tycker inte ens om Windows. Men en funktion liknande den jag söker råkar finnas där, inte mer med det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker då att det är högst intressant att kunna flytta en fil utan att behöva använda musen. Både för de som inte kan, eller vill. Tar, åtminstone för mig, längre tid att behöva släppa tangentbordet och ratta runt med musen.. markera.. dra.. hålla nere funktionstangent för att flytta.. släppa..

 

Jag vet, sjukt irriterande men så är det. Kopiera kan du göra med cmd-c och cmd-v men inte klippa ut alltså.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet, sjukt irriterande men så är det. Kopiera kan du göra med cmd-c och cmd-v men inte klippa ut alltså.

 

Precis. Kopiera för att sedan gå tillbaka och radera GÅR, men känns oerhört icke-tidseffektivt. Hoppades verkligen på möjligheten att åtminstone kunna slå på funktionen i Leopard om så önskades, men icke.. :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns säkert någon *.plist fil att redigera för att låsa upp funktionen. Verkar bara låst idag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns säkert någon *.plist fil att redigera för att låsa upp funktionen. Verkar bara låst idag.

 

Vore ju helt underbart OM det vore så.. :chockadskeptisk:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att klipp ut är gråmarkerat tror jag inte betyder att det går att låsa upp-vad jag ser är det likadant i Tiger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Filecutter verkar ha gett ett lite blandat resultat för vissa användare (halvbuggigt?). Önskar verkligen att denna funktion fanns tillgänglig native i OS X. Hade verkligen hoppats få se den i Leopard.. :deppig:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår verkligen inte varför de inte kan lägga in en "Klipp ur"-funktion. När man jobbar en del med externa hårddiskar är det ett förbannat gissel att i ena Finder-rutan markera filen->navigera fram till den externa HDD:n, och därefter gå tillbaka för att radera ursprungsfilen. Det känns helt enkelt väldigt omodernt och tidskrävande!

 

Att det är tiotals mappar/filer man flyttar gör det naturligtvis ännu mer komplicerat...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det känns som om det hamnar lite mellan nörd-varianten och Svensson-varianten.

För visst går det smidigt att flytta filer med t ex. kommandot mv i terminalen, snabbt och effektivt.

 

Jag vet inte, men jag kan tänka mig att funktionen finns med för att man inte ska radera filer av misstag (klippa ut och sedan glömma att klistra in t ex, eller klippa ut och sen klippa ut nya filer som "stjäl" buffern.)

 

Jag minns faktistkt inte hur detta funkar i XP.. (antagligen trillar filerna tillbaka om du inte klistrar in dem eller? men ja..)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det känns som om det hamnar lite mellan nörd-varianten och Svensson-varianten.

För visst går det smidigt att flytta filer med t ex. kommandot mv i terminalen, snabbt och effektivt.

 

Jag vet inte, men jag kan tänka mig att funktionen finns med för att man inte ska radera filer av misstag (klippa ut och sedan glömma att klistra in t ex, eller klippa ut och sen klippa ut nya filer som "stjäl" buffern.)

 

Jag minns faktistkt inte hur detta funkar i XP.. (antagligen trillar filerna tillbaka om du inte klistrar in dem eller? men ja..)

Fungerar inte alls som du tänkt under Windows. Det är idiotsäkert att klippa klistra och filerna försvinner inte för du tar nytt grepp på annan fil eller glömmer klistra in.

Funktionen är mer genomtänkt än så och ett vanligt troende bland Apple användare.

Det är en fördel som Windows har mot OS X och bara inse att så är det tyvärr.

Terminal klipp klistra klär inte OS X lätt använda interface.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att det inte går att klippa ut saker är riktigt konstigt tycker jag, visst det kanske är säkrare att kopiera, men som sagt antagligen fruktansvärt irriterande.

Det finns 2 sätt som os x borde hantera det här på:

1) Den klipper "visuellt" ut och sedan när filen klistras in nån annan stans att det först då verkligen klipps ut.

2) Filen kopieras och orginalet försvinner när kopian blivit säkert inklistrad.

De är ungefär samma sak,

 

Hoppas ni kommer på nåt sätt för min nya Macbook kommer snart, och jag gillar klippa-klistra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår verkligen inte varför de inte kan lägga in en "Klipp ur"-funktion. När man jobbar en del med externa hårddiskar är det ett förbannat gissel att i ena Finder-rutan markera filen->navigera fram till den externa HDD:n, och därefter gå tillbaka för att radera ursprungsfilen. Det känns helt enkelt väldigt omodernt och tidskrävande!

 

Att det är tiotals mappar/filer man flyttar gör det naturligtvis ännu mer komplicerat...

Jag brukar hålla inne cmd knappen när jag flyttar mina filer till någon annan partition. Då slipper du radera efteråt. Alltid något iaf :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tanken har väl snarare vart sån att du ska markera och flytta filerna direkt i finderfönstret genom att dra istället för att kopiera eller klippa ut.

 

drag o släpp -tänket har hängt med ganska länge på macplattformen.

