Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Leopardtips!


Ssargon

Rekommendera Poster

Jag brukar alltid göra en kopia av mina köpta installationsskivor, och lägga originalen på säker plats.

 

Igår gjorde jag något för mig helt nytt, och som kommer att göra framtida ominstallationer avsevärt snabbare om jag skulle behöva tillgripa Arkiv/install. (något som inte händer allt för ofta)

 

På en extern firewiredisk, som jag har som backupdisk, gjorde jag som så att jag Partitionerade den i tre sektioner, den första sektionen på 10 GB, den andra på 80, och resten blev ungefär 150 GB

 

På den första partitionen har jag lagt in min Leopard install-skiva, på andra har jag min "vanliga" backup med Superduper av min interna disk, på den tredje ska användas för Time Machine.

 

Hur smidigt som helst nu att i Systeminställningar välja startskiva (eller hålla ner alt-tangent vid start) och välja Leopardskivan. på nån sekund kan jag påbörja installation av nytt system.

 

Läste tipset på MacFixit igår, står idag också

 

Installing Leopard to an external firewire drive

 

 

Det här lät ju jätte bra tycker jag. Man vill ju ogärna tappa bort skivorna. Om jag förstod dig så kopierade du leopardsinstallationsskivor till en extern hårddisk. Hur då? Som en skivavbild? eller flyttade du bara filerna rakt av?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 85
  • Created
  • Senaste svar

Det är lite pill med hjälp av Skivverktyg, följde instruktionerna på MacFixit

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå! Och på macfixit måste man vara medlem för att läsa hur man gör :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo jag är medlem, och det är inte dyrt, väl värd investering.

Men läsa dagliga nyheter kostar inget.

 

denna rubriken ligger tillgänglig idag

 

Installing Leopard to an external firewire drive

 

men det är kanske länkarna i artikeln du inte kommer åt...(märker ju inte det när man är medlem)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En bra sak är att man kan styra hur man vill visa mappinnehållet i olika mappar...

Man öppnar en mapp i finder och väljer vilket visningsläge man vill ha. Sedan väljer man "Visa visningsalternativ" i Innehållsmenyn och kryssar för rutan "Öppna alltid i..."

 

Himla smidigt! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brukar alltid göra en kopia av mina köpta installationsskivor, och lägga originalen på säker plats.

 

Igår gjorde jag något för mig helt nytt, och som kommer att göra framtida ominstallationer avsevärt snabbare om jag skulle behöva tillgripa Arkiv/install. (något som inte händer allt för ofta)

 

På en extern firewiredisk, som jag har som backupdisk, gjorde jag som så att jag Partitionerade den i tre sektioner, den första sektionen på 10 GB, den andra på 80, och resten blev ungefär 150 GB

 

På den första partitionen har jag lagt in min Leopard install-skiva, på andra har jag min "vanliga" backup med Superduper av min interna disk, på den tredje ska användas för Time Machine.

 

Hur smidigt som helst nu att i Systeminställningar välja startskiva (eller hålla ner alt-tangent vid start) och välja Leopardskivan. på nån sekund kan jag påbörja installation av nytt system.

 

Läste tipset på MacFixit igår, står idag också

 

Installing Leopard to an external firewire drive

 

Så en installation från en hårddisk/exten hårddisk fungerar utan problem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den som söker han finner!

 

Här finns informationen gratis

 

http://forum.macbidouille.com/index.php?showtopic=239694

 

 

Jag gjorde enligt ovanstående från det franska forumet, på engelska, från macfixit, och det verkar fungera fint! Dock gjorde jag ingen installation på lösdisken, bara stoppade dit installationsdvdn, jag har sedan provstartat från fwdisken både på en g5 och en intel!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill bara tipsa er som kör Synergy för att dela ett tangentbord+mus med flera datorer till ex en mac och en pc. Ni har säkert märkt att det inte funkar så bra i Leopard, lösningen är att lägga till växeln -f när ni startar synergyc till ex "synergyc -f 1.2.3.4" då kommer det funka :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde enligt ovanstående från det franska forumet, på engelska, från macfixit, och det verkar fungera fint! Dock gjorde jag ingen installation på lösdisken, bara stoppade dit installationsdvdn, jag har sedan provstartat från fwdisken både på en g5 och en intel!

