Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ny skärm.


niten

Rekommendera Poster

Orkar inte riktigt sätta mig in i exakt skillnaden mellan de modellerna av samma märke men båda är som jag fattat det inte tn-displayer och gjorda för bildarbete och borde därför vara bra val, om man går lite på vad de själva skriver (vilket man kanske inte ska svälja helt å hållet men).

 

Ang den tekniska frågan är den för svår för mig att besvara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill tacka alla som hjälper mig här. Extra creds till Jochum som faktiskt har besvarat mycket av mina frågor. Tack alla!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det vet jag. Men du behöver ju inte vara expert för att vara sjysst. Du vet säkert själv att man känner sig säkrare om man fått många svar, oavsett innehåll (okej, kanske inte oavsett men ändå).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! Har hittat en skärm som verkar fin. Men eftersom jag inte kan så mycket frågar jag. Den kostar trots allt ganska mycket men kanske är värd det vad säger ni?

 

Klicka Här!

 

Om inte?

Är denna bättre?

PS. Jaja. Jag vet att den andra är bättre men min fråga kan omformuleras till: Duger den första eller ska jag vänta och köpa nr2 istället?

 

BTW! Är belinea ett bra märke.. De ahr en billig fan med samma panel som ovan...

Ja, alltså, det jag i mitt inlägg ville påvisa är att det kan vara mysigt för en fotograf/grafiker/redigerare/Art Director att ha en bra skärm att titta på. Men ur professionell synvinkel är det ändå slutanvändaren som tycker att bilden ser bra eller dålig ut på SIN skärm eller SIN tryckta skrift. Då är det bättre att ta reda på hur ens bilder ser ut DÄR. Således klarar man sig med vilken skärm som helst. Eller hur?

 

Edit: Eller vänd på resonemanget: Tidningsläsaren har väl ingen glädje av en ful bild i sin tidning som såg bra ut på fotografens skärm?

 

Edit 2: Köp en skärm som är rimligt dyr och ser ut att hålla ett tag, med hyfsade anslutningar (dvi-d bör den ha).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok. Tack för alla svar. Det hjälper mycket. Dock uppkom nu en ny fråga. Mitt grafikkort har en dvi och en vga-utgång. Jag kör ju dualdisplay nu men då på två vga med adapter. Funkar det fortfarande med en vga och en dvi?

Ja, det fungerar. Tips: Redigera bilderna på dvi-d-skärmen och ha dina paletter och dialogrutor på den andra. Paletter behöver ju inte återges exakt ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här med dvi och vga..hur mycket förlorar man på vga.

 

En fråga till.

 

Jag har ju som sagt funderat på den billigare av formacskärmarna jag visade ovan. Den körs med dvi, är kopplad till usb via dvi och får strömförsörjning via dvi. Innehåller dvi allt detta som standard eller är det bara apples grafikkort som har denna funktionen????

 

Behöver hjälp med detta för annars vågar jag inte köpa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dvi saknar det brus som vga ger. Vga är en analog signal. Digitala bilder måste alltså konverteras till en analog signal till skärmen. I och med detta bildas också brus och störningar i bilden. En dvi-kopplad skärm ger alltså inte detta bekymmer. Däremot är det nog så att bruset inte är särskilt störande i praktiken. Själva skärmens upplösning gör att mycket av bruset "försvinner" mellan skärmens pixlar. Om skärmen har mycket hög upplösning, vilket dataplattskärmar sällan har, så märks bruset mer. Fast då saknar skärmen nästan undantagslöst vga-koppling...

 

Summa summarum: Reguljära dataskärmar visar ingen större skillnad mellan vga- och dvi-signalerade bilder. Men har man en skärm med mycket hög upplösning lär man se skillnad.

 

Usb på en skärm (hubb) kopplas antingen direkt till datorns usb-uttag, och skärmens dvi-kontakt till datorns dvi-uttag. Äldre macar har adc-uttag till dataskärmen. I adc ingår både dvi och usb. På skärmar som har adc-ingång går alltså en del till skärmen och resten till skärmens usb-uttag. Det finns också mellanlägen där en adc-adapter blir till dels en dvi-kontakt till skärmen, dels en usb-kontakt till skärmen (om skärmen är nyare).

 

Summa summarum: Kolla om du behöver en speciell adapter (=om din dator har adc-uttag). Observera: Om din dator är riktigt gammal ger adc-uttaget endast usb1.1. Du kan då vinna på att dra en usb-sladd från ett USB PCI 2.0-kort (finns billiga att köpa) direkt till skärmens usb-intag.

