Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Ungdomligt nedladdande

lellegoeswild

Recommended Posts

lellegoeswild

Det är mycket snack om filnedladdning och sånt på det här forumet. Visserligen går inläggen bort från själva diskussionen och till vem som ska ha rätt & fel.

Men vad jag vill komma till är hur ni äldre människor (30+) ser på oss ungdomar som laddar ner nästan allt olagligt.

Jag laddar hem olagligt, känns inte precis som ett brott men inte heller är mitt samvete rent.

Saken är att program som Photoshop, illustrator och resten av sådana program som man kan utveckla sig i och verkligen skapa sig en talang är otroligt kostsamma. En vanlig tonåring har aldrig en chans i livet att skaffa sig dem här programmen lagligt om inte han/hon går på ett gymnasium som ger ut licenser till det.

Samhället har kommit lite på fel hand för oss ungdomar, och det hoppas jag ni äldre förstår. Den som är under 18 år i Västerås har två val under helgerna, hitta importsprit a lá 125 kr och supa sig redlös med sina lika redlösa kompisar eller stanna hemma eller se på film för 1000e gången eller sitta hemma och dega vid datorn.

Jag försöker inte rättfärdiga att ladda ner, dem som skapar dessa program ska ha betalt, men mina fickor är tomma.

Så den egentliga frågan är - Gör ungdomar fel genom att ladda hem program för användning? Är det fel att Pelle, 17 år laddar ner aperture och lär sig redigera sina bilder på ett proffsigt sätt?

• Replies 69
  • Created
  • Last Reply

Ja alltså jag tycker samma sak om jag skall köpa alla program som jag använder idag kommer de kosta mig mer än själva datorn kanske runt 25 tussen o om 3 år e ju dessa program gamla ja då e de nya som gäller 25 tussen till :P

Jag stämmer in och håller med. Tycker programmen är alldeles för dyra. Just nu sitter jag med Photoshop (15.000:-) Microsoft Visual Studio 2005 (ca 8.000:-) samt SQL Server 2000 (ca 20.000:-) för att nämna några. Det blir en ganska saftig totalsiffra. Inte konstigt att så mycket program skaffas på "alternativa" vägar.

Är det fel att Pelle 18 stjäl en BMW i hamnen för att han inte har råd att köpa en?

Det är ju ingen enskild bilägare som drabbas...eller?

Är det fel att Pelle 18 stjäl en BMW i hamnen för att han inte har råd att köpa en?

Det är ju ingen enskild bilägare som drabbas...eller?

Mycket dålig jämförelse...(vad är det macanvändare och biljämförelser? ;))

Alltså...att kopiera må likställas med att stjäla MEN det finns en viss skillnad. Man snor inte originalet.

Carlisle_united
Det är mycket snack om filnedladdning och sånt på det här forumet. Visserligen går inläggen bort från själva diskussionen och till vem som ska ha rätt & fel.

Men vad jag vill komma till är hur ni äldre människor (30+) ser på oss ungdomar som laddar ner nästan allt olagligt.

Jag laddar hem olagligt, känns inte precis som ett brott men inte heller är mitt samvete rent.

Saken är att program som Photoshop, illustrator och resten av sådana program som man kan utveckla sig i och verkligen skapa sig en talang är otroligt kostsamma. En vanlig tonåring har aldrig en chans i livet att skaffa sig dem här programmen lagligt om inte han/hon går på ett gymnasium som ger ut licenser till det.

Samhället har kommit lite på fel hand för oss ungdomar, och det hoppas jag ni äldre förstår. Den som är under 18 år i Västerås har två val under helgerna, hitta importsprit a lá 125 kr och supa sig redlös med sina lika redlösa kompisar eller stanna hemma eller se på film för 1000e gången eller sitta hemma och dega vid datorn.

Jag försöker inte rättfärdiga att ladda ner, dem som skapar dessa program ska ha betalt, men mina fickor är tomma.

Så den egentliga frågan är - Gör ungdomar fel genom att ladda hem program för användning? Är det fel att Pelle, 17 år laddar ner aperture och lär sig redigera sina bilder på ett proffsigt sätt?

Är under 30 och laddar inte ner... (Förutom diverse musik som inte säljs längre, dom kan jag ibland få lov att hitta alternativt.)

