Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hyckleri


Bad religion

Rekommendera Poster

Jag skrev ett inlägg för ett tagsen om att installera mac os på pc.

Folk gick i taket över att det står någon paragraf om att det är olagligt i kalifonien att installera mac os på andra datorer än mac.

En del tyckte att inläget skulle tas bort, bana.. etc.....

Nu kan man få tips om hur man hackar sin låsta Iphone och det är definitivt mer olagligt än att installera mac os på en pc.

Hyckleri som bäst!!!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Du kan inte jämföra "en del tycker" med skrivna forumregler, för jag antar att det är dem du kritiserar. Folk får tycka vad de vill, men jag tror verkligen inte att någon moderator har agerat baserat på just det faktum att användaravtalet för Mac OS X enbart tillåter installation på Apple-datorer.

 

Den främsta anledningen till att sådana diskussioner (om att köra Mac OS på PC) ses snett på är att man antagligen måste komma över själva OS X på olagligt vis. Sedan om installationen i sig är olaglig eller ej är ju ytterligare ett steg. Huruvida det är tillåtet eller ej enligt svensk lag är jag inte helt hundra på, men som jag ser det lutar det åt att det inte är tillåtet att bryta ett användaravtal även om man blir delgiven det efter att man köpt produkten.

 

Som iPaul skiver; att låsa upp/jailbreaka en iPhone eller iPod Touch är inte olagligt. Om olagligheter dyker upp i sådana trådar--och jag vet att det kommer göra det--kommer vi att vidta samma åtgärder där, var så säker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det är inte bara i kalifornien det är olagligt.....det är olagligt om du godkänt avtalet för att använda programvaran (vilket du måste göra för att KUNNA använda programvaran) när eller vart du än befinner dig.

 

användaravtalet är tydligt utformat.

 

om du godkänner har du i princip undertecknat ett kontrakt...bryter du ett kontrakt så får du stå för följderna.

 

 

(nu pratar jag om osx såklart)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med Bad_Religion om att det är väldigt lamt att förbjuda sådant som kan skada Macvärlden på något sett. Okej, anledningen kanske var att det var olagligt och att reglerna är utformade av någon paranoid snubbe, men när det handlar om något som är "bra" ser man inte skymten av någon som ens frågar om det är lagligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med Bad_Religion om att det är väldigt lamt att förbjuda sådant som kan skada Macvärlden på något sett. Okej, anledningen kanske var att det var olagligt och att reglerna är utformade av någon paranoid snubbe, men när det handlar om något som är "bra" ser man inte skymten av någon som ens frågar om det är lagligt.

 

Nu är jag inte så insatt i lagar och avtal kring att låsa upp iPhone (läs Marcus inlägg istället ^_^ ), men i "OSX på PC"-frågan har jag fattat det som att det inte går att installera OSX på en icke-Mac med hjälp av en originalutgåva av OSX. Istället måste man ladda hem en patchad version över t.ex. BitTorrent, dvs. piratkopierad mjukvara (vilket är olagligt).

 

Rätta mig om jag har fel... :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är jag inte så insatt i lagar och avtal kring att låsa upp iPhone (läs Marcus inlägg istället ^_^ ), men i "OSX på PC"-frågan har jag fattat det som att det inte går att installera OSX på en icke-Mac med hjälp av en originalutgåva av OSX. Istället måste man ladda hem en patchad version över t.ex. BitTorrent, dvs. piratkopierad mjukvara (vilket är olagligt).

 

Rätta mig om jag har fel... :D

 

Nej men det är väl i ärlighetens namn precis samma sak med iPhone, du använder ju inte "originalprogramvaran" där heller när du hackat den (tråden om OS X på PC klargjorde ganska tydligt, om jag inte minns fel, att det gällde en inköpt version av OS X, som ju finns att köpa i butik, som du sen hackar, på precis samma sätt) och jag antar att man har motsvarande avtal, som man accepterar, och bryter mot, när det gäller mjukvaran i iPhone.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen är väl anledningen enkel, iPhone drar publik, besökssiffror är bra att visa för annonsörer (man länkar ju ganska flititgt mellan siten och forumet) annonsörer ger pengar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag vågar inte ens skriva något här...

 

känsligt ämne är bara förnamnet!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag vågar inte ens skriva något här...

 

känsligt ämne är bara förnamnet!

