Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur radera en ostartbar hårddisk?


Duran Duran Duran

Rekommendera Poster

Duran Duran Duran

Kan låta underligt detta, men: jag har en urgammal iMac där det interna batteriet, vad det nu kallas, dött varpå datorn inte går att starta längre. Jag vill mest slänga den, men det känns obehagligt att lämna den till återvinningen med en massa personliga mejl och grejer på den. Men jag har heller ingen lust att köpa ett nytt batteri bara för att kunna radera hårddisken.

 

Alltså: finns det något knep att rent mekaniskt radera en hårddisk?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta ut hårddisken och mangla på den med en slägga.

Tror inte någon kan få ut dina gamla mejl efter det.

Ja, sen kan du skicka den till återvinning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dra en magnet över den och sedan slägga, man måste vara ordentligt paranoid om man tror att någon ens kommer att spendera tid på att ens tänka på att återställa den. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör som proffsen, kör en skruvmejsel rakt igenom disken.

Verktyg: Hammare och skruvmejsel.

Tidsåtgång: Efter åtkomst av HD, max 2 minuter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag plockade ur runt 60 hårddiskar från våra datorer på jobbet, de flesta på 10-20 GB, dem borrade jag två 10 mm hål rakt igenom, innan de gick till återvinning, ett dussin större diskar (60 GB- +) formatterade jag om och gav ett nytt liv.... :rolleyes:

 

+ Drösar med RAM-minnen (PC-100) som jag nu insett aldrig kommer att få användning för :propellerbaver:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blev två dussin större än 60GB! :borstatanderna:

 

Edit: Poca, vår moderator, lyckades med konsstycket att dubbelposta, därav min obegripliga kommentar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Vanlig stålborr fixar det fint. Ett riktigt snabbt sätt att är också att dra med en mejsel så att alla piggar böjs på ata-kontakten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...