Annars har jag från photoshop 3.5 / illustrator 2.0 som jag fick med i orginal när jag köpte min Performa 5200 (har nog kvar orginalskivorna någonstans), photoshop 6.0 som jag körde på min brors dator (orginal skivor där med), photoshop 7 köptes via skolan i england, CS2 inhandlat från ebay och CS 3 likså.

Filmer och musik (förutom ovannämnda låtar/skivor som inte finns för försäljning längre) köps alltid på lagrig väg. Alla spel och program inhandlas.

Jag har klarat mig att bli illustratör och grafiker utan att måsta ladda ner olagligt.

Så ja Pelle gör fel.

programen må vara dyra, men majoriteten av alla som sitter med photoshop skulle klara sig med photoshop elements som kostar en bråkdel.

Jag förstår inte heller anledningen till att diskutera det så mycket..varför bikta er? Om ni vill ladda ner så ladda ner..ta ev konsekvenser och va glada. Tycker ni det är fel så låt bli.

Jag laddar ner en del tv-serier och mixtapes som inte går att köpa...det händer väl att det blir ngn film då och då. Jag har inte dåligt samvete över det. Hade jag däremot kunnat köpa ovan nämda mixtapes men ändå laddat ner dom så hade jag nog känt mig lite snål och taskig.

Jag tycker frågan är för komplicerad för att tas igen (vi har ju 20 sidor inlägg i tråden om hon tanten i USA) men jag undrar mest såhär (som mångårig användare av diverse av sagda program) varför måste ni ha t.ex. Photoshop ? Jag tror helt ärligt inte det kommer ur ett faktiskt behov, utan bara av begär (öh...shit..län...så coooolt, jag laddade hem senaste CS3an på PirateBay)

Samma sak med säg Maya...varför inte bara köra Maya PLE...listan på PLE versioner kan idag göras ganska lång....så..

lellegoeswild

Det var lite knackig liknelse där av Poco, men jag förstår hans tankebana. Men det är som jämföra att stjäla en dator jämfört med ett helt server-rum

Men jag ser det mer som att ladda hem en film är som att gå in hyr-filmbutiken och ta en dvd och gå hem. Som i den där underbara reklamen som gick förut och ibland i början av filmer.

Som jag sa så rättfärdigar jag inte på något sätt att man laddar hem, men ni får inte glömma diskussionen handlar om unga människor under 18 år och så långt ner som 10 år.

Eller kan man vända på det hela och säga - Gör yngre mindre fel att ladda ner än äldre?

Om man exempelvis fulladdar ett ordbehandlingsprogram för att skriva rent sitt bokmanus så ser jag inget moraliskt fel i det, förutsatt att du när du får in pengar för boken köper programmet till ditt fortsatta författande. Och skyll dig själv om du åker fast.

Edit: stavfel

Rätt och fel, hit och dit, upp och ned. Read my lips:

Det är olagligt.

Sedan är det upp till var och en att ta ansvar för sitt eget handlande.

För egen del har jag slagit in på den smala vägen igen. Dels känns det rätt, och dels finns det fullt tillräckliga programalternativ till de flesta statusprogrammen. Poca har rätt om BMW-exemplet. Datorprogrammerarens inkomst kommer inte av originalet, utan av de kopior han/hon säljer. Samma gäller elektronisk media som musik och film.

Jag har hört att Adobe inte riktigt bryr sig om hur ungdomar laddar ner deras program, eftersom det blir massvis med nya proffs som använder sig av deras program.

Att nån som aldrig skulle få för sig att köpa deras program för 10000 lär sig deras mjukvara och de blir anställda av företag som använder (och betalar för) deras program måste enbart vara positivt för Adobe

ps. @ OzzieWild: hur kan du använda SQL Server när MySQL finns att ladda ner helt gratis? ;)

Piratkopiering är förstås fel, både moraliskt och juridiskt. Men jag har två saker att säga:

1) Efter femton år som Windows-användare, var det skönt att slippa att bli misstänkliggjord när jag startade upp min Mac för första gången. Ingen "aktivering" av operativsystemet!

Nu är just OS-aktivering iofs inte någon större sak, men jag retar mig på att ärliga användare och kunder "straffas" på så många olika sätt. Det började redan på C64-tiden, när ett av mina favoritspel krävde att man skulle ange "sjätte ordet i andra meningen på sida 23 i manualen" för att man alls skulle få använda det. Så småningom såg jag hackade kopior, som hade tagit bort denna kontroll.