 

Klart du vågar, vi är väl vuxna sansade människor allihopa....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej men det är väl i ärlighetens namn precis samma sak med iPhone, du använder ju inte "originalprogramvaran" där heller när du hackat den (tråden om OS X på PC klargjorde ganska tydligt, om jag inte minns fel, att det gällde en inköpt version av OS X, som ju finns att köpa i butik, som du sen hackar, på precis samma sätt) och jag antar att man har motsvarande avtal, som man accepterar, och bryter mot, när det gäller mjukvaran i iPhone.

 

Det är inte samma sak, det är lagligt för folk att ändra firmware för att låsa upp telefoner för privat syfte (men i USA får man tydligen egentligen inte sälja upplåsta telefoner privat). Det borde därav inte spela någon roll vad Apple skriver i sitt avtal eftersom lagen säger att man får låsa upp den ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte samma sak, det är lagligt för folk att ändra firmware för att låsa upp telefoner för privat syfte (men i USA får man tydligen egentligen inte sälja upplåsta telefoner privat). Det borde därav inte spela någon roll vad Apple skriver i sitt avtal eftersom lagen säger att man får låsa upp den ändå.

 

Jo men kalla det vad du vill, antingen är det mjukvara, eller så är det hårdvara, det finns inget mellanting, så antingen är det lagligt att ändra i mjukvara för personligt bruk, eller så är det det inte, oavsett vilket, så gäller ju samma för OS X som för mjukvaran i iPhone (som ju enligt Apple själva, helt enkelt är en anpassad version av OS X) det är ju helt rätt att man inte kan förhandla bort lagar...

Det är det som är hyckleri, jag säger inget om att det är lagligt eller olagligt, men det ena beslutet måste gälla för båda frågorna...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo men kalla det vad du vill, antingen är det mjukvara, eller så är det hårdvara, det finns inget mellanting, så antingen är det lagligt att ändra i mjukvara för personligt bruk, eller så är det det inte, oavsett vilket, så gäller ju samma för OS X som för mjukvaran i iPhone (som ju enligt Apple själva, helt enkelt är en anpassad version av OS X) det är ju helt rätt att man inte kan förhandla bort lagar...

Det är det som är hyckleri, jag säger inget om att det är lagligt eller olagligt, men det ena beslutet måste gälla för båda frågorna...

 

Spelar väl ändå ingen roll då det fortfarande är en mobiltelefon (som ju har undantaget att det är ok att låsa upp dom). Vad jag kan se så har varken datorer eller operativsystem för datorer det här undantaget i DMCA-lagarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast jag antar att vi i Sverige, och som svenskt forum, rättar oss efter vad som är lagligt/olagligt i Sverige, mig veterligen gör man här inte (och jag har svårt att se hur man skulle kunna göra det) skillnad på "firmware" och annan mjukvara.

 

jag har svårt att se att man skulle kunna göra skillnad på det någonstans, det skulle i så vall vara väldigt intressant att se hur den lagtexten är formulerad..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast jag antar att vi i Sverige, och som svenskt forum, rättar oss efter vad som är lagligt/olagligt i Sverige, mig veterligen gör man här inte (och jag har svårt att se hur man skulle kunna göra det) skillnad på "firmware" och annan mjukvara.

 

jag har svårt att se att man skulle kunna göra skillnad på det någonstans, det skulle i så vall vara väldigt intressant att se hur den lagtexten är formulerad..

 

Det är fortfarande samma sak i Sverige, spelar ingen roll om vad det är för OS i mobilen då lagen inte säger något specifikt om det. Operativsystemet OS X för datorer är ju dock en annan sak.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visa den svenska lagstiftningen då som förbjuder modifiering av programvaran på en dator men som specifikt tillåter modifiering av densamma på en mobiltelefon (där man gör den distinktionen)

 

Jag har svårt att se att det överhuvudtaget går, vart menar du att dom drar gränsen, en dator med ett inbyggt 3G modem ? får man modifiera den ? En 3G telefon med Intelprocessor och Windows...?

Vart drar man gränsen mellan det du kallar firmware och "vanlig" mjukvara ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Potato head
Jo men kalla det vad du vill, antingen är det mjukvara, eller så är det hårdvara, det finns inget mellanting, så antingen är det lagligt att ändra i mjukvara för personligt bruk, eller så är det det inte, oavsett vilket, så gäller ju samma för OS X som för mjukvaran i iPhone (som ju enligt Apple själva, helt enkelt är en anpassad version av OS X) det är ju helt rätt att man inte kan förhandla bort lagar...

