Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ungdomligt nedladdande


lellegoeswild

Rekommendera Poster

Tillfället gör tjuven.

Det är alldeles för lätt att stjäla immateriella rättigheter.

 

Har du inte råd att köpa ett/en program/film/skiva så får du spara tills du får råd, eller avstå helt och hållet. Så enkelt är det.

 

Det finns INGET som rättfärdigar stöld av immaterialla rättigheter eller annat.

Självklart är det så. Frågan är om även "ungdomar" ser det så (inte för att jag är särskilt gammal). Men det känns som att folk i tonåren eller yngre ser det mer som en rättighet att kunna ladda ner "gratis" mjukvara/musik/film på nätet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 69
  • Created
  • Senaste svar
Men det känns som att folk i tonåren eller yngre ser det mer som en rättighet att kunna ladda ner "gratis" mjukvara/musik/film på nätet.

 

Jag som 16 åring ser åtminstone inte det hela som en rättighet, tror nästan ingen annan i den åldern tror det heller. Men yngre människor som t.ex. min lillebror som är 11 år som laddar ner musik och spel så ser ju vad jag håller på med och tänker inte mer på saken och gör samma sak och tror att han inte gör något fel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tillfället gör tjuven.

Det är alldeles för lätt att stjäla immateriella rättigheter.

 

Har du inte råd att köpa ett/en program/film/skiva så får du spara tills du får råd, eller avstå helt och hållet. Så enkelt är det.

 

Det finns INGET som rättfärdigar stöld av immaterialla rättigheter eller annat.

Alltså är piratkopiering stöld. Men om jag hör en bra låt på radion, googlar lite, letar i piratbukten, laddar lite och inser att artisten är riktigt bra, köper den aktuella skivan och eventuellt någon mer, då är det väl lån? Alltså inte stöld.

 

 

För övrigt kan stöld rättfärdigas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan tillägga att Adobe och co räknar med att folk som inte är professionella laddar ner. Sen när dessa personer jobbar så köper de licenser till sitt eget eller till det företag där de jobbar.

 

På samma sätt bjuder knarklangare på första silen, sen när man är fast så får man betala.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men att det skulle finnas något slags samband med att fulladdar ner en låt, hör hur bra den är och går och köper 2 skivor med samma artist, det finns ju INGET som stöder det, en person eom fulladdar den låten fulladdar ju resten av dom 2 skivorna också.

Samma sak ni som snackar om at lära er Photoshop, det ni sen snackar om är att någon annan har köpt programmet, på erat jobb, jag tror inte för en sekund att ett invant beetende med fulladdning försvinner bara för att man fyllt 20 och börjar jobba, och alla ni som har fulladdat dittills, ni gör det DÅ med, inte om det är andras pengar, men om det är erat eget företag, era egna pengar...ni skapar en underklass för er själva.

 

Jag tänkte egentligen inte ta det hit (det är oftast ingen ide att diskutera mot ungdomligt oförstånd) men alla ni (eller alla, ni är ett par) som tycker det är en rättighet att ladda hem musik, vad gör ni om 15-20 år, när alla (gud hjälpe) är som ni, ingen betalar för musiken, vem tror ni spelar in musiken då ? jobbar ni gratis ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag laddar hem olagligt, känns inte precis som ett brott men inte heller är mitt samvete rent.

Saken är att program som Photoshop, illustrator och resten av sådana program som man kan utveckla sig i och verkligen skapa sig en talang är otroligt kostsamma. En vanlig tonåring har aldrig en chans i livet att skaffa sig dem här programmen lagligt om inte han/hon går på ett gymnasium som ger ut licenser till det.

 

Samhället har kommit lite på fel hand för oss ungdomar, och det hoppas jag ni äldre förstår. Den som är under 18 år i Västerås har två val under helgerna, hitta importsprit a lá 125 kr och supa sig redlös med sina lika redlösa kompisar eller stanna hemma eller se på film för 1000e gången eller sitta hemma och dega vid datorn.

 

 

Jag försöker inte rättfärdiga att ladda ner, dem som skapar dessa program ska ha betalt, men mina fickor är tomma.

 

Så den egentliga frågan är - Gör ungdomar fel genom att ladda hem program för användning? Är det fel att Pelle, 17 år laddar ner aperture och lär sig redigera sina bilder på ett proffsigt sätt?