 

Verkar ju riktigt fint att man köra på det här sättet.

Men vad jag har förstått kan inte externa diskar boota PowerPC´s, eller?

 

Edit: Det beror kanske på hur man partionerar den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar ju riktigt fint att man köra på det här sättet.

Men vad jag har förstått kan inte externa diskar boota PowerPC´s, eller?

 

Edit: Det beror kanske på hur man partionerar den?

 

Så länge det är firewirediskar så ska det fungera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så jag använde det där hacket i terminal för att få leopard dockan att ändra sig till den mer simpla versionen. Jag tyckte inte om den alls så nu vill jag ha tillbaks leopards standard dock. Hur gör jag detta :s?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här kommer ett tips men det är nog inte alla som har ngn nytta av det, men iaf med gamla 10.4 så kunde jag inte sätta min dator i vila pga ATI Radeon 9600 Pro kortet som jag moddat men nu j-vlar så sover den så sött :)

 

Var är tipset?

Min kunde sova under 10.4 men nu med Leoparden så vägrar den somna så jag vill gärna ha tips på hur jag får den att sova.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så jag använde det där hacket i terminal för att få leopard dockan att ändra sig till den mer simpla versionen. Jag tyckte inte om den alls så nu vill jag ha tillbaks leopards standard dock. Hur gör jag detta :s?

 

Borde bara vara att köra samma kommand en gång till, men med NO istället för YES, dvs:

 

defaults write com.apple.dock no-glass -boolean NO; killall Dock

 

Har inte testat själv, men det borde fungera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var är tipset?

Min kunde sova under 10.4 men nu med Leoparden så vägrar den somna så jag vill gärna ha tips på hur jag får den att sova.

Så du kör också med ett moddat kort i din G4 men den vill inte sova nu men kunde göra det i 10.4? strange är ju bara förnamnet :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

att visa mappar istället för Stacks i docken går.

 

Saxat från Mac OSX Hints

To place a folder in the dock without turning it into a Stack, you just have to create an alias of the folder, place this somewhere and drag it to the right side of the dock. The alias will behave like a folder, not a stack. This hint is for all the people who wants back their own nice icons in the dock.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var är tipset?

Min kunde sova under 10.4 men nu med Leoparden så vägrar den somna så jag vill gärna ha tips på hur jag får den att sova.

 

 

Har nu hittat detta på, apple-support-discussion, så nu sover katten igen.

 

Ati Radeon problems and solution...

 

There is a missing extension in System/Library/Extensions/AppleNDRV(folder).

 

For those who have Ati Radeon 9600 PC and Mac Edition (maybe for other card also), ATI ROM Xtender is missing in Leopard causing sleep and display problems. The AppleNDVR folder contain only two extensions (AtiDriver.bundle and ATIRuntimeDriver.bundle). You need ATI ROM Xtender from Tiger to have a correct display. Just put it in the folder and restart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu hittat detta på, apple-support-discussion, så nu sover katten igen.

 

Ati Radeon problems and solution...

 

There is a missing extension in System/Library/Extensions/AppleNDRV(folder).

 

For those who have Ati Radeon 9600 PC and Mac Edition (maybe for other card also), ATI ROM Xtender is missing in Leopard causing sleep and display problems. The AppleNDVR folder contain only two extensions (AtiDriver.bundle and ATIRuntimeDriver.bundle). You need ATI ROM Xtender from Tiger to have a correct display. Just put it in the folder and restart.

Fick inte svar på min fråga om du kör med en G4 och ett moddat kort från en g5?

Skönt att katten kan sova nu :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En av de bättre nyheterna i Leopard är att det i Skivverktyg går att förstora en volym om man har partitionerat sin disk. (Dock inte helt utan förluster..)

 

Testade nu och jag uppskattade funktionen

 

 

post-113-1194123147.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående tipset att skapa ett alias av mappen för att få den att bete sig som en tiger-mapp i dock.. hur gör man ett alias av program mappen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående tipset att skapa ett alias av mappen för att få den att bete sig som en tiger-mapp i dock.. hur gör man ett alias av program mappen?

Du måste skapa aliasen från din startdisk, den vägen inte genom högermenyn.

post-18285-1194168289_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...