Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ny skärm.


niten

Rekommendera Poster

Hej! Skulle behöva svar på en fråga. Vad är det för fel på TN? Ska köpa ny skärm och de enda biliga har TN panel. Dock vågar jag ju knappt köpa en sådan då det bara står dåliga saker om TN. Jag förstår knappt skillnaden. Hjälp mig!

 

Observera. Jag vill ha en 20". Jag kommer att jobba med Photoshop, Illustrator, Flash och lite InDesign. Behöver jag bättre än TN? Jag är även fotograf så det blir rätt så mkt bildredigering. Kom med förslag.

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tekniska prestanda i all ära, gå till en affär typ MediaMarkt där du kan kolla på skärmar av olika sorter mot varandra, tycker du att en TN panel ser tillräckligt bra ut så gör den det...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jappidappi. Det ska jag göra. Men jag behöver fortfarande veta om TN-panelerna kommer att visa fel färge på foton. Är det så för som jag förstått så är de dåliga både färgmässigt och ur betraktngsvinkel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oki har du råd och pysslar med bild ska du naturligtvis köpa bättre skärm, men är du på ansträngd budget kanske du inte har ngt val då ska du veta att TN-skärmarna visar bilden ljusare mot nederkanten och mörk i överkant, själv tittar jag på bilderna på mitten på skärmen och scrollar runt bilden för att titta på bilden på mitten av skärmen. Sen tror jag de visar något färre färger än miljontals (märks knappt) och är svårare att ställa in bra gamma på men detta beror mer på hur noga man är med sånt själv, är du väldigt noggrann ska du köpa bättre skärm helt klart, kan du leva med dessa kvalitetsbrister så är skärmen bra för övrigt. Färgmässigt skiftar de i färg om man tittar från sidan men det är ju ingen som gör, de allra flesta sitter ju framför skärmen. Däremot gör betraktningsvinkeln det jag beskrev först.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för visa inlägg. De är till stor hjälp för mig. På 99.se får jag inte ett jävla svar av någon. Här får man hela tiden hjälp. Tack för ett bra forum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en relativt bra budget men saken är den att jag ska ha 2 likadana skärmar och det är då det blir dyrt. Någon som har tips på billig skärm utan TN-panel. Jag har ca 5000 totalt men jag kan nog samla ihop till ca 5500.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är inte så hemma på detta men Dell har kanske de billigaste icke-TN skärmar men en sån går nog på fem lapp ändå. Formac har riktigt bra skärmar för bildarbete och de kostar 3-4 000 för 20,1", två såna blir då 7-8 000. Klarar du dig inte med en stor skärm, t ex Apples Cinema? Dell har då motsvarande tror jag fast lite billigare.

Eizo brukar nämnas oxå, men tror de är ännu dyrare. Samsung har väl värstingskärmar oxå.

 

Du kan ju oxå ha en billigare TN-skärm till paletterna och en bättre skärm för själva bilden? Eller hur ska du använda skärmarna?

 

Men gå och titta på skärmar som g-anka föreslog, du kanske är nöjd med kvalitén. Kolla in jämna bakgrundsfärger om de ljusar störande mycket nedåt, kolla in skuggpartier i bilder.

 

Macoteket säljer skärmar de vet funkar bra till en mac.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joo...där sa du nåt. Billigare palettskärm. Men här kommer ett till krux. Jag är kräsen när det gäller design. Vill ha två like eller ihoppassande skärmar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! Denna gillar jag och den är billig. Någon som sett den IRL och kan säga om Bildkvallen. Den har TN men dock 16,7 miljoner färger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som linken säger: Discontinued (=säljs inte längre)

 

Jag skulle nog faktiskt rekommendera att köpa en bra (eventuellt lite större) skärm gärna med 1920x1600 som t ex http://www.eizo.com/products/lcd/hd2441w/index.asp (har ingen aning om just den skärmen är bra) istället. Frågan är ju om du verkligen behöver två kvalitetsskärmar. Köp en andra billig skärm senare för en billig penning när du har råd.

 

Hellre en bra skärm där du slipper vara osäker på om du sitter helt rakt framför skärmen och om färgerna verkligen stämmer än två medelmåttiga skärmar. (Det är ju inte stor poäng med att ha två likadana "snygga" skärmar bara för sakens skull.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! Denna gillar jag och den är billig. Någon som sett den IRL och kan säga om Bildkvallen. Den har TN men dock 16,7 miljoner färger.

Kolla först på den i affären, som jag minns när jag tittade på en liknande Benq på elgiganten så var plasten i foten blå, inte snyggt (du som var kräsen). Men det kan ha varit det exemplaret kanske.

