Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Krönikör kritiserar Macanvändare


Andreas Leijon

Rekommendera Poster

jag tycker att krönikan var bra, och jag håller med i mkt om det som skrevs.

 

Allt jag kan säga är att Apple verkligen inte är perfekta, men de har lyckats tillverka ett OS som är ljusår före Windows.

 

#3 var den punkt som jag tyckte stämde bäst

 

I´ll second that...(även om det är en delvis orättvis jämförelse eftersom grundförutsättningarna inte är dom samma)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 107
  • Created
  • Senaste svar

För egen del så kan jag bara säga att jag håller med ExtremTech krönikören till fullo.

 

Vi har 8 Macar, 1 PCW och 1 PCL hemma´så vi har lite spridd kompott på inblick i olika OS.

 

Jag älskar min Mac och ska köpa en Mac Pro efter årsskiftet för att kunna "pula" själv

med HW och för att höja jobb kapaciteten.

Men tusan om jag vill spendera en massa energi på att dissa andra producenter

av vare sig HW eller SW.

 

Annars blir det ju lite som tex:

Att vara gift eller kila stadigt, älska sin maka och snacka skit om alla andra kvinnor. :chockadskeptisk:

Testa den grabbar :dumstrut: och se om ni överlever. :irriteradtjej:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snacka om att lägga ord i min mun, och vad arg du låter !!?? jag använde mig veterligen aldrig ordet skitsnack, och jag sa inte att OS X hade vare sig mer eller mindre problem med fragmentering än Windows, bara att det HAR problem...

Jag sa heller aldrig att filsystemet var irrelevant för mängden fragmentering, jag sa bara att så länge en hårddisk ser ut som den gör idag, så kommer fragmentering att finnas (och kommer alltid påverka prestanda) men ganska snart har vi ju SSD och då kan vi glömma den här diskussionen, och även combodiskar (SSD/HD) kan ganska enkelt fås eliminera problemet med fragmentering.

 

 

Nja, men du sa att "det var bara dumt att säga", vilket för mig inte är så långt i från "skitsnack"... Arg är jag definitivt inte, ber om ursäkt ifall tonen uppfattades så. Jag kanske också missuppfattade det du sa om att filsystemet inte påverkar fragmentering, men oavsett vad du sa så visst påverkar filsystemet uppkomst/förekomst av fragmenterade filer. Vad skulle annars kunna göra det? I princip skulle du ju kunna ha ett filsystem som vägrade att lagra filer annat än i sammanhängande block. Nu vore det naturligtvis inte så praktiskt, men mer för att förtydliga min poäng.

 

 

Och som jag ser det så är ju andelen ledigt utrymme på hårddisken helt beroende av storleken på hårddisken, utnyttjandet av hårddiskar har ju, till följd av att vi anpassar vårat användade, legat mer eller mindre i par med storleken på hårddiskarna, procentuellt sett, så när vi hade hårddiskar på 8 gb och utnyttjade säg 50 procent av dom, så hade vi 4 gb ledigt, idag när vi har hårddiskar på 500 gb, och fortfarande använder 50% så har vi 250 gb ledigt, då ser ju verkligheten ut så att storleken på hårddisken spelar roll...

 

Jo, du har en poäng där, men det är ändå mer korrekt att forumulera det så att "storleken på det lediga utrymmet påverkar förekomsten av fragmentering" än att säga "storleken på disken påverkar förekomsten av fragmentering". I takt med att diskarna vuxit har ju även filstorlekarna vuxit och mängden data vi lagrar. Men filsystemen är mer eller mindre de samma som för 7-8 år sedan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Under min strax över 10 år som Mac-ägare så är min erfarenhet att min Mac gör det jag vill och jag behöver inte mecka under huven. Totalt har jag haft 6 olika Macar med olika system från OS 7 och framåt och har just nu 3 i drift. Det svåraste jag gjort är att ominstallera systemet därför att burken krånglat. Jag har klarat mig med tips från forumet och det rullar bara på. Jag har aldrig behövt anita en expert eller ett företag för att få ordning på grejjorna.... Jag känner ingen som har åkt Windows under samma tid med Win OS från 95 och framåt till Vista som inte har haft svåra problem. Nu talar jag inte om hårdvara utan mjukvara fast min Apple-erfarenhet av hårdvaran är ännu mer problemfriare. Så vill jag ha det. Det är min önskan att det ska så förbli.

 

Det jag upplever MS-vana människor har problem med är att Apple har tänkt ett steg till. Man gillar inte att iTunes fungerar på ett visst sätt, eller att iPhoto har sina begränsningar osv osv. Man glömmer vilken kundgrupp som programmen skapades för och tittar från sitt "jag vill meka med allt så det blir som jag vill"-perspektiv. Ingengören krockar med pedagogen. Ingengören vill ha alla möjligheter tillgängliga hela tiden, pedagogen sorterar och lägger tillrätta så det blir översiktligt och användarvänligt. Olika människor har olika behov, och jag ser problemet och begränsningarna i Appletänkandet sett från ett MS-perspektiv, men det fungerar bra för mig!!!

 

Det jag blir mer och mer irriterad på är att vissa inte tror att man talar sanning, för Mac verkar inte få fungera bra utan att man blir idiotförklarad. Jag blir också irriterad över att bli idiotförklarad över att jag accepterar Apples tänk, FAST jag ser bristerna. Ska det vara så svårt???? Jag är därför beredd att betala mer för att få dessa saker som är betydelsefulla för mig och för det så blir man sparkad på....