Det är det som är hyckleri, jag säger inget om att det är lagligt eller olagligt, men det ena beslutet måste gälla för båda frågorna...

Du missar det viktiga. Skillnaden är att i fallet iPhone så behöver du inte skaffa något, där ändrar du något du redan har. OS X finns inte att köpa i Intel-version (tills leopard kommer). Därför måste du antingen redan vara registrerad betalande utvecklare eller redan ha en Intel-mac med medföljande skiva för att kunna ha något att modifiera. De som har frågat "hur installerar jag OS X på min PC" och inte har något av detta måste ladda hem operativsystemet olagligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du missar det viktiga. Skillnaden är att i fallet iPhone så behöver du inte skaffa något, där ändrar du något du redan har. OS X finns inte att köpa i Intel-version (tills leopard kommer). Därför måste du antingen redan vara registrerad betalande utvecklare eller redan ha en Intel-mac med medföljande skiva för att kunna ha något att modifiera. De som har frågat "hur installerar jag OS X på min PC" och inte har något av detta måste ladda hem operativsystemet olagligt.

 

Det är väl fortfarande precis samma sak, det har ju hela tiden sagts att det är en schysst version av OS X, oavsett om han har fått den med en dator eller köpt den. I mina ögon borde det om något vara "mer olagligt" att ändra mjukvaran i iPhone än OS X, OS X existerar så att säga som mjukvara, en del är till och med öppen källkod, systemet i iPhone är låst för alla, inklusive utvecklare, annat än Apples egna (du måste hacka dig in för att ens se något annat än det grafiska gränssnittet för systemet), men som sagt, jag har svårt att se att man skulle kunna göra ens den distinktionen i en lagtext...

 

edit: alltså, jag skiter ju i om ni hackar era iphones, men vare sig mer eller mindre än jag skiter i att nån installerar os x på sin pc, i såna här lägen saknar jag ett inlägg från någon på red, för när det gäller vissa saker, som t.ex. torrenter så tar man inte i det med tång, oavsett om det är lagligt eller inte, och med andra saker så stödjer man det helhjärtat...och det är hyckleri, per definition, precis som trådskaparen säger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den främsta anledningen till att sådana diskussioner (om att köra Mac OS på PC) ses snett på är att man antagligen måste komma över själva OS X på olagligt vis. Sedan om installationen i sig är olaglig eller ej är ju ytterligare ett steg. Huruvida det är tillåtet eller ej enligt svensk lag är jag inte helt hundra på, men som jag ser det lutar det åt att det inte är tillåtet att bryta ett användaravtal även om man blir delgiven det efter att man köpt produkten.

 

Men det är varken otillåtet eller olagligt att bryta ett kontakt eller ett avtal. Det bryts massor av avtal varje dag - bredbandsleverantörer, hyresvärdar, arbetsgivare, anställda, avbetalningskunder etc bryter tusentals avtal varje dag. Förvisso kan efterspelet bli en civilrättslig process där man får kriga om vilken part som haft rätt till vad och vem som lovat vad och om avtalet är kompatibelt med svensk lagstiftning. Men det är en annan sak.

 

Sen är det tveksamt om det är olagligt att använda en knäckt version av MacOS X. Olagligt att knäcka kanske och att ditribuera över nätet, men om du får en dvd med en knäckt version av någon, är det tveksamt om du själv gör något olagligt. Naturligtvis under förutsättning att man redan betalat för en licens att använda MacOS.

 

Naturligtvis kan man tycka vad man vill om etiken det hela, men under de förutsättningar jag angett kan man inte kalla det olagligt. Men man kan ju tycka vad man vill om etiken att låsa upp en iPhone också och ska man gå efter andemening, så är det lika oetiskt som att köra ett knäckt OS X.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men alltså, "ingreppen" man gör på iPhone måste vara precis lika stora som dom man gör i OS X (nu talar jag inte exakt antal kodrader utan..ja ni fattar) det finns någon slag illusion att "firmware" inte är någon riktig mjukvara, den är ju oftast mer systemkritisk än annan mjukvara, och ligger ofta på integrerade chip just för att den bör förbli oförändrad..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Potato head
Det är väl fortfarande precis samma sak, det har ju hela tiden sagts att det är en schysst version av OS X, oavsett om han har fått den med en dator eller köpt den.

