Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ät upp - rädda världen


friend

Rekommendera Poster

Den energi som förbrukats och den miljöpåverkan som skett från jord till bord har varit helt förgäves om livsmedlen slängs.

 

Ja, detta är något jag ska ta till mig än mer av nu när vi flyttar till nya lägenheten.

För oss är att vi försöker men misslyckas lite för ofta fortfarande.

 

Det är väl en bra idé att göra sitt till för att minska stressen på joden OCH plånboken

med ett så litet grepp som god planering.

 

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=678&a=703695

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bättre att inte ta för sig (köpa) så mycket mat, än att tvinga i sig något när man egentligen är mätt tycker jag. :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min åsikt också och som det står i artikeln:

 

Johanna Berlin från SIK, Institutet för livsmedel och bioteknik i Göteborg, kommer med det ovanliga rådet att handla oftare och mindre åt gången.

 

- Då köper man inte för mycket och minskar därmed spillet. Köp inte tre förpackningar till priset av två. Den tredje förpackningen blir ofta över, säger hon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bättre att inte ta för sig (köpa) så mycket mat, än att tvinga i sig något när man egentligen är mätt tycker jag. :huh:

 

Min åsikt också och som det står i artikeln:

 

Johanna Berlin från SIK, Institutet för livsmedel och bioteknik i Göteborg, kommer med det ovanliga rådet att handla oftare och mindre åt gången.

 

- Då köper man inte för mycket och minskar därmed spillet. Köp inte tre förpackningar till priset av två. Den tredje förpackningen blir ofta över, säger hon.

 

Sorry, jag läste aldrig artikeln, men då måste jag påpeka att rubriken är ganska missvisande. "Ät upp" är ju inte den åtgärd som hjälper...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min åsikt också och som det står i artikeln:

 

Johanna Berlin från SIK, Institutet för livsmedel och bioteknik i Göteborg, kommer med det ovanliga rådet att handla oftare och mindre åt gången.

 

- Då köper man inte för mycket och minskar därmed spillet. Köp inte tre förpackningar till priset av två. Den tredje förpackningen blir ofta över, säger hon.

 

Rätt men fel. Det handlar inte om att handla ofta, det handlar om att planera...... Eftersom vi människor är som vi är ökar spontanhandeln med ökat antal besök i butiken. Det leder till att konsumtionen av onödiga varor ökar och det motverkar det ursprungliga målet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

problemet är att storpack köttfärs mm har ett lägre kilopris än det mindre paketet kan vara ända upp till en tia skillnad

 

Det är en bra reflektion, tycker jag. :ThumbsUp:

 

Då får man se till att man kan avsätta den extra matmängden

eller långtidsspara på bra sätt: Tex. frysa in, torka, lägga in eller konservera.

Då är det ju motiverat och väl värt att storhandla.

 

Dock har vi "åkt på det" ett par gånger att vi får slänga storpack eller flerpack

som vi inta har hunnit att konsumera eller "spara rätt". :blush:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sorry, jag läste aldrig artikeln, men då måste jag påpeka att rubriken är ganska missvisande. "Ät upp" är ju inte den åtgärd som hjälper...

 

Sant. :blush:

 

Mitt fel, tog den som stog i artikel. :utskallning:

 

Moderation av rubrik, tack. :geros:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bättre att inte ta för sig (köpa) så mycket mat, än att tvinga i sig något när man egentligen är mätt tycker jag. :huh:

Håller helt med. Det finns ingen i t ex Afrika som mår bättre av att jag proppar i mig det som råkade bli för mycket. Då är det bättre att skänka spannmålsöverskottet i stället för att bränna upp det eller vad man nu gör med det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

problemet är att storpack köttfärs mm har ett lägre kilopris än det mindre paketet kan vara ända upp till en tia skillnad

Köttfärs går att frysa i mindre portioner eller göra en större mängd köttfärssås och frysa t ex.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller helt med. Det finns ingen i t ex Afrika som mår bättre av att jag proppar i mig det som råkade bli för mycket. Då är det bättre att skänka spannmålsöverskottet i stället för att bränna upp det eller vad man nu gör med det.

