Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Krönikör kritiserar Macanvändare


Andreas Leijon

Rekommendera Poster

Andreas Leijon

Enligt en krönika på sajten ExtremeTech är användarnas fanatism den sämsta saken med Mac. Varför blir till exempel Applefans upprörda när Microsoft försöker låsa in sina kunder men inte när Apple gör exakt samma sak?Läs hela nyheten på MacWorld.se!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 107
  • Created
  • Senaste svar

Känns igen på nåt vis...? :borstatanderna:

 

Förstår fortfarande inte hur en datorplattform blir sämre för att dess användare beter sig på ett visst sätt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst micke_nkpg

Om man alltid snackar skit om ett annat fabrikat än sitt egna så slår det förr eller senare tillbaka på en själv. Nu har det slagit tillbaka... Hur många doppar huvdet i sanden denna gång??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår fortfarande inte hur en datorplattform blir sämre för att dess användare beter sig på ett visst sätt...

 

Det knepiga är att ingen frågar sig varför Macanvändarna i allmänhet är så nöjda med sitt val.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst micke_nkpg
Det knepiga är att ingen frågar sig varför Macanvändarna i allmänhet är så nöjda med sitt val.
Vad har man att jämnföra med och välja på ;) Jag är personligen nöjd med min nya iMac 24". Handhanvandet är bra, men hårdvaran är väl inte det bästa, hade väntat mig mera...
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man alltid har fått leva med att folk idiotförklarar en p.g.a ens datorval så blir det lätt en underdog mentalitet, och om man sen är nöjd med sitt val och ofta hör de andra (win anv) gnälla på sina små problem och trots det blir man kallad idiot för att man kör Mac så blir det lätt en "dom dumma win-anv förstår inte" mentalitet. En slags taggarna utåt. Inget konstigt med det. Jag förstår att det för win anv kan uppfattas som en elitisk, nedvärderande grupp (mac anv) men enligt mig så är nog nedvärderandet och den dåliga förståelsen för den andra gruppens val lika stor, en liten detalj skiljer ofta dock, när en Mac anv säger att Win suger så har han överlag mer erfarenhet av att använda Win än Win användaren i motsatt situation.

 

Make love, not war use bootcamp ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det knepiga är att ingen frågar sig varför Macanvändarna i allmänhet är så nöjda med sitt val.

Äh dom ljuger bara ;) (If you use Mac you cant win, only Win can win)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

en liten detalj skiljer ofta dock, när en Mac anv säger att Win suger så har han överlag mer erfarenhet av att använda Win än Win användaren i motsatt situation.

 

Make love, not war use bootcamp ;)

 

Det där håller jag inte riktigt med om, jag tycker ofta att Mac användare har en ovanligt låg kunskapsnivå när det gäller maskinerna dom jobbar med, om man tar frågan om fragmentering/defragmentering t.ex. så är ju det något som går tillbaka till hur en hårddisk fungerar, och att påstå att en hårddisk inte fragmenteras under OS X är bara dumt, sen kan man diskutera betydelsen av det, med dagens enorma hårddiskar, men det gäller ju motsvarande för Windows...

Jag tror, delvis med rätta, att Apple genom åren gjort sina kunder väldigt nöjda, och att Mac användare därför inte har ifrågasatt saker i den utsträckning som dom kanske borde, med ökande marknadsandelar kommer fler kunder som ifrågasätter, vilket ställer större krav på Apple, dom kan inte leva i sitt egna lilla hörn längre, utan måste samspela med alla andra tillverkare/produkter, frågan är om dom har vad som krävs för det...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där håller jag inte riktigt med om, jag tycker ofta att Mac användare har en ovanligt låg kunskapsnivå när det gäller maskinerna dom jobbar med...

Läste du vad jag skrev? Ja skrev inte att mac användare har större förståelse över hur datorer funkar utan att fler som använder Mac har använt Pc än Pc användare har använt Mac innan de uttalar sig om den andra plattformens "värdelöshet".

