Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ät upp - rädda världen


friend

Rekommendera Poster

Om nu just spannmålsöverskottet försvunnit har jag ingen djupare insikt i, däremot är donationer av vårt överflöd till u-länder ingen vidare ide iom att man konkurrerar ut dom lokala producenterna. Detta slutar i att vi försätter länderna i allt djupare fattigdom och motverkar hela "hjälp till självhjälpsidieologin" som vi tydligen ska förespråka.

Och om de lokala producenterna håller så höga priser att folket svälter ihjäl i alla fall, är det fortfarande det bästa sättet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och om de lokala producenterna håller så höga priser att folket svälter ihjäl i alla fall, är det fortfarande det bästa sättet?

Självklart är inte livet svart och vitt, och att först försätta ett land (läs: kontinent) i fattigdom, våldföra sig till alla rikedomar och sedan bara kliva ur och tro att allting löser sig är såklart ingen bra ide.

 

Dock är det för mig skrattredande att först importera produkter från ett u-land för ett orimligt pris, ta det vi behöver, och sedan exportera det som en gåva till ett annat land, som i sig är fullt kapabel till självförsörjning, och på det sättet sätta lokalfamiljen Swahli i konkurs. För vem köper kumura för 10 birr när man får det gratis i fina papplådor från Europa?

 

Detta hjälper inte någon! Lokalproducenter åker ut fortare än dom startar upp, vi kan ta upp saker som rätt till att äga sin egen bit mark (för att göra det gynsammare/intressantare att investera i tex skördesverktyg, osv), dock är 00:56 en allt för sen diskussionstid för mig, så en annan gång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...