Hela tiden sagts? Jag vet inte vad du syftar på. Om du med "han" menar trådskaparen hade han ingen köpt version i den tråd han skapade: "Som student och gamer har jag inte råd att köpa en mac". Jag kan inte svara för folk som sagt att endast själva modifieringen är olaglig, det enda jag sa är att det finns en skillnad mellan att modifiera sin iPhone och köra OS X på en PC som inte är från Apple.

I mina ögon borde det om något vara "mer olagligt" att ändra mjukvaran i iPhone än OS X, OS X existerar så att säga som mjukvara, en del är till och med öppen källkod, systemet i iPhone är låst för alla, inklusive utvecklare, annat än Apples egna (du måste hacka dig in för att ens se något annat än det grafiska gränssnittet för systemet), men som sagt, jag har svårt att se att man skulle kunna göra ens den distinktionen i en lagtext...

Som sagt är det inte själva modifiering som jag kommenterade, så jag gissar (hoppas) att detta stycket inte var skrivet till mig.

i såna här lägen saknar jag ett inlägg från någon på red, för när det gäller vissa saker, som t.ex. torrenter så tar man inte i det med tång, oavsett om det är lagligt eller inte, och med andra saker så stödjer man det helhjärtat...och det är hyckleri, per definition, precis som trådskaparen säger.

Torrents-diskussioner är inte förbjudet längre. Och det var förbjudet innan då det används till 99% till olaglig nedladdning (visst, lite speluppdateringar och linux-distributioner går att ladda hem). Självklart ska man skita i vad folk använder det till säger då nån, men tillåter man det går folk ett steg längre och frågar om direkt olagliga saker och det kräver mycket arbete från ledningen eftersom de är ansvariga för det som skrivs. Otroligt fjantigt när folk jämför det med yttrandefrihet osv. Det är ett privat forum och de har rätt att sätta vilka regler de vill lika mycket som jag kan bestämma att ingen får prata om bajs hemma hos mig om de inte vill åka ut.

 

Om reglerna sedan är motsägelsefulla kan man ju självklart kalla det hyckleri, men så vitt jag vet har ingen tråd om OS X på PC stängts, utan det är bara folk som lekt moderatorer som tyckt att det var olagligt. Ska ledningen som tillåter diskussioner om att knäcka iPhone vara ansvariga för att medlemmar på forumet har en åsikt om någots laglighet? Visa gärna på ställen där moderatorer varit inne och ändrat och/eller stängt för att de ska hållas ansvariga och det ska kallas hyckleri.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det är varken otillåtet eller olagligt att bryta ett kontakt eller ett avtal. Det bryts massor av avtal varje dag - bredbandsleverantörer, hyresvärdar, arbetsgivare, anställda, avbetalningskunder etc bryter tusentals avtal varje dag. Förvisso kan efterspelet bli en civilrättslig process där man får kriga om vilken part som haft rätt till vad och vem som lovat vad och om avtalet är kompatibelt med svensk lagstiftning. Men det är en annan sak.

 

Det är väl klart att det är otillåtet att bryta ett kontrakt? Vad tror du kontrakt finns till för?

Bara för att det är många som bryter mot ett kontrakt betyder inte heller att det är lagligt. Fildelning på internet är ett exempel.

Läs avtalslagen (1915:218)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl klart att det är otillåtet att bryta ett kontrakt? Vad tror du kontrakt finns till för?

Bara för att det är många som bryter mot ett kontrakt betyder inte heller att det är lagligt. Fildelning på internet är ett exempel.

Läs avtalslagen (1915:218)

 

Och vad tror du vi har civilrättsliga processer till? I vilken grad man brutit mot avtalet går ju inte att säga innan saken provats i en sån process. Och vad jag vet har inget användaravtal från Apple testats i Sverige ännu. Mycket troligt är att avtalet inte skulle vara giltigt, eftersom det troligen strider mot svensk konsumentlagstiftning.

 

Jämför det med ett hyreskontrakt. Din hyresvärd kan mycket väl skriva in i kontraktet att du inte får ha en TV i lägenheten. Men det betyder inte att du gör något otillåtet eller olagligt om du ändå tar in en TV. Visserligen kan det verka som om du bryter mot avtalet, men om hyresvärden är dum nog att prova detta i en rättsprocess, kommer han att upptäcka att avtalet var ogiltigt eftersom den där typen av förbud strider mot lagstifning eller rättspraxis.

