Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Björnmöte


Gäst iMatte

Rekommendera Poster

Kolla in denna video med ett björnmöte, filmat 1999. Gubben agerar "enligt regelboken" men handen på hjärtat - hur många hade varit lika coola? Jag har, trots många fjällvandringar ännu inte haft något nära björnmöte, men funderar ibland över hur jag ska reagera den dag det sker... Jag vet ju hur skakis jag blivit med älgtjurar på några meters avstånd och en björn har ju fler tänder, so to speak...

 

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=2262...amp;lpos=lasmer

 

(Det går tydligen inte att länka direkt, klicka på länken "Björnattack med lycklig utgång")

 

 

Eller testa med denna länk, verkar gå direkt till mediafilen (Windows Mediaplayer):

 

http://svt.se/content/1/c6/94/04/64/NYH_BJORN1.asx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller på björnarna!!

Det gör inget om de sopar till en bonnläppjägare då och då!

 

Go bear!! :skondans:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För några år sedan skulle jag vandra genom Sarek med några vänner. Av en händelse så skulle Edvin Nilsson, fotograf och fd parkvakt i Sarek, föreläsa i Falun just då så en av förberedelserna blev att lyssna på ett föredrag med honom. Han berättade att han mött björn på många olika sätt och vid många olika tillfällen. Bara en gång upplevde han att det var farligt. Han kom över en bergskam i motvind och upptäckte att han hade hamnat mellan en björnhona och hennes ungar. Direkt backade han lugnt ur situationen och inget hände. Han backade lugnt, men han var rädd... :borstatanderna: Enda tillbudet jag vet han har varit med om var en brunstig älgtjur som anföll i fjällbjörkskogen.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grejen är ju att det är massa jägare som är ute efter rovdjuren, det är ju rena pöbeln, bara facklor och högafflar som saknas!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det var en cool snubbe. Vid dina möten med björnar, iMatte, hur långt ifrån var dom eller den då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såg inslaget på TV igår, och jag vet inte hur jag hade reagerat, stått still vet jag är bäst, anfalla ännu bättre, vända om och springa inbjuder till jakt på mig...

 

Mötte också en älg, inne i Göteborg, många år sedan, vid Slottskogsvallen, kom glidande över Dag Hammarsköldsvägens asfalt och jag stod still och höll i barnvagnen som vårt första barn låg i, och älgen kom och tog ett skutt över barnvagnen och sprang vidare på gångbanan vi stod på.

 

Tror inte att jag hann reagera, var mest förbluffad över älgens plötsliga uppdykande och att den inte fick fäste på vägbanan förrän den kom emot oss...

 

Efteråt..skakis förstås, men inte nämnvärt, frugan var halvt hysterisk, älgen kunde ju sparkat barnvagnen med bakhovarna..men inget hände och jag vart mer glad åt det än att tänka på än hur det kunde gått, älgen var inte det minsta våldsam utan ville bara därifrån..skrämd av ljudet från tvärnitande bilars däck..

 

Men visst, obehagligt var det utan tvekan..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det tillåtet att slå björnen

om den kommer för nära och uppträder hotfullt

eller är det djurplågeri? :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det var en cool snubbe. Vid dina möten med björnar, iMatte, hur långt ifrån var dom eller den då?

 

Jag har mest haft "björn i krokarna" så att säga. En gång när vi fiskade i Dalafjällen, rörde sig en björn i området hela veckan, troligen för att ett älgkadaver lockade. Eftersom vi fiskade nattetid och delade upp oss, gick man ibland lite kuslig till mods i mörkret. Vi mötte andra som haft möten med björnen, dock utan aggressivitet. Och framför allt funderade man lite och lyssnade extra efter ljud när man låg i tältet och slumrade...

Vid flera andra tillfällen har jag vandrat genom björnmarker och sett färska spår, eller haft björnaktiviteter runt tältet på nätterna. Tex en totalt demolerad myrstack nere vid älven, en stack som låg där hel och fin kvällen innan, när man borstade tänderna...

 

Här är ett sk björnträd jag stötte på i trakterna norr om Torne träsk. Enligt folk som vet har vissa björnar såna här träd som klösbrädor - sträcker ut ryggen lite och vässar klorna. Troligen passerar en björn just detta träd ofta. Barken var helt avskalad upp till mer än 2,5 meters höjd:

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det tillåtet att slå björnen

om den kommer för nära och uppträder hotfullt

eller är det djurplågeri? :fundersam:

 

 

Nej du får inte slå björnen...han kan då svara med en Björntjänst

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...