Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Är det någon som har en MB eller MBP med utlänsk tagentbord?


Hermoon

Rekommendera Poster

Anledningen till att jag undrar är att syrran ska till New York och jag funderar på att köpa en MB eller MBP där eftersom det blir sjukt billigare än att köpa den här. Billigaste MB kommer gå på ca 6500kr och den billigaste pro går runt 11800(med studentrabbat vilket min kompis ger mig)

 

tänkte köpa en adapter till nätadaptern så at den funkar här i sverige. Sen borde den funka som vanligt.

sen är det väll bara att välja Svenska som huvudspråk första gången jag sätter på min dator?

 

så det "stora" problemet borde vara att skriva med ett amerikansk tagentbord :fundersam: hur funkar det för dem som har en MB eller MBP med utländsk tagentbord?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte riktigt hur tangentbordet på en MacBook ser ut (jag har svensk macbook) men jag har engelskt externt tangentbord där jag bara valt att skifta mellan engelsk och svensk layout, å,ä,ö är precis där dom ska osv. (jag använder det bara när jag skriver på svenska och engelsk layout till allt annat)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är en bild på hur tagentbordet ser ut för en Pro eftersom jag har bestämt mig för att välja Pro. Kan någon peka ut vilka knappar som kommer bli Å, Ä och Ö?

 

e374634175e9db275f3498e12d84d155.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anledningen till att jag undrar är att syrran ska till New York och jag funderar på att köpa en MB eller MBP där eftersom det blir sjukt billigare än att köpa den här. Billigaste MB kommer gå på ca 6500kr och den billigaste pro går runt 11800(med studentrabbat vilket min kompis ger mig)

 

tänkte köpa en adapter till nätadaptern så at den funkar här i sverige. Sen borde den funka som vanligt.

sen är det väll bara att välja Svenska som huvudspråk första gången jag sätter på min dator?

 

så det "stora" problemet borde vara att skriva med ett amerikansk tagentbord :fundersam: hur funkar det för dem som har en MB eller MBP med utländsk tagentbord?

Det går utmärkt att växla huvudspråk när som helst så det är inget problem, däremot är det många som störs på det amerikanka tangentbordet med tiden (färre tangenter). Inte bara å ä ö saknas utan i stort sett all interpunktion är på olika ställen. Det beror antagligen på hur van du är att titta på tangentbordet. Jag köper alltid med (europeiskt) engelskt tangentbord eftersom jag vet var alla tecken sitter och alldrig tittar ned på tangentbordet.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att det blir som ett vanligt svensk tangentbord = Å sitter till höger om P, Ö sitter till höger om L och Ä sitter till höger om Ö.

Någon som har testat kanske kan bekräfta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att det blir som ett vanligt svensk tangentbord = Å sitter till höger om P, Ö sitter till höger om L och Ä sitter till höger om Ö.

Någon som har testat kanske kan bekräfta?

 

Det var det jag försökte göra. :P Jag har iaf vant mig att ha 2 olika uppsättningar samtidigt helt utan problem. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har svenskt tangentbord hemma och spanskt (Windows) på jobbet. Blir lite knasigt ibland när jag försöker skriva å, ä och ö på spanskt PC-sätt här hemma på min svenska Mac. Man får hålla tungan rätt i mun... :wacko:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går utmärkt att växla huvudspråk när som helst så det är inget problem, däremot är det många som störs på det amerikanka tangentbordet med tiden (färre tangenter). Inte bara å ä ö saknas utan i stort sett all interpunktion är på olika ställen. Det beror antagligen på hur van du är att titta på tangentbordet. Jag köper alltid med (europeiskt) engelskt tangentbord eftersom jag vet var alla tecken sitter och alldrig tittar ned på tangentbordet.

 

Ska inte vara något större problem eftersom jag inte har spenderat mer än 30-40min framför en mac :P vilket visar sig vara en fördel :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brukar det inte vara en väldigt liten enter-knapp på amerikanska tangentbord?

 

Sånt överlever inte jag iaf, det ska vara en STOR enterknapp ;) (eller "retur" för de som orkar bry sig om det...)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en MB med amerikanskt tangenbord, och det funkar rätt ok. Men som några andra redan har påpekat så är det svårt att hitta vissa tecken. Och ja, enterknappen är mindre :). Men man har istället 2!!! enterknappar. Men man vänjer sig, och det funkar bra för mig nu faktiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en MB med amerikanskt tangenbord, och det funkar rätt ok. Men som några andra redan har påpekat så är det svårt att hitta vissa tecken. Och ja, enterknappen är mindre :) . Men man har istället 2!!! enterknappar. Men man vänjer sig, och det funkar bra för mig nu faktiskt.

 

 

Niice så kan du säga vilka knappar i bilden som jag la upp blir Å,Ä,Ö?

går det skriva lika snabbt som med ett svensk tangentbord?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brukar det inte vara en väldigt liten enter-knapp på amerikanska tangentbord?

 

Sånt överlever inte jag iaf, det ska vara en STOR enterknapp ;) (eller "retur" för de som orkar bry sig om det...)

Den amerikanska enterknappen på Apples bärbara datorer är så otroligt mycket bättre än den på de svenska.

 

Den är i ungefär samma storlek som högra Shift. Den svenska är ju så barnsligt smal. Jag fattar inte hur Apple har tänkt?

 

 

Satt med en amerikansk Powerbook innan jag skaffade min svenska Macbook. Inga som helst problem. Var en liten inlärningströskel, men man tittar ju inte så ofta på tangenterna ändå. Alla tangenter är på samma ställe som på ett svenskt tangentbord, det är bara det att det står fel sak på dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

^tack för svaret

 

Ska bli niice att äntligen få sin Mac det jobbiga nu är att det ser ut som att syrran kommer dra till usa 2-3veckor innan macworld vilket kan bli då en ny MBP släpps :/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...