 

själv kopierar jag aldrig filer utan drar dem till rätt plats....efter att ha spenderat lite tid på med en pc på jobbet kan jag dock se varför funktionen används på den plattformen. navigeringen i windows är riktigt styltig och obekväm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att det inte går att klippa ut saker är riktigt konstigt tycker jag, visst det kanske är säkrare att kopiera, men som sagt antagligen fruktansvärt irriterande.

Det finns 2 sätt som os x borde hantera det här på:

1) Den klipper "visuellt" ut och sedan när filen klistras in nån annan stans att det först då verkligen klipps ut.

2) Filen kopieras och orginalet försvinner när kopian blivit säkert inklistrad.

De är ungefär samma sak,

 

Hoppas ni kommer på nåt sätt för min nya Macbook kommer snart, och jag gillar klippa-klistra.

 

Varför inte bara lägga in en sax över ikonen på den fil/de filer man har klippt ut och sedan ta bort filerna när man klipp in dom någonstans eller ta bort saxen om man kopierar in något annat i minnet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

cut/paste är någonting som verkligen behövs, att fumla med musen är bara jobbigt. jag kör med quicksilver som ersättare i brist på the real deal - markera de filer man vill flytta, alt+cmd+space välj move to och sen välj destination folder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det där quicksilver verkar så otroligt coolt och science-fiction, jag längtar verkligen tills jag sitter och kör en massa snabbkommandon hela tiden

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brukar hålla inne cmd knappen när jag flyttar mina filer till någon annan partition. Då slipper du radera efteråt. Alltid något iaf :)

 

 

tanken har väl snarare vart sån att du ska markera och flytta filerna direkt i finderfönstret genom att dra istället för att kopiera eller klippa ut.

 

drag o släpp -tänket har hängt med ganska länge på macplattformen.

 

själv kopierar jag aldrig filer utan drar dem till rätt plats....efter att ha spenderat lite tid på med en pc på jobbet kan jag dock se varför funktionen används på den plattformen. navigeringen i windows är riktigt styltig och obekväm.

 

Hela meningen med mitt önskemål är ju att man ska kunna flytta filer snabbt och effektivt utan att använda musen, om man t.ex inte kan eller vill använda densamma. Detta går så vitt jag vet inte i dagens Finder, utan "multipla" steg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
det där quicksilver verkar så otroligt coolt och science-fiction, jag längtar verkligen tills jag sitter och kör en massa snabbkommandon hela tiden

 

Vet inte om du menade allvar eller var ironisk där men tjusningen med QS är att du inte behöver köra massa snabbkommandon hela tiden. Du behöver i stort sett bara komma ihåg ett (hur man visar huvudrutan). Resten går fint utan tills du kommer ihåg kommandona utan att tänka på det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lustigt att en sån här tråd dök upp igen. Har letat info i timmar under ett par dagar för att få ett svar på frågan om varför cut/paste inte finns. Har inte hittat ett enda bra svar.

 

Klipp ut som är gråmarkerat i menyraden blir aktivt om man markerar filnamnet, det går alltså klippa ut den texten, inte filen i sig.

 

Har iaf hittat några "förklaringar" till varför cut/paste inte finns.

 

Ständigt återkommande är argumentet att det inte ens borde heta cut/paste, snarare move, move file, copy and delete eller liknande. Inför man då "klipp ut" på filer skulle användaren bara bli förvirrad (ett jävligt korkat argument eftersom detta förutsätter att användaren har IQ-fiskmås).

 

Ett annat argument är att man inte kan garantera att det som "klipps ut" är samma som sedan klistras in om man redigerar i filen under tiden man "klipper ut" den. Men kan Microsoft så kan väl Apple, eller?

 

Andra spekulationer handlar om hur Apple valt att se på en fil. Är det ett stycke data, alltså ettor och nollor i en lista, eller är det objekt med referenser på flera ställen? Verkar som man valt det senare alternativet i så fall.

 

Mest intressant av allt är att raden

defaults write com.apple.finder AllowCutForItems 1

gör att man kan klippa ut en fil, den lägger sig dock i papperskorgen och något klistra in alternativ finns inte. Känns med andra ord som en halvfärdig cut/paste-funktion. Lata programmerare på Apple kanske?

 

Jag tycker att det är ju helt hopplöst att köra drag and drop när man har en massa filer att flytta runt. Förr eller senare lyckas man alltid tappa musen och då är det kört eftersom filerna kan hamna var som helst.

 

Jag vill ha ett svar från Apple själva. Alla skriker efter denna funktion och den enda som inte sagt något i frågan är Herr Jobs själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan inte annat än att instämma Gadunga. Saknar denna funktion dagligen. Hoppades verkligen på att få se funktionen (åtminstone som en "option") i Leopard, men icke.

 

Värdelöst att behöva använda musen i alla läge då man enkelt vill flytta filer. Tangentbordet är dessutom, för mig, snabbare på flera sätt.

 

:ThumbsDown:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...