Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Låter du iTunes sköta filhanteringen?


Tigercop

Rekommendera Poster

Jag funderar lite kring det här med att låta iTunes sköta filhanteringen. Titt som tätt så läser jag om folk som blir irriterade på att iTunes flyttar runt filerna. Själv har jag aldrig brytt mig om var filerna ligger utan överlåter det till iTunes.

 

Jag ser bara fördelar med att låta iTunes sköta detta, men vilka nackdelar är det med det? Ni som tillhör kategorin "irriterade", varför trixa med filerna själv?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med. "Ordna mappen iTunes" och "kopiera filerna till..." är ju underbara funktioner. Då vet man var filerna finns.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enda nackdelen som jag ser det är att iTunesbiblioteket inte ser exakt lika ut som mappbiblioteket vilket gör att när man bläddrar i Front Row så blir det otroligt rörigt...

 

Eller är det bara jag som har fått det så :D??

 

//Micke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På tal om det blir en liten kapning nu men om man inte har kvar fjärrkontrollen hur får man fram frontrow?

 

Själv låter jag itunes sköta det där, smidigare så

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enda nackdelen som jag ser det är att iTunesbiblioteket inte ser exakt lika ut som mappbiblioteket vilket gör att när man bläddrar i Front Row så blir det otroligt rörigt...

 

Eller är det bara jag som har fått det så :D ??

 

//Micke

 

FrontRow sorterar musiken så som du själv hade den sist du var iiTunes, så går jag in på Album i Front Row, så bör jag ju sist jag var i iTunes ha valt sortering enligt Album, det är inte idealiskt, det håller jag med om, men eftersom du kan använda spellistor även i FrontRow, och iTunes/FrontRow kommer ihåg visningsläge för varje enskild spellista, så kan man ju lösa det genom att ha en (smart)spellista som heter Album - Bokstavordning, och en annan som heter Album - Efter artist...t.ex...du fattar...Spellistor är minst lika vikttigt (viktigare) i Front Row just eftersom kontrollen i övrigt är begränsad (obefintlig)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...

Jag ser bara fördelar med att låta iTunes sköta detta, men vilka nackdelar är det med det? Ni som tillhör kategorin "irriterade", varför trixa med filerna själv?

Just det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iTunes hanterar alla musikfiler och alla mindre videofiler för mig. Bara fördelar som jag ser det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv gör jag tvärt om vad alla(?) sagt här ovan. Har stenkontroll över mitt filbibliotek och alla filer är pedantiskt indelade i Artistbokstav - Artist - [Årtal] Artist - Album - fil

 

Har alltid haft det så (PC-tänk, jag vet) och har lite svårt att släppa det.

 

På tal om det blir en liten kapning nu men om man inte har kvar fjärrkontrollen hur får man fram frontrow?

cmd + esc om jag inte minns fel...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har alltid haft det så (PC-tänk, jag vet) och har lite svårt att släppa det.

Nåja, du behöver inte skämmas över PC-bakgrunden. Vi höll väl alla på med denna form av filhantering innan iTunes kom. Mac eller PC...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har också stenkoll på mitt musikbibliotek, på filnivå om jag så vill, iTunes är ju väldigt konsekvent och lägger filerna i biblioteket enligt - artist - album, undantaget tv program, riktiga ljudböcker, och filmer, stenkoll...jag fattar inte att alla hänger upp sig på årtal, vill jag lyssna på en skiva med Green Day, inte f-n kommer jag ihåg exakt vilket årtal den kom, däremot vad den heter och hur omslaget ser ut (sen är årtal intressant, det är dock "ointressant" när det gäller samlingar, vill jag lyssna på musik från år 1988, så vill jag ju inte lyssna på musik från 50-talet som gavs ut 1988, men det har ju mer med CDDB att göra, även om jag skulle önska att iTunes hade stöd för 2 taggar för år)

I och med Leopard så kan jag dessutom göra i princip exakt samma saker i Findern som i iTunes, och har därmed ännu mer total :) kontroll även där....

 

Men det som ju ÄR grymt med iTunes, är ju helt enkelt att ju mer information man har om sin musik, desto bättre, och sen kan jag välja att använda den eller inte, vet jag exakt vilket år en låt gavs ut, så kan jag hitta den så, vet jag exakt hur fodralet såg ut, så är det också ett sätt. Jag kan INTE alls se vad det kan tillföra att ha artist - [år] artist - skiva, ju fler undermappar du har desto svårare måste det vara att hitta en specifik låt, om man inte har exakt info om den...sen kontroll...det är ju inte så att iTunes flyttar runt filerna, godtyckligt, med jämna mellanrum, den sköter det åt en, vilket är bra om man kommer på att "Come Together" inte alls låg på Revolver utan på Abbey Road albumet, och inte alls kom ut -66 utan -69, då ändrar man det, och behöver filen flyttas så gör iTunes det åt en.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vill man vara orättvis skulle jag göra jämförelsen adresskort ("pc") och en sökbar filemaker/access databas (itunes)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är alldeles nybörjare när det gäller iTunes, jag hade aldrig det på min PC för det sög stenhårt där tycker jag (fast det var nog mest att min PC var för långsam... ^^;;) men nu när jag har mac känns det mer integrerat, smidigt och mer naturligt att använda... ja, kom lite off topic där men iallafall så håller jag fortfarande på att utforska så jag har inte kommit fram till den filhantering som känns bäst än... just nu låter jag iTunes sköta det och det är jättesmidigt (måste bara fixa alla albumtaggar xP) fast har ändå lite problem med en del saker, men jag har som sagt inte utforksat möjligheterna än... och finns det inget som passar kanske jag sorterar filerna manuellt istället (men det vill jag inte, jag gillar att iTunes gör det åt mig!).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker som herr Anka ovanför att det skulle behövas plats för mer år-taggar, jag lyssnar en hel del på klassisk musik, så ska jag skiva in 1824 (året då Beethovens 9 skrevs) eller 1976 (året då Karajan och Berliner Philharmoniker spelade in den)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle även vilja kunna lägga samma låt till flera album, för att slippa dubletter, har man t.ex. born in the usa, och sen 2 best of album med bruce springsteen, så har jag säkert born in the usa (låten) 3 gånger, då vill jag ju kunna visa den i alla 3 album, med olika spårnummer, men ändå bara ha ett ex av låten...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även jag har hårdkoll på all min musik, jag minns någon gång jag prövade att låta iTunes sortera åt mig (dock på min PC), och jag fick spendera en bra stund att reda ut vad jag just gjort när jag insåg att jag inte hittade något... :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe glömde bort den här tråden :S.. Ja förstod i princip vad du menade anka men om ja till exempel bläddrar på en artist i iTunes.. säg Yngwie Malmsteen och sedan går in i Front Row så får ja upp tre Yngwie Malmsteen varav en med stora bokstäver. Ändå har ja bara en artist att välja mellan i iTunes.

Vad beror detta på? är det att mappen i iTunes mappbibliotek har stora bokstäver vilket gör att FrontRow ser det som en annan artist eller hur fungerar det? har länge undrat :D

 

//Micke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...