 

Självklart gör han fel.

 

Om vi ska ha lite perspektiv på saker, att samhället skulle ha kommit få fel kant med/för er ungdomar. Det du sa därefter, kunde precis lika väl ha skrivits av din pappa för x antal år sen, eller din farfar för x + x antal år sen, med undantaget att din pappa satt och kolla på tv istället för framför datorn, och din farfar troligtvis framför radion (jag vet ju inte riktigt hur gamla dom är).

Alla, i alla generationer, har ju saker dom vill ha som dom inte har råd med, eller inte kan skaffa av andra anledningar, det är det som kallas mål. Fråga !?

 

Jag kan göra bekännelsen att jag kollar på (och gillar) Dr Phil, han har en ganska bra frågeställning till människor som dig:

 

Varför tycker du att du som 16 åring (t.ex.) ska ha samma förutsättningar, samma privilegier och samma ekonomiska möjligheter som t.ex. din pappa eller din farfar, något som dom har jobbat hela sitt liv för att få !?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså jag förstår inte att bara för man är ungdom så ska det vara mer okej att ladda hem...jag är 20 år och har istortsett aldrig laddat hem något illegalt...och har jag någon gång gjort det är det för jag har en beställning på den mjukvaran/skivan liggandes men att den inte kommit än...och då har jag produkten lagligt några fåtal dagar senare

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså är piratkopiering stöld. Men om jag hör en bra låt på radion, googlar lite, letar i piratbukten, laddar lite och inser att artisten är riktigt bra, köper den aktuella skivan och eventuellt någon mer, då är det väl lån? Alltså inte stöld.

För övrigt kan stöld rättfärdigas.

Om du exempelvis stjäl pengar av någon, drabbas av dåligt samvete och skickar tillbaka pengarna är det fortfarande stöld, inte lån.

 

Jag har svårt att se att stöld kan rättfärdigas i allmänhet, dvs i sådär 99,99999% av fallen. De resterande fallen är när det är fara för liv och/eller hälsa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lååångt ifrån bara ungdomar som laddar ner, Mina föräldrar och deras vänner laddar ner skivor hej vilt, även filmer och lite "vuxnare" spel som te.x tiger woods och andra gäntlemannaspel;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har hört att Adobe inte riktigt bryr sig om hur ungdomar laddar ner deras program, eftersom det blir massvis med nya proffs som använder sig av deras program.

 

Det låter som något du hittade på alldeles nyss

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter som något du hittade på alldeles nyss

 

Jag håller med, ens om det var något dom resonerade omkring internt, så är jag ganska säker på att det Aldrig är något dom skulle gå ut med. Däremot har dom ju bra studentrabatter, med det syftet.

Däremot är det lite konstigt att Adobe inte släppt några PLE versioner, det skulle åtminstone innebära att alla med det argumentet, att man vill lära sig programmet, antingen är nöjda, eller får komma på någon annan anledning till att dom laddar hem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte säga om Adobes inställning till piratkopiering är så som den beskrivs eller ej, men jag kan för debattens skull säga att även jag har hört den här historien - för säkert tio år sedan och från flera olika källor. Fast det gör förstås inte historien mer sann. ;)

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju ett ilandsproblem, och dessutom skitsnack, att illustrator eller photoshop skulle ligga till grund för kreativiteten, det handlar bara om "tekniska färdigheter", att säga något annat är att förkasta 1500 år av konstihistoria och dessutom påstå att det inte finns någon kreativitet i tex. afrika och asien, så som ett tips så kan jag säga det att den som TROR att kreativiteten kommer från Photoshop eller Illustrator, ni får tänka om om ni ska komma någonstans i sagda bransch..

 

Va? Finns inte Photoshop och Illustrator i Asien och Afrika? Då har jag blivit vilseledd... Jag som har flera bekanta i båda världsdelarna som påstått att de kör båda programmen :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tar man problemet med nedladdning av film och musik så gör många det för dom tycker att det är dyrt och köpa, och det kan jag också tycka.

Film/musik branschen säger att dom tjänar inga pengar pga av nedladdningen. Vad gör dom då? Jo dom höjer ännu mer. Vad händer då? Jo då laddar folk ner ännu mer.

