Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Var hittar jag krullparentes på Mac:en?


IamI

Rekommendera Poster

Vart ligger tangentbordslayouten där man kan se vart de olika tecken ligger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu skriver du inte vilket System du har, men titta i "Inställningar"

 

Använd annars Sök under Arkivmenyn, skriv Tangentbord så får du reda på var det ligger :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var lättare förr ;-) (Pocahontas sökning ger för mig , Mac OS X 10.3.1, endast resultat i Mac OS 9 Mappen).

 

Sökbegreppet i Hjälpen är tangentbordsvisning. ( inställningarna för att få fram Tangentbordsvisning finns nu via Systeminställningar > Internationellt > Indatameny.

 

Svar: brukar vara...

 

{ = alt+Shift +(

} = alt+Shift +)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I panther funkar det som så här (tar det på engelska eftersom det är vad jag kör):

 

system prefs > international > input menu. Kryssa i keyboard viewer. I menyraden kan man nu välja keyboard viewer för att kontrollera vad shift och alt har att erbjuda enligt nuvarande tengentbordslayout. Det är alltså helt annorlunda än tidigare då det var ett eget program som gjorde detta. Förmodligen är det därför det inte dyker upp vid en sökning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Björn Nordström
Vart ligger tangentbordslayouten där man kan se vart de olika tecken ligger.

Program/ Verktygsprogram/ Tangentbord

 

Håll ner shift eller alt eller shift+alt för att få fram olika tecken. Välj först typsnitt i menyraden. Märkväl att du får olika många tecken beroende på vilket teckensnitt och vilket format denna har, TrueType, OpenType eller Postscript.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...och just krullparantes (eller måsvingar) fär du med:

alt + shift + höger eller vänsterparantes

 

hakparanteserna fås med

 

alt + höger eller vänsterparantes

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ni provat PopChar? Kan inte leva utan det sen mitten på 90-talet. Hallelujah!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det är ändå ganska logiska ställen som tecken sitter på i Mac OS. Man får en specialparentes genom att trycka alt+en vanlig parentes. Man frå ç av alt+c eller Ç av alt+skift+c. Eller ® av alt+r.

I Win gör man tex ° (grader) genom att trycka alt+0176. Inte särskilt logiskt... :blink:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltid lär man sig nåt nytt nu hittade jag äntligen tecknet för grader ...

Så då får jag väl säga att det är -2° i norra halland :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På samma tangent som § ° finns tecknet för 1/2 (fast i mindre skala) men det får jag inte att fungera

Har ett MacAlly tangentbord

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På samma tangent som § ° finns tecknet för 1/2 (fast i mindre skala) men det får jag inte att fungera

Har ett MacAlly tangentbord

1/2-tecknet har aldrig gått att skriva på Mac. Det finns på alla tgb från Apple fram till Apple Pro Keyboard (tydligen Macally tgb också), men har aldrig gått att skriva och jag vet inte varför det sitter där - antagligen för att tangentbordet ska kunna användas med PC också.

Samma gäller shift+Tab, NumLock, ScrollLock, PrintScreen, Pause och insert. De har aldrig haft någon funktion på Mac (förutom NumLock som fungerar när man skriver i Word). På PC finns det olika specialknappar (som tex diagonal upp-höger-pil och extra delete-knapp) på det numeriska tgbet om man trycker bort NumLock, men på Mac är det inte så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

[...] I Win gör man tex ° (grader) genom att trycka alt+0176. Inte särskilt logiskt... :blink:

Rätt logiskt är det väl? 176 är förmodligen ASCII-koden för grader.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samma gäller shift+Tab, NumLock, ScrollLock, PrintScreen, Pause och insert. De har aldrig haft någon funktion på Mac (förutom NumLock som fungerar när man skriver i Word). På PC finns det olika specialknappar (som tex diagonal upp-höger-pil och extra delete-knapp) på det numeriska tgbet om man trycker bort NumLock, men på Mac är det inte så.

Num Lock funkar i kalkylatorn, för att rensa sifferraden, låser dessutom siffrorna (w00t) man måste trycka på den två gånger om man vill fortsätta skriva, dummt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samma gäller shift+Tab, NumLock, ScrollLock, PrintScreen, Pause och insert. De har aldrig haft någon funktion på Mac (förutom NumLock som fungerar när man skriver i Word). På PC finns det olika specialknappar (som tex diagonal upp-höger-pil och extra delete-knapp) på det numeriska tgbet om man trycker bort NumLock, men på Mac är det inte så.

Num Lock funkar i kalkylatorn, för att rensa sifferraden, låser dessutom siffrorna (w00t) man måste trycka på den två gånger om man vill fortsätta skriva, dummt

Nej, det är inte NumLock, utan Clear. Clear är vad den knappen egentilgen alltid har gjort, nämligen rensa fältet. Om man tex fyller i ett formulär på en sida så kan man rensa med clear. Därav den överkryssade rutan på knappen. NumLock sitter egentligen på shift-clear.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samma gäller shift+Tab, NumLock, ScrollLock, PrintScreen, Pause och insert. De har aldrig haft någon funktion på Mac (förutom NumLock som fungerar när man skriver i Word). På PC finns det olika specialknappar (som tex diagonal upp-höger-pil och extra delete-knapp) på det numeriska tgbet om man trycker bort NumLock, men på Mac är det inte så.

Num Lock funkar i kalkylatorn, för att rensa sifferraden, låser dessutom siffrorna (w00t) man måste trycka på den två gånger om man vill fortsätta skriva, dummt

Nej, det är inte NumLock, utan Clear. Clear är vad den knappen egentilgen alltid har gjort, nämligen rensa fältet. Om man tex fyller i ett formulär på en sida så kan man rensa med clear. Därav den överkryssade rutan på knappen. NumLock sitter egentligen på shift-clear.

:blush: jag bara svamlade, testade nu för säkerhets skulll, och märkte att du har rätt :blush:

 

citerar känd sångerska

Ooops, I did it again

:lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...