Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Gäckande GB


Michael J

Rekommendera Poster

Enligt aktivitetskoll är kapaciteten på min Macbooks HD 74,2 GB. När jag köpte den skulle den vara på 80 GB. Var finns de övriga 5,8 GB? Ska jag klaga på Macoteket som sålde datorn? Kommentarer? :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är alltid ca 7-8 % som "försvinner" av alla HD.

Jag vet inte varför, jag bara vet att det är så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din dator ljuger lite för dig.

 

Alla tillverkare av hårddiskar och flashminnen använder enheten gigabyte (GB) för att mäta storleken på minnet. Denna är 109, alltså 1 000 000 000 byte

 

Operativsystemen räknar i den i datasammanhang mer korrekta termen gibibyte (GiB) vilket skrivs matematiskt som 230. i det decimala talsystemet blir det 1 073 741 824 byte.

 

Medans operativsystemen räknar med GiB skriver dem det av nån anledning ändå som GB. Därför alla hårddiskar har mindre kapacitet enligt datorn än vad förpackningen säger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

edit: kom såklart en korrekt förklaring, varför mitt svammel absolut inte tillför något alls... :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu fick jag oxå svar på det jag alltid undrat över :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

edit: kom såklart en korrekt förklaring, varför mitt svammel absolut inte tillför något alls... :borstatanderna:

 

Hann se ditt svammel, så jag kan ta och reda upp det också ;)

 

Bit = etta eller nolla på en hårddisk, av eller på

Byte = Ett tecken i datorn, och består av totalt 8 bitar

 

Hastigheten för bredbandsanlslutningar (egentligen alla överföringar, men där spelar det mindre roll...) anges alltid i bit/s av den enkla anledningen att det inte bara är filens data som skickas, utan även en del extra info, såsom checksums, meddelanden, adress osv

Och det händer också att ett paket tappas bort...

 

Detta slår på hur många byte som faktiskt skickas, och det varierar beroende på förhållanden och protokoll. Ett riktvärde är att det krävs 10 bit för att överföra 1 byte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för upplysningarna! Då kan jag bespara mig besväret att klaga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för upplysningarna! Då tillverkare och säljare borde vara medvetna om dessa förhållanden, kan man ju undra om deras marknadsföring är laglig. Det påminner mig om företaget som fick problem för att man sålde varor i för stora förpackningar.

 

Tja, tillverkare av hårddiskar gör ju egentligen allting rätt...

Det borde vara operativsystemtillverkarna som ska bättra på sig.

Men hur förvirrande skulle det inte bli för gamle morfar om det helt plötsligt är ett "i" lite överallt? :superirriterad: Men jag håller med, EU eller nån borde ta tag i det

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tillägg:

GiB (gibibyte) är tal med talbasen 2. T.ex. 2^10 = 1024.

GB (gigabyte) är tal med talbasen 10. T.ex 10^3 = 1000.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hann se ditt svammel, så jag kan ta och reda upp det också ;)

Och jag som var så snabb med att redigera... :borstatanderna: fast just den delen hade jag faktiskt koll på! men tack iaf! :crossfingers:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...