Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Leopardtips!


Ssargon

Rekommendera Poster

Jag tänkte jag skulle tipsa om två trevliga saker man kan göra för att fixa till utseendet i Leopard så att det är lite trevligare (enligt min subjektiva smak då).

 

 

1. Gör dockan 2D (precis som den är i Leopard om den ligger på sidan):

(denna lånade jag från macosxhints.com)

Skriv in detta i terminalen och tryck på Enter:

defaults write com.apple.dock no-glass -boolean YES; killall Dock

 

 

2. Fixa till "aurora"bilden så att menyraden inte ser genomskinlig ut:

Öppna aurora.jpg i /Library/Desktop Images/Nature/ i Photoshop (fungerar troligtvis även i elements).

Du kommer att se stödlinjer i toppen på bilden. Dessa visar var menyraden börjar.

Lägg helt enkelt till ett lager där den biten är svart/vit eller vilken färg du önskar.

Spara bilden som aurora2.jpg och lägg in den i /Library/Desktop Images/Nature/ tillsammans med orginalet.

Välj nu bara den nya bilden som skrivbordsbakgrund och menyraden kommer att se mycket trevligare ut.

Svart är en bra färg om du vill ha Leopardgrått. Vitt om du önskar Tigervitt. Jag har dock bara provat svart och fastnade direkt! :bultandehjarta:

 

Posta gärna mer tips i tråden!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 85
  • Created
  • Senaste svar

he he,, får se hur man ska göra, gick visst inte sova utan leoparden lockade! Var faktiskt rätt trött på tigers utseende så tycker om att det är ändrat och lite modernare ;)

 

Har någon tips med hur man kan ordna att man i förhandsvisning kan klicka på höger eller vänsterpil för att byta bild, eller är det fortfarande inte fixat sen tiger så måste installera justlooking, (som inte kommit i leopard version)

 

Det fungerar ju i finder med coverflow efter att man tryckt mellanslag, men det är ju inte alltid man är inne där!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

he he,, får se hur man ska göra, gick visst inte sova utan leoparden lockade! Var faktiskt rätt trött på tigers utseende så tycker om att det är ändrat och lite modernare ;)

 

Vissa bitar är trevliga men menyraden störde mig verkligen. Dockan är enklare att få överblick på i sitt 2Dutseende. Jag gillar 3Dgrejjen men det är så svårt att se vilka program som är igång pga spegeleffekten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vissa bitar är trevliga men menyraden störde mig verkligen. Dockan är enklare att få överblick på i sitt 2Dutseende. Jag gillar 3Dgrejjen men det är så svårt att se vilka program som är igång pga spegeleffekten.

 

 

ja nu fårstår jag vad du menade, tyckte att det var något som fattades. En liten blå punkt är ju inte så lätt se, frågan är ju om man skulle kunna förtydliga den "effekten" istället o behålla "3d" dock

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja nu fårstår jag vad du menade, tyckte att det var något som fattades. En liten blå punkt är ju inte så lätt se, frågan är ju om man skulle kunna förtydliga den "effekten" istället o behålla "3d" dock

 

Jag tror att man blir tvungen att modifiera själva filerna för det. Säkerligen kommer det att komma hack till detta senare men dom kanske inte är framtidssäkra.

 

Vad gillar du den transparenta menyraden än så länge då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inget tips egentligen men.... skönt att iCal äntligen visar rätt datum även när programmet är avstängt!

 

T

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sak jag stör mig på är att det ibland hackar när jag minimerar fönster nu. Att öppna upp fönster från docken går alltid smooth, men just minimering börjar hacka efter några timmar. Fett skumt! Någon som har en lösning på detta? Exposé flyter på bra också. Det är just minimeringen som strular.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sak jag stör mig på är att det ibland hackar när jag minimerar fönster nu. Att öppna upp fönster från docken går alltid smooth, men just minimering börjar hacka efter några timmar. Fett skumt! Någon som har en lösning på detta? Exposé flyter på bra också. Det är just minimeringen som strular.

 

Jag upplever vissa program som "smhackande" när man byter till och från olika spaces.

Transmission verkar dra mer minne än vad det egentligen bör göra, FM2008 - där hackar matcherna om man byter mellan fönster ibland. :(

 

Jag har ändå 2 GB minne i min iMac, borde ju flyta på tycker man.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

oprah_noodlemantra

Lider av samma problem, det går segt när man byter fönster mellan Spaces. Gissningsvis så kommer de gör något åt detta i första uppdateringen.

 

Jag kör med en MacBook med 2gb RAM

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inga seghetsproblem här. Men jag har 4GB minne och sitter på en Mac Pro så det bidrar kanske.

Leopard känns snabbare än tiger och Finder beter sig betydligt bättre.

 

Det vore bra om vi kunde gå tillbaka till topicen "tips" om någon har synpunkter eller har något eget dom vill dela med sig utav BTW. :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här kommer ett tips men det är nog inte alla som har ngn nytta av det, men iaf med gamla 10.4 så kunde jag inte sätta min dator i vila pga ATI Radeon 9600 Pro kortet som jag moddat men nu j-vlar så sover den så sött :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ssargon - perfekt, nya Dockan kanske är rätt bra, men väldigt opraktiskt speciellt med många ikoner.

