Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Scanna rastrerade bilder!


TUBENs

Rekommendera Poster

Hej alla!

 

Jag ska scanna in en rasterad bild. Hur ska jag göra för att undvika moare vid senare tryck? Har ett svagt minne utav att man kan lägga rörelseoskärpa i olika vinklar, frågan är då vilka vinklar som gäller och vilken styrka ska jag ha? Alla tips är välkomna! Jag har photoshop 7!

 

/Tobbe!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den funktion som många scannerprogram har brukar fungera rätt bra. Bäst är om man vet exakt linjeupplösning på trycket, och anger det i inställningarna (exvis 85-100 lpi för dagspresstryck osv).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den funktion som många scannerprogram har brukar fungera rätt bra. Bäst är om man vet exakt linjeupplösning på trycket, och anger det i inställningarna (exvis 85-100 lpi för dagspresstryck osv).

Jag har tyvärr inte någon sådan funktion i min scannerprogramvara :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Et filter jeg har brukt i mange år etter at jeg har scannet rastrerte bilder, er PhotoShop-filteret "Despeckle" (Filter > Noise > Despeckle. Eller Filter > Støy > Fjern smårusk, som det heter i den norske utgaven som jeg bruker nå).

 

Det er sikkert mange bedre måter å ta bort moare på, men Despeckle funker som regel fint for meg. Om du scanner med 400 dpi eller høyere oppløsning, er effekten av Despeckle heller begrenset. For scanninger i 200 - 300 dpi, funker det derimot ganske bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Björn Nordström
Eller Filter > Støy > Fjern smårusk, som det heter i den norske utgaven som jeg bruker nå).

Norska är fint. Kanske skulle ha ett Norskt Photoshop nästa gång! :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skall göra precis som "nissen" säger, det vill säga vrid originalet tills det blivit bra. Det kan ta en liten stund, men det fungerar fortfarande

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett annat sätt (åtminstonde på amatörnivå) är att plåta av bilderna med en bra digitalkamera. Blir faktiskt riktigt bra i de flesta fall, men tar en bråkdel så lång tid. Det bästa är att man slipper allt trassel...

Det jag ännu inte testat är att fota in diabilder via en sk dia-tillsats som fanns för vanliga systemkameror. Man sätter tillsatsen framför/på objektivet och fotograferar av diabilderna mot en lagom ljuskälla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

>> iMatte

 

Hvordan funker det i forhold til forvrengning (distortion) i objektivets ytterkanter?

 

Skal man avfotografere noe slikt uten forvrengning (ikke dia) må an vel i så fall ha et teleobjektiv (og god plass). :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det beror väl på kameran och objektivet. Jag har fotograferat med motsvarande 50 mm brännvidd och anpassat avståndet efter det.

För diafotografering krävs nog ett bra macroobjektiv, men som sagt, jag har inte testat diafotograferingen riktigt än.

För normalt bruk duger bilderna väldigt bra. Scanning är segt och långtråkigt, varför häcka i flera timmar vid scannern när man kan köra av bilderna med digitalkameran på några minuter ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Scanning är segt och långtråkigt, varför häcka i flera timmar vid scannern när man kan köra av bilderna med digitalkameran på några minuter ?

 

nja... Du ska ju ha in bilderna i datorn också... de flesta digitalkameror har väl fortfarande usb? beror ju på vad man har för scanner. jag scannar iaf en A4 i 300 dpi på ca 4 sekunder med min firewirematade scanner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Når det gjelder dia, så bruker jeg en Nikon Super CoolScan ED 4000. Det finnes ikke et digitalkamera som matcher den i oppløsning. Men man trenger jo riktignok tolmodighet når man scanner med den, for den bruker laaaaaaaang tid.

 

Resultatene er dog superbra, så man tilgir ventetiden når man ser det ferdige bildet. B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

en kostnadsfråga en scanner av hyfsad kvalitet kostar 2-3000 en kamera i samma kvalitet 10-15000 och morderna scannrar är inte så långsamma

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

en kostnadsfråga en scanner av hyfsad kvalitet kostar 2-3000 en kamera i samma kvalitet 10-15000 och morderna scannrar är inte så långsamma

Jeg snakket i hovedsak om en dedikert diascanner på 4000 dpi. Et inscannet bilde i full oppløsning blir på ca. 100 MB.

 

Det er forøvrig artig å sammenligne scannede bilder med papirkopiene fra fotolab'en. Det er langt mer detaljer i det scannede bildet. Jeg har også merket meg at bilder som jeg trodde var overeksponerte når jeg så papirkopien, faktisk ikke var det på orginalen/filmen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...jag scannar iaf en A4 i 300 dpi på ca 4 sekunder med min firewirematade scanner.

Det kanske bara är jag som har använt sega scanners.

Min upplevelse är att det tar e v i g h e t e r att scanna större bilder...

Men om det tar 4 sek, då är mitt tips bara för den som inte har en scanner, men en kamera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har tyvärr inte någon sådan funktion i min scannerprogramvara :(

Vad är det för scanner? Kanske finns en ny veriosn av programvaran att hämta på nätet... (Hoppas kan man ju.) Filtret "Despeckle" är det man kan använda, och, som sagts, att vrida bilden lite (bara ett par grader). Tyvärr gör despecklefiltret bilden mer odistinkt, det är lätt att det känns lite överretuscherat. Men man kan använda det på stora områden, som väggar etc, där det inte gör något. och sedan kanske lite försiktigt med en liten oskarp-pensel längs med viktiga drag i bilden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 weeks later...
Hej alla!

