Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vatten i min MacBook Pro!


LaStrega

Rekommendera Poster

Hur mycket kan en sådan service kosta?

Ryker inte garantin om jag öppnar den?

 

Tack för det snabba svaret förresten :)

 

Om du läser garantivillkoren står där inget om Apples ansvar för bubbelvatten.

 

Har du Allrisk på din hemförsäkring så är det troligen en självrisk på 1500:- du åker dit på.

Är datorn yngre än ett år så tror jag det är fullvärde som gäller, annars tillkommer en procentuell värdeminskning också,

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 63
  • Created
  • Senaste svar

EN FRÅGA? du har väl lagt din macpro book up å ner?

 

Och värm upp en handduk som underlägg... och byt vid fuktighet....

 

Lycka till med mac crashen.

 

PS min hundar dränkte min 145a med ½ liter dräggel o efter en timma så var den i gång...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

EN FRÅGA? du har väl lagt din macpro book up å ner?

 

Och värm upp en handduk som underlägg... och byt vid fuktighet....

 

Lycka till med mac crashen.

 

PS min hundar dränkte min 145a med ½ liter dräggel o efter en timma så var den i gång...

 

Jorå, det har jag.

 

Ok, tack för tipset!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen fara på taket, dom tål en hel del, men vatten inne i en pc då bör den "få" tid att torka, så vänta ett tag, och ett tipps, har du en fuktighets mätare? inte? skaffa en, till nästa gång, så får du veta vart det har sammlats "vatten" nånstans.

 

PS jag "hittade" en CRT-Skärm förra vintern, hadde stått ute 3 veckor, så en vecka torktid å nu har jag en bra 23 tums Apple skäm!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet med att vatten som kommer på elektronik är oftast inte att det kortsluter utan det är att vattnet/vätskan som kommer på sakerna orsakar oxider smo kortsluter saker permanent... typ

Bäst för dig att det var riktigt rent vatten. Hoppas det var riktigt rent vatten. Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet med att vatten som kommer på elektronik är oftast inte att det kortsluter utan det är att vattnet/vätskan som kommer på sakerna orsakar oxider smo kortsluter saker permanent... typ

Bäst för dig att det var riktigt rent vatten. Hoppas det var riktigt rent vatten. Lycka till!

 

Oxider = rost och sånt.

Vattnet var kolsyrat.

Har ingen koll, men skulle kolsyran orsaka mer oxider än vanligt vatten? Kolsyra är en oxid, men det är ju vatten också..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag spillde bira på min macbook när jag var full som ett egg men det kom jag inte på föränn några dagar senare när en polare påminde mig. Datorn har dock fungerat helt felfritt efter händelsen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag spillde bira på min macbook när jag var full som ett egg men det kom jag inte på föränn några dagar senare när en polare påminde mig. Datorn har dock fungerat helt felfritt efter händelsen!

 

Lurigt!

Men nu känner jag mig tryggare. Det verkar som att det har gått bra i de flesta fallen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 years later...

min polare råkade spilla vatten på min mac pro och nu när jag ska starta den kommer det upp "säker start"

Grejen är att typ hela tanget raden från q till p har lagt av och mitt lösenord innehåller ett par av dem bokstäverna.

 

Jag måste uppenbarligen lämna in den på service, det jag undrar är ju ifall det är bättre att lämna in den där jag köpte den (siba) eller om jag ska gå till macbutik för att få de så billigt som möjligt!

 

När det gäller vattenskador kan de väll inte täckas av försäkringar?

Om det när nå som vet ungefär vad detta kan kosta skulle jag uppskata en chansning palla att de händer på en helg så man inte kan ringa nån service grej!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Koppla in ett externt tangentbord. Spelar nog ingen roll var du lämnar in den. Dessutom är in Macbutiker särskilt kända för att vara billiga...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stäng av datorn och ta ur alla batterier, låt den sedan stå och torka en vecka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har läst rekommendationer om att:

1. Ut med batteri

2. Försök ruska ut vattnet genom att hålla datorn öppen upp-och-ned

3. Låt torka en vecka upp-och-ned

 

Även ris hjälper till att suga upp vatten, så strö omkring lite ris när datorn ligger där och torkar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Fortsätter på den här tråden eftersom den handlar om vatten i datorn.

 

Situationen ser ut på följande vis: Hade en kompis över i helgen och han klantar till det och drar ner min Macbook pro i golvet (foten fastnade i sladden). Jag får panik och tror att datorn är stendöd. Den startar dock igen på första försöket och fungerar utan problem. Efteråt hämtade jag lite vatten och tog en munfull. Satte i halsen och sprutade ut vattnet rakt på datorn. Ny panikattack, stänger av datorn illa kvickt och torkar upp vattnet. Kan säga nu att det mesta kom på skärmen (på grund av harklingen/spottningen) och lite ovanpå tangenterna. Vi torkade extremt noga men gjorde sen misstaget att starta den igen. Fråga inte varför och ja JAG VET att det var dumt men det skedde i panik och jag var allt annat än lugn och ville kolla att datorn fortfarande fungerade. Fick igång datorn och den fungerade men så kom vi klantskallar på att vi inte borde lagt på den så vi stängde av den igen. Gick en halvminut kanske.

 

Nu har den stått på torkning i badrummet (där det blåser mer varmluft) sedan fredag eftermiddag. Ringde min appleaffär där jag köpt datorn och han sa att det var inte mycket mer jag kunde göra än att låta den torka ordentligt och komma in med den om den fått något fel. Jag frågade om jag skulle öppna den och ta ut batteriet men han sa att jag bara skall låta den torka. Har sett här att man skall ta ut batteriet och sådant men jag måste väl lita på mac-människorna och göra som de säger?