 

Nu får du sluta oroa dig. Köp en skärm i lagom prisläge som du tycker ser vettig ut. Det kommer att räcka, jag lovar. Men jag rekommenderar att du ser skärmen på riktigt innan du köper den, det gör nog att du känner dig tryggare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klicka Här!

 

 

BTW! Är belinea ett bra märke.. De ahr en billig fan med samma panel som ovan...

 

 

Nu vet jag inte om du kommer använda skärmen till spel har tyvärr bara skummat igenom tråden men skärmen som du länkade till ovan "den billigare" av de två har endast 12 ms grå till grå. Beror på skärmens filter men det låga ms kan innebära att du får eftersläpningar i spel och även i filmer. Den har bra panel men jag gissar att du betalar en del för designen. Runt 3.500 kan du hitta ganska många skärmar 20' som har bra paneler. Tips nedan på populära modeller:

 

Phillips

 

Samsung

 

Nec

 

De två sista kanske lite dyrare än vad du hade tänkt dig.

 

Belinea är ett helt ok märke trots att det är ett lågprismärke (med allt vad det nu innebär att vara ett lågprismärke)

 

lycka till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Innan dvi så körde ju alla vga på sina stora skärmar(<22" kanske), även tryckerier med höga krav, så det ska nog gå bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte om du kommer använda skärmen till spel har tyvärr bara skummat igenom tråden men skärmen som du länkade till ovan "den billigare" av de två har endast 12 ms grå till grå. Beror på skärmens filter men det låga ms kan innebära att du får bleedings=eftersläpningar i spel och även i filmer. Den har bra panel men jag gissar att du betalar en del för designen. Runt 3.500 kan du hitta ganska många skärmar 20' som har bra paneler. Tips nedan på populära modeller:

 

Phillips

 

Samsung

 

Nec

 

De två sista kanske lite dyrare än vad du hade tänkt dig.

 

Belinea är ett helt ok märke trots att det är ett lågprismärke (med allt vad det nu innebär att vara ett lågprismärke)

 

lycka till.

Är de där panelerna inte av TN-typ? (synd jag inte visste det innan jag köpte min TN)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nope som sämst MVA (phillipsen). MVA är dock mycket bättre panel än TN.

 

Alltså TN är ingen dålig panel men det beror hur du ska använda skärmen. För spel så är TN det vanligaste valet eftersom de låga ms, med 2ms. Sen så är det den billigaste tekniken. Ska du jobba med bilder så skulle jag hålla mig från TN eftersom de hanterar färger mycket sämre.

 

Det bästa som någon sa ovan är att faktiskt springa runt och titta på olika skärmar i olika miljöer för att se vilken som passar dig bäst.

 

edit: det står att phillipsen ska ha s-ips men det har varit osäkerheter om den verkligen har en mva eller s-ips panel. s-ips är ännu bättre än mva.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Usb på en skärm (hubb) kopplas antingen direkt till datorns usb-uttag, och skärmens dvi-kontakt till datorns dvi-uttag. Äldre macar har adc-uttag till dataskärmen. I adc ingår både dvi och usb. På skärmar som har adc-ingång går alltså en del till skärmen och resten till skärmens usb-uttag. Det finns också mellanlägen där en adc-adapter blir till dels en dvi-kontakt till skärmen, dels en usb-kontakt till skärmen (om skärmen är nyare).

 

Nej. På produktbeskrivningen står det att allt går via DVI-n. Min fråga var om alla DVI är lika eller om det finns olika sorter. DVS. Om det finns tex en modell som förser skärmen med både el, bild och usb och en annan modell som bara är bild. Apples cinemadisplay tar ju allt från dvi-n ju.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är inte så hemma på dvi men jag tror inte du behöver oroa dig, är det ström igenom bra, är det inte så får du använda nätsladd, funkar gör det nog hursomhelst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej. På produktbeskrivningen står det att allt går via DVI-n. Min fråga var om alla DVI är lika eller om det finns olika sorter. DVS. Om det finns tex en modell som förser skärmen med både el, bild och usb och en annan modell som bara är bild. Apples cinemadisplay tar ju allt från dvi-n ju.

Här kan du läsa allt om dvi och adc. Det finns ingen usb i någon slags dvi. Produktbeskrivningen är felskriven eller missuppfattad. Det du far efter kan vara Apples egen kabel som innehåller dvi, usb och el, fast med olika kontakter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK! Tack för allt, snälla människor! Jag tror jag satsar på Formacen...

:P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...