Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vatten i min MacBook Pro!


LaStrega

Rekommendera Poster

Det som inte får hända hände nyss. Jag råkade spilla ut ca en halv deciliter vatten rakt ner i tangenterna på min macbook pro. Fick panik men stängde av strömmen, drog ur elkabeln och tog ur batteriet direkt. Nu hänger datorn upp o ner på bordskanten så vattnet ska rinna ur.

 

Sitter här i halvpanik och vet inte vad jag ska göra. Vad kan jag göra? Har jag förstört min älskling? :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 63
  • Created
  • Senaste svar

rent vatten ..

.låt det torka, blås gärna lite lätt med hårtork eller liknande, gå inte för nära så du värmer i onödan...

 

Vänta ett dygn eller så...har du tagit loss batteriet ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som inte får hända hände nyss. Jag råkade spilla ut ca en halv deciliter vatten rakt ner i tangenterna på min macbook pro. Fick panik men stängde av strömmen, drog ur elkabeln och tog ur batteriet direkt. Nu hänger datorn upp o ner på bordskanten så vattnet ska rinna ur.

 

Sitter här i halvpanik och vet inte vad jag ska göra. Vad kan jag göra? Har jag förstört min älskling? :(

 

Hände samma sak med min ibook.

Ta det lugnt och öppna den så mycket du kan (skruva bort skruvar, ta bort hårddisk m.m)

och låt den torka i ett par dagar, så går den nog igen :crossfingers:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle nog säga framförallt: sätt inte igång den för tidigt (även om man är enormt nervös att se om den funkar), vänta tre dagar och vänd och vrid på den och se till att den torkar ur helt. Minsta lilla droppe kan orsaka kortslutning :( men om du väntar länge nog så torkar det ur och då borde den fungera…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gjorde precis samma sak med min PowerBook G4 för snart två år sen, men då rörde det sig om en halv *liter* vatten. Katten och jag hade en dispyt på skrivbordet, och framför datorn stod mitt nypåfyllda dricksglas.... Skärmen blinkade till några gånger innan den dog helt.

Ur med all ström, inklusive backupbatteriet, lät den torka i en vecka och sen var den som ny igen. Bortsett från nedre minnesplatsen som jag aldrig fick igång...

 

Ställler alltid vatten på andra sidan skrivbordet efter det!

 

:D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett råd som du bör ta på allvar: Om du får igång maskinen igen - ta backup på allt du är rädd om, det första du gör. Jag har nämligen varit med om att en iBook startade igen efter en liknande katastrof, bara för att ge upp för alltid någon dag senare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte kunnat låna någon dator igen förens nu så svaret fick dröja..

 

Men tack så jättemycket för alla råd!

Har gjort som så att jag stallt datorn på högkant bredvid en fläkt som blåser varmluft på den.

I morgon förmiddag så har den ju stått varmt i 2 dygn.. kan jag starta och testa den då tror ni?

Grejen är att jag ska resa iväg och lämna landet i morgon, och kommer vara borta några månader. Så jag vill ju helst veta om datorn fungerar innan jag tar med den ut på resan... men jag startar den inte om det kan riskera något såklart..

 

 

Som tur är så tog jag backup på allting senast i förrgår, och jag har drulleförsäkring med så det vore väl inte katastrof.... men jobbigt om den inte funkar med tanke på att jag ska resa iväg. *nervös*

 

 

Hur testar jag den sen när jag väl ska göra det föresten? Hur märker man om någonting är knas?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur testar jag den sen när jag väl ska göra det föresten? Hur märker man om någonting är knas?

Sätt i batteriet och starta.

Kör en webbläsare och skriv på forumet hur det går.  ;)

Sedan kan du plugga i laddaren.

 

Du märker om den inte startar, men i och med att det bara var vatten så går det säkert bra.

 

En kompis vattnade över en växt som stod på en CRT-TV. Det smällde och blixtrade, men nästa dag gick TVn igång och gick flera år.

En annan kompis drällde blåbärssoppa i miniräknaren under en tenta. Den räknaren blev sig aldrig lik igen. Men tentan gick bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag startade datorn nu på morgonen. Först så gick det ganska bra. Kunde lyssna på musik, starta upp webläsare osv. Men så märkte jag rätt snart att den var knepig. Markerade fält konstigt och så. Och om jag klickade på någonting i webläsaren så kom allt upp i nya fönster hela tiden.

