Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur får jag fram konsollen i DOOM 3?


Landberg

Rekommendera Poster

Hej!

Hur får man fram konsollen i Doom 3?

Vill spela igenom det en andra gång men med lite fusk.

Tilde (~), Control and Option, funkar verkligen inte.

 

Så hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen aning hur det funkar i Doom 3, men §-knappen brukar ju vara kopplad till konsoler i spel.

 

Förresten, vet inte om du minns det, men du svarade på en av mina nervösa frågor om Mac när jag funderade på att köpa en Macbook för några månader sedan. Tack för det, nu sitter jag här och är otroligt nöjd med en Macbook Pro. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mycket konstigt! Jag tror det var dig jag svarade på i ett annat forum men jag gjorde som i den här länken och det fungerar i demot.

 

The Doom 3 Console

 

The console is the closest you can get to having direct real-time access to Doom 3's engine. Through the console you can enter commands to change engine variables during the game. To open the console, start Doom 3 and then press the CTRL, ALT and ~ keys together (in some countries you will have to press CTRL, ALT and the key directly beneath the ESC key if ~ doesn't work). You will see the console come down, and you can enter text at the command prompt. A list of commands you can enter are covered in the next section. To make regular access to the console easier, enter the following line into the console:

 

set com_allowconsole 1

 

This means that you can now open and close the console by simply pressing the '~' key (the key above TAB), and not three keys at once. Note that to make this setting (and many other settings) "stick", i.e. remain enabled even after quitting and restarting Doom 3, you will need to insert it into a Config file, or in the game icon's Target line, both of which are covered below.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ne, jag får det inte att funka, får inte fram konsollen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ne, jag får det inte att funka, får inte fram konsollen...

Det kan inte vara något så enkelt som tangentordningen? Sitter inte hemma just nu så jag kan testa men du skriver Tilde+CTRL+ALT. Om du trycker CTRL+ALT+Tilde? Bara en chansning...

 

Annars kan du se om du hittar något i config-filen som ligger i Bibliotek/Application support/Doom 3. Du kanske hittar set com_allowconsole 1 där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan inte vara något så enkelt som tangentordningen? Sitter inte hemma just nu så jag kan testa men du skriver Tilde+CTRL+ALT. Om du trycker CTRL+ALT+Tilde? Bara en chansning...

 

Annars kan du se om du hittar något i config-filen som ligger i Bibliotek/Application support/Doom 3. Du kanske hittar set com_allowconsole 1 där.

Nu har jag testat och det är viktigt med tangentordningen. Tilde+CTRL+ALT fungerar inte. Måste trycka CTRL+ALT+Tilde. Nu tror jag inte det är det som är felet men bra att veta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja men vart är tidle. är det ¨ knappen? För det finns ju ingen knapp som tar fram ~ direkt ju..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför funkar det inte för mig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja men vart är tidle. är det ¨ knappen? För det finns ju ingen knapp som tar fram ~ direkt ju..

Du skriver ju tecknet ~ i ditt svar så du måste ha hittat det men för säkerhetsskull tar vi det från början för svenskt ~ och amerikanskt ~ ligger inte på samma plats. Du kanske råkar använda svenskt ~. Svenskt ~ får man om man trycker på alt-tangenten och ¨-tangenten (bredvid enter) samtidigt. Så ctrl+alt+¨ fungerar inte i Doom.

 

Amerikanskt ~ får man om man trycker på shift-tangenten och <-tangenten (bredvid shift) samtidigt (när man har amerikansk tangentbordslayout). I Doom 3 ska du alltså trycka på ctrl-tangenten + alt-tangenten + <-tangenten. Det fungerar oavsett om du har svensk eller engelsk tangentuppsättning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det är ju det svenska jag harförsökt med, men nu har jag provat exakt så här och i den ordningen, ctrl + alt + <. Och det funkar inte... fattar inte vad som är felet, kan man itne ändra så att mitt tangentbord blir somett engelskt? Då kanske det funkar.

 

Haade

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det är ju det svenska jag harförsökt med, men nu har jag provat exakt så här och i den ordningen, ctrl + alt + <. Och det funkar inte... fattar inte vad som är felet, kan man itne ändra så att mitt tangentbord blir somett engelskt? Då kanske det funkar.

 

Haade

Systeminställningar/Internationellt/Indatameny/USA. Kryssa för Tangentbordsvisning också så får du ett virtuellt tangentbord också som du kan testa olika tangentkombinationer med om du letar efter något speciellt tecken. Nu kan du byta tangentbordslayout i Finder-menyn till höger under den svenska flaggan.

 

Spelar du förresten Doom 3 med en Mac Mini???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Yep, spelar på lägsta upplösningen, mest för att det är kul är inte en sån grafiknörd;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan inte välja, händer inget, har iofs avinstallerat alla språk förutom svenskan, måste jag installera dem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan inte välja, händer inget, har iofs avinstallerat alla språk förutom svenskan, måste jag installera dem?

Aha, det kan bero på det, att du bara har svenska. Hur löste du det? Vad var felet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...