 

Är det nån som vet vad man ska använda för kortkommandon i QuickLook för fulskärm osv?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man ska ta en skärmdump med äpple+shift+4 så ser man nu antalet pixlar vid markören :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett cool trix är att använda exposé tillsammans med spaces.

Exempel: Använd mus/tangentbordskommandot för att få upp spaces, och ta upp exposé, då kommer man få jättesmart överblick över alla fönster i alla spaces och det blir jätteenkelt att ordna om dom (det blir också en cool effekt när man flyttar ett fönster, testa själv)

post-20407-1193436512.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett cool trix är att använda exposé tillsammans med spaces.

Exempel: Använd mus/tangentbordskommandot för att få upp spaces, och ta upp exposé, då kommer man få jättesmart överblick över alla fönster i alla spaces och det blir jätteenkelt att ordna om dom (det blir också en cool effekt när man flyttar ett fönster, testa själv)

post-20407-1193436512.jpg

 

Bra tips! :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spotlight funkar lite bättre i Leopard. Tidigare när man ville starta ett program eller öppna en fil så var var tvungen att skriva in ett par bokstäver och sedan bläddra ner i listan. Numera räcker det att skriva sina bokstäver och trycka på enter, så öppnas första bästa program eller fil som stämmer in. Skitbra! Det funkar precis som i Vista nu, med andra ord (vilket fungerar bättre än gamla spotlight).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker man inte om Leopards Docka kom det nu ett program som förvandlar den till Tigers Docka

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det lär gå att lura in Leopard i datorer under 867 MHz-gränsen enligt MacFixit idag

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brukar alltid göra en kopia av mina köpta installationsskivor, och lägga originalen på säker plats.

 

Igår gjorde jag något för mig helt nytt, och som kommer att göra framtida ominstallationer avsevärt snabbare om jag skulle behöva tillgripa Arkiv/install. (något som inte händer allt för ofta)

 

På en extern firewiredisk, som jag har som backupdisk, gjorde jag som så att jag Partitionerade den i tre sektioner, den första sektionen på 10 GB, den andra på 80, och resten blev ungefär 150 GB

 

På den första partitionen har jag lagt in min Leopard install-skiva, på andra har jag min "vanliga" backup med Superduper av min interna disk, på den tredje ska användas för Time Machine.

 

Hur smidigt som helst nu att i Systeminställningar välja startskiva (eller hålla ner alt-tangent vid start) och välja Leopardskivan. på nån sekund kan jag påbörja installation av nytt system.

 

Läste tipset på MacFixit igår, står idag också

 

Installing Leopard to an external firewire drive

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske fel tråd..men jag har kollat att Bank-ID och e-kort samt inloggning till Swedbank fungerar utan problem i Safari 3.04 och Leopard.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har gjort ett program, baserat på LigerMenubar av Spiderlama.

Programmet skapar en vit list som lägger sig bakom menyn där uppe.

Har inte leopard och kan därför inte testa :(

 

Hojta om ni får det att funka =)

 

http://www.box.net/shared/1b8mskv2y0

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker man inte om Leopards Docka kom det nu ett program som förvandlar den till Tigers Docka

 

T A C K A R!!!!11!!elva!!etta!!

 

Nu hoppas jag bara att detta lilla guldkorn fungerar när jag kommer hem ikväll.

 

Om jag inte får bort Stacksfunktionen kommer jag med all säkerhet att avinstallera Leopard.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr verkar det som om detta lilla program endast återställer dockan utseende till 2D från 3D.

 

Jag har inget emot 3D-utseendet. Det är av sekundär betydelse. Det är den förlorade funktionen med att kunna navigera genom mapphierarkierna genom att högerklicka en mapp i Dockan som jag vill ha tillbaka (samt gärna slippa det extremt fula utseende varje mapp får genom att allt deras innehåll nödvändigtvis måste visas i Dockan).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brukar alltid göra en kopia av mina köpta installationsskivor, och lägga originalen på säker plats.

 

Igår gjorde jag något för mig helt nytt, och som kommer att göra framtida ominstallationer avsevärt snabbare om jag skulle behöva tillgripa Arkiv/install. (något som inte händer allt för ofta)

 

På en extern firewiredisk, som jag har som backupdisk, gjorde jag som så att jag Partitionerade den i tre sektioner, den första sektionen på 10 GB, den andra på 80, och resten blev ungefär 150 GB

 

På den första partitionen har jag lagt in min Leopard install-skiva, på andra har jag min "vanliga" backup med Superduper av min interna disk, på den tredje ska användas för Time Machine.

 

Hur smidigt som helst nu att i Systeminställningar välja startskiva (eller hålla ner alt-tangent vid start) och välja Leopardskivan. på nån sekund kan jag påbörja installation av nytt system.

 

Läste tipset på MacFixit igår, står idag också

 

Installing Leopard to an external firewire drive

 

Nu finns det ett sätt även för de som inte har en annan dator:

http://forums.macrumors.com/showthread.php?p=4380611

 

Det finns en patchad version av själva paketfilen som blir resultatet av den ovanstånde operationen här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...