Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad du bör tänka på innan du installerar Leopard !


Pocahontas

Rekommendera Poster

MacFixit har gjort en "Special" för att informera vad man bör beakta innan man skrider till verket och installerar nya versionen av Mac OS X (10.5) Leopard.

 

Viktigast är att se till att man har tagit backup, gärna på hela sin hårddisk, med hjälp av t.ex. SuperDuper, Carbon Copy Cloner eller Synchronize Pro.

 

När det är gjort så gäller det att välja installationssätt,. Arkiv/Install eller Erase/Install.

 

Spara gärna ner sidan omgående på Macfixit.

Det gör du uppe i Safarimenyn under Arkiv (File) , och Spara som (Save As) så har du sidan lätt tillgänglig nästa vecka, då den rätt snart nu försvinner och ersätts av andra artiklar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller så gör man helt enkelt en uppgradering av sitt befintliga OS X. För er som bär både hängslen och bälte, så kan ni ju följa samma princip här,och göra en backup, annars känns det onödigt, se bara till att du har journalföring aktiverat på din hårddisk, att du kör på 220v om du har laptop, och...ja...det räcker så...

En uppgradering blir ju i princip identisk med om du gör någon av ovan sagda installationstyper, och sen importerar alla konton och inställningar iaf. Har man inte massor av ledigt utrymme eller en extra hårddisk har man inte ens så mycket att välja mellan...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett måste för er som uppgraderar är att stänga av alla program som startar vid inloggning. Vissa utav dessa program kanske inte är kompatibla och då är det skönt att kunna starta normalt utan att behöva stöta på patrull direkt.

 

Andra saker som är bra att stänga av är saker som startar vid uppstarten (alltså innan inloggningen t.o.m). Ett program som hjälper med detta är Lingon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller så gör man helt enkelt en uppgradering av sitt befintliga OS X. För er som bär både hängslen och bälte, så kan ni ju följa samma princip här,och göra en backup, annars känns det onödigt, se bara till att du har journalföring aktiverat på din hårddisk, att du kör på 220v om du har laptop, och...ja...det räcker så...

 

Låter som om du säger att göra en backup eller att tänka efter före när man gör en stor grej i sin dator som att installera ett nytt OS är onödigt. Det kanske gäller dig, om du nu har stor o lång vana av nyttja Mac OS X, men det finns, förhoppningsvis, många som är nybörjare oxå, som i många fall behöver alla tips dom kan få.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur gör man med de förinstallerade programmen (iLife) som följde med datorn, om man vill göra en clean install? De har man ju ingen skiva på.

 

/David

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur gör man med de förinstallerade programmen (iLife) som följde med datorn, om man vill göra en clean install? De har man ju ingen skiva på.

Du fick en eller (vanligen) två gråa skivor med datorn. iLife finns på dessa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter som om du säger att göra en backup eller att tänka efter före när man gör en stor grej i sin dator som att installera ett nytt OS är onödigt. Det kanske gäller dig, om du nu har stor o lång vana av nyttja Mac OS X, men det finns, förhoppningsvis, många som är nybörjare oxå, som i många fall behöver alla tips dom kan få.

 

Absolut inte, men om man listar installationssätt för Leopard, så känns det konstigt att inte ens nämna uppgradering, och ge människor bilden av att man i princip måste ha en extra hårddisk för att överhuvudtaget kunna installera Leopard, eller ?

Jag har ingen statistik över hur människor installerar Leopard (eller tidigare uppgraderingar) men jag skulle gissa att medans en stor del av folk här på forumet kanske väljer något av sagda sätt, så tror jag en ännu större del "vanliga" användare väljer uppgradering, helt enkelt eftersom det är det enklaste sättet, som kräver minst förkunskaper och extra utrustning.