 

Sen om folk har en sämre grundförståelse för hur det funkar på Mac sidan så ser jag det endast som ett bra betyg då man inte skall "ändra något som funkar" och tydligen inte har behövt lära sig det. Bättre att de som vill gå på djupet gör det och de som inte vill inte behöver än att alla måste gå på djupet. I varje fall är jag sån att jag endast är ute efter funktionerna i datorn inte i att förstå hur allt hänger ihop(ge mig en knapp som det står "spela upp" så är jag nöjd om jag vill spela upp). Smaken är som baken...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där håller jag inte riktigt med om, jag tycker ofta att Mac användare har en ovanligt låg kunskapsnivå när det gäller maskinerna dom jobbar med, om man tar frågan om fragmentering/defragmentering t.ex. så är ju det något som går tillbaka till hur en hårddisk fungerar, och att påstå att en hårddisk inte fragmenteras under OS X är bara dumt, sen kan man diskutera betydelsen av det, med dagens enorma hårddiskar, men det gäller ju motsvarande för Windows...

De som frågar om fragmentering/defragmentering är oftast switcher. :detvarintejag:

 

Med Vänlig Hälsning

Olli

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Tron att Apple uppfunnit allt självt till skillnad från Microsoft som bara kopierar från andra. I själva verket är Apple rätt bra på att kopiera andras verk. Som exempel nämns Konfabulator-Dashboard och ett par reklamfilmer för iPod och iPhone. Dessutom bygger många av de coola funktionerna i OS X på rena uppköp, ta till exempel CoverFlow i iTunes.

Det hade varit lättare att förlåta Microsoft om de åtminstone gjort det bra, eller briljant som Apple.

Jag tror knappast att någon känner sig speciellt lycklig över att sitta och jobba med ett system som kan ge så många svårlösta bekymmer, alla miljarder och år av utveckling till trots.

 

2. Dissandet av alla andra produkter som påminner om Apples utbud. Exemplet här är mp3-spelaren Zune som sågades jäms med fotknölarna innan den ens nått butikshyllorna. Att ens försöka konkurrera med iPod sades vara "meningslöst".

De som tyckt att Zune är lika bra som iPods eller bättre är väldigt lätträknade, till och med bland Microsoft-fans. Den bajsbruna Zune har också bara lockat till sig ett pyttelitet fragment av kunder.

 

3. Tendensen att ständigt översläta Apples fel och brister. När Microsoft försöker låsa in sina kunder blir det ramaskri, men inte när Apple gör samma sak. Exemplet här är iPhone.

Det hade blivit mer gnäll och klagan om telefonen hade varit dyrare.

 

Open source rules, and Windows is bad for being closed, except of course for how OS X is closed, because that's okay.

Han förstår inte att det spelar noll roll om systemet är "öppet" eller inte.

Det är dataformat och protokoll som spelar roll, det som möjliggör kommunikation människor emellan, och som Microsoft ständigt har försökt motverka med egna format och protokoll och har sånär lyckats förstöra just detta ack så viktiga. Så det finns goda skäl till att ogilla Microsoft och vad de gör.

 

Killen vet inte vad han pratar om alltså, eller möjligtvis ville få igång trollen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läste du vad jag skrev? Ja skrev inte att mac användare har större förståelse över hur datorer funkar utan att fler som använder Mac har använt Pc än Pc användare har använt Mac innan de uttalar sig om den andra plattformens "värdelöshet".

 

Sen om folk har en sämre grundförståelse för hur det funkar på Mac sidan så ser jag det endast som ett bra betyg då man inte skall "ändra något som funkar" och tydligen inte har behövt lära sig det. Bättre att de som vill gå på djupet gör det och de som inte vill inte behöver än att alla måste gå på djupet. I varje fall är jag sån att jag endast är ute efter funktionerna i datorn inte i att förstå hur allt hänger ihop(ge mig en knapp som det står "spela upp" så är jag nöjd om jag vill spela upp). Smaken är som baken...

 

Okej, jag har alltid haft den inställningen att ju mer man vet om något, så kan man ställa rimligare krav på hur något ska fungera, och ifrågasätta när något inte fungerar...

Dom flesta utvecklas ju ändå undertiden dom använder sin dator, du vill ha en knapp där det står "spela upp" men när den inte spelar upp t.ex. 1080p material så undrar du "varför", du prövar en annan mediaspelare...

Men som sagt, smaken är...jag fattar vad du menar...

 

Han förstår inte att det spelar noll roll om systemet är "öppet" eller inte.

Det är dataformat och protokoll som spelar roll, det som möjliggör kommunikation människor emellan, och som Microsoft ständigt har försökt motverka med egna format och protokoll och har sånär lyckats förstöra just detta ack så viktiga. Så det finns goda skäl till att ogilla Microsoft och vad de gör.

