Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Leopardtips!


Ssargon

Rekommendera Poster

Du måste skapa aliasen från din startdisk, den vägen inte genom högermenyn.

post-18285-1194168289_thumb.png

 

Får inte upp valet skapa alias på program mappen oavsätt hur jag letar fram den

 

post-12370-1194184661.png

 

Finns det något annat sätt att skapa ett alias på?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 85
  • Created
  • Senaste svar
katzenklavier
...vad är det för knapp uppe i högra hörnet på ditt fönster där sökfönstret normalt är?

Sökvägsgrej :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur stor plats tar leopard på hårddisken? Är det mer än Tiger.

 

Det tar ungefär 6Gb minumum installation

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

katzenklavier
..hur får man fram den?

Högerklicka på verktygsfältet och välj anpassa :) Sen är det bara att dra den till verktygsfältet :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det tar ungefär 6Gb minumum installation

 

Okej, tack. Det är ika mycket som vad Tiger tar upp också, om jag inte kommer ihåg helt fel.

 

Blir nog att beställa en ny katt då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet nån hur jag kan återställa alla ikoner? Jag laddade ner CandyBar när jag hade 10.4 och ändra i stort sett alla ikoner, fast nu vill jag ha tillbaka till det vanliga och mitt CandyBar fungerar inte i Leopard.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Högerklicka på verktygsfältet och välj anpassa :) Sen är det bara att dra den till verktygsfältet :ThumbsUp:

 

Hah, sedär, hade jag helt missat, tackar!!

:ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag var också lite less på den genomskinliga menubaren, eller mer att den gärna istället för vit kunde vara mer svart-transparent.

 

så jag provade göra som du sa, med mina bakgrundsbilder, men jag ser ingen skillnad :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får inte upp valet skapa alias på program mappen oavsätt hur jag letar fram den

 

post-12370-1194184661.png

 

Finns det något annat sätt att skapa ett alias på?

 

Jajamen. Ta tag i programmappen med muspekaren och håll sedan in Alt+Command och dra mappen till (exempelvis) ditt skrivbord.

 

Anledningen till att du inte får upp det valet är att inte inte har behörighet att ändra roten på hårddisken (/). Du måste skapa aliaset någonstans där du har behörighet att skapa filer. Allting under din hemkatalog till exempel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jajamen. Ta tag i programmappen med muspekaren och håll sedan in Alt+Command och dra mappen till (exempelvis) ditt skrivbord.

 

Anledningen till att du inte får upp det valet är att inte inte har behörighet att ändra roten på hårddisken (/). Du måste skapa aliaset någonstans där du har behörighet att skapa filer. Allting under din hemkatalog till exempel.

 

Tackar för tipset detta funkade.. dessvärre så funkade det inte att lägga aliaset i dock och få som en tigermapp i dock som ett tidigare tips påstod :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är många små förändringar här och var..och man blir lätt förbryllad..

 

Skulle ändra i Nätverksinställningar, flytta upp Airport ovanför Ethernet...var fanns den möjligheten.?

jo här..

 

Tryck på den lilla "stjärnan" och ange tjänsteordning...

 

post-113-1194532704_thumb.jpg

 

Var det inte bra som det var innan?

Ändra för ändrandets skull gillar jag inte.. :superirriterad:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite små program för att ändra till mer "tigerlikt"

 

LeoColorBar låter dig ändra menylisten..jag avskyr den transparanta och gjorde min vit

 

post-113-1195024090.jpg

 

Slippa de små blå ljusen i Dockan, och få tillbaka trianglarna görs med Dock delight

 

Ändra Dockans färg görs med Dock Color

 

Själv skapade jag en ny mapp, som döptes till Dockverktyg för att ha ovanstående program på ett ställe

 

 

Ännu ett verktyg OpaqueMenuBar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns som de flesta inbitna Macanvändare något som kallas "cronscripten" som körs nattetid..dagligen, veckovis och månadsvis..om man har datorn igång då..

 

För alla nya, och ovana macanvändare, kan jag tipsa om att det finns program som sköter det tråkiga jobbet automatisk i bakgrunden..en del gratis, andra kostar någon tia eller mer..

 

här är två:

Anacron 3.3 gratis

 

Macaroni $9.99

 

Det programmet gör lite mer..kör Reparera Skivbehörigheter och rensar bort onödiga språk som du valt att ta bort.. Varje uppdatering du laddar ner, från Apple, innehåller språkfiler för hela världen)

 

 

Bägge är Leopardkompatibla

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker man inte om Leopards Docka kom det nu ett program som förvandlar den till Tigers Docka

 

This product is designed to run on the following operating systems:

Mac OS X 10.5 Intel :angry2:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Två frågor som jag gärna får svar på. På fråga ett undrar jag hur man ändrar bakgrundsbilden som finns då man loggar in, vilken inställning är det som gäller för ändring av detta? Vidare undrar jag hur jag gör så jag kan editera i filen för tidsangivelse mellan sekunder i TM? Jag har lagt till min användare i behörighetsgrejen med läsa/skriva, men det går fortfarande inte.

 

Tacksam för snabb hjälp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Två frågor som jag gärna får svar på. På fråga ett undrar jag hur man ändrar bakgrundsbilden som finns då man loggar in, vilken inställning är det som gäller för ändring av detta? Vidare undrar jag hur jag gör så jag kan editera i filen för tidsangivelse mellan sekunder i TM? Jag har lagt till min användare i behörighetsgrejen med läsa/skriva, men det går fortfarande inte.

 

Tacksam för snabb hjälp.

 

 

På första frågan, gjorde jag en enkel sökning på google

vilket gav mig bl a. denna sida.

http://paulstamatiou.com/2007/10/31/how-to...ogin-wallpaper/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

att visa mappar istället för Stacks i docken går.

 

Saxat från Mac OSX Hints

 

Stiligt - Det har jag funderat över, för den där stacken, den är jag inte alls överens med.. Finns det nåt sätt att ta bort pilarna på aliaset oxå måntro?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Gör dockan 2D (precis som den är i Leopard om den ligger på sidan):

(denna lånade jag från macosxhints.com)

Skriv in detta i terminalen och tryck på Enter:

defaults write com.apple.dock no-glass -boolean YES; killall Dock

 

Vad skriver man för att få tillbaka den till det vanliga utseendet?

Tjipp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad skriver man för att få tillbaka den till det vanliga utseendet?

Tjipp!

 

ändrar YES till NO

 

EDIT; mitt hundrade inlägg :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På den första partitionen har jag lagt in min Leopard install-skiva,

 

 

Som en imagefil?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...