Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Routern slutar dela ut, varför?


Trew

Rekommendera Poster

När mina föräldrar för ett par år sen skulle de se till att också jag, en våning under jord, skulle få tillgång till internet vill de inte dra sladdar genom hela huset, utan installerade ett trådlöst nätverk. Då jag tekniskt inte är något geni, förstod jag till en början inte att det fanns problem med installationen...

 

Routern i fråga heter Netgear Wireless ADSL Modem Gateway DG824M. Routern sitter i en PC, som inte tycks förstå att den är ansluten till ett nätverk. Själv sitter jag på en MacBook, men har haft samma problem på en PC, och min syster sitter på en PC. Både min syster och jag kommer åt nätverket, och vi upplever samma problem samtidigt.

 

Saken är följande. Med oregelbunda intervaller slutar routern att ge ut data. Enligt Airport har jag fortfarande full anslutning till nätverket, och min systers PC också. PCn som routern sitter i kommer fortfarande ut på internet. När detta händer måste man dra ur alla sladdar till routern och sätta i dem igen, varpå den efter en stund börjar dela ut igen. Finns det någon som känner igen problemet, eller vet vad man ska göra åt det? Vi har senaste mjukvara till routern.

 

 

Jag är tacksam för hjälp/svar, Trew

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad menar du med ojämna intervaller ? Det är t.ex. så att dom IP nummer som tilldelas både av routern (till datorer anslutna till den, trådlöst eller med kabel) , och av din internetleverantör (till routern) sker på "lån", detta kan även gälla DNS, som kan ändras, beroende lite på vilken internetleverantör du använder. Det finns tidsinställningar för att förlänga dessa "lån", men annars så kan man bara förnya DHCP tilldelningen i sin dator, alternativt gå in på routern och göra samma sak där (eftersom datorn fortfarande är ansluten till routern är det inga problem att göra trådlöst) och man ska inte alls behöva "dra ur alla sladdar" även om det i viss mån gör samma sak....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår till viss del vad du menar... Jag har varit inne på datorn och snokat runt bland nätverksinställningar och annat, och hittat rätt och information om dessa lån, men enligt den informationen skall lånet vara i tre dagar... Åtkomsten till internet varar ju bara en kvart eller fem timmar... Men det verkligt intressanta är att ju datorn inte kan hitta någon maskinvara som heter Netgear Wireless ADSL Modem Gateway DG824M... Och när jag är ansluten till nätverket hittar jag min systers dator, men inte datorn som routern sitter i... Någonting är fruktansvärt fel, men jag vet inte vad...

 

Egentligen bryr jag mig ju ganska föga om jag kommer åt "Mina dokument" på mina föräldrars PC, men jag vill ju ha internet...

 

 

//Trew

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...