För att kunna använda Command & Conquer på min Win-burk utan att ständigt behöva plocka fram cd-skivan, var jag tvungen att ladda hem ett olagligt hack som lurade datorn att skivan redan satt i. Jag ägde alltså spelet, men spelföretaget var tydligen så rädda att folk skulle installera spelet på för många datorer... Needless to say, så funkar tydligen "piratade" C&C-versioner direkt utan att cd-skivan sitter i.

Och på mina köp-dvd:er tvingas jag på vissa filmer genomlida den sugiga antipiratfilmen "Piracy. It's a crime", där de felaktigt jämställer piratkopiering med att stjäla handväskor (Ctrl+C följt av Ctrl+V är de facto inte samma sak som att stjäla materiella saker). Flera av dessa har lagt in en spärr, vilket gör att jag inte ens kan hoppa förbi denna undermåliga "förfilm"! Den som laddar hem samma film från Pirate Bay, skulle jag tro slipper denna s.k. underhållning...

Det var inte länge sedan som man inte kunde spela sin ärligt inköpta musik-cd i vissa dator-cd-läsare, eftersom skivbolaget ville förhindra kopiering...

Sluta försvåra för och idiotförklara ärliga användare, snälla mjukvaru-, musik- och filmbolag! Det hjälper ändå inte mot piratkopiering - snarare gör det nog folk mer villiga att prova andra sätt att få tag på produkterna.

2) Mjukvaruindustrin kommer ibland ut med hisnande siffror över hur mycket pengar de förlorar på piratkopiering. Dessa siffror är med all säkerhet något överdrivna.

Jovisst, om Program X kostar Y kronor stycket och Z användare har det olovandes på sina datorer, så har de teoretiskt "förlorat" Y gånger Z kronor. Men å andra sidan: Hur många skulle egentligen haft Program X på sina datorer om de skulle införskaffat det lagligt?

Jag känner till flera personer (och många fler via dom) som haft både After Effects, Maya m.fl. högkostnadsprogram olagligt - men dom har aldrig använt programmen! Det var mest "roligt" att ha programmen, men dom skulle aldrig lägga några pengar på att köpa programmen, ens om de kostade 100 kr stycket.

/ Kiwi

...som har klarat sig väldigt bra via studentrabatter, lyckligtvis!

Det är ju ett ilandsproblem, och dessutom skitsnack, att illustrator eller photoshop skulle ligga till grund för kreativiteten, det handlar bara om "tekniska färdigheter", att säga något annat är att förkasta 1500 år av konstihistoria och dessutom påstå att det inte finns någon kreativitet i tex. afrika och asien, så som ett tips så kan jag säga det att den som TROR att kreativiteten kommer från Photoshop eller Illustrator, ni får tänka om om ni ska komma någonstans i sagda bransch..

Ok det var ingen bra jämförelse,

men som nämndes härovan.

Jag går in och hyr en film i butik.

Tycker att den är djäkligt bra, så jag tar några kopior på den, trots att det står uttryckligt i förtexterna på filmen att jag gör mig skyldig till brottsligt förfarande.

Vi har diskuterat detta femtioelva ggr..men låt gå.. alla har vi kopierat film, räcker ju med att vi bandar in från SVT så gör vi oss till brottslingar hela bunten..när vi sedan ger bort filmen till en kompis.

Sluta försvåra för och idiotförklara ärliga användare, snälla mjukvaru-, musik- och filmbolag! Det hjälper ändå inte mot piratkopiering - snarare gör det nog folk mer villiga att prova andra sätt att få tag på produkterna.

Vad baserar du det på ? Jag gjorde ett inlägg om det i någon annan tråd nyligen, jag är ganska övertygad om att det hindrar piratkopiering, det är ju bara kolla på vilka torrenter som är mest populära....master corporate versionen av CS3 som inte kräver aktivering är bara ett exempel, och står det något om "PreActivated" eller "Serial" i namnet så ligger det garanterat över andra torrenter med samma program. Så jag är övertygad om att det hjälper, det kan aldrig stoppa det, men (som ett ständigt återkommande exempel) min pappa är ju inte så förtjust i patchar t.ex...sen är det ju inte mer rätt att fulladda bara för att man inte använder det, det är fortfarande ett tecken på moraliskt förfall, och det om något är ju oroväckande när man gör det till en generationsfråga som ni gör här..

