Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ikväll 20.00-21.00 SVT2 Vetenskapens Värld- Pestens Hemligheter


Joakim Ågren

Rekommendera Poster

Joakim Ågren

Ikväll 20.00-21.00 SVT2 Vetenskapens Värld- Pestens Hemligheter

 

Vetenskapens värld. De 9 av 10. År 1665 drog den fruktade pesten ännu en gång in i London. Var tredje Londonbo skulle komma att dö i den extremt smittsamma sjukdomen. Men om pesten var så dödlig, varför dog inte alla som blev infekterade? I kvällens film får vi följa den brittiske läkaren Stephen O'Brien som anser sig ha hittat ett samband mellan pesten och en mer modern farsot, nämligen hiv. För några år sedan fann man en genetisk mutation som gör att en viss andel av befolkningen i norra Europa är immuna mot hiv. O'Brien hävdar att mutationen uppstod under den tid då pesten härjade som mest, och att pesten därmed kan hjälpa oss att bota vår tids stora infektionssjukdomar. Efter filmen träffar Mia-Marie Lundén arkeologen Kerstin Lidén och virusforskaren Britta Wahren. Bredbild. Text-tv 299. Även 27/10.

(20:00 - 21:00)

 

Mycket intressant program som defenitivt rekommenderas....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolliderar med Gynekologen i Askim.. ;)

 

Måste spela in eller avvakta reprisen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går säkert att se på SVT play!

 

Det ska nog jag göra, för som sagt var det krockar med ASKIM grabben -_-

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var ett bra program. Det beror på en genmutation kallad CCR-5 ∆-32. Den har enligt programmets experter skyddat oss i minst 5000 år. Den får bland annat HIV-viruset att stötas bort från kroppens cellers receptorer som annars tar emot viruset med öppna armar.

 

Här är mutationen. Tyvärr ingen svensk länk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

katzenklavier
Dina grannar :propellerbaver:

:w00t: Finns jag med i filmen då?

 

 

 

BTW: Finns tydligen en gata som har samma namn som den här jämte – Trollåsvägen – i Väröbacka :chockadskeptisk:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går säkert att se på SVT play!

 

Det ska nog jag göra, för som sagt var det krockar med ASKIM grabben -_-

 

Den gick ju inte alls på SVT Play. Attans och jag som är i Tunisien :borstatanderna: när reprisen går.

Man kanske skulle ställa in resan B) B) B) B) B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite OT, mycket OT förresten, men varför uttalar alla Askim som Aschim???

Säger ni det var ena rascha pojkar oxå?? Eller det är stopp i vaschen?

:D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:w00t: Finns jag med i filmen då?

BTW: Finns tydligen en gata som har samma namn som den här jämte – Trollåsvägen – i Väröbacka :chockadskeptisk:

Nä, bara dina grannar fick vara med, inte du.

 

Lite OT, mycket OT förresten, men varför uttalar alla Askim som Aschim???

Säger ni det var ena rascha pojkar oxå?? Eller det är stopp i vaschen?

:D

Därför att det heter "Aschim", "Askim" ligger i Norge. Det heter faktiskt "cykelschedja"!

 

Edit: Åker du söder ut från Askim i 10 minuter hamnar du i något som heter Särö. Där är det väldigt stor skillnad på "i Särö" (orten) och "på Särö" (ön som numera är en halvö).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men varför stavar de det Askim då?

 

Å cykelkedja kan du väl inte riktigt jmf med? Å andra sidan gjorde du just det. :D

Nåväl, det ortsbefolkningen säjer är väl det rätta, hur fel de än har.

 

Fast, maskin uttalas ju faktiskt maschin el machin. Så jag ger mig då. :)

 

 

PS. Jag trodde det var påhittat namn fr början.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

katzenklavier
Lite OT, mycket OT förresten, men varför uttalar alla Askim som Aschim???

Säger ni det var ena rascha pojkar oxå?? Eller det är stopp i vaschen?

:D

För att det uttalas så :P Även om det egentligen troligen borde uttalas som du säger… Men nu gör det inte det ändå :borstatanderna:

 

Nä, bara dina grannar fick vara med, inte du.

:deppig: Vad dålig film det måste vara då :dumstrut:

 

Alla namn är påhittade.

 

Från början, alltså.

Fast Askim är tydligen nåt vikingatrams…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja och vad vore Amon Amarth utan vikingar...? :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ikväll 20.00-21.00 SVT2 Vetenskapens Värld- Pestens Hemligheter

 

Vetenskapens värld. De 9 av 10. År 1665 drog den fruktade pesten ännu en gång in i London. Var tredje Londonbo skulle komma att dö i den extremt smittsamma sjukdomen. Men om pesten var så dödlig, varför dog inte alla som blev infekterade? I kvällens film får vi följa den brittiske läkaren Stephen O'Brien som anser sig ha hittat ett samband mellan pesten och en mer modern farsot, nämligen hiv. För några år sedan fann man en genetisk mutation som gör att en viss andel av befolkningen i norra Europa är immuna mot hiv. O'Brien hävdar att mutationen uppstod under den tid då pesten härjade som mest, och att pesten därmed kan hjälpa oss att bota vår tids stora infektionssjukdomar. Efter filmen träffar Mia-Marie Lundén arkeologen Kerstin Lidén och virusforskaren Britta Wahren. Bredbild. Text-tv 299. Även 27/10.

(20:00 - 21:00)

 

Mycket intressant program som defenitivt rekommenderas....

Det var ett bra program.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som spelat i via datorn? Dela med sig till en svensk som inte kan få in SVT? Eller räknas det som piratkopiering?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...