 

Därför går det inte att säga att man gör något otillåtet om man installerar en knäckt programvara. Vore tillvaron så enkel och endimensionell skulle en stor del av våra jurister gå arbetslösa...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mobiltelefoner, Smartmobiler och dylik har låsts upp och hackats hur länge som helst och jag tror iPhone är inget undantag för det. Kolla bara windowsmobile, killarna på

XDA Developers har modifierat och förbättrat mjukvaran i HTC smartmobiler som man kan fritt ladda ner och flasha sin wm med. Det är säkert att Microsoft inte ser på verksamheten som gudagåva men änsålänge har dom inte stäng ner sidan och verksamheten frodas ohämmad.

Kommer ihåg när jag låste upp min Nokia 3310 på nätet med en sifferkombination och det gjorde många med mig och ändå nokia går runt med sin verksamhet.

Mobilhackning är visserligen en ovällkommen verksamhet men tydligen ändock denna 

ingrepp tillåts, eller rättare sagt tåls, så länge mobiltillverkarna får sin profit av mobilförsäljningen.

Du kan hacka mjukvaran i mobilen men den ändå finns kvar i samma mobil och om man förbättrar mobilen och dess funktionalitet den tjänar bara ett syfte : förbättra användarvänligheten i apparaten som gör det lättare för dig att ringa och använda mobilens funktioner.

Mobiltillverkarna förlorar ytterst lite på verksamheten men som offtast konsumenten vinner genom att kunna använda telefonen med ett abbonemang som har ett bra prisplan och som passar ens behov.

 

Nu gällde inte frågan om det tekniska utan det etiska relevansen huruvida det är tillåtet att skriva om iPhone hack på denna forum och jag har själv anmällt tråden om iPhone upplåsningen till moderatorerna men det har dem blankt sk..tet i att ens besvara.

 

Jag tycker att detta tydligen bevisar det moraliska ställningen av forumägarna som förmodligen själv kör med sina upplåsta iPhonar. Tror tom. att testet av iPhone som MacWorld har skrivit om var först med att skriva om hur testaren låst upp sin exemplar av iPhone. Eftersom ägarna själva ägnat sig åt denna "olagliga" eller tveksamma  verksamhet då blundar dem för olagligheter som modifiering,upplåsning, hackning av Äpples iPhone.

Tycker att det borde vara likaväl förbjudet att skriva om upplåsning av iPhone som att det är ovällkommet att ställa frågor om Mac OS X installation på en Winburk.

Om inget annat så moraliskt är  inte rätt att ena gruppen härjar fritt på forumet om att hacka sina iphonar medan moderatorerna spyr galla på en intet vetande nykommen medlem som vågar sig ställa frågor om användning av os x på en PC.

 

Jag skulle kalla detta en Demokratiskt Diktatur men jag får nu säkert skit för att jag vågar skriva så här så jag lämnar ämnet tills vidare...............

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visa den svenska lagstiftningen då som förbjuder modifiering av programvaran på en dator men som specifikt tillåter modifiering av densamma på en mobiltelefon (där man gör den distinktionen)

 

Jag har svårt att se att det överhuvudtaget går, vart menar du att dom drar gränsen, en dator med ett inbyggt 3G modem ? får man modifiera den ? En 3G telefon med Intelprocessor och Windows...?

Vart drar man gränsen mellan det du kallar firmware och "vanlig" mjukvara ?

 

Hur ska jag kunna hitta en lagstiftning som antagligen inte finns? Man får läsa flera lagar för att komma fram till det. Det spelar som sagt ingen roll vilket os mobilen har då man ändå måste hacka alla telefoner för att kunna låsa upp dom (vilket man har lagen på sin sida för!) Det OS X som kommer med en iPhone är just avsett för iPhone och inte för en dator.

 

Det kallas sunt förnuft helt enkelt, en dator med ett inbyggt modem är fortfarande en dator och ingen telefon, och om modemet är låst så behöver man nog bara låsa upp modemets mjukvara, jag vet dock inte om 3G modem faller inom kategorin mobiltelefon. En "3G telefon med Intelprocessor och Windows" skulle nog ha den där mobila versionen av windows och säljs den som en telefon så är det fortfarande en telefon.

 

Du kan väl själv ändå skilja på en konventionell dator och en mobiltelefon?

Du verkar ju bara vilja argumentera för du vill att alla andra ska ha fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...