Startade om datorn i hopp om att det skulle lösa något. Då kom det upp en ruta om "Safe boot", där jag skulle skriva in datorns lösenord för att få logga in. Har testat att starta om flera gånger till, men det blir bara samma, så det går inte att starta den i "normalt läge".

Efter det så funkar inte internet, går inte att lyssna på musik. Jag kopplade in en extern hårddisk för att ta backup på några filer. Skapade några mappar, och när jag sedan skapade och döpte den sista så döptes alla de nya mapparna om till det senaste namnet, och innehållet försvann i allihopa.

 

Har kontrollerat disken i skivverktyg, men inget fel hittades där.

Startade upp datorn i enanvändarläge eller vad det heter, och tänkte köra applejack, men det går inte för jag kan bara skriva in stora bokstäver i det läget av någon anledning, och då fungerar det inte att skriva in kommandon.

 

Och nu så har jag gett upp och stängt av datorn igen.. :(

Finns det någonting jag kan göra?

 

Pratade med försäkringsbolaget och verkstad, men det kommer ta minst en vecka bara att få veta vad felet är, och sedan tar det några veckor till att få saker och ting fixade. Och jag ska ju lämna landet idag! Eller det var tänkt så.. Men det blir väl tidigast i morgon antar jag. Det lutar åt att köpa en gammal 1,2 ghz ibook av en vän så jag överlever tills vidare.. så får pappa ordna med min dator så den blir hel igen.. om ni nu inte har några dundertips?

 

*snyftar*

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter som tangentbordet behöver torka lite till!

 

Precis, låter som Shift-tangenten är ständigt nedtryckt. Torka en dag eller två till....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcuslilliebjorn
Sätt i batteriet och starta.

Kör en webbläsare och skriv på forumet hur det går.  ;)

Sedan kan du plugga i laddaren.

 

Du märker om den inte startar, men i och med att det bara var vatten så går det säkert bra.

 

En kompis vattnade över en växt som stod på en CRT-TV. Det smällde och blixtrade, men nästa dag gick TVn igång och gick flera år.

En annan kompis drällde blåbärssoppa i miniräknaren under en tenta. Den räknaren blev sig aldrig lik igen. Men tentan gick bra.

 

tur att tentan gick bra iaf, ahaha :borstatanderna:

 

har alla spillt vatten eller någon form av flytande substans på sina macar... låter som om man måste bli mer försiktig :sarcastic:

 

lycka till och hoppas att den OCH du överlever :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 weeks later...

Nu har jag varit utan min älskade mbp i en månad. Den har varit på verkstad, och de konstaterade att följande behöver bytas:

 

922-7909, Top Case 1 385 kr

661-4229, Logic Board 7 740 kr

922-7908, Keyboard 445 kr

922-7911, DC/IN board 473 kr

12A, Arbetskostnad 1 925 kr (ca 2,5 timmar á 770 kr/h)

Total kostnad: 11 043 kr

 

 

Försäkringsbolaget säger detta:

Marknadsvärde 13 125 kr

Självrisk - 1 500 kr

Ersättning 11 626 kr

 

Så de sätter in 11 626:- åt mig..

Antingen kan jag betala verkstan och få den lagad, eller så kan jag försöka sälja datorn som reservdelsdator, och köpa en begagnad någonstans..

 

Vad tycker ni?

 

Det borde gå att laga datorn billigare än sådär om man kan oxå.. eller? Någon som vet vad jag skulle kunna få för den om jag säljer den? Den lever ju... bara att den inte beter sig riktigt som den bör.

 

 

Häll aldrig vatten i era datorer.. :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta budet från försäkringsbolaget, det är mycket generöst. får du behålla Macen så kan du nog sälja av den för väsentligt högre belopp än självrisken!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan är inte om jag ska ta emot pengarna eller inte. De sätter in de 11.600 på mitt konto nästa vecka, som jag sa.. :)

 

Frågan är, vad kan jag få för min trasiga mbp om jag säljer den?

