Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kopiera DVD till hårddisk?


Josefsj

Rekommendera Poster

Hej!

Jag vill kopiera en DVD till min hårddisk, så att jag sen ev. kan föra över den till en annan dator med dvd-brännare.

 

Jag undrar:

Hur kopierar jag den, så att när jag sen bränner den, så fungerar den som en vanlig DVD-film i DVD-spelare?

 

Till min hjälp har jag toast 7... visst funkar det inte bara att "dra" VIDEO_TS och AUDIO_TS till skrivbordet och sen dra in filerna i toast och bränna en fungerande DVD, aight?

 

edit: Går det att göra en vanlig mapp till en skivavbild via något gratisprogram/något som följer med OS X-paketet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag väljer att spara som skivavbild [äpple+D], så skapas en Tom .toast som bara kan mountas och som är på bara 650 mb istället för de gb som filmen Egentligen är på...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till min hjälp har jag toast 7... visst funkar det inte bara att "dra" VIDEO_TS och AUDIO_TS till skrivbordet och sen dra in filerna i toast och bränna en fungerande DVD, aight?

Det går alldeles utmärkt, i varje fall om skivan inte är kopieringsskyddad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mac the ripper för att kopiera till HD och ta bort kopieringsskydd.

 

sedan dvd2onex för att ta bort alla menyer, textningar förutom svenska och information om att det är dumt o kopiera. samt att det skapar en fil som ryms på en singel dvd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det nåpgra kända problem med Mactheripper?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple

nej inte med Mac The Riper

 

däremot är programemt Handbrake, som gör samma sak, känt fört att ibland skapa enorma loggfiler

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nej inte med Mac The Riper

 

däremot är programemt Handbrake, som gör samma sak, känt fört att ibland skapa enorma loggfiler

 

Ok!

Tackar tackar.

 

Finns det möjlighet at göra om en dvd till .avi eller .mpeg/.mpg?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det möjlighet at göra om en dvd till .avi eller .mpeg/.mpg?

AVI är inte ett format, det är en behållare precis som MOV.

Dessa behållare kan innehålla video i vilket format (=codec) som helst av flera hundra tillgängliga. MPEG-1, MPEG-2 och MPEG-4 är tre av dessa format.

Alltså, vilket format vill du ha inuti din AVI-behållare?

 

En DVD är kodad i MPEG-2, så du behöver inte omvandla det alls för att få MPEG-2.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Potato head
Finns det nåpgra kända problem med Mactheripper?

Inte några stora som skapar problem generellt, men lite småproblem med vissa filmer som använder ARccOS. De har en betaversion på gång (haft ganska länge). Vill du har mer info läs MacTheRipper-trådarna hos RipDifferent.

däremot är programemt Handbrake, som gör samma sak, känt fört att ibland skapa enorma loggfiler

Handbrake gör inte alls samma sak. Det är till för att rippa och komprimera till t.ex MPEG4. MacTheRipper används för att ta bort regionskodning och kopieringsskydd såsom CSS, Macrovision RipGuard och Sonys ARccOS för en fullständig kopia. Man kan dock även extrahera enskilda titlar/kapitel men allting intakt utan någon komprimering eller konvertering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det nåpgra kända problem med Mactheripper?

 

Vissa DVD fungerar inte med senate 3.14 version utan med 2.6.6. Dock har jag bara provat 3.14d. Det kan ha kommit ut den senare variant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

acc:

du har inte en direktlänk till betan av mtr? jag orkar inte registrera mig där också.....

 

thank ju

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...
  • 1 month later...

Kan ju berätta att jag bla räddade en halvsprucken sagan om ringen i dagarna. Tack för hjälpen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...