 

Ja, hur man kan bränna spannmål för energi går över mitt förstånd. :chockadskeptisk:

Spannmål går ju att transportera under ganska svåra för hållanden,

till skillnad från färsk frukt, grönsaker och mat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rätt men fel. Det handlar inte om att handla ofta, det handlar om att planera...... Eftersom vi människor är som vi är ökar spontanhandeln med ökat antal besök i butiken. Det leder till att konsumtionen av onödiga varor ökar och det motverkar det ursprungliga målet.

Men om man är dålig på eller inte gillar att planera så är det bättre att handla oftare. Har man långt till affären så kanske man tvingas planera i alla fall. För min del har jag nära till affären och tar hellre en extra promenad på 6 minuter tur och retur än att sitta och planera i 10-15 minuter utan att veta om jag egentligen kommer fram till nåt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då är det bättre att skänka spannmålsöverskottet i stället för att bränna upp det eller vad man nu gör med det.

 

Det finns inget spannmålsöverskott längre. Efterfrågan - och priserna - har ökat nåt otroligt de senaste åren, något som tillskrivs den exploderande tillväxten i Kina och Indien. Resultatet är att vi faktiskt har bönder (spannmälsbönderna, inte mjölk- och köttproducenterna, som har det tuffare än någonsin pga höga foderpriser) i Sverige, som skulle kunna klara sig ekonomiskt på egen hand - utan bidrag. Naturligtvis är EU för trögt för att hänga med, så nu tjänar dessa bönder multum på sitt spannmål och för dessutom arealbidrag och övriga bidrag från EU. Det tråkiga är att spannmålsbönder ofta redan är stora och rika, medan små familjejordbruk har mindre att hämta av detta. Som alltid - när det regnar manna från himlen har den fattige ingen sked...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så nötkreaturen släpper ut mycket metangas. Fiser de mycket alltså? :fundersam:

 

Precis.

Men grisarna är ätter djävligare på detta.

Massor av metangas som produceras där minsann.

 

Köttproduktion sätter på många sätt en stor stress på miljön.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allt handlar egentligen om det snabba samhället. Maten ska vara klar på ett nafs och och oftast bestäms samma dag eller på affären vad man ska äta på kvällen. Den situation de flesta av oss lever i rimmar illa med det nedärvda samlarbeteendet.

Själv tillhör jag den äldre skolan; ingen mat slängs; jag gör ofta storkok för frysen; använder samma råvaror i olika kombinationer. Ibland börjar jag fundera om jag är absurt snål.

Jag tror att det absolut sämsta man kan göra är att småhandla varje dag, dvs det skulle vara helt okej om man kunde motstå alla lockelser i affären men det tror jag mycket få kan.

 

Jag umgås mycket med ungdomar och det som slår mig är att dom aldrig lagar mat; det är pizza och kioskmat stup i ett och ska dom slå till med nåt riktigt avancerat hemlagat så är det makaroner och korv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, hur man kan bränna spannmål för energi går över mitt förstånd. :chockadskeptisk:

Spannmål går ju att transportera under ganska svåra för hållanden,

till skillnad från färsk frukt, grönsaker och mat.

Samtidigt kan man ju faktiskt välja att odla spannmål för att använda just till energi och det kan ur världssvältssynpunkt faktiskt vara mycket bättre än att odla energiskog. det tar mycket resurser att förvandla energiskog till användbart bränsle och när man istället odlar spannmål som bränsle kan man snabbt lägga om produktionen till mat om behovet av det ökar. Det handlar nog mer om känslor- det är ogudaktigt att ödsla med gudslånet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men om man är dålig på eller inte gillar att planera så är det bättre att handla oftare. Har man långt till affären så kanske man tvingas planera i alla fall. För min del har jag nära till affären och tar hellre en extra promenad på 6 minuter tur och retur än att sitta och planera i 10-15 minuter utan att veta om jag egentligen kommer fram till nåt.