Hade ni sålt den gamla och köpt en annan begagnad, eller hade ni gett pengarna till verkstan och fått den gamla lagad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade fått den lagad.

Jag också.

 

Du får många nya delar. En begagnad vet du inget om vad den varit med om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommer ihåg när jag spillde Cola på min iBook. xD

 

Datorn blev helkonstig och stängdes av och sattes på automatiskt, men efter några timmar funkade den igen. =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag också.

 

Du får många nya delar. En begagnad vet du inget om vad den varit med om.

 

 

Jo det är sant.. men vad är det för delar egentligen? Keyboard är väl tangentbord? Utöver det så har jag inte en aning. :P

 

Detta exemplaret köpte jag begagnat i somras.. Fast det är klart, nästa säljare kanske inte är lika ärlig.

 

 

Men mycket hänger ju på vad min trasiga dator är värd. om jag skulle sälja den i befintligt skick nu. Handlar det om hundralappar eller tusenlappar? Om jag t.ex skulle få 4000:- för den, så skulle jag ju ha 16000 nästan, tillsammans med pengarna från försäkringen. Då är det ju bättre att lägga till lite och köpa en ny.

Är den bara värd 300:- så är det ju bättre att behålla den (om jag nu inte ska laga den), för den funkar ju faktiskt.. kan ju ha den som extradator.. eller prydnad. :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det är sant.. men vad är det för delar egentligen? Keyboard är väl tangentbord? Utöver det så har jag inte en aning. :P

 

Detta exemplaret köpte jag begagnat i somras.. Fast det är klart, nästa säljare kanske inte är lika ärlig.

Men mycket hänger ju på vad min trasiga dator är värd. om jag skulle sälja den i befintligt skick nu. Handlar det om hundralappar eller tusenlappar? Om jag t.ex skulle få 4000:- för den, så skulle jag ju ha 16000 nästan, tillsammans med pengarna från försäkringen. Då är det ju bättre att lägga till lite och köpa en ny.

Är den bara värd 300:- så är det ju bättre att behålla den (om jag nu inte ska laga den), för den funkar ju faktiskt.. kan ju ha den som extradator.. eller prydnad. :P

Du kan nog få ett par hundringar. En dator med trasigt moderkort ("logic board") är inget värd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Jag fick nyss kolsyrat vatten i min MacBook Pro... och jag är rädd och gråtfärdig.

Ca 1 dl över högra sidan av tangentbordet, inkl. högtalaren och startknappen.

Först fick jag panik, men efter någon halvminut stängde jag av datorn och drog ut batteriet.

 

Vad tror ni? Kommer den klara sig?

 

Nu "hänger den på tork" och jag tänker vänta veckor med att sätta igång den. Måste det vara mer effektivt att skruva isär den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fick nyss kolsyrat vatten i min MacBook Pro... och jag är rädd och gråtfärdig.

Ca 1 dl över högra sidan av tangentbordet, inkl. högtalaren och startknappen.

Först fick jag panik, men efter någon halvminut stängde jag av datorn och drog ut batteriet.

 

Vad tror ni? Kommer den klara sig?

 

Nu "hänger den på tork" och jag tänker vänta veckor med att sätta igång den. Måste det vara mer effektivt att skruva isär den?

 

Här räcker det inte med tro, här behövs det hopp!

Häll ur det som går och låt den ligga så att det kan droppa ur.

Vore jag sen du skulle jag lämna in den på service innan jag gjorde nåt vidare, det är ju ingen billig apparat du badat.

Plocka bort batteri och minnen så det får chans att lufta sig.

 

Edit: Självklart tar du bort laddarkabeln också!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här räcker det inte med tro, här behövs det hopp!

Häll ur det som går och låt den ligga så att det kan droppa ur.

Vore jag sen du skulle jag lämna in den på service innan jag gjorde nåt vidare, det är ju ingen billig apparat du badat.

Plocka bort batteri och minnen så det får chans att lufta sig.

 

Edit: Självklart tar du bort laddarkabeln också!

 

Hur mycket kan en sådan service kosta?

Ryker inte garantin om jag öppnar den?

 

Tack för det snabba svaret förresten :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...