Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Little Snitch


Olli Ojonen

Rekommendera Poster

Vilken trafik det är från datorn både ut och in, det är inte mycket man begriper. ett ex:

 

post-18112-1192481131_thumb.png

 

Varför vill programmet "StatsUploader" ha kontakt, det här är programmet:

 

post-18112-1192481329.png

 

Det här är vad den söker efter:

 

post-18112-1192481420.png

 

Kan någon säga om jag ska tillåta detta eller stoppa det.

 

Massor med liknande meddelanden dyker upp, endel begriper jag, andra inte. Ska jag slänga det dyra Little Snitch (var kanske ett stort felköp), eller vad ska jag göra?

 

Med Vänlig Hälsning

Olli

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du råkar inte ha installerat Google searchbar eller liknande progam från Google. Låte som ett sådant som vill kontakta "sin" sida och hämta information där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du råkar inte ha installerat Google searchbar eller liknande progam från Google. Låte som ett sådant som vill kontakta "sin" sida och hämta information där.

Den har jag i Firefox för att komma åt funktionen "Autofill". Tack för Ditt svar.

 

Alla andra konstigheter som dyker upp, man vågar ju inte stoppa dessa när man inte vet vad de gör. Slutsats man har alltså ingen nytta av Little Snitch.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den har jag i Firefox för att komma åt funktionen "Autofill". Tack för Ditt svar.

 

Alla andra konstigheter som dyker upp, man vågar ju inte stoppa dessa när man inte vet vad de gör. Slutsats man har alltså ingen nytta av Little Snitch.

 

 

Mitt råd är att stoppa allt du själv inte "beställt" eller direkt initierat. Om du är osäker, så stoppa bara med "Until xxx quits" och välj "Same server and port" i rullgardinen. Om någon tjänst du vill använda inte fungerar, eller om något underligt händer, är det ju bara att stänga ned programmen eller i värsta fall starta om datorn.

Jag har använt Little Snich i flera år nu och lagt märke till en rad konstiga aktiviteter mot nätet. I många fall är det Firefox som sysslar med att ansluta till div servrar, bla olika Google-servrar. Även en de andra program håller på med "dolda" aktiviteter - trots att jag alltid har allt vad automatiska uppdateringar och sånt avstängt.

 

Är det nån som vet förresten om det finns nåt liknande program som Little Snitch för Windows? (Och då menar jag "nåt liknande" och inte ZoneAlarm eller nåt annat miffoprogram)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

håller med, massa skumma grejjer, i början var det skitstörigt, för jag var rädd att jag skulle missa någon updatering eller något viktigt( vad det skulle va vet jag inte, var väl i tron om att allt programmen gör e av nytta), men nu har jag bregripit att det försigår massa utan ens visshet som man likaväl kan blocka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt råd är att stoppa allt du själv inte "beställt" eller direkt initierat. Om du är osäker, så stoppa bara med "Until xxx quits" och välj "Same server and port" i rullgardinen. Om någon tjänst du vill använda inte fungerar, eller om något underligt händer, är det ju bara att stänga ned programmen eller i värsta fall starta om datorn.

Jag har använt Little Snich i flera år nu och lagt märke till en rad konstiga aktiviteter mot nätet. I många fall är det Firefox som sysslar med att ansluta till div servrar, bla olika Google-servrar. Även en de andra program håller på med "dolda" aktiviteter - trots att jag alltid har allt vad automatiska uppdateringar och sånt avstängt.

 

Är det nån som vet förresten om det finns nåt liknande program som Little Snitch för Windows? (Och då menar jag "nåt liknande" och inte ZoneAlarm eller nåt annat miffoprogram)

 

Gör ungefär som Du, men hos mig letar den efter saker till Dashboard och Google några gånger även till Firefox.

Kör inte Windows så där kan jag inte hjälpa Dig.

 

Flera förslag och erfarenheter om Little Snitch vore intressant att få ta del av. :)

 

Med Vänlig Hälsning

Olli

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Börja med att okeja alla dina program i Little Snitch, i exemplet nedan har jag valt programmet Activity Monitor.

Om det sen dyker upp något konstigt så är det bara att googla och se vad det är, alternativt välja "Deny".

post-16024-1192548229.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som Du ser i mitt första inlägg så har jag googlat för att se vad programmet letade efter (bild # 3).

Det Du visar i bild, då måste man väl öppna Little Snitch och gå upp i menyn?

 

Med Vänlig Hälsning

Olli

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...