Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hyckleri


Bad religion

Rekommendera Poster

Det handlar inte alls om att ha rätt, jag försöker bara få dig att förstå att den skillnaden som du gör mellan mobiltelefoner och datorer i princip är omöjligt att göra rent lagmässigt, tyvärr finns det i lagtexter ingen plats för sunt förnuft...

 

Och om det då handlar om avtal, så accepteerar du i princip samma avtal (om inte exakt samma) för din iPhone och mjukvaran däri som för din iMac och OS X..

 

Men vi kan släppa det, vill du visa att jag har fel får du gärna göra det, genom att visa upp sagda lagtexter, eller ens en referens på internet till någon sådan lag (DET måste ju fiinas om jag har fel, vilket absolut kan hända, och händer dagligen...bara inte i det här)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Potato head
Tycker att det borde vara likaväl förbjudet att skriva om upplåsning av iPhone som att det är ovällkommet att ställa frågor om Mac OS X installation på en Winburk.

Visa gärna var ledningen sagt att det inte är tillåtet att ställa frågor om att installera OS X på en PC som inte är från Apple.

Om inget annat så moraliskt är  inte rätt att ena gruppen härjar fritt på forumet om att hacka sina iphonar medan moderatorerna spyr galla på en intet vetande nykommen medlem som vågar sig ställa frågor om användning av os x på en PC.

Då det i flera fall handlade om personer som inte hade tillgång till en köpt version av OS X skulle detta innebära att de var tvungna att ladda hem en olaglig sådan (som i trådskaparens fall). Läs vad jag skrev tidigare i den här tråden om skillnaderna. Sen har moderatorerna dessutom all rätt att säga sin åsikt som medlemmar angående avtalsbrott och liknande.

Jag skulle kalla detta en Demokratiskt Diktatur men jag får nu säkert skit för att jag vågar skriva så här så jag lämnar ämnet tills vidare...............

Komiskt att du jämför ett privat forum med en stat...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men på den tråden jag läste stod det, tror jag, att trådskparen inte hade råd att köpa en Mac, det är ju inte samma sak som att han olagligt laddat hem OS X, han kan ha köppt det både i butik och av någon på nätet, man gör felaktiga antagelser, baserat på förutfattade meningar, genom andra känner man sig själv ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen kan man ju bara säga såhär, det är, helt riktigt enligt mig, ingen tråd om OS X på PC som är stängd, men mer än vartannat inlägg säger: det är olagligt, och diskuterar det istället för frågan som någon ställde, t.ex. drivrutiner för D-links produkter (jag har just läst igenom en av dom)

 

Kan vi inte bara konstatera att det INTE är olagligt, vare sig att hacka iPhone eller att installera OS X på PC, självklart bryter det mot det avtal man accepterar när man köper BÅDE OS X och iPhone, i sverige kan man dock ALDRIG avtala bort lagar.

Vill någon då mena iaf att det ÄR olagligt, så får han visa på det (det är ju så systemet i sverige fungerar, oskyldig till motsatsen bevisas) så slipper vi massa tjat om det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men på den tråden jag läste stod det, tror jag, att trådskparen inte hade råd att köpa en Mac, det är ju inte samma sak som att han olagligt laddat hem OS X, han kan ha köppt det både i butik och av någon på nätet, man gör felaktiga antagelser, baserat på förutfattade meningar, genom andra känner man sig själv ?

Problemet är ju att just nu så går det inte att köpa en retailversion av OSX som är för Intel? Bara de installationsskivor som följer med datorn innehåller den versionen? Om ett par dagar är iofs situationen en annan...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är ju att just nu så går det inte att köpa en retailversion av OSX som är för Intel? Bara de installationsskivor som följer med datorn innehåller den versionen? Om ett par dagar är iofs situationen en annan...

 

Jag vet helt ärligt inte hur det är med det, jag har sett Tiger i butik det senaste året, men jag gissar att det är bara för PowerPC då (vilket verkar väldigt underligt tycker jag, men...någon som har en retailversion av 10.4.6 eller senare som kan bringa klarhet)

Med det sagt, jag gissar att du tycker att en OS X köpt på blocket är lika ärlig som en Microsoft XP OEM som är köpt på blocket...så jag tycker fortfarande det kan vara upp till den som vill hävda att det är olagligt att visa på det (bevisa), annars kan vi väl bara lägga ner allt fingerpekande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

i sverige kan man dock ALDRIG avtala bort lagar.

Var har du fått det ifrån? Det stämmer nämligen inte alls.

Har du inte hört talas om dispositiva lagar?

 

Det blandas en del del olika rättsprinciper i den här tråden allt ifrån USAs litigation till Sveriges legislation. Stor skillnad är det hur man hanterar t ex ofullständiga kontrakt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var har du fått det ifrån? Det stämmer nämligen inte alls.