 

Killen vet inte vad han pratar om alltså, eller möjligtvis ville få igång trollen...

 

Verkligheten ser ju ut så att är man tillräckligt stor så kan man implementera sin egen standard, vitsen med en standard är ju som du säger att underlätta kommunikation mellan människor/system, och med en bas av x antal miljoner (miljarder !?) så är det svårt att argumentera mot. Något rätt måste man ju göra, inte minst med tanke på att man stjäl rejäla andelar från t.ex. Apache, självklart så är det så att dom som står utanför vill in, men det är ju inget självändamål att saker ska vara öppna, det innebär inte att dom är bättre, bara att dom är öppna. Alla som står utanför vill såklart in, ingen vill stå utanför, frågan är varför just Microsoft ska "vika" sig...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

frågan är varför just Microsoft ska "vika" sig...

Därför att det är bara de som uppför sig illa i det öppna, enorma internet.

Det hör till önskvärt hyfs att uppföra sig väl när man umgås med varandra människor emellan, på samma sätt bör tekniken i internet uppföra sig väl.

 

Varför exkludera en klick människor med en viss typ av teknik från att ta del av information som är avsett för alla? Det finns även ekonomiska skäl till varför äkta standardisering av dataformat är väldigt viktigt, ta DVD som ett populärt exempel.

 

Idealen hos dem som byggde upp internet var höga, om frihet till kommunikation, om Möjligheter med stort M. Det är något väldigt viktigt alltså och det vore bara tragiskt om ett halvskumt företag som Microsoft skulle få chansen att förstöra detta (vilket jag dock är tämligen säker på att de inte får).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen om folk har en sämre grundförståelse för hur det funkar på Mac sidan så ser jag det endast som ett bra betyg då man inte skall "ändra något som funkar" och tydligen inte har behövt lära sig det. Bättre att de som vill gå på djupet gör det och de som inte vill inte behöver än att alla måste gå på djupet. I varje fall är jag sån att jag endast är ute efter funktionerna i datorn inte i att förstå hur allt hänger ihop(ge mig en knapp som det står "spela upp" så är jag nöjd om jag vill spela upp). Smaken är som baken...

 

Det är det jag menar lite, om man ska dra en slutsats av det du säger, om du då är den typiska Mac användaren, så blir det att när du trycker på knappen och den INTE spelar filen (nu vet jag att detta inte stämmer på dig) så accepterar du att den inte ska göra det helt enkelt...alltså är du "nöjd"...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Därför att det är bara de som uppför sig illa i det öppna, enorma internet.

Det hör till önskvärt hyfs att uppföra sig väl när man umgås med varandra människor emellan, på samma sätt bör tekniken i internet uppföra sig väl.

 

Varför exkludera en klick människor med en viss typ av teknik från att ta del av information som är avsett för alla? Det finns även ekonomiska skäl till varför äkta standardisering av dataformat är väldigt viktigt, ta DVD som ett populärt exempel.

 

Idealen hos dem som byggde upp internet var höga, om frihet till kommunikation, om Möjligheter med stort M. Det är något väldigt viktigt alltså och det vore bara tragiskt om ett halvskumt företag som Microsoft skulle få chansen att förstöra detta (vilket jag dock är tämligen säker på att de inte får).

 

Fast all information ÄR ju inte fri, och öppen, så är det ju bara, och det gäller ju Apple likaväl som andra företag, så jag vet inte exakt vad du menar "avsedd för alla", men du får gärna specificera. DVD är ju ett exempel, men inte på att all information ska vara fri (menar du att all mjukvara ska släppas fri ? gäller det film/musik också ?)

 

Jag tror inte heller att Micrsoft vare sig får, kan eller vill förstöra något, internet har ju kommit dit det är, med Micrsoft som en av många aktörer, varav väldigt få besitter det höga ideal du pratar om, internet är ju enbart en spegel av det samhället det existerar i (Kina är ett bra exempel på det)

Jag tycker bara det är så onyanserat och tråkigt att säga att "Microsoft är onda", ungefär på samma sätt som det är tråkigt att lyssna på en religiös fanatiker som hävdar att Gud är god och Djävulen är ond (där har man ju iaf en 2000 årig historia att referera till...här snackar vi 20 år..)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du är vad du gör, som någon sade.

