Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Dyrt med Mac när det är dags för uppgradering?


walles

Rekommendera Poster

Sitter och funderar på om jag ska köpa Leopard, men så kommer jag fram till detta.

Om jag ska köpa Leopard så vill jag såklart ha iLife 08, och för att använda iLife 08 på bästa sätt så vill jag ha .Mac konto. Och så kanske iWork?

 

- Leopard = 1.195:-

- iLife 08 = 745:-

- .Mac = 99 euro ungefär 1000:-

- iWork = 745:-

 

Summa för detta är: 3.685 :- (2.940:- utan iWork, och 1.940:- utan .Mac).

 

Då känns det helt plötsligt bättre att köpa en mac mini, för där får man väl med Leopard och iLife 08?

 

Helt plötsligt känns det rätt dyrt att ha en Mac...

 

Vad tycker ni?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ju istället tänka på om du verkligen behöver allt som är nytt i versionerna? Har nya iLife något du vill ha som inte finns i 06? Har du någon nytta av det som kommer med i nya iWork? osv. osv.

Själv är jag bara lite intresserad av nya jam-grejen i Garageband vad det nu kallades men resten är rätt ointressant för mig personligen. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Annars kan man jämföra med Microsofts prylar, Windows, Office och... just det, finns inget ilife motsvarande.

 

Vista home premium upgrade: 2187 kr

Office 2007 Home & student: 1451 kr

Summa: 3638 kr

Lite billigare än Apples alternativ, men hos Apple får man ju tydligen "premiumversionerna" på köpet. Microsofts värstingprylar verkar kosta omkring 9000 - 10000 kr.

 

Edit: priser från pricerunner

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Annars kan man jämföra med Microsofts prylar, Windows, Office och... just det, finns inget ilife motsvarande.

 

Vista home premium upgrade: 2187 kr

Office 2007 Home & student: 1451 kr

Summa: 3638 kr

Lite billigare än Apples alternativ, men hos Apple får man ju tydligen "premiumversionerna" på köpet. Microsofts värstingprylar verkar kosta omkring 9000 - 10000 kr.

 

Edit: priser från pricerunner

 

Ditt Windowsexempel är ca. 1000 kr. dyrare om man räknar bort .Mac-konto (något sådant har inte MS).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt - behöver man nya iLife bara för att man har nytt OS? Och behöver man .Mac mer med iLife än innan?

 

Och samma sak med iWork - uppgraderingsbehovet av programmen kommer ju inte när du köper Leopard?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad du får för dessa pengar är väldigt mycket.

 

I iLife finns inte mindre än 5 kompetenta program för 745Kr (om man räknar bort iTunes som man får gratis ändå via nedladdning) med ett mycket bra hemsidesprogram som du inte behöver .Mac för att publicera din hemsida. Garageband är ett fantastiskt allround multimediaverktyg som skulle vara värt 745Kr ensamt. iMovie är både sin '06 och isin '08 variant program som du betalar extra för till andra OS. iDVD och inte minst iPhoto är också mycket kompetenta program och allt detta för 745... Billiga kronor.

 

iWork '08 är ett klipp för 745Kr där Pages är grymt, och Keynote klassar ut Powerpoint, sedan det oprövade Numbers som dock är ett sifferprogramliknsnde Excel om än inte samma sak.

 

Här har du 2 programpaket som är mycket kompetenta för under 1500Kr...

Microsoft Office för Mac kostar idag över 4000Kr... kom igen, dyrt?

 

OSX Leopard är ett billigt OS som dessutom inte är extremt upplåst med en massa koder och skit som Windos XP och Vista och är dessutom väldigt kompetent och en härlig uppgradering väl värd pengarna. Samma sak där, det är som att gå från XP till Vista och det kostar mellan 1000 - 1200Kr beroende på vart man köper det.

 

Vill du dessutom ha .Mac som tillhörande tjänst... ja då hamnar vi på en helt annan diskussion.

Tjänsten har en allvarlig brist och det är bandbredden. Bristen på Bandbredd gör att värdet på tjänsten blir mycket lägre oavsett hur många tjänster och hur många GB utrymme dom erbjuder med .Mac

 

Den tjänsten är dyr mot vad man får. Om du villkorar köpet av OSX Leopard med att du måste ha .Mac då skulle jag säga, nöj dig än så länge med Tigern och undersök marknaden vad gäller servertjänster. Jag använder annan server för hemsida och det är jag glad för.

 

Priset totalt för iLife, iWork , Leopard och .Mac är lågt räknat till vad du får för det. Speciellt om du jämför vad konkurrenten Microsoft tar för liknande program.

 

Office 4190Kr, Windows Vista Ultimate 4700Kr och sedan tillkommer program för video, musik, dvd-bränning á la iDVD och andra program motsvarande iLife '08!

 

Där finns inget paket motsvarande .Mac och dom tjänster som Apple erbjuder men man kan kombinera ihop grejjer med Google... om man vill utsätta sig för det.

 

Jag tycker det är billigt! Och jag har redan iLife '08 och iWork '08 och jag kommmer att köpa Leoparden också! för min glädje och effektivitets skull :bultandehjarta:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Annars kan man jämföra med Microsofts prylar, Windows, Office och... just det, finns inget ilife motsvarande.

 

Vista home premium upgrade: 2187 kr

Office 2007 Home & student: 1451 kr

Summa: 3638 kr

Lite billigare än Apples alternativ, men hos Apple får man ju tydligen "premiumversionerna" på köpet. Microsofts värstingprylar verkar kosta omkring 9000 - 10000 kr.

 

Edit: priser från pricerunner

Ledsen kompis, du kan ju inte jämföra OSX 10.5 med Vista premium upgrade! Det måste ju bli motsvarande Vista Ultimate och fullversionen. Leoparden kostar dryga tusenlappen för en nyinstallation, inte en uppgradering.

Office 2007 Home och Student... samma där, Microsoft OFFICE STANDARD 2007 SWE CD: 4800Kr

motsvarande för Mac är ju normalpaketet och det kostar ju över 4000Kr.

 

Men vi är HELT överens om att det blir ordentligt mycket dyrare om man köper MS-prylar.

 

Mängden program och vad dom kan göra samt integrationen i OSX är överlägsen vad andra kan erbjuda så hur jag vänder och vrider på det så är det billigt.

 

Men visst, köp en dator och få Leoparden och iLife på köpet... det innebär ca 1700Kr rabatt på ett datorköp:-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...