Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Krönikör kritiserar Macanvändare


Andreas Leijon

Rekommendera Poster

Gäst micke_nkpg

Om jobs säger att Apple gör väldens bästa PC så kanske vi bör använda även PC om en dator med mac os x?

 

Till topic:

Jag passade idag på att fråga några på linköpings universitet vadde ansåg om mac innan de skaffade en själv. En sade "Jag såg innan mac som en dator för några få utvalda."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 107
  • Created
  • Senaste svar

Jag ska se om jag kan göra detta enkelt och koncist ,

så kanske vi kan ta och avsluta diskussionen en gång för alla.

 

...........................

 

PC= Förkortning av Personal Computer.

Mac= Benämning, i dagligt tal, på samtliga PC modeller från Apple.

 

Det är OK att säga Mac om sin PC, likaså är det är OK att säga Vaio om sin PC.

Många PC användare benämner sin PC med tillverkarens namn, modell eller typ beteckning.

 

Ex: Jag har en Dell laptop. Jag har en Vaio. Jag har en iMac.

 

På samma sätt som en del bilägare gör då de talar om sin bil.

Ex: Jag tar min Amazon. Jag mekar med Jaggan. Jag kör en Mustang.

 

Fråga:-Vad har du för PC? -Jag har en Dell.

 

Dock kan ej frågan med rätt besvaras med: Jag har ingen PC, jag har en Mac.

 

För vissa varumärken är det lättare att använda typbeteckning, som tex hos Apple,

då tillverkaren har exempelvis givit namn till de olika modeller som man har; MacBook, iBook.

Likväl med tidigare bilmodeller hos Volvo: Amazon, PV, Duett.

 

Ex: -Jag kommer över i eftermiddag.

-Tar du bussen?

-Nej. Jag tar Amazonen.

 

Detta förutsätter dock att samtalspartnern har en förkunskap om dels företagets

verksamhetsområde och produkter, dels om dess modellbeteckningar.

I annat fall blir informationen obrukbar.

 

Slutledning:

Vi kan använda företags varumärken och modellbeteckiningar i dagligt tal,

så länge som vår samtalspartner har förkunskaper om detta.

Viss hänsyn skall dock tas vid skrift eller tal då en tredje part

kommer eller kan bli inblandad, så att förståelsen även är befintlig hos denne.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till topic:

Jag passade idag på att fråga några på linköpings universitet vadde ansåg om mac innan de skaffade en själv. En sade "Jag såg innan mac som en dator för några få utvalda."

 

 

Kan vi gissa att dom inte på något sätt är representativa för universitetsstuderande någonstans, och speciellt inte i Linköping, om dom pratar så dålig svenska, och kan vi då även ifrågasätta relevansen i det dom säger...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läste du vad jag skrev verkligen?

 

Eftersom din första rad börjar med ett angrepp som du inte vet ett dugg om så ser jag ingen anledning att svara dig på de påstående du gör.

 

Nu när du har hetsat upp dig ordentligt över definitionen på PC kontra Mac, så bör du ju själv föregå med gott exempel och skilja mellan "att i frågasätta rena faktauppgifter" och "angrepp".

 

Oj vad fel du har! Har du varit på ett universitet? Har du frågat de som sitter och arbetar med sina MacBooks? JAG möter dem dagligen och tvärtom mot vad du säger så bryr sig definitivt om att det är Mac OS X i datorn!

 

Vad angriper jag, annat än att jag ifrågasätter dina felaktiga uttalanden om att Mac primärt används av stundenter som läser filosofi?

 

(Tips från coachen: Det är skillnad på "Oj vad fel du HAR" och "Oj vad fel du ÄR".)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personligen blev jag hedrad när Jobs hantlangare kom och knackade på min dörr och medelade att jag är en av de lyckligt utvalda, att jag är välkomen in i Apple gemenskapen och härmed hade rätt att köpa en Mac. :sarcastic:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 11 months later...
Om man alltid har fått leva med att folk idiotförklarar en p.g.a ens datorval så blir det lätt en underdog mentalitet, och om man sen är nöjd med sitt val och ofta hör de andra (win anv) gnälla på sina små problem och trots det blir man kallad idiot för att man kör Mac så blir det lätt en "dom dumma win-anv förstår inte" mentalitet. En slags taggarna utåt. Inget konstigt med det. Jag förstår att det för win anv kan uppfattas som en elitisk, nedvärderande grupp (mac anv) men enligt mig så är nog nedvärderandet och den dåliga förståelsen för den andra gruppens val lika stor, en liten detalj skiljer ofta dock, när en Mac anv säger att Win suger så har han överlag mer erfarenhet av att använda Win än Win användaren i motsatt situation.

 

Make love, not war use bootcamp ;)

bra inlägg .

har själv varit win :whistling: men ledsnade på alla omformationer o d så jag "hör" dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...