Microsoft har så många gånger underhållit sitt monopol med inkompatibla format, varför också EU-domstolen dömde dem nyligen. Det är inte att måla upp Microsoft som Belsebub själv, bara att säga som det är.

 

Att inte all information är fri har inte med saken att göra, att inte all fri information kan läsas av alla där syftet var att det skulle läsas av alla är bara tragiskt. Om en viss DVD-film bara kan spelas i en viss DVD-spelare vore synnerligen oekonomiskt och antikapitalistiskt. Filmindustrin vill sälja filmer och DVD-spelare behöver konkurrera för att bli bättre och billigare.

 

Internet ska emellertid inte ses som en marknad, ej heller som en lekstuga för Microsoft med egna regler, utan som en mötesplats för alla för informationsutbyte.

 

Vad skulle du tycka om redaktionen gjorde forumet fungerande enbart i Mac OS X?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle säga att jag tycker att dom begränsar sin "produkt" onödigt mycket, och det skulle säkert straffa sig förr eller senare (ur deras synpunkt) men det är ju inte så att det är en rättighet för mig att kunna ta del av den på något sätt, eftersom det ju först och främst kräver en dator (vilket inte alla har) och det förutsätter en internetanslutning (vilket inte alla har)...självklart skulle man önska att alla har samma förutsättningar att ta del av information, men det är ju inget vi kan lägga på Microsoft..

 

Vänd på det då, förutom att säga att Microsoft är onda och stora, vad menar du att dom exakt gjort, som inte alla företag gör (utvecklar en produkt och försöker utveckla den och sälja den till så många som möjligt) eller är det så att ett företag när dom når en viss storlek måste lägga sig platt på rygg och säga, nu går vi inte längre, nu nöjer vi oss !?

 

Sen om internet är en marknad eller inte...fråga ITMS vad dom tycker...igen, internet är du och jag, en spegel av samhället vi lever i, vare sig mer eller mindre...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där håller jag inte riktigt med om, jag tycker ofta att Mac användare har en ovanligt låg kunskapsnivå när det gäller maskinerna dom jobbar med, om man tar frågan om fragmentering/defragmentering t.ex. så är ju det något som går tillbaka till hur en hårddisk fungerar, och att påstå att en hårddisk inte fragmenteras under OS X är bara dumt, sen kan man diskutera betydelsen av det, med dagens enorma hårddiskar, men det gäller ju motsvarande för Windows...

Som Mac- och PC-användare under drygt 10 år, så har Macen mer ofta löst mina problem utan att jag behövt förstå varför, än vad PC/Win gjort. Därav möjligen en lägre kunskapsnivå, eftersom jag inte behövt förstå något djupare om systemet. Och varför skulle jag behöva det?

 

Majoriteten av datoranvändare hänger inte på detta eller på andra datorforum. Och de förväntar sig att deras dator ska fungera utan att de ska behöva tillägna sig massa kunskaper om burken och systemet. För att ta en trött idg.se/bilanalogi: Jag behöver inte veta hur en turbodieselmotor fungerar - jag bara förväntar mig att den gör det när jag vrider om startnyckeln...

 

Och beträffande defragmentering - är det inte så att OSX faktiskt gör det automatisk i de underhållsscript som körs med regelbunden frekvens?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som Mac- och PC-användare under drygt 10 år, så har Macen mer ofta löst mina problem utan att jag behövt förstå varför, än vad PC/Win gjort. Därav möjligen en lägre kunskapsnivå, eftersom jag inte behövt förstå något djupare om systemet. Och varför skulle jag behöva det?

 

Majoriteten av datoranvändare hänger inte på detta eller på andra datorforum. Och de förväntar sig att deras dator ska fungera utan att de ska behöva tillägna sig massa kunskaper om burken och systemet. För att ta en trött idg.se/bilanalogi: Jag behöver inte veta hur en turbodieselmotor fungerar - jag bara förväntar mig att den gör det när jag vrider om startnyckeln...

 

Och beträffande defragmentering - är det inte så att OSX faktiskt gör det automatisk i de underhållsscript som körs med regelbunden frekvens?