 

Branschen kanske skall se över deras kostnader. Hade en full cd kostat tex 99 spänn så hade jag köpt mer musik för jag vill ha boken att bläddra i och läsa i.

 

Samma sak med DVD filmer. Självklart vill folk ha en köpt DVD men det är för dyrt helt enkelt.

 

Summan av det hela är att om det är billigt att inhandla så får man sålt desto mer. Blir man inte ruinerad på köpet så orkar man inte ladda hem och råka f en film med dålig kvalitet eller en låt som låter skit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stöld är alltid stöld oberoende på hur mycket man tar.

 

Jobbar man svart eller undviker att betala skatt så stjäl man från staten

och det betyder att man stjäl från oss andra.

 

Det var någon som sade att det är brottslig att spela in från TV och radio,

men det har jag aldrig hört talas om.

 

Spelar man in för eget bruk är det inga problem.

 

Många dataprogram borde vara billigare så att fler skulle ha råd att köpa dessa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det fel att Pelle 18 stjäl en BMW i hamnen för att han inte har råd att köpa en?

Det är ju ingen enskild bilägare som drabbas...eller?

 

jadu , om det gick att markera BMW'n o äppel+c , sen äppel+v så äre oK! :D

 

Det jag menar är att det är en stöld utan direkta skador. En replikation som sker virtuellt utan kostnad.

 

Tankesättet att man inte ska (pirat)kopiera mjukvara är ren jevla idioti. Det är som att upptäcka botemedlet emot cancer är gratis men ändå sälja det.

 

Adobe förlorar INGET på att en 17 årig snubbe äppel+c äppel+v:ar deras Creative Suite3! INGENTING.

 

Adobe KANSKE vinner en kund! längre fram så. Jag tycker piratkopiering är ok i det stora hela.

 

Programmen är fett dyra men tänk på kostnaden att uveckla dom. Liksom finns en anledning till att så många sitter med adobe suite fastän den kostar skjortan. Snart är det bara en tala om tid innan autodesk köper adobe och då har vi inga val alls.

 

För er som gnäller på dyra program , måste du ha photoshop för bildredigering ? GIMP är gratis. mySQL e gratis väll :P för dig som satt med SQL databaser o.s.v

 

finns ofta gratis alternativ, sämre såklart för dom har inte råd att utvecklas. Men , man kan lära upp en hel del i att sitta med dom i början.

 

Köp student licenser medans man kan !! hela Adobe CS3 för 5300kr ist för 31000kr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

katzenklavier
Jag tycker frågan är för komplicerad för att tas igen (vi har ju 20 sidor inlägg i tråden om hon tanten i USA) men jag undrar mest såhär (som mångårig användare av diverse av sagda program) varför måste ni ha t.ex. Photoshop ? Jag tror helt ärligt inte det kommer ur ett faktiskt behov, utan bara av begär (öh...shit..län...så coooolt, jag laddade hem senaste CS3an på PirateBay)

 

Samma sak med säg Maya...varför inte bara köra Maya PLE...listan på PLE versioner kan idag göras ganska lång....så..

Grejen är väl mest att man hör kompisarna prata om programmet och tänker "Ah fan, jag laddar ner det och testar, sen så börjar man använda programmet lite grand och till slut har man lärt sig det helt gratis. Själv laddar jag väl mest ner för att jag inte har råd men vill ha programmet (Lite svårt att få ihop 31.000 i min ålder :rolleyes: Hade jag haft råd hade jag dock ändå laddat ner programmet bara för att testa det, och hade jag gillat det hade jag köpt det :)

 

Självklart är det så. Frågan är om även "ungdomar" ser det så (inte för att jag är särskilt gammal). Men det känns som att folk i tonåren eller yngre ser det mer som en rättighet att kunna ladda ner "gratis" mjukvara/musik/film på nätet.

Nejdå, bara n00bsen som gör det ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För er som gnäller på dyra program , måste du ha photoshop för bildredigering ? GIMP är gratis. mySQL e gratis väll :P för dig som satt med SQL databaser o.s.v

Jadå, det är gratis. Jag har använt båda och insett att SQL-Server inte bara är kraftfullare och bättre, utan också mycket enklare att administrera.

