Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Går det att bränna flera sessioner på DVD-R?


aem

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag vill spara data-filer på DVD-R-skivor vilket ska vara möjligt enligt Mac Hjälp. Min maskin är en Mac 2x2GHz med 1,5 GB RAM och system 10.3.

 

Jag följer anvisningarna i Mac Hjälp, sidan "Bränna på en CD- eller DVD-skiva flera gånger".

Där står: 7. Markera "Lämna skiva öppen".

I "Skivverktyg", "Bränn skiva" är "Lämna skiva öppen för fler sessioner" gråmarkerad och kan inte bockas för!

När CD-skivor matas in går det att bocka för "Lämna skiva öppen för fler sessioner".

 

När den första (och hittills enda) bränningen är klar, ("Stänger session" tar lång tid) ser jag att bränningen av en skivavbild av en mapp på 63 MB tar upp drygt 1/3 av radien på skivan. Det verkar väl mycket om det ska rymmas 4,7 GB!

 

Jag har provat både den medföljande Apple DVD-R skivan och Memorex DVD-R med samma negativa resultat.

 

Vad göra?

 

Vi hörs

Anders

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver DVD -rw eller +rw skivor för att kunna bränna flera sessioner.

 

Alt vanliga CD/RW om du inte har behov av större utrymme än 700 MB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med bränning av flera sessioner menar jag att bränna några hundra MB vid ett tillfälle och sedan efter en tid göra en ny bränning och fylla på med fler filer tills skivan är full. I "Skivverktyg" får jag intrycket att det ska fungera med DVD-R skivor men jag har misslyckats.

Går det kanske bättre med Toast?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med bränning av flera sessioner menar jag att bränna några hundra MB vid ett tillfälle och sedan efter en tid göra en ny bränning och fylla på med fler filer tills skivan är full. I "Skivverktyg" får jag intrycket att det ska fungera med DVD-R skivor men jag har misslyckats.

Går det kanske bättre med Toast?

Nej, nej och...nej. ;) Du behöver som sagt en re-writable (återskrivningsbar) DVD skiva för att kunna skriva flera sessioner på en DVD (eller CD) skiva. DVD-RW är det vanligaste men det funkar naturligtvis med DVD+RW också. Endast skivor av den typen stödjer multipla sessioner på samma skiva.

 

Obs att brännaren måste ha stöd för DVD+RW, det är inte alla DVD-brännare som har det, DVD-RW är det vanligast förekommande formatet för "hemmabruk".

 

Ytterligare förtydligande; ja, skivverktyg stödjer DVD-RW (mindre säker på DVD+RW), men du måste som sagt ha rätt skivor annars går det inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Det finns idag inget standardformat för flera sessioner på dvd, så det är ett problem som måste lösas genom programspecifika lösningar. Programmet Dragonburn ska vara den senaste som påstår kunna fixa detta till Macen. Tydligen fungerar dock inte dvd-skivor med flera sessioner helt tillförlitligt i Finder, just på grund av att det inte finns någon standard.

 

//Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns idag inget standardformat för flera sessioner på dvd, så det är ett problem som måste lösas genom programspecifika lösningar. Programmet Dragonburn ska vara den senaste som påstår kunna fixa detta till Macen. Tydligen fungerar dock inte dvd-skivor med flera sessioner helt tillförlitligt i Finder, just på grund av att det inte finns någon standard.

 

//Thomas

Och...återigen, han måste ha en +RW eller -RW skiva för att det ska funka, datorer kan göra mycket men trolla, det kan dom inte ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och...återigen, han måste ha en +RW eller -RW skiva för att det ska funka, datorer kan göra mycket men trolla, det kan dom inte ;)

Vad är anledningen till det? Det är ju inga problem att bränna flera sessioner på en CD-R.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är anledningen till det? Det är ju inga problem att bränna flera sessioner på en CD-R.