Men nöjer du dig med tn så tycker jag samsungs vanligt förekommande 22" är snygg, en tunn aluminiumkant bara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! Verkar inte ha nämnt detta innan men jag har väldigt liten plats. Får inte plats med tjockskärmar och om jag har en 24" får jag inte plats med en till skärm. Max kan det vara två 20". PS. Jag skrev att jag hade liten budget. Den där Eizoskärmen låg på 13000. Lite för mycket för mig kanske :P. Tack för alla svar!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan återstår. Någon som sett BENQskärmen i verkligheten. Är benq bra i övrigt??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jochum: Vilken samsung pratade du om? Kanske är intressant tillsammans med en 19tummare, eller blir det skummt med en liten och en stor?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min egen en vanlig samsung 22" med silverkant från onoff för tre lakan, snygg och bra förutom att det är en tn-skärm. Benqen är säker ung lika bra/dålig. Fast du borde ju ha den större skärmen av bra märke eftersom du kommer ha bilden på den, och troligen paletterna på den mindre. Svårt det här, om jag var du skulle jag köpa EN större widescreen istället, photoshoppaletterna tar ju inte så stor plats. I andra hand skulle jag köpa en Formac 20,1" för bilden och en samsung 17-20" till paletterna. De ser ju tyvärr väldigt olika ut men det blir nog bra ut arbetssynpunkt.

Ställde vi till det nu? :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jochum: Jo. Lite ställde du till det i min väldigt "avancerade" hjärna. Det är flash jag kommer att använda mest i tvåskärmsläge. I detta har man gärna Actionscriptet och Watcher i ett separat fönster. Även om detta låter lite underligt så VILL jag faktiskt ha just två skärmar och inte EN stor. Men tack ändå. Är du nöjd med din samsung?

 

:P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj watcher vet jag inte vad det är, men när man skriver actionscript är man inne i editorn för det och då behöver man ändå inte se allt annat liksom så det funkar bra på en skärm _tycker jag_. :)

 

Ja jag är nöjd med samsungen förutom att det är lite svårt att justera ljusnivå på fotografier av förstnämnda orsaken, att den är lite ljusare nertill. Men det går, så mycket är det ju inte, en del skulle nog kanske inte ens märka det. Den lite sämre gamman el vad det är gör oxå att man inte ser det som döljs i det djupaste svarta men det gör lite mindre, nu har man ju en skärm så som de flesta kommer se det man gör. Men skarp och fin å bra färger till ett bra pris annars.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska du jobba "seriöst" med Photoshop ska du antingen ha en dyr kalibreringsutrustning, eller så ska du skaffa en skärm som klarar sRGB, och sedan välja profilen i Photoshop. På så vis blir skärmens färgåtergivning identisk med den bild du jobbar med i RGB-läge. Det senare är billigare, fast det klart, kalibreringsutrustningen klarar ju alla skärmar, även i framtiden.

 

Fast vadå färganpassning? Sedan ska ju bilden ändå cmykas, eller blir det efteråt... Alla (nåja) i branschen vet att en bild måste mättas och skärpas (=ofta se för djävlig ut på skärmen) för att bli bra i dassigt dagstidningstryck, medan fina tidskriften på bestruket papper kräver helt andra grejer. Du kan inte skicka likadan bild till båda. Det bästa är att ta kontakt med tryckeriet eller prepress i förväg "Jaha, ska du köra hos oss så får du fan ha mycket kontrast och lite extra cyan och gult, höhöhö..."

 

Så: WYSIWYG har ALDRIG gällt för bilder från skärm till tryck. Det handlar om mest om research, tur, och, inte minst, erfarenhet av respektive tryckerier. Men hjälp på vägen finns. Tidningsutgivarna har tagit fram en Handbok i tidningsproduktion som man kan beställa. Den tar bland annat upp frågor som ovan, om än schematiskt och idealistiskt. Vi har den på jobbet, och vi har läst den, och nån håller väl koll på att den följs...

 

Summa summarum: Välj skärm efter okulärt godkännande, och efter plånbokens tjocklek. Bry dig inte om märket, det är ändå bara några få fabriker som gör alla plattskärmar. Du betalar mer för ett känt märke, utan att få mer pang för pengarna, men det klart, skärmen kan ju vara mer eller mindre välmonterad i ett skal av god eller dålig kvalitet...

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Summa summarum: Välj skärm efter okulärt godkännande, och efter plånbokens tjocklek. Bry dig inte om märket, det är ändå bara några få fabriker som gör alla plattskärmar. Du betalar mer för ett känt märke, utan att få mer pang för pengarna, men det klart, skärmen kan ju vara mer eller mindre välmonterad i ett skal av god eller dålig kvalitet...

Håller med vad du menar men däremot skall man akta sig för riktigt billiga skärmar. Det finns skärmar som verkligen är riktigt usla…

 

Dessutom, förstås se till att skärmen har DVI-ingång. Man vill ju inte köpa en relativt bra skärm och sedan koppla den analogt (VGA)…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok. Tack för alla svar. Det hjälper mycket. Dock uppkom nu en ny fråga. Mitt grafikkort har en dvi och en vga-utgång. Jag kör ju dualdisplay nu men då på två vga med adapter. Funkar det fortfarande med en vga och en dvi?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! Har hittat en skärm som verkar fin. Men eftersom jag inte kan så mycket frågar jag. Den kostar trots allt ganska mycket men kanske är värd det vad säger ni?

 

Klicka Här!

 

Om inte?

Är denna bättre?

 

 

 

PS. Jaja. Jag vet att den andra är bättre men min fråga kan omformuleras till: Duger den första eller ska jag vänta och köpa nr2 istället?

 

BTW! Är belinea ett bra märke.. De ahr en billig fan med samma panel som ovan...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...