Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hjälp mig hindra en kompis från PC köp!


knugge

Rekommendera Poster

Han funderar på att köpa en bärbar acer designad av Ferrari. Den har en AMD 2500+ och 15" skärm (ej wide). Han ska använda datorn inkopplad i strömnätet hemma. Bärbar väljer han för att spara plats. Finns det någon Apple som är lika bra prestanda på? Den kostar c:a 18000kr. På sekvencias förstasida finns den för mer specs.Ferraridatorn

 

hoppas på hjälp, vill gärna att han blir macägare. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om den nånsin blir en pc så blir det en sån. Fast hämtade just min PowerBook 15-tum, och ferrari-drömmarna känns ganska avlägsna. Vill han ha en pc är det bergis ett bra val…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja skulle jag nånsin köpa mig en pc så nog tusan skulle det bli en sån, hur fräck ferrari dator som helst ju!

 

Vill ha en pc så låt han köpa den, en sån dator kan man inte hålla på o övertala nån att INTE köpa ju.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den ser lika plastig och ful ut som alla andra PC-bärbara, bara att den har röd lack på utsidan...

 

Fast det verkar vara en kompetent dator. Kortläsare är verkligen något jag saknar på bärbara Macar, eller macar ÖHT.

 

Det där hjälpte inte va?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser inte så tokig ut, man kanske skulle switcha...

och ha den i min släktforskning, det finns ju fler släktforskningsprogram för PC.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bah, härmapor - sådana röda fina datorer gick ju att få tag på redan för sex år sedan.

 

back.JPG

Observera äpple-loggan!

 

tomte.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hoppas på hjälp, vill gärna att han blir macägare. :D

Vad vill han själv då? ;) Finns Mac i hans vokabulär? OS X är ju snyggare och STABILT!! Man slipper MS-tvånget och strulande MS-program! Gå den smala vägen! Gör inte som alla andra! Mac OS X är VIRUSFRITT!! (w00t) Kör och surfa tryggt!! Men en PB 15" blir lite dyrare och är på 1 GHz vilket gör den långsammare. Men det är väl med han som de flesta; de är så inkörda på PC att de inte orkar lära sig nåt nytt....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förbannat fin burk!! Synd att den går på Bills OS (w00t)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Björn Nordström

Ett sätt att omvända och frälsa kompisen (det är du som brukar säga Hallelulja, inte jag :rolleyes:) vore ju om du tog med honom till Macoteket eller något och lät honom klämma på en 15" Powerbook. Den har inte samma prestanda på pappret, och förmodligen inte i verkligheten heller, men för en del blir det ju kärlek vid första ögonkastet. Någon tjat- och övertalningskampanj brukar nog aldrig funka i såna här sammanhang.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bah, härmapor - sådana röda fina datorer gick ju att få tag på redan för sex år sedan.

 

back.JPG

Observera äpple-loggan!

 

tomte.gif

Äpplen är fina med hästar på röda bilar väger högre i min värld i alla fall :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hoppas på hjälp, vill gärna att han blir macägare. :D

Vad vill han själv då? ;) Finns Mac i hans vokabulär? OS X är ju snyggare och STABILT!! Man slipper MS-tvånget och strulande MS-program! Gå den smala vägen! Gör inte som alla andra! Mac OS X är VIRUSFRITT!! (w00t) Kör och surfa tryggt!! Men en PB 15" blir lite dyrare och är på 1 GHz vilket gör den långsammare. Men det är väl med han som de flesta; de är så inkörda på PC att de inte orkar lära sig nåt nytt....

Han tycker ju powerbooken är fin och han kan nog tänka sig mac, men inte när den är dyrare och har sämre prestanda. Det blir nog en Ferrari, jag tycker också den är fin. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Björn Nordström

Hoppsan, trodde det var mjg som hade startat tråden, nu ser jag att inte så var fallet (min kommentar om Hallelulja).

 

Nu har jag i alla fall kommit på ett bra argument varför kompisen ska ha en Mac: Då kan han ju hänga på det här forumet! B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppsan, trodde det var mjg som hade startat tråden, nu ser jag att inte så var fallet (min kommentar om Hallelulja).

