Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Safari 3 och bank id


johanbogren

Rekommendera Poster

Det här stod i ett medelande från Sparbanken finn:

 

"Viktig infromation till dig med Mac-dator

 

Inom kort släpps webbläsaren ”Safari 3” för Mac.

 

Vid kontroller har det visat sig att den saknar det viktiga stödet för funktionen ”Live Connect”.

 

Det innebär att webbläsaren inte fungerar med BankID.

 

Enligt informtaion på Apples hemsida är den med i funktioner under rubriken "Coming soon".

 

Vi återkommer med information så snart vi vet mer.

 

Med vänlig hälsning

 

Magnus Gustafson

Produktansvarig Internetbanken"

 

Kan vara bra att veta innan alla uppdaterar.

Går det att köra Safari 2 på Leopard?

 

Johan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Annars kan man alltid använda den sämsta browsern någonsin: Mozilla Firefox! Dessvärre så måste jag använda detta skämt till Browser för att komma åt banken (SHB), då de - som så många andra ställen - inte har officiellt stöd för Mac.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu måste ju Du berätta varför Firefox är så dålig. B)

 

 

/ Kiwi

...Firefox-användare sedan beta-stadiet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu måste ju Du berätta varför Firefox är så dålig. B)

/ Kiwi

...Firefox-användare sedan beta-stadiet

 

 

Till att börja med så måste jag ju - så klart - påpeka att det är en personlig reflektion, och det är således mina personliga åsikter om browsern Firefox jag härmed kommer att framföra då "kiwi" ville veta varför jag anser att Firefox är dåligt:

 

Browsern går aldrig att stänga ned på ett vanligt sätt, utan måste alltid tvångsavslutas. Den crashar eller hänger sig frekvent. Den är långsam i jämförelse med Safari, och känns väldigt stel /"grå" och tråkig. Jag upplever att Firefox försämrar surfandet väldigt mycket på samtliga plattformar där jag prövat den (W2K, OS X, XP), men rådde folk att skaffa den istället för IE. Nu råder jag dem till Safari eller Opera. Jag anser även att Firefox missvisar många sidor på internet, Lunarstorm, exempelvis, blir mycket fulare och mer otillgängligt i Firefox än i Safari, trots att de själva vill att man ska använda Firefox eller IE för att uppleva Lunarstorm korrekt.

 

Det är mer som jag inte gillar med Firefox, men jag kan inte få ned det i ord. Obehagligt surfande kanske.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder bankID och försäkringskassan vilket innebär att jag måste använda safari 2.0. Nu väntar jag på Leopard.

 

Jag undrar därför kan jag installera leopard, men använda safari 2 tills detta löser sig? hur gör jag då? kan man välja det i installationen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det borde gå att installera Safari 2.0 på Leopard på samma sätt som man kan nedgradera sin version av iTunes.

 

Nu är ju inte jag en världsmästare på datorer, men om man hittar alla filer som har med programmet att göra, eller använder ett program som AppZapper för att ta bort det, så kan man, genom att ladda ned det gamla Safari från Appleoch installera eller använda Pacifist och installera från Tiger-skivan. Går det med iTunes går det garanterat med Safari :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder bankID och försäkringskassan vilket innebär att jag måste använda safari 2.0. Nu väntar jag på Leopard.

 

Jag undrar därför kan jag installera leopard, men använda safari 2 tills detta löser sig? hur gör jag då? kan man välja det i installationen?

 

 

Nej det kan du säkerligen inte.

Mitt råd till dig är att antingen avstå från Leopard, eller så skaffar du en extern firewiredisk, och har Mac OS 10.4.10 på den samt Safari 2

 

Sedan kan du uppdatera till Leopard på din dator. När du sedan vill göra ärenden till Försäkringskassan och använda Bank-Id så ansluter du den externa disken och startar upp från den.

 

Jag kommer att se till att jag har Mac OS 10.4.10 på en eller ett par externa diskar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Browsern går aldrig att stänga ned på ett vanligt sätt, utan måste alltid tvångsavslutas. Den crashar eller hänger sig frekvent. Den är långsam i jämförelse med Safari, och känns väldigt stel /"grå" och tråkig. Jag upplever att Firefox försämrar surfandet väldigt mycket på samtliga plattformar där jag prövat den (W2K, OS X, XP), men rådde folk att skaffa den istället för IE. Nu råder jag dem till Safari eller Opera. Jag anser även att Firefox missvisar många sidor på internet, Lunarstorm, exempelvis, blir mycket fulare och mer otillgängligt i Firefox än i Safari, trots att de själva vill att man ska använda Firefox eller IE för att uppleva Lunarstorm korrekt.

 

Om Du alltid måste tvångsavsluta Firefox, så är det nog något mer som spökar än bara det faktum att Du har Firefox installerat... Och vad är det den "missvisar"? Att det kan skilja sig mellan IE och andra webbläsare är ett känt faktum, men jag har nog aldrig stött på någon sida som ser dålig ut i Firefox men som funkar bra i Safari.

 

Resten är, som Du säger, personliga åsikter.

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...