Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Nu har den kommit till min kusin


Roobarb

Rekommendera Poster

Ja, min kusin har fått hem min iphone nu.

Om han skickar den (privatperson) som gåva, tror ni det kommer läggas på skatt? Jag vill inte betala typ flera hundringar i skatt.

Jag har ett annat alternativ, det är att min morsa är i kanada och hon kan ta med sig den hem, alltså han kan skicka den dit istället.

Men då tar de 3 veckor innan jag får den, vilket är segt.

 

Någon som har fått sin från en privatperson utan att de läggs på skatt/tull?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min säljare på ebay märkte som gåva, men tullen snittade upp paketet och satte tull på 600:- ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MOMS (25%) och ev tull sätt på MARKNADSVÄRDET. Dvs oavsett om det är gåva eller köp finns ett marknadsvärde.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Emil Gustafsson

Detta med tullen och skatt och moms och sånt annat junk beror enligt mina erfarenheter på ren och skär tur. Jag har beställt saker från USA flera gånger, även en kompis som är Ebay-beroende, och det varierar kraftigt på om det blir moms eller inte.

 

Beställde t-shirts med polaren för sammanlagt 1200 kr från usa, ingenting. Lite senare köpte jag själv t-shirts för 400 kr, moms och skatt och tull och allt på det paketet.

 

Jag ringde till posten och frågade hur reglerna var och de sa att alla paket skall tullas och momsas innan det släpps in. Då sa jag vad som hade hänt och frågade varför det inte hände något gången innan och då sa han "det ska alltid läggas på moms och tull och allt annat som vi kan lägga på".

 

Ren tur tror jag du får lita på...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...