 

Tänker ringa försäkringsbolaget imorgon och fråga om jag har allrisk på min hemförsäkring (vilket jag borde ha). Vad skall jag säga då? Skall jag berätta om alla skador direkt eller först fråga om jag har allrisk? Mitt försäkringsbolag har alltid varit schysst, bl.a. behövde jag endast betala 500 kr för en dator jag hade ner i golvet när jag jobbade utomlands (det var inte min dator) så ersättning borde inte vara problem.

 

Om fallet är så att jag inte har allrisk så tänker jag emellertid inte börja ljuga och först teckna allrisk (jag håller mig lagenlig :)) så då får jag väl bara stå mitt kast och punga ut med reparationen, om det nu blir någon skada, har ju inte startat datorn sedan i tisdags.

 

Frågan till er nu här, hur länge skall jag vänta på att starta den igen? Jag vill verkligen vara säker på att den är torr...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funkar den och den inte har skador från fallet i golvet så finns det ingen anledning att ringa försäkringsbolaget. Gissar på att du kan vara -rätt- så säker på att den är OK, det är värre om man spiller ut ett glas direkt över datorn än det du nu lyckats med att göra, som du skrev, det mesta kom på skärmen och ni var snabba med att torka.

 

Tid innan man vågar starta, ingen aning. Tror du får gå på magkänsla där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jepp, jag tackade gudarna att den inte kraschade vid fallet (det var dock inget stort fall, den föll kanske 20-30 cm från soffkanten). Har dock hört skräckhistorier om att datorer inte fungerar när man tappat dem men min tycktes fungera iaf och inga lösa delar hördes, skärmen var hel osv. Inte ens en skråma fick den! Bra kvalite med Apple måste jag säga!

 

Men vattenhistorien, spillde inte vatten över datorn utan spottade (alltså det "duschade" ut över datorn i mindre doser, svårt att förklara). Som sagt mesta kom på skärmen och tangenterna. Vet dock inte om det kom något i fläkten där fram. Men men den står nu och torkar, kommer nog vänta 2 dagar till och sedan prova igen. Jo ja tror jag väntar med försäkringsbolaget, för tillfället iaf...

 

Jäklar vilken otursdag fredagen va, men det var ju fredagen den 13, hahaha...

 

edit: okej såg att du fattade att glaset inte föll i datorn, sorry. läste slarvigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag spillde en halv liter vatten över min maskin för några år sen lät jag den stå på tork i en vecka.

Några dagar i ditt fall säger jag.

 

Ta för guds skull ut batteriet!!! Strömförande ledningar utan ström = Händer ingenting med vatten på. Strömförande ledningar MED ström = You go figure.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej är detta svårt? Jag är verkligen ingen teknisk person och känner att om jag går och gör något mera kommer jag bara "klanta" till det. Kan ju möjligtvis ha någon annan att ta ur det men varför säger mac-killen att jag inte skall ta ur batteriet då? Och jo jag fattar själv att det ju vore bättre om allt luftades men fan om man går och förstör något?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, har du en nya MBP så hävdar apple att man som användare INTE får ta ut/byta batteriet själv. Jag hade inte öppnat upp och plockat ur det. Du kan kolla giude för det på iFixit.com.

 

Men känner du dig osäker samt inte har rätt verktyg, skit i det och fungerar inte datorn, lös den på försäkringen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datorn är endast 2,5 månad gammal, alltså den nyaste versionen av Pro-modellerna. Har läst något liknande att man inte får ta ur batteriet själv. Och som sagt, jag känner mig väldigt osäker på att göra det själv. Läste just något om en som satt in nytt batteri i sin mac på ifixit.com och som inte fått igång datorn efteråt. Jag får bara hoppas på det bästa och att datorn fungerar som den ska och om de mot förmodan fått något fel så kontaktar jag mitt försäkringsbolag och skickar den på service

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fortsätter här på tråden. Glömde fråga sist om vilket "torkningssätt" som är det bästa. Har nu endast datorn stående med skärmen uppvikt. Och jag vill ju inte plocka ur batteriet eftersom då slutar garantin gälla samt att de avrådde mig att göra det där jag köpte datorn. Kan jag dock lägga den upp och ned, dvs med några böcker som stöd vid sidorna eller har detta ingen betydelse längre när vattnet kom på datorn redan i fredags?

 

Har inte provat starta den än, kommer vänta till fredagen så det har gått en vecka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min stod på sidan, med locket uppfällt. Som ett liggande V helt enkelt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har du spillt vatten i datorn har du iaf ingen garanti kvar så det spelar ingen roll om du plockar ur batteriet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det fattar jag med men om jag inte är tillräckligt kunnig att ta ur batteriet själv? Dessutom vet jag inte vad försäkringsbolaget säger om man gjort något själv åt skadan. Har nu mejlat och frågat apple-affären där jag köpte den igen och ser vad de säger och om de i så fall kan ta ut batteriet...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lägg inga pengar på att de ska ta ur batteriet. Testa den, är den trasig, lägg pengarna på självrisken...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lutar mot det just nu. Tänker som sagt kolla den på fredag om den startar... Men man blir fan osäker när alla säger att man skall ta ut batteriet. Vet dock inte heller om mina polare kan ta ut batteriet (har endast en kompis som är mac-användare och han är inte heller så haj på att plocka isär prylar :))

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...