Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Leopard, vad har du märkt för fel hittills?


Pocahontas

Rekommendera Poster

Tänkte våga mig på att installera, men är det nån som testat hur det går med Parallels och BootCamp?

 

Parallells Desktop har lite saker som startar vid uppstarten av datorn. Kan vara bra att stänga av dom eller avinstallera själva programmet innan du uppdaterar. BootCamp berörs inte överhuvudtaget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 503
  • Created
  • Senaste svar
Ja

 

Cool! Hur ser inställningen ut och hur ser menyraden ut utan genomskinlighet? Någon som har screenshots?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ännu inget candybar fungerar inte på 10.5 :P

det är kass, de nya mappikonener är fula som stryk, och det är svårt att skilja på dem

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det någon som instalerat leopard från scratch? Dvs tagit bort allt man hade innan, slängt ut tiger och sedan instalerat leopard?

 

Mest nyfiken för det är vad jag planerar att göra med min powrbook när jag köper leopard :ThumbsUp:

 

Jo jag...o den fungerar jätte bra ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni som upplever seghet kanske ska ta och se efter vilka tredjepartsprogram ni har som kör igång när datorn startar. Om ni har några sådarna så kan det göra att datorn segar ner en del om dom beter sig lusigt i det nya systemet.

hur kollar man det? har inte haft mac så länge. typ 2-3 månader bara :P

 

---

 

hmm jag får inte nätverket att fungera, det finns helt enkelt inte i finder längre, där vid iDisk och dedär. Hur ska man göra då? tänkte fixa lite filer och så ifrån windows datorn :)

 

 

 

annars problem har jag nog inte stött på mer än uppgraderingen. lite badbollar och sånt med, men körde bara uppgradering och har bara 1gb minne i den.

 

Är det någon större skillnad i prestanda mellan 1 och 2 gb? samt ifall man har en 2.0ghz eller 2.16 ghz mb?

 

hoppas någon av er kan hjälpa mig med nätverket

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo jag...o den fungerar jätte bra ;)

 

Låter gött:) Du får inga av de ovannämda problemen eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hmmm, kan inte spola framåt, bakåt, pausa, trycka på play eller något med med dosan ("fjärkontrollen" som kommer med iMacen) när jag spelar film/musik i VLC, media player eller vad som hälst. Fast det funkar spola om man trycker på menu och går in i iTunes den vägen. nån som har liknande problem?

 

If u do, vad kan man göra för att fixa det? Bara att vänta tills apple släpper en "patch" där dom fixar buggarna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag sitter här & försöker få igång Time Machine.. jag har kopplat in min externa hårddisk till datorn med time machine hittar den inte ? rutan är bara tom.. (den andra bilden)

hur ska jag göra ?! "/

 

post-22090-1193415708.png

post-22090-1193415721.png

 

En liten grej, din externa disk - är den formatterad i FAT 32 eller i "Mac OS Extended (Journaled)"?

 

Du kan kolla format genom att klicka på HD-ikonen en gång och trycka kringla+i (eller gå i menyn File -> Get Info). Då får du upp en del info och däribland står vilket format hårddisken har.

 

Om hårddisken är FAT32 formatterad kommer den inte att fungera med Time Machine då denna behöver en Mac OS Extended formatterad disk. Alltså kan du isåfall behöva formattera om disken.

 

 

Hoppas det hjälper.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det ha med hårddisken att göra?, snurrar i 7200 rpm i imacen och 5400 i mac minin o macbook. För det känns som att när hårddisken arbetar med något, det är då det "hackar" och inte flyter på... (detta gick dock jätte-smooth i tiger... >_< , blir väl att dra in tiger igen, det här är inte hållbart, man får ju ont i huvudet av allt "hackande" och segheten av os.et :(...

 

Är det måhända så att Spotlight uppdaterar för närvarande? Det ser du om spotligts förstoringsglas har en bilnkande prick i sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter gött:) Du får inga av de ovannämda problemen eller?

 

Nej allt fungerar perfekt det ända som inte fungerade var programuppdateringen men nu fungerar det fint ;)

 

och ett annat problem är att jag inte kan logga in på msn varken visa Microsoft Messenger eller Adium :armskeptisk:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hämtade mitt leopard efter 17 när jag slutade och har fortfarande inte installerat klart det... :(

Jag klickade nästa osv. och märkte en av några avancerade val. Detta resulterade att jag valde alt. 1 i MacWorlds installationsguide.

 

Efter installationen var klar så startades datorn om och nu står den bara och tuggar...

Väntade läääänge tills jag beslutade mig för att starta om den... ingen skillnad... har försökt att få ut skivan utan resultat.(har en Logitec-mus)

 

Några förslag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar som Leopard verkar äta mitt arbetsminne, om man kollar på aktivitetskontrollen iaf.

Sen tycker jag de mesta går oerhört segt förmodligen pga arbetsminnet då.

När man byter Space så går de riktigt segt ibland och bara att öppna ett finderfönster när man aktiverat coverflow kan ta lång tid ibland.

 

Har inte lyckats hitta vars man stänger av den genomskinliga menyn, var de nån som hade gjort de?