Har du inte hört talas om dispositiva lagar?

 

Det blandas en del del olika rättsprinciper i den här tråden allt ifrån USAs litigation till Sveriges legislation. Stor skillnad är det hur man hanterar t ex ofullständiga kontrakt.

 

Jo, har du ?...eller nja kanske jag ska säga, så vitt jag vet så talar man om dispositiva regler, stadganden eller avtal, inte lagar. Dessa regler/avtal måste ändå falla inom ramen för dom indispositiva (tvingande) lagarna, så det där är ju bara hårklyveri, lagen är ju ändå den "minsta-gemensamma--nämnare" vi alla har att leva efter.

 

sen var det iaf inte det saken gällde, det var tydligen inte alls så enkelt som att någon bara kunde/ville visa på något som säger att det är olagligt att göra det vi talar om, eller då, ett undantag från lagarna som ger Apples licensavtal en laglig grund att stå på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, har du ?...eller nja kanske jag ska säga, så vitt jag vet så talar man om dispositiva regler, stadganden eller avtal, inte lagar.

Det finns lagar som man kan avtala bort. Några exempel.

 

Avtalslagen är en sådan lag. Konsumentköplagen däremot är tvingande och kan inte avtalas bort (eftersom den skyddar den svage vid ett avtal mellan en näringsidkare och en privatkonsument). Vidare så är lagar när det gäller arbete dispositiva om arbetsmarkandens parter (dvs arbetsgivare och fackförening) enas om att avtala om annat.

 

Så visst finns det lagar som är dispositiva. Detta har väl inget direkt med ämnet att göra men eftersom det kom upp är det väl lika bra att säga som det är...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, fast...och nu blir det igen, hårklyveri och OT, det som dom flesta menar, när man säger lagar. är ju det vi har att leva efter, dom tvingande lagarna, sen att det finns ytterligare lagar, "ovanför" det, det är ju en annan sak, igen, dom dispositiva lagarna kan aldrig stipulera "villkor" lägre än dom indispositiva lagarna, utan måste alltid ligga inom ramarna för dessa...eller som man säger på amerikanska, above and beyond..

 

nu kanske vi kan komma till ämnet, om någon vill...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Potato head
Men på den tråden jag läste stod det, tror jag, att trådskparen inte hade råd att köpa en Mac, det är ju inte samma sak som att han olagligt laddat hem OS X, han kan ha köppt det både i butik och av någon på nätet

Som sagt går det inte att köpa i butik. Det kan säkert gå att få tag på en sådan skiva som medföljer macar vanligtvis (varför någon nu skulle sälja en sådan), men då han skrev följande var det inte det han hade i tankarna:

Jag har en gammal mac från förra istiden men det är inte riktigt det jag letar efter, men jag är student och fattig så det blir förmodligen Piratebay om det blir nåt.
man gör felaktiga antagelser, baserat på förutfattade meningar, genom andra känner man sig själv ?

Dra inte förhastade slutsatser om andra baserade på din bristande läsförståelse.

Sen kan man ju bara säga såhär, det är, helt riktigt enligt mig, ingen tråd om OS X på PC som är stängd, men mer än vartannat inlägg säger: det är olagligt, och diskuterar det istället för frågan som någon ställde

Tråkigt att det går OT p.g.a. medlemmar som inte kan hålla sig i styr. Men nu när du håller med mig angående detta borde du även tycka att man inte kan kalla det för hyckleri, i motsats till vad du sa innan, då forumledningen faktiskt tillåter diskussioner om båda ämnena. Om du tycker att moderatorerna ska vara framme mer och stoppa trådar från att gå OT, säg det istället.

Jag vet helt ärligt inte hur det är med det, jag har sett Tiger i butik det senaste året, men jag gissar att det är bara för PowerPC då (vilket verkar väldigt underligt tycker jag, men...någon som har en retailversion av 10.4.6 eller senare som kan bringa klarhet)

Köpversion av OS X är endast för PPC tills 10.5 kommer, som sagt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sorry, my bad (typ), jag ber om ursäkt, jag blandade ihop 2 trådar om samma sak, det var någon annan som ställde samma fråga, där det klargjordes att det INTE gällde en olaglig version.

 

Läser man igenom trådarna är det ganska solklart, det har redan klargjorts, att om man har en licens för Tiger, och avinstallerar den från sin Mac, så kan man installera den på ett annat system, lagligt.

 

När det gäller modifiering så har det också klargjorts, med tydliga referenser, att modifiering (moddar till TV spel tas som exempel) är lagligt så länge det handlar om personligt bruk (JAG, som licensinnehavare, får alltså göra det, eller be någon göra det i mitt ställe)

 

Det är ju inte mer komplicerat än så, och, avtalsbrott är inte per automatik olagligt. Allt detta gäller både OS X och iPhone.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...