 

Poängen är att i slutändan inte slänga mat, hur man löser det är det sekundära. Men jag ser från min familj och vänner, bekanta och arbetskamrater att utan planering är det mycket svårare. Om man gillar det eller inte är lite sekundärt om man kan spara 1000:- i månaden och som bieffekt inte slänga en massa mat. Den dubbla motiveringen borde väl kunna sätta fart på "dököttet".... :hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag umgås mycket med ungdomar och det som slår mig är att dom aldrig lagar mat; det är pizza och kioskmat stup i ett och ska dom slå till med nåt riktigt avancerat hemlagat så är det makaroner och korv.

Prova att låta ungdomarna vara med i köket, när du lagar mat. Låt dem vara delaktiga, och inte bara titta på. Jag har också mycket kontakter med ungdomar, och de visar ett stort intresse för mat. Mitt kök är öppet för experiment. Vi provar nya saker, och hittar på egna recept, och har roligt. Det skojiga är att det är många killar som stortrivs i köket, om de bara får de rätta förutsättningarna.

Ingen av de grabbar som varit hos mig, har sett det som kvinnogöra att stå vid spisen.

 

För övrigt så tycker jag inte att du verkar snål, som gör storkok med mera. Du är rationell, vilket är en bra egenskap. :respekt::geros:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ibland börjar jag fundera om jag är absurt snål.

 

Absolut. :byrakrat:

 

Jag har minsann inte blivit inbjuden på lunch. :armskeptisk:

 

:hihihi::lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allt handlar egentligen om det snabba samhället. Maten ska vara klar på ett nafs och och oftast bestäms samma dag eller på affären vad man ska äta på kvällen. Den situation de flesta av oss lever i rimmar illa med det nedärvda samlarbeteendet.

Själv tillhör jag den äldre skolan; ingen mat slängs; jag gör ofta storkok för frysen; använder samma råvaror i olika kombinationer. Ibland börjar jag fundera om jag är absurt snål.

Jag tror att det absolut sämsta man kan göra är att småhandla varje dag, dvs det skulle vara helt okej om man kunde motstå alla lockelser i affären men det tror jag mycket få kan.

 

Jag umgås mycket med ungdomar och det som slår mig är att dom aldrig lagar mat; det är pizza och kioskmat stup i ett och ska dom slå till med nåt riktigt avancerat hemlagat så är det makaroner och korv.

 

Måste bara flika in att jag i stort sett aldrig sett ett inlägg från Kabo, där jag inte håller med till nästan 100%. Du verkar vara en otroligt genomklok och sympatisk människa. Tack för det!

 

(Ja, det blev nästan lite smörigt det där, men jag kände att det måste sägas...)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

katzenklavier
problemet är att storpack köttfärs mm har ett lägre kilopris än det mindre paketet kan vara ända upp till en tia skillnad

Bjud grannarna på resterna :propellerbaver:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste bara flika in att jag i stort sett aldrig sett ett inlägg från Kabo, där jag inte håller med till nästan 100%. Du verkar vara en otroligt genomklok och sympatisk människa. Tack för det!

 

(Ja, det blev nästan lite smörigt det där, men jag kände att det måste sägas...)

 

Äh, inte smörigt alls.

 

Hon är ju toppen. :ThumbsUp:

 

 

Undrar om hon har nån syster. :whistling:

:hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller helt med. Det finns ingen i t ex Afrika som mår bättre av att jag proppar i mig det som råkade bli för mycket. Då är det bättre att skänka spannmålsöverskottet i stället för att bränna upp det eller vad man nu gör med det.
Det finns inget spannmålsöverskott längre. Efterfrågan - och priserna - har ökat nåt otroligt de senaste åren, något som tillskrivs den exploderande tillväxten i Kina och Indien.

Om nu just spannmålsöverskottet försvunnit har jag ingen djupare insikt i, däremot är donationer av vårt överflöd till u-länder ingen vidare ide iom att man konkurrerar ut dom lokala producenterna. Detta slutar i att vi försätter länderna i allt djupare fattigdom och motverkar hela "hjälp till självhjälpsidieologin" som vi tydligen ska förespråka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så nötkreaturen släpper ut mycket metangas. Fiser de mycket alltså? :fundersam:

 

Käka gräs får Du se!!! :)

 

Med Vänlig Hälsning

Olli

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...