 

Det är iofs rätt, jag behöver inte veta exakt hur min dator fungerar, men vet jag att skillnaden mellan 5400rpm/7200rpm på hårddisken innebär ökad prestanda till kostnad av sämre batterikapacitet för 7200rpm´s disken, eller att defragmentering av hårddisken behövs även under OS X, eller att skillnaden mellan USB2/FireWire hårddiskar är minimal, och att jag faktiskt kan boota även från USB disken, eller att lägre upplösning ibland kan vara att föredra när jag kodar mina DVD filmer till mitt videobibliotek och så vidare och så vidare, så ger det mig (i mina ögon) en bättre och ofta billigare erfarenhet med min dator...oavsett om den heter PC eller Mac.

Det ger mig också bättre förutsättningar att ställa rimliga krav på min dator, jag vet att jag inte KAN förvänta mig att min MacBook ska klara att spela vilka videofiler som helst, men också att den BORDE klara av..ja du fattar...

 

På samma sätt så får du en bättre upplevelse, ekonomi och längre livslängd på din bil om du vet vilka varvtal den trivs bäst på, vilket bränsle som är bäst att tanka, hur du ska tvätta den och så vidare....och du VET att du inte kan vinna över en Porsche 911 med din Prius vid rödljuset...

 

Mac OS X defragmenterar system och programfiler på under 20 mb, men tar ingen hänsyn till kontinuerligt ledigt utrymme, däremot så sker ingen defragmentering av musik, filmer, dokument, med annat än att man sparar om dom eller flyttar dom (och just dom filerna är det ju som skapar fragmentering, musikfiler man lägger till och tar bort, omslagsbilder du bakar in i din musik, mm) och detta kombinerat kan vara förödande (prestandamässigt) om man har sin hårddisk som en partion, har mycket musik, mindre än 20 gb ledigt och allra helst om man har lite internminne...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är iofs rätt, jag behöver inte veta exakt hur min dator fungerar, men vet jag att skillnaden mellan 5400rpm/7200rpm på hårddisken innebär ökad prestanda till kostnad av sämre batterikapacitet för 7200rpm´s disken, eller att defragmentering av hårddisken behövs även under OS X, eller att skillnaden mellan USB2/FireWire hårddiskar är minimal, och att jag faktiskt kan boota även från USB disken, eller att lägre upplösning ibland kan vara att föredra när jag kodar mina DVD filmer till mitt videobibliotek och så vidare och så vidare, så ger det mig (i mina ögon) en bättre och ofta billigare erfarenhet med min dator...oavsett om den heter PC eller Mac.

Det ger mig också bättre förutsättningar att ställa rimliga krav på min dator, jag vet att jag inte KAN förvänta mig att min MacBook ska klara att spela vilka videofiler som helst, men också att den BORDE klara av..ja du fattar...

 

På samma sätt så får du en bättre upplevelse, ekonomi och längre livslängd på din bil om du vet vilka varvtal den trivs bäst på, vilket bränsle som är bäst att tanka, hur du ska tvätta den och så vidare....och du VET att du inte kan vinna över en Porsche 911 med din Prius vid rödljuset...

Du (eller jag för den delen) är inte representativa för datoranvändare - eller bilägare - i allmänhet. Jag brukar ta min far som referens, och jag tror att vi tappat honom ungefär vid första meningen... :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där håller jag inte riktigt med om, jag tycker ofta att Mac användare har en ovanligt låg kunskapsnivå när det gäller maskinerna dom jobbar med, om man tar frågan om fragmentering/defragmentering t.ex. så är ju det något som går tillbaka till hur en hårddisk fungerar,

 

Just precis - ett bra operativsystem ska "skydda" användaren mot tekniken. Den som vill använda datorn som ett verktyg ska ju inte börja med att läsa in filsystemsteori eller kvantmenanik - han ska ju illustrera. Hur många "analoga" illustratörer behöver känna till hur bläck framställs? Och om du ska ringa till din mamma, måste du var insatt i hur AXE-växeln fungerar? Nej, idén med GUI är att gömma tekniken bakom knappar och dialogrutor. Och där har OSX lyckats väldigt bra.

 

och att påstå att en hårddisk inte fragmenteras under OS X är bara dumt, sen kan man diskutera betydelsen av det, med dagens enorma hårddiskar, men det gäller ju motsvarande för Windows...

