Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

OS X Leopard på min Power Mac G4 2x450 Mhz


Janrik

Rekommendera Poster

Tänkte höra ifall det går att köra OS X Leopard på min Power Mac G4 2x450 Mhz. Kravet är ju en G4 processor på 867 Mhz, men räknar de bara med en processor då? 2 st 450 Mhz processorer blir ju nästan 900 Mhz tillsammans. Någon som vet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte att det fungerar så. :fundersam:

 

Tänker att det är nog som att två små äpplen blir mera äpplemos tex. än ett litet äpple.

Men det blir inte ett stort äpple av dem. :hihihi:

 

Hoppas att jag har fel. :deppig:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Klockfrekvens är en kvalitativ storhet, som det heter, och du kan alltså inte addera klockfrekvenserna i sig.

 

Dock kan dubbla processorer innebära uppemot dubbla prestandan, fast jag tror inte att installeraren nöjer sig med det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klockfrekvens är en kvalitativ storhet, som det heter, och du kan alltså inte addera klockfrekvenserna i sig.

 

Dock kan dubbla processorer innebära uppemot dubbla prestandan, fast jag tror inte att installeraren nöjer sig med det.

 

Vad fint det blev när man ger det tekniska termer

istället för ref. till matlagning. :hihihi:

 

Heja Einstein och Hawking.

 

:lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Vad fint det blev när man ger det tekniska termer

istället för ref. till matlagning. :hihihi:

 

Ska man ha matlagning i det hela, kan man tänka sig två äppelpajer. Ta ut två äppelpajer ur ugnen, och de är 200 grader varma bägge två. Om du mosar ihop pajerna får slutresultatet den dubbla massan (massa av paj 1 + massa av paj 2 = 2 pajmassor), eftersom massa är en kvantitativ storhet. Däremot blir den här superpajen, om än kladdig, inte 400 grader varm eftersom temperaturen är kvalitativ, och varje liten del av pajerna har den egenskapen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska man ha matlagning i det hela...

Påminner mig om ett Lucky Luke-album (har glömt vilket). Det var en stad som var belägrad så det blev ont om mat. En person hade litet bönor som mötte en annan som hade litet fläsk.

-Låt oss byta.

-Det gör ingen skillnad. Låt oss dela i stället.

Sagt och gjort.

Men den ena sa:

-Det sorgliga är att en portion fläsk och en portion bönor inte blir två portioner fläsk och bönor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får väl ta och se vad installeraren säger när jag uppgraderar. Hade varit skönt att få bl.a Time machine på burken som resten av familjen använder. Men vi får väl se. Tack för snabbt svar allihopa

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Strypningen sitter inte i processorerna utan i kringkomponenterna som inte klarar av att hantera det dataflödet som uppstår med dubbla processorer. Grovt sett ökar prestandan med max 50% med två proppar jämfört med en G4.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Strypningen sitter inte i processorerna utan i kringkomponenterna som inte klarar av att hantera det dataflödet som uppstår med dubbla processorer. Grovt sett ökar prestandan med max 50% med två proppar jämfört med en G4.

 

Du menar alltså att proppen inte sitter i proppen?

 

:totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du menar alltså att proppen inte sitter i proppen?

 

:totaltgalen:

 

Näe...proppen sitter i proppskåpet... :laserbok:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...