 

SQL-Server har jag för övrigt inte piratat, utan har licens för det.

 

Nejdå, bara n00bsen som gör det ^_^

:lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har laddat ned mängder av saker "olagligt" men i de allra flesta fall, som t.ex. Adobe CS3 så har jag gjort det för att testa programvaran och se om det är värt besväret och framförallt pengarna att köpa en programlicens...

 

Jag har också laddat ned mängder med grejjer via bittorrent som varit lagligt.

 

Resulatet blev att jag tycker programmen i CS3 är för krångliga för mig och jag har istället valt andra billigare alternativ för hantering av bilder, hemsida och annat.

 

Jag tycker inte att det är ok att stjäla, och jag har tillräckligt mycket självinsikt att inse att det är det jag gjort, men man kan inte jämföra med att stjäla fysiska produkter och som ngn redan påpekat så finns det dom ungdomar som laddar ned photoshop och lär sig skiten, skaffar sig ett jobb och sedan köper produkten "lagligt" och JA! Jag tycker inte att dom har gjort fel. Dom skulle ändå inte ha kunnat köpa programmet i butik....

 

och jag tror att Adobe tänker likadant. Därför är häxjakten inte så djäkla hemsk och deras programregistrering inte alltför idiotsäker.

 

Det ingår i dagens datorkultur att kunna skaffa sig godsaker. Datorer och dess program är dyra nog som dom är och företagen som gör dom tjänar ordentligt med pengar på sin verksamhet....

 

Större problem då med artister och sådant upphovsrättsmaterial. Där drabbar det ofta artister som inte tjänar storkovan ännu och som behöver varje slant för att få tillvaron att gå runt MEN där börjar det dyka upp alternativa vägar... att sälja sin musik själv via egen hemsida och annat intressant.

 

Kanske skall Apple och Adobe o MS öppna en hemsida där folk får ladda ner deras grejjer utan att bli uppätna av advokater mot en licens som säger t.ex. Om du lyckas dyrka upp detta program så får du använda det som du vill... ring oss sen så kanske du får jobb hos oss...

 

Denna retorik är långt ifrån genomtänkt utan är mer tankar jag kastar ut för hyenorna att sätta tänderna i...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Adobe förlorar INGET på att en 17 årig snubbe äppel+c äppel+v:ar deras Creative Suite3! INGENTING.
Nej Apple förlorar inget signifikant om EN 17 åring laddar ner.

Men nu är det inte EN 17 åring som gör det. Utan några miljoner, samt organiserad brottslighet.

 

En gång i tiden hade jag ett företag som tog fram prgvara och sålde. Det var efter ett tag ohållbart pga av piratkopiering. Det är detssa små ftg som står för mångfalden som du idag inte ser som tar de hårdaste smällarna. Kvar finns några jättar utan nämnvärd konkurrens.

Utebliven konkurrens leder ALLTID till högre pris och lägre kvalitet/funktioner. Så klaga inte på priset och funktionerna då du och dina kopierande kompisar skapat marknadssituationen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här fokuseras det mest på att ladda ner VS inte ladda ner, istället för att försöka inse vad som görs fel och fokusera på hur marknaden ska forma sig efter folket. Hårdkopior är ju uppenbarligen döende.

 

 

Äh, vad säger jag... Jag skiter fullständigt i om någon annan snubbe förlorar pengar :skondans:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är till och med 40+ och jag känner mig lite kluven i frågan om nedladdning/piratkopiering.

 

Vad beträffar musik/film/tv tycker jag att upphovsrättslagstiftningen behöver moderniseras och skiv- och filmbolagen behöver hitta nya sätt att tjäna pengar.

 

Att jaga och åtala ungdomar (och vuxna) för att de laddat ner låtar/filmer/tv-program från nätet är bara dumt; det är som krig, ingen vinner, alla förlorar.

 

Hur man ska lösa problemen praktiskt har jag inget svar på men "piratkopiering" av musik är i alla fall inget nytt fenomen.

 

När jag var i tonåren gavs musik ut på vinyl eller som kasettband. Hade man inte råd att köpa kopierade man från vinyl eller kasett till en kasett. Pga detta inkluderades en liten kopieringsavgift i priset för kasettbanden men de var fortfarande överkomliga till priset.