 

Jag ska scanna in en rasterad bild. Hur ska jag göra för att undvika moare vid senare tryck? Har ett svagt minne utav att man kan lägga rörelseoskärpa i olika vinklar, frågan är då vilka vinklar som gäller och vilken styrka ska jag ha? Alla tips är välkomna! Jag har photoshop 7!

 

/Tobbe!

Här på 99mac finns fler tips om det här (från att skanna bilden i 45 graders vinkel till förstoring med 400%).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

Men om bilden är skannad och i svartvit och man vill trycka svartvit igen vore det ju bara att trycka bilden igen utan att rastrera den, bara behandla den som färdigrastrerad? Dvs trycka den inte i gråton utan s/v som man skulle göra med en vektorlogga t ex. Men nu har ordet farit ur min hjärna, vad ska man skriva till tryckeriet el spara bilden som i PS el InDesign? Entonsoriginal? ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har tyvärr inte någon sådan funktion i min scannerprogramvara :(

28671[/snapback]

Testa då VueScan, den funkar med de flesta skanners:

http://www.hamrick.com/vsm.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den funktion som många scannerprogram har brukar fungera rätt bra. Bäst är om man vet exakt linjeupplösning på trycket, och anger det i inställningarna (exvis 85-100 lpi för dagspresstryck osv).

28667[/snapback]

 

Jag har tyvärr inte någon sådan funktion i min scannerprogramvara :(

28671[/snapback]

 

Det är lugnt. Vet du vad trycket ligger på i lpi - översätt till ppi genom att ta lpi-värdet ggr 1.5-2.

Exempel: om lpi är 100 - använd 150-200 ppi i scanningen.

 

Ett annat sätt (åtminstonde på amatörnivå) är att plåta av bilderna med en bra digitalkamera. Blir faktiskt riktigt bra i de flesta fall, men tar en bråkdel så lång tid. Det bästa är att man slipper allt trassel...

Det jag ännu inte testat är att fota in diabilder via en sk dia-tillsats som fanns för vanliga systemkameror. Man sätter tillsatsen framför/på objektivet och fotograferar av diabilderna mot en lagom ljuskälla.

28762[/snapback]

 

Jag skulle tro att scanners generellt är bättre för uppgiften. En scanner är ju

i princip en reprokamera: en optisk/fotografisk enhet speciellt tillverkad för att med bibehållande av valör/detaljer läsa in bilder på kort reproduktionsavstånd. Kameror kan förmodas vara osäkrare verktyg för uppgiften.

 

Men om bilden är skannad och i svartvit och man vill trycka svartvit igen vore det ju bara att trycka bilden igen utan att rastrera den, bara behandla den som färdigrastrerad? Dvs trycka den inte i gråton utan s/v som man skulle göra med en vektorlogga t ex. Men nu har ordet farit ur min hjärna, vad ska man skriva till tryckeriet el spara bilden som i PS el InDesign? Entonsoriginal? ?

431614[/snapback]

 

Där lärde jag mig någonting nytt. Men jag förmodar att detta också ställer krav

på första tryck och senare inläsning? Om inte ursprungsrastret som det visas i

trycket är tydligt i den tryckta bildens alla valörområden och/eller om inläsningen

av trycket inte är av hög optisk kvalite så att rastret är fullkomligt distinkt även i fortsätt-

ningen kan det kanske bli problem?

 

Moiree var ju f ö ämnet. Om inte problemet uppstår redan i scanningen utan kan förutses

bli ett problem som uppstår i sluttrycket, så låter det för mig som någonting att först och främst kontakta tryckeriet och ställa frågor om (tryckeriet kan antagligen bäst av alla - de är ju proffs - lösa problemet). Annars finns som sagt filter av typen 'Despeckle', men vad jag förstår så är filtreringslösningar av den typen sammanbundet med att i princip göra bildens

minsta detaljer något oskarpa. Vilket kanske kan vara skäl att undvika om tryckeriet

istället har någon bättre metod. :kaffe:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, mitt sista inlägg var en fråga faktiskt, vet ej om det funkar. Exemplet jag tänkte mig var ett gammalt svartvitt tidningsklipp, scanna in det om man nu ens har det blir bara sämre och lägga nytt raster ger moiree då skulle man ju i min teori bara slänga in bilden som en entonslogga el nåt för den är ju redan rastrerad, nån som vet om det funkar och hur man ska benämna bilden och göra med den i InDesign?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns olika trix för det skanna in i färg istället för svartvit och välja den färg som blir bäst i kanaler och skanna in med raster och utan beroende på kvalitet av bilden

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns olika trix för det skanna in i färg istället för svartvit och välja den färg som blir bäst i kanaler och skanna in med raster och utan beroende på kvalitet av bilden

434345[/snapback]

 

 

Det låter intressant - berätta gärna mer!

 

Moiree kan förmodas uppstå pga att strukturer (t ex bildoriginalets raster-eller pixelstruktur ställt mot tryckraster) matchar illa mot varandra. Hur kan valet av en enstaka kanal i en färginskanning förändra detta (jag har tidigare bara hört om detta som en 'valöraspekt' i samband med gråskaleskanningar)?

 

Och är alltså tanken att man ska släcka ut moiree genom att lägga på raster? Det låter ju logiskt på något vis - men berätta som sagt gärna hur.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...