Jag har hört att Adobe inte riktigt bryr sig om hur ungdomar laddar ner deras program, eftersom det blir massvis med nya proffs som använder sig av deras program.

Att nån som aldrig skulle få för sig att köpa deras program för 10000 lär sig deras mjukvara och de blir anställda av företag som använder (och betalar för) deras program måste enbart vara positivt för Adobe

ps. @ OzzieWild: hur kan du använda SQL Server när MySQL finns att ladda ner helt gratis? ;)

Påminner om att högskolor tydligen kan få helt sjuka rabatter (över 90%) av den enkla anledningen att 5 år senare så kan eleverna programmen när de börjar jobba och ytterligare 5 år senare när de tidigare eleverna ska vara med och besluta vad som ska köpas in så är det bra att de inte är uppvuxna med konkurrenternas program.

lellegoeswild

Tror dock att det är dags för en moderator och stänga tråden eller något. börjar bli tjatigt det här! haha

Finns ingen mening att diskutera detta en gång till så.

Om ni vill snacka om något i MIN tråd :lol: så är det om hur mac-människor gör för att hjälpa ungdomar på helgerna för att dem inte ska ha magpumpats 5 gånger innan dem fyllt 15!

Även då kan moderatorn flytta tråden till något bra ställe! Ha det!

1. SQL-Server är kraftfullare

2. Det är en databas jag fattat tycke för då vi använde oss av det under utbildningen. Lättöverskådligt*, enkelt att hantera* och extremt kraftfull.

3. Det är vad som används på jobbet :P

* = Annat än vad man kan säga om MySql ;)

Vad som är rätt och fel verkar vi inte vara oense om - ord som "olagligt" och "inte rent samvete" gör att jag lämnar den frågan

Betydligt intressantare är varför laddar man då ner och gör "fel"? För att kunna ändra på detta handlingsmönster, vilket jag tycker är önskvärt, så tror jag att man måste förstå det

Att det är LÄTT tror jag inte på som enda förklaring. Det är lätt att göra en massa annat också - ta böcker i bokhandeln, sno pengar från kompisar, kopiera program och börja sälja etc

Jag undrar om det är så att vi saknar/har ännu inte skaffat oss ett djupt moraliskt begrepp och handlingsmönster för piratkopiering.

Vanliga argument och som även har tagits upp här är att man inte skulle ha råd att köpa programmen och genom att piratkopiera så blir man kunnig (bra för framtiden) och har något att göra (istället för saker vi alla är överens är dåliga).

Men för att överhuvudtaget kunna köra programmen måste man ha en ganska hyfsad dator. Var kom den ifrån? Jag tror inte att de som piratkopierar stjäl sina datorer. För stöld (att ta något så att ägaren inte har kvar det) är något vi har djupa moraliska fördömande mot - det gör man bara inte. Men sedan är det "lite OK" att piratkopiera programmen.

Varför? Kanske för att man inte ser det som stöld. Vilket det inte heller är - det är ingen som blir av med sitt exemplar/sin sak utan det skapas en extra.

Vad har vi då för gamla moraliska begrepp runt kopiering? Förfalskning - att kopiera något (tavlor, pengar etc) och sedan prångla ut det. Inte tillämpligt eftersom syftet med piratkopiering inte är att släppa ut det på marknaden utan endast använda det själv.

Kanske liknar piratkopiering mer vissa typer av skattebrott, t ex svartjobb. Förhållandevis enkelt att utföra, drabbar inte någon enskild person, "den" som drabbas är något abstrakt som finns långt bort. Till det kommer ofta att man inte skulle gjort det om man skulle betalt på rätt sätt.

Något rakt svar blev det inte men för egen del är jag intrsserad av att förstå för jag skulle vilja att vi får ett moralskt begrepp och förankrat handlingsmönster både när det gäller piratkopiering och svartjobb!

Vad baserar du det på ? Jag gjorde ett inlägg om det i någon annan tråd nyligen, jag är ganska övertygad om att det hindrar piratkopiering, det är ju bara kolla på vilka torrenter som är mest populära....master corporate versionen av CS3 som inte kräver aktivering är bara ett exempel, och står det något om "PreActivated" eller "Serial" i namnet så ligger det garanterat över andra torrenter med samma program. Så jag är övertygad om att det hjälper, det kan aldrig stoppa det, men (som ett ständigt återkommande exempel) min pappa är ju inte så förtjust i patchar t.ex...sen är det ju inte mer rätt att fulladda bara för att man inte använder det, det är fortfarande ett tecken på moraliskt förfall, och det om något är ju oroväckande när man gör det till en generationsfråga som ni gör här..