 

Nu har jag i alla fall kommit på ett bra argument varför kompisen ska ha en Mac: Då kan han ju hänga på det här forumet!  B)

he! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När hans WinDoze börjar krångla om något år så kan du ju påpeka att det inte hade hänt ifall han hade haft Mac så kanske han väljer Mac nästa gång :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan jo anbefale ham å kjøpe en rød utave av PowerBooken i posten til jarting, deretter kan han jo bare rappe et Ferarri-merke fra en tilfeldig parkert F355 (vel, egentlig ikke å anbefale), og så lime den på Mac'en. Så har han jo en tøff Ferarri lap-top, med et rått OS i tillegg :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker inte att Ferraridatorn är speciellt snygg. Förrutom den typiska och ruskigt sköna Ferrariröda, ser den faktiskt ut som vilken ful bärbar Wintel-burk som helst.

 

Som sagt, ta med honom till en Apple-återförsäljare. Det borde göra susen.

 

:P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker inte att Ferraridatorn är speciellt snygg. Förrutom den typiska och ruskigt sköna Ferrariröda, ser den faktiskt ut som vilken ful bärbar Wintel-burk som helst.

 

Som sagt, ta med honom till en Apple-återförsäljare. Det borde göra susen.

 

:P

Jag håller med. Acer har inte riktig finess över bygget. Det känns som (ser ut som) en hem-målad vanlig plast-Acer. Visserligen bra målad, men Acer gör inte speciellt kvalitetstyngda maskiner som Apple och man tröttnar nog på Ferrari-loggan efter ett tag. (Jag använder frugans hemska jobb-Acer ibland). Tänk på att Apple har slot-in till combo-läsaren. Klart tjusigare. Acer har ett mycket stort plus i och med DVD-brännaren. Ja, där har Apple en del att ta igen!

Prestanda kommer inte att skilja speciellt mycket. Bärbara är alltid bärbara...

 

Apple har Mac OS X och det är ett oerhört stort plus. Windows XP är ett riktigt MÖÖG-system i jämförelse! :P

 

Macen vinner på kvalitetskänsla om man inte bara MÅSTE ha en DVD-brännare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

>> Alphonze

 

Vad menar du med dvd-brännare? Samtliga PowerBooks går att få med dvd-brännare…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Björn Nordström
och man tröttnar nog på Ferrari-loggan efter ett tag.

Ja, är det så att det är en tufft bilemblem man vill ha, ska det nog gå att lösa: Gå ut till din Simca som står parkerad utanför bostaden (Tag inte grannens bil, det är bara fjolligt med BMW). Medtag stämjärn eller skruvmejsel. Bryt och bänd tills bilens tuffa märke lossnar (Blir det märken i huven så gör det inte så mycket, går att måla över med lite målarfärg). Tag rejält med Karlsons klister och limma det på din dator. Klart!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vem minns inte tv-reklamen om indiern (?) som "byggde" om sin Mahindra till en Peugeot 206..... (w00t) (w00t) (w00t)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

>> Alphonze

 

Vad menar du med dvd-brännare? Samtliga PowerBooks går att få med dvd-brännare…

Inte för att det är jag som skrivit inlägget om dvd-brännare, men jag tror han menar för pengarna. Det vill säga, macen blir ju mycket dyarare med dvd-brännare!? kanske??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

och man tröttnar nog på Ferrari-loggan efter ett tag.

Ja, är det så att det är en tufft bilemblem man vill ha, ska det nog gå att lösa: Gå ut till din Simca som står parkerad utanför bostaden (Tag inte grannens bil, det är bara fjolligt med BMW). Medtag stämjärn eller skruvmejsel. Bryt och bänd tills bilens tuffa märke lossnar (Blir det märken i huven så gör det inte så mycket, går att måla över med lite målarfärg). Tag rejält med Karlsons klister och limma det på din dator. Klart!

Tar man bara vanligt lim, lossnar loggan efter ett tag, så man kan byta till en annan. Då tröttnar man aldrig :P bara på att byta märke hela tiden :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

>> Alphonze

 

Vad menar du med dvd-brännare? Samtliga PowerBooks går att få med dvd-brännare…

Inte för att det är jag som skrivit inlägget om dvd-brännare, men jag tror han menar för pengarna. Det vill säga, macen blir ju mycket dyarare med dvd-brännare!? kanske??

På 12"modellen är skillnaden 2000. På 15"aren är skillnaden 6000, men då är processorn 25% snabbare, mer minne och hårddisk och airportkort istoppat.

 

Vad är prisskillnaden på pc, med och utan dvdbrännare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...