Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

20 eller 24tums iMac? Värt priset?


forslunds

Rekommendera Poster

Hej!

 

Nu är det nog... peppar peppar.. dags för min första mac!

 

Har sneglat ett tag på den nya iMac. Verkar som 20tummarn har sämre kvalite på skärmen enligt forumet?

 

Frågan är, jag väljer mellan den bättre 20tummarn (13papp) mot den "sämre" 24tummarn på 16papp.. är det värt dom 3 extra lapparna för en bättre skärm? Är skillnaden så stor? För det är som ingen skillnad på dom annars. Ram inhandlas senare och diskutrymme har jag gott om på mina NAS:ar.

 

Tyvärr bor jag uppe i norrland och har stora problem att komma nära en återförsäljare att beskåda dom först =/

 

Fråga 2: Är dom verkligen så tysta? :o Jag är less min PC med tempen runt 70-80grader och fläkt som vägrar sluta väcka mig mitt i natten ideligen....

 

 

 

-- Time Machine fällde det avgörande strået! Slarver som man är så allt för många kort försvunnit i ens hast :S

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är helt klart värt skillnaden som du seriöst ska hålla på med bildbehandling och grafisk formgivning. För annan användning som surfning, ordbehandling, enkel bildbehandling, spel m.m. så räcker 20"-skärmens färgåtergivning mycket bra. Jag tror inte att 20"-skärmen är sämmre än vad vanliga dataskärmar som säljs på OnOff och liknande ställen är. Det är snarare 24" som är bättre än de vanliga lågprisskärmarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter att ha haft en vit 20 tums iMac ett år köpte jag i förra veckan den nya 24 tums 2.8GHz alu-iMac. Under några dagars tid hade jag båda på skrivbordet när jag flyttade över information mm. Den gamla 20-tummaren kändes plötsligt liten och nya 24-tummaren nästan löjligt stor. Men efter att nu ha jobbat med den stora i några dagar känns den inte alls stor, utan precis lagom.

 

Jag läste i många forum innan jag slog till på en 24" och många som liksom jag sett och testat anser att det är en klar kvalitetsskillnad på nya 20 och nya 24", inte bara betraktningsvinkel utan även färger etc.

 

Så mitt råd: Köp en 24 tummare, du kommer inte att ångra dig. Datorn är alldeles tyst, bara ett mycket svagt hummande från fläkten. Jag köpte värstingmodellen för 21000kr och den är värd varenda öre. Som tidigare nämnts, seriös bildbehandling och som i mitt fall videoredigering har stor nytta av den bättre upplösningen och större skärmytan. För att inte tala om filmer, helt plötsligt fick vi en TV i sovrummet...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar.

Jag kommer att ha den som arbetsdator.. fast kanske inte så avancerad bildbehandling. Är webmaster, så länge bilderna ser lika ut på andra dator ;)

 

Har en Philips Brilliance 200P4S 20tummare nu, antar den är "bättre" än 20tummarn på imacen? Isf är det ju bara att gå på 24tummarn.. synd imacen är så snygg! Annars hade det ju räckt med en mac mini och behållt skärmen :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din nuvarande Philips-skärm har samma sorts panel (S-IPS) som en iMac 24". iMac 20" har en TN-panel, vilket är mest normalt för konsumentprodukter.

 

IPS-paneler är mycket bättre på färgåtergivning och har mycket bättre betrakningsvinklar än TN-paneler, samtidigt som TN-paneler har lägre responstid och oftast högre kontrast.

 

För professionellt grafiskt arbete (med TFT-skärm) är det definitivt en IPS-panel du vill ha.

 

Förresten, varför kan du inte ha en iMac 20" och din Philips-skärm samtidigt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har haft min 24 tums imac i ca 1 1/2 månad nu och jag kan inte vara nöjdare. som balahir sa så känns efter ett tag 24" som precis lagom. Och när jag sätter mig vid skolans 20" och ibland 17" skärmar så känns dom löjligt små, man får ju inte plats med nånting! hehe, men just nu e jag super nöjd med min 24", men nästa gång man köper så har man nog fixat lite mer pengar och satsar på en macbook pro och sen köra bild hemma genom 42" tvn...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack hdn för ett bra informativt svar! :)

 

Visst kan jag ha kvar philipsen o köra 20tum men.. man köper väl en imac för att det inte ska vara nå annat på skrivbordet? ;)

 

Den e beställd 24tummarn o kommer imorn, 3 dagars frakt :D Ska försöka sälja andra skärmen som diff :)

 

 

De kommer ju bli en konstig känsla med 24tummarn men som ni säger man vänjer sig :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...