 

Annars tycker jag de gått väldigt smidigt, installationen tog typ 40 min och sen var de bara tuta och köra, inte som att slänga in Vista precis ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För de av er som tycker att Dock, utav olika anledningar, ser kass ut och vill ha tllbaka nnågot sorts retro-feel - kolla här: http://flickr.com/photos/sannixtudio/1729308460/

 

För at få en "platt" docka ned till öppna terminalen och skriv:

defaults write com.apple.dock no-glass -boolean YES (return)

killall Dock (return)

 

(För att få tillbaka den nya och FINA dockan skriv samma sak men istället för YES skriv NO)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hämtade mitt leopard efter 17 när jag slutade och har fortfarande inte installerat klart det... :(

Jag klickade nästa osv. och märkte en av några avancerade val. Detta resulterade att jag valde alt. 1 i MacWorlds installationsguide.

 

Efter installationen var klar så startades datorn om och nu står den bara och tuggar...

Väntade läääänge tills jag beslutade mig för att starta om den... ingen skillnad... har försökt att få ut skivan utan resultat.(har en Logitec-mus)

 

Några förslag?

 

Blå skärm?

Starta om med Shift och se om det fungerar. Isåfall är det dags att plocka lite i /Library.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NU har första uppdateringen kommit:

 

Apple Remote Desktop 3.2 Client Update

 

The 3.2 client update is recommended for all users and addresses numerous issues related to overall reliability, usability and compatibility.

 

NOTE: It is recommended that Apple Remote Desktop version 3.2 Clients can only be managed by Apple Remote Desktop version 3.2 Administration software. Please ensure that you have upgraded your Apple Remote Desktop Administration software to version 3.2 before upgrading your clients.

 

 

For detailed information on this update, please visit this website: http://www.info.apple.com/kbnum/n306490

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni som är osäkra på installationen, läs instruktionerna som finns med på skivan.

Mycket viktigt är att inte avbryta installationen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Program som INTE fungerar i tillägg till det som andra sagt:

Telenors programvara för Mobilt Bredband, GlobeTrotter Connect.

 

 

Ringde till Telenors kundtjänst för att se om de uppmärksammat problemet eller ny verion är på g.

Som svar fick jag, "Vad har du för telefonnummer, de kanske har gjort ngt i nätet"!!!!!

Detta trots att jag förklarade att det skedde när jag installerade leopard. Jag till och med frågande tjejen om hon visste vad Leopard var eller om jag skulle tala med ngn annan. Nej hon visste och ställde frågan ovan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blå skärm?

Starta om med Shift och se om det fungerar. Isåfall är det dags att plocka lite i /Library.

 

Nej, det är den vita vanliga med den gråa apple-loggan och den snurrande cirkeln under.

Den bara står där och tuggar... jag lät den tugga minst en timme tidigare, tills jag tappade tålamodet.

I början kunde man höra att HD arbetade men sen tystnade det... :S

 

Provade att starta om den med shift nedtryckt men det var ingen skillnad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det är den vita vanliga med den gråa apple-loggan och den snurrande cirkeln under.

Den bara står där och tuggar... jag lät den tugga minst en timme tidigare, tills jag tappade tålamodet.

I början kunde man höra att HD arbetade men sen tystnade det... :S

 

Provade att starta om den med shift nedtryckt men det var ingen skillnad.

 

Ang. skivan innan så kan du hålla inne musknappen när du startar datorn för att få ut den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Program som INTE fungerar i tillägg till det som andra sagt:

Telenors programvara för Mobilt Bredband, GlobeTrotter Connect.

Ringde till Telenors kundtjänst för att se om de uppmärksammat problemet eller ny verion är på g.

Som svar fick jag, "Vad har du för telefonnummer, de kanske har gjort ngt i nätet"!!!!!

Detta trots att jag förklarade att det skedde när jag installerade leopard. Jag till och med frågande tjejen om hon visste vad Leopard var eller om jag skulle tala med ngn annan. Nej hon visste och ställde frågan ovan.

 

Tyvärr inte så konstigt, ingen av kundtjänserna har någon riktig support på Mac. Finns väl ett fåtal som kan men de är inget som ingår i utbildningarna för jobbet. Har jobbat på telias kundtjänst för mobilt bredband och jag var den ändå i Sverige som kunde hjälpa Mac-kunder. Tragiskt men sant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ang. skivan innan så kan du hålla inne musknappen när du startar datorn för att få ut den.

Hehe, har provat det men det funkar inte heller. Den troliga anledningen är väl att det är en trådlös Logitec-mus som jag använder, har inte kvar min mighty mouse.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mail la ner för mig och det är det enda som inte fungerar efter uppgraderingen. Jag använder gmail:s pop3 tjänst, skicka går bra men det går inte att ta emot mail. Någon som har något tips?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ojojoj...här blir ingen Leopard för mig på ett tag, dels för att min dator inte klarar av det och för att jag tycker Tiger funkar alldeles fenomenalt :)

Dessutom älskar jag att göra min dator fullständigt "personlig" med hjälp av programmet Candybar som inte verkar funka i Leopard.

Sen är väl tigrar större och starkare än leoparder också?...Nä nu låter jag nog bara avundsjuk ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Provade installationsskivan på min iBook G3/500 nu och kommer inte längre än till Äpplet på grå skärm och snurrande kugghjul. Får inget meddelande om att det inte det inte går....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...