Eftersom jag är ankist, så köper jag rätt mycket Disney på dvd. Tyvärr har Disney i många fall "begåvat" sina filmer med reklamfilmer (för andra, egna filmer) som dyker upp före menyerna och i vissa fall spärrat funktionen att kunna hoppa vidare. Därmed tvingas jag genomlida samma reklam varje gång jag ska titta på en av dessa filmer. Piratade versioner har, vad jag vet, inte detta. Om man inte har några moraliska betänkligheter, vad tror Du folk helst väljer - köpa lagligt eller ladda hem?

När det gäller aktiveringar av datorprogram, så är det i många fall ett otyg. Låt mig exemplifiera.

Min f.d. flickväns familj hade bestämt sig för att införskaffa ett antivirusprogram (ja, de körde Windows). Datorprogrammet inköptes, installerades och skulle sedan aktiveras. Koden skulle erhållas genom att ringa till supporten, ange en kod som stod i programmet och sedan skriva in den kod som supporten angav. Det fungerade inte. Tydligen fattades det en patch för att programmet skulle vara fullt uppdaterat.

Nytt försök. Nu visade det sig att koden från programmet hade ändrats iom patchen, vilket inte upptäcktes förrän efter en halvtimmes felsökande. Till slut kunde rätt kod matas in och antivirusskyddet aktiveras. En vecka senare gnällde programmet plötsligt att det bara var en vecka kvar på prenumerationen... trots att de köpt ett årsabonnemang.

Sonen i familjen fick då nog och laddade hem en olaglig version av samma program. En patch medföljde, som såg till att ge antivirusskydd till julafton år 2999...

Klumpigt mjukvaruföretag, javisst. Men jag blir ju inte mindre förvånad över att folk laddar hem avskalade och reklamfria produkter istf för att betala för mer bekymmer.

/ Kiwi

Om man inte har några moraliska betänkligheter, vad tror Du folk helst väljer - köpa lagligt eller ladda hem?

När det gäller aktiveringar av datorprogram, så är det i många fall ett otyg. Låt mig exemplifiera.

Min f.d. flickväns familj hade bestämt sig för att införskaffa ett antivirusprogram (ja, de körde Windows). Datorprogrammet inköptes, installerades och skulle sedan aktiveras. Koden skulle erhållas genom att ringa till supporten, ange en kod som stod i programmet och sedan skriva in den kod som supporten angav. Det fungerade inte. Tydligen fattades det en patch för att programmet skulle vara fullt uppdaterat.

Ja ställer du upp det så, som en moralisk fråga (money is no object), så tror jag att en absolut majoritet väljer att köpa filmen, väger du in ekonomi som en del av det, så tror jag betydligt fler väljer att ladda hem...vi är gnidna helt enkelt...

Sen frågade jag inte om hur bra dom löst aktiveringsfunktionerna i diverse program, utan frågan gällde ju om det hindrar/reducerar piratkopiering, och då tror jag iaf svaret är ja...tyvärr är det ju så att tillgängligheten är en starkt bidragande faktor till nedladdning av musik och program, och ett program som du kan ladda ner från internet och sen bara använda, utan serienummer, utan registrering, är mer tillgängligt än ett som du måste ladda hem en patch och applicera, samtidigt som du avaktiverar internet och...

Att det även hindrar riktigt användande är ju nästan bara en bekräftelse av det...

Jag kan inte tänka mig en värld utan fildelning/piratkopiering ! Det känns mera normalt för mig att laddar ner ett album än att gå till butiken och köpa det !

Tillfället gör tjuven.

Det är alldeles för lätt att stjäla immateriella rättigheter.

Har du inte råd att köpa ett/en program/film/skiva så får du spara tills du får råd, eller avstå helt och hållet. Så enkelt är det.

Det finns INGET som rättfärdigar stöld av immaterialla rättigheter eller annat.

Har du inte råd att köpa ett/en program/film/skiva så får du spara tills du får råd, eller avstå helt och hållet. Så enkelt är det.

Nej uppenbarligen inte.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...