 

Hmm...först klagar du på att "folk inte kan något om tekniken" och sen demonstrerar du i samma inlägg din egen okunskap. Hur mycket fragmentering som uppstår styrs till stor del av filsystemet som används. Hur kan det vara skitsnack att känna till skillnader mellan filsystemen? I Windows har problemen minskat drastiskt sedan Microsoft hoppade över från FAT till NTFS. Men fortfarande upplever jag att MacOS Extended har betydligt midre problem med fragmentering. Och jag har egen erfarenhet, eftersom jag sköter mer än femtio datorer som rullar på NTFS och många som rullar på MacOS Extended. Storleken på disken/partionen påverkar knappast förekomst av fragmentering, däremot kan andelen ledigt utrymmet på disken göra det.

 

Att många switchers tjatar om fragmentering är säkerligen ett arv från FAT-tiden, där defragmentering var en livsviktig del av det rutinmässiga underhållet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm...först klagar du på att "folk inte kan något om tekniken" och sen demonstrerar du i samma inlägg din egen okunskap. Hur mycket fragmentering som uppstår styrs till stor del av filsystemet som används. Hur kan det vara skitsnack att känna till skillnader mellan filsystemen? I Windows har problemen minskat drastiskt sedan Microsoft hoppade över från FAT till NTFS. Men fortfarande upplever jag att MacOS Extended har betydligt midre problem med fragmentering. Och jag har egen erfarenhet, eftersom jag sköter mer än femtio datorer som rullar på NTFS och många som rullar på MacOS Extended. Storleken på disken/partionen påverkar knappast förekomst av fragmentering, däremot kan andelen ledigt utrymmet på disken göra det.

 

Att många switchers tjatar om fragmentering är säkerligen ett arv från FAT-tiden, där defragmentering var en livsviktig del av det rutinmässiga underhållet.

 

Wow...50 st.....

 

När man pratar om fragmentering/defragmentering så skiljer man ju inte på filer och ledigt utrymme, att filer inte är fragmenterade är viktigt då det snabbar upp läshastigheten avsevärt, då läshuvudet inte behöver flytta sig lika mycket, att det lediga utrymmet inte fragmenteras är viktigt av samma anledning fast vid skrivning, ska du skriva en fil på 100 mb så är det idealiska att du har 100 mb ledigt kontinuerligt utrymme, dessa 2 företelser kombinerade leder till (om det inte ses efter) en ganska snabbt nedåtgående spiral (när det lediga utrymmet börjar ta slut)

 

Och som jag ser det så är ju andelen ledigt utrymme på hårddisken helt beroende av storleken på hårddisken, utnyttjandet av hårddiskar har ju, till följd av att vi anpassar vårat användade, legat mer eller mindre i par med storleken på hårddiskarna, procentuellt sett, så när vi hade hårddiskar på 8 gb och utnyttjade säg 50 procent av dom, så hade vi 4 gb ledigt, idag när vi har hårddiskar på 500 gb, och fortfarande använder 50% så har vi 250 gb ledigt, då ser ju verkligheten ut så att storleken på hårddisken spelar roll...

 

Hmm...först klagar du på att "folk inte kan något om tekniken" och sen demonstrerar du i samma inlägg din egen okunskap. Hur mycket fragmentering som uppstår styrs till stor del av filsystemet som används. Hur kan det vara skitsnack att känna till skillnader mellan filsystemen? I Windows har problemen minskat drastiskt sedan Microsoft hoppade över från FAT till NTFS. Men fortfarande upplever jag att MacOS Extended har betydligt midre problem med fragmentering...

 

Snacka om att lägga ord i min mun, och vad arg du låter !!?? jag använde mig veterligen aldrig ordet skitsnack, och jag sa inte att OS X hade vare sig mer eller mindre problem med fragmentering än Windows, bara att det HAR problem...

Jag sa heller aldrig att filsystemet var irrelevant för mängden fragmentering, jag sa bara att så länge en hårddisk ser ut som den gör idag, så kommer fragmentering att finnas (och kommer alltid påverka prestanda) men ganska snart har vi ju SSD och då kan vi glömma den här diskussionen, och även combodiskar (SSD/HD) kan ganska enkelt fås eliminera problemet med fragmentering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple

jag tycker att krönikan var bra, och jag håller med i mkt om det som skrevs.

 

Allt jag kan säga är att Apple verkligen inte är perfekta, men de har lyckats tillverka ett OS som är ljusår före Windows.

 

#3 var den punkt som jag tyckte stämde bäst

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...