 

Men det har ju förändrats en del; ett schysst kasettband som rymde två plattor kostade typ 40 pix; man fick alltså punga ut med 20 pix per platta i alla fall; dessutom blev kvaliten på kasetten något sämre än på vinylet. (Nöjde man sig med en sunkigare kasett kunde man komma undan med halva priset eller ännu mindre.) Ett vinyl eller en inspelad kasett i skivaffären kostade typ 60-80 spänn har jag för mig.

 

Nu kostar låten några MB på en hårddisk, vars pris ligger någonstans kring 1 kr/GB? Plus lite bandbredd på bredbandsuppkopplingen, inte så mycket det heller. Och till slut ett gratisprogram som hjälper en att hitta det man vill ha.

 

Så man får en platta för några futtiga ören om man laddar ner den. Men eftersom jag inte kan se att den som laddar ner musik begår något värre "brott" än jag själv gjorde när jag kopierade till kasetter (jag visste inget om kopieringsavgifter då) så tycker jag att man borde ändra lagen i stället för att skapa onödigt trassel i samhället.

 

Nu har jag alltid gillat att äga skivor i alla fall (det kanske är en generationsgrej) så jag har en vinylsamling på ett par hundra och en CD-samling på flera hundra skivor. Dessa är ändå ganska blygsamma om man jämför med andras skivsamlingar (inom min åldersgrupp).

 

Så det är klart att man får förstå att skivbolagen får lite kalla kårar när de ser försäljningen rasa när den nya generationen inte följer i samma spår. Men som sagt det vore bättre om de kunde försöka kompensera sig på annat sätt än att bråka med sina potentiella kunder.

 

Men det är klart att om man letar efter nya territorier så kan man alltid låna en packe skivor av en polare och importera i iTunes, det går fortfarande rätt mycket fortare än att ladda ner på nätet med mina 2 Mbit i alla fall. Om detta är olagligt eller ej vet jag inte och det skiter jag i. Poängen är att skivbolagen tjänar på det i slutändan i alla fall för när jag gillar något resulterar det i att jag köper skivor jag annars inte skulle ha köpt.

 

Vad gäller programvara så fattar jag inte riktigt grejen. Det finns väl gratisprogram som klarar allt man vill och behöver med glans?

 

Jag använder bara Mac OS X för att det finns på burken när man köper den och man slipper rådda själv för att få ett acceptabelt OS. Men om jag behöver en server finns inte en chans att jag skulle betala för Mac OS X Server, och jag laddar inte ner den illegalt heller; jag installerar BSD i stället - gratis, lagligt och toppklass.

 

Sammanfattningsvis så tyckte jag att det ursprungliga inlägget verkade efterlysa attityder; här fick ni några, hoppas ni blir glada ;-)

 

 

/Christer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad gäller programvara så fattar jag inte riktigt grejen. Det finns väl gratisprogram som klarar allt man vill och behöver med glans?

/Christer

 

 

 

:tarskratt:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Generellt tycker jag mycket av det som sägs är sorgligt, och hoppas det handlar om något slag ungdomligt oförstånd, det mest spridda är att bara för att det inte handlar om en fysisk produkt så är det ingen som förlorar pengar (om inte annat så tillverkas ju skivor, manualer mm som ju är en direkt kostnad)...men även utan det...det är ju bara tänka sig, om man lägger ner 1000 timmar på ett program, och det finns 1000 personer som, inte bara vill, utan måste, använda det, då räknar du ett pris, en lön, du vill ha 200 kr i timman, då får du ta ut 200 kr per program/person, till dessa 1000 personer...om då 10 väljer att betala, och resten laddar hem det, känner du inte att du förlorar pengar då ?...tänk...

 

men...det ena...är att en det är en del av en organiserad brottslighet, som OCKSÅ sysslar med knark, prostitution (detta gäller ju CD/DVD marknaden i Asien och Öst Europa)

 

Det andra....vill du ha mycket musik...gå till 2a LångGatans skivhandel, köp ett gäng skivor, rippa i valfri kvalité, och sälj skivorna på samma ställe...

 

Dom 2 punkterna har dessutom med varandra att göra, ser du inte sambandet, fundera.....ser du det iaf inte....fundera lite till...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...