Det är ju dessutom så, att har man mindre än 10-15 gb ledigt utrymme på sin hårddisk, så är ju arkiv/install ett SÄMRE alternativ, eftersom det innebär att när installationen är klar så har man i princip inget ledigt utrymme, medans en uppgradering från Tiger t.ex. tar minimalt med extra utrymme.

 

Så information är jättebra, det har du helt rätt i...skrämselpropaganda...not so much..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att InDesign CS3 inte fungerar heller, men är det någon som vill skriva mig på näsan där så....go ahead :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

just nu fungerar inte programupdatering... fungerar det för er?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur många "Hoppar över" Kontrollerar installation-DVD ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med tanke på att uppgradering har vållat mer problem vid installation av OS X än andra installationssätt så får man väl varna lite för det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur många "Hoppar över" Kontrollerar installation-DVD ?

Jag har nog aldrig kört den kontrollen. Naiv som jag är förutsätter jag att i alla fall installationsskivan är OK.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att InDesign CS3 inte fungerar heller, men är det någon som vill skriva mig på näsan där så....go ahead :)

 

InDesign fungerar för mig. Dock har jag en bugg i Photoshop som visseligen är jobbig men som går att komma runt.

 

Buggen gör så att du inte kan mata in någon mha tangentbordet i små inmatningsrutor såsom penselstorlek eller liknande inmatningsrutor utan att programmet buggar till. Du kan komma runt det genom att dra i slidern istället och sedan högerklicka på bilden (så att verktygets snabbinställningsruta dyker upp vid muspekaren). Du kan nu trycka Escape och använda inställningarna som du ställde in innan du tryckte fram inställningsruta nummer två.

 

Lite jobbigt att förklara men prova lite om ni ha problemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nu löst det på jobbet. Min G5 Quad jobbar konstant med projekt - så, jag har beställt en 400GB-disk som jag trycker in i den. På denna installerar jag Leopard och Final Cut Studio 2 (och allt annat jox som jag behöver). På detta sätt kan jag i lugn och ro - när pauser i produktionen uppdtår - sitta och kontrllera videopluggar,lösa problem och hämta hem uppdateringar och buggfixar. Varje gång jag behöver producera video igen så startar jag om från gamla disken som är orörd.

När allt är stabilt och fint (efter en månad ungefär skulle jag tro) så steker jag gamla disken. (Alla projekt ligger givetvis på externa FW800-diskar.)

 

Hemma blir det vanlig updatering av Tiger. Som jag alltid gjort.

 

Hallelujah!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser att vi nu fått Safari 3.04 och att skärmdumpar blir i .png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser att vi nu fått Safari 3.04 och att skärmdumpar blir i .png

Mina skärmdumpar i Tiger har alltid blivit i .png? :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte mina, tror jag ställt om det nånstans..får kolla efter....

 

Första problemet uppstått, kan inte ansluta via Programuppdatering

 

post-113-1193399479_thumb.png

 

Kommer ju hit till Forumet, så Internet fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte mina, tror jag ställt om det nånstans..får kolla efter....

 

Första problemet uppstått, kan inte ansluta via Programuppdatering

 

post-113-1193399479_thumb.png

 

Kommer ju hit till Forumet, så Internet fungerar.

Tyckte jag läste på forumet någonstans att det var någon mer som haft problem med uppdateringen =/ Ska se om jag hittar tråden...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som den "tekniker" jag är dyker jag till Skivverktyg och testar verktygen.. :P

 

Ruskigt lång tid för att Kontrollera Skiva....Som var felfri

 

Jag avbröt Reparera Skivbehörighet för att det pågick så länge...ska göra om det.

 

Har installerat katten på min MDD kanske därför det är segt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur många "Hoppar över" Kontrollerar installation-DVD ?

Jag gjorde det inte...även om det tog sin lilla tid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fundrar på om man bara kastar in Leopard på HD 2 som vilken vanlig installation som helst? Jag kör 10.3 som är installerad på masterdisken och tänkte att jag skulle vilja växla emellan dem... och jämföra fartskillnaden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...