Nu vet jag inte om det är fullmåne eller något, det går inte att bränna flera sessioner efter en bränning är avslutad på en -r eller +r skiva som trådskaparen efterfrågade, påstår du på allvar något sådant så påstår jag att du aldrig har bränt en CD eller DVD skiva.

 

Var tror du är anledningen till att det öht existerar +RW och -RW skivor?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är anledningen till det? Det är ju inga problem att bränna flera sessioner på en CD-R.

Nu vet jag inte om det är fullmåne eller något, det går inte att bränna flera sessioner efter en bränning är avslutad på en -r eller +r skiva som trådskaparen efterfrågade, påstår du på allvar något sådant så påstår jag att du aldrig har bränt en CD eller DVD skiva.

 

Var tror du är anledningen till att det öht existerar +RW och -RW skivor?

Jag har bränt många CD-skivor i mina dagar och jag har aldrig haft problem med att bränna flera sessioner på en vanlig CD-r skiva. Det går inte att bränna flera sessioner om man väljer att "stänga" skivan när man bränner en session, men låter man skivan vara "öppen" går det utmärkt.

Och som jag förstår den ursprungliga frågan så är det just det som efterfrågas, att kunna bränna FLERA sessioner på en DVD-r skiva.

Möjligheten att kunna bränna flera sessioner på en skiva antar jag kom till på den tiden när inte CD-RW-brännare (eller om det var avsaknaden eller priset som medier...) var så vanliga. Det är för övrigt inte relevant att reda ut i det här inlägget heller för den delen. :P

Det går utmärkt att bränna en CD-skiva med exempelvis 100 MB en gång och sedan "fylla på" skivan med låt oss säga 300 MB vid ett annat tillfälle och hålla på så tills dess skivan är full (och under förutsättning att den inte blivit "stängd" i någon av bränningarna). Om jag inte kommer ihåg fel så "försvinner" det dock ett antal MB varje gång man gör så (ja, det var ett tag sedan jag brände flera sessioner på en skiva - nuförtiden använder jag CD-r-skivor ungefär med samma respekt som jag använder hushållspapper, dvs slit och släng). Däremot går det inte att radera information som redan är bränd på en CD-r skiva.

Om detta är möjligt också på DVD-r vet jag inte för det har jag inte testat (och det var ju det som frågeställaren ville ha svar på...).

 

Tjoho!

 

Bränt var det här!

Bränt barn lukar illa!

Bränd skiva kan brännas tills dess den är full.

...ehhh... well... nej... det blev inte alls så skoj som det lät i huvudet... *asg*

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nå er det viktig å skille mellom DVD og CD her. Jeg skal ikke uttale meg om DVD, for jeg har ingen DVD-brenner.

 

Men når det gjelder CD, så har både chop og Anders Selin rett (sorry Reefer, men vi har faktisk brent CD'er før :P ). Det går helt fint å brenne mulitsession på CD-R plater. Faktisk, om jeg skal brenne en liten mengde data på en CD ® og jeg velger "Record" i Toast (5.0.2), så er det alternativet "Burn Session" og ikke "Burn Disc", som er markert som anbefalt valg (dvs. som blir valgt om man bruker enter-tangenten).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joakim Ågren

Hej!

 

Precis som föregående inlägg påpekade så går det alldeles utmärkt att bränna flera sessioner på en CD-R skiva så länge man ej lägger till stängningsmarkören under någon bränning och att samtliga bränningar sker i samma filssystem. Det går således ej att bränna lite på en Mac och sedan lite till på en PC om olika filsystem använts.Vissa format såsom ISO tillåter dock ej multiple sessions utan du måste använda något annat såsom HFS+ Mac OS Extended om du tänkt använda den bara på din Mac. En sak som bör påpekas är dock att skivor som ej stängts generellt sett ej fungerar med externa enheter såsom stationära DVD spelare eller MP3 spelare så användningen av skivor med multiple sessions som ej är fulla är starkt begränsad till endast datorer oftast.

 

Prova följande och se om det fungerar i Disk Utility/Skivverktyg gör följande:

 

Skapa en mapp för sessionen och lägg där i alla filer som skall brännas.

 

Öppna Disk Utility och välj New/Ny>Image From Folder och välj här den mapp som du skapade i tidigare välj sedan Öppna/Open

 

Namnge den nya Image filen och välj diskformat välj alltså ej ISO här. Klicka på save/Spara

 

När image filen är komplett välj den i den vänstra kolumnen och klicka på Images/avbilder och välj Burn/Bränn

 

Sätt in en tom skiva i brännaren(om det finns någon session med ISO format på annars om du har brännt i tex HFS+ så kan du använda en redan använd skiva).

 

Välj Leave disc Appendable(Inte säker på vad detta kallas på svenska). Om du ej ser detta alternativ klicka då på triangeln i övre högra hörnet för att visa detta alternativ. Klicka nu på Burn/Bränn. Så skall det vara klart.

 

Denna procedur skall enligt Apple fungera sålänge som man använder HFS+ som sagt var. Om du vill kan du experimentera med andra format också men som sagt ISO tillåter bara en session på R media.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis som föregående inlägg påpekade så går det alldeles utmärkt att bränna flera sessioner på en CD-R skiva så länge man ej lägger till stängningsmarkören under någon bränning och att samtliga bränningar sker i samma filssystem. Det går således ej att bränna lite på en Mac och sedan lite till på en PC om olika filsystem använts.

Det går absolut; på ISO 9660 får man dock en annat resultat än man tänkt sig; det blir något som brukar kallas "incremental backup"; gamla filer ersätts med nya.

denna teknik används ganska flitigt då man kan använda samma CD-R ett bra tag genom att endast bränna "nya" delar; så patchar man hela tiden orginal uppsättningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joakim Ågren
Precis som föregående inlägg påpekade så går det alldeles utmärkt att bränna flera sessioner på en CD-R skiva så länge man ej lägger till stängningsmarkören under någon bränning och att samtliga bränningar sker i samma filssystem. Det går således ej att bränna lite på en Mac och sedan lite till på en PC om olika filsystem använts.

Det går absolut; på ISO 9660 får man dock en annat resultat än man tänkt sig; det blir något som brukar kallas "incremental backup"; gamla filer ersätts med nya.

denna teknik används ganska flitigt då man kan använda samma CD-R ett bra tag genom att endast bränna "nya" delar; så patchar man hela tiden orginal uppsättningen.

Hej!

 

Nu förstår jag inte riktigt!

 

Gamla filer ersätts med nya det kan väl inte vara möjligt på CD-R då talar du väl om RW. Det som en gång skrivits på en R skiva kan ju inte skrivas över utan endast tomma områden kan skrivas till om skivan ej har låsts. Förklara närmare vad du menar....?

 

Jag har nu tagit reda på att vissa nya stationära DVD och mp3 spelare visst kan spela multisession CD min Sony DVP-NS330 klarar det dock enast i ISO 9660 layer 1 eller 2 format. Mitt tidigare påstående var således felaktigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Med ISO 9660 i XA-format kan du växla filsystem mellan sessionerna. Varje ny session bränner en ny filkatalog och du kan välja att importera den föregående sessionernas filer och "radera" de som du inte vill ha. Någon radering sker givetvis inte, vare sig på cd-r eller cd-rw, utan det är filen som utelämnas från katalogen. Rent lagringssmässigt är detta klart effektivare än att bränna de sedvanliga Macsessionerna där varje session blir en ny cd på skrivbordet. Kräver fullversionen av Toast för att fungera, men det finns säkert fler program som fixar det.

 

Fullmåne eller inte :) så går detta utmärkt på cd-r. Standarden fastslogs innan rw-skivorna blev ett spritt fenomen. Det enda cd-rw tillför är att man kan radera skivan och börja om från början med bränningarna. Sedan finns det en del lösningar (främst för Windows) som gör att man kan använda en cd-rw-skiva likt en stor diskett eller dylikt. Men allt detta är programspecifika lösningar.

 

//Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...