 

Tänk om somliga kunde sluta skriva en på näsan för det man redan vet.......

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk om somliga kunde sluta skriva en på näsan för det man redan vet.......

 

Du bor i Falun.

 

:w00t:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkta men VEM har skrivit den texten, bara det att man flertalet (jag orkar inte räkna exakt) gånger när man menar DEfragemnering skriver fragmentering känns...oseriöst...

 

Sen att hårddisken själv skulle veta hur filerna ska placeras...det skulle innebär att inget OS, oavsett filsystem hade problem med fragmentering...

 

Och sist...oavsett hur långsamma diskarna var för 10 år sen så går det alltid snabbare att läsa en fil som ligger i en sekvens...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Under min strax över 10 år som Mac-ägare så är min erfarenhet att min Mac gör det jag vill och jag behöver inte mecka under huven. Totalt har jag haft 6 olika Macar med olika system från OS 7 och framåt och har just nu 3 i drift........

:yeahbaby:

 

Ytterligare en bra sammanfattning av dig! Återspeglar min känsla totalt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag vet inte vad jag ska säga, men det är som om allting vore ett oändligt krig, jag tycker att alla ska få känna som de vill. Dock finns det människor som inte provat antingen Windows eller OSX, och säger att just det OS'et de provat är det bästa, sådana gillar jag inte.

 

Själv har jag använt Windows 98 och Xp från jag var 6-7 år, tills jag var 15.

Sen bytte jag över till Mac, och OS X, nu finns det inget annat val för mig, jag förstår inte hur jag kan ha gillat Windows förut.

 

* Jag har också provat att använda Free BSD, Linux m.fl..

 

 

// Nirre

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag älskar mina macar och min iPod mer än några andra datorer eller MP3-spelar jag haft.

 

Jag älskar min bil mer än någon annan bil jag haft.

Jag älskar min sambo mer än någon annan tjej jag haft.

Jag älskar mina soffor (men det är de första jag haft).

Jag älskar musik men jag är till det närmsta besatt av mitt eget bands musik.

 

För jävligt, inte sant? Jag ska bättra mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst micke_nkpg
Som Mac- och PC-användare under drygt 10 år, så har Macen mer ofta löst mina problem utan att jag behövt förstå varför, än vad PC/Win gjort. Därav möjligen en lägre kunskapsnivå, eftersom jag inte behövt förstå något djupare om systemet. Och varför skulle jag behöva det?
Hur läser man ett probelm utan att förstå varför och hur man gör? låter mera som du menar att du bara tagit bort symptomen, inte själva grundproblemet.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur läser man ett probelm utan att förstå varför och hur man gör? låter mera som du menar att du bara tagit bort symptomen, inte själva grundproblemet.

Kanske lite slarvigt uttryckt månne. Lösningen på problemen har varit enklare, ofta så enkel att jag inte behövt förstå vad som egentligen händer. Exempelvis genom en inställning under systeminställingar (OSX) istället för 3-4 stycken inställningar i Windows. Det som jag spontant kommer att tänka på är nätverksinställningar under Windows XP och tidigare. Riktiga mardrömmar ur ett användarperspektiv... :chockadskeptisk:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst micke_nkpg
Kanske lite slarvigt uttryckt månne. Lösningen på problemen har varit enklare, ofta så enkel att jag inte behövt förstå vad som egentligen händer. Exempelvis genom en inställning under systeminställingar (OSX) istället för 3-4 stycken inställningar i Windows. Det som jag spontant kommer att tänka på är nätverksinställningar under Windows XP och tidigare. Riktiga mardrömmar ur ett användarperspektiv... :chockadskeptisk:
Jo, det kan jag hålla med om att windows är iungen höjdare på användarbarhet i förhållande till Mac OS X.

 

Jag ser idag många kompisar till mig som studerar och genom det skappar sin första macbook. Oftast beror det på att detär billigare och inte på att det är bättre, fär den reflektionen gör dom inte ens.

 

I detta fallet handölardet om människor som läser mycket filosofiska utbildningar och inte tekniska. Det enda dom behöver är en bra dator för surf, mail och att skriva på. De bryr sig ganska lite om att det sitter MacOS X i den datorn, bara det fungerar. SKulle en maciban komma o säga vad som kan sägas på detta forum skulle iaf 3 av 4 direkt byta till dell eller liknande bara för att vara mot strömmen och visa på att macibanen har fel.

 

Så att snacka skit om windows är det sämsta en macanvändare kan göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det kan jag hålla med om att windows är iungen höjdare på användarbarhet i förhållande till Mac OS X.

 

Jag ser idag många kompisar till mig som studerar och genom det skappar sin första macbook. Oftast beror det på att detär billigare och inte på att det är bättre, fär den reflektionen gör dom inte ens.

 

I detta fallet handölardet om människor som läser mycket filosofiska utbildningar och inte tekniska. Det enda dom behöver är en bra dator för surf, mail och att skriva på. De bryr sig ganska lite om att det sitter MacOS X i den datorn, bara det fungerar. SKulle en maciban komma o säga vad som kan sägas på detta forum skulle iaf 3 av 4 direkt byta till dell eller liknande bara för att vara mot strömmen och visa på att macibanen har fel.

 

Så att snacka skit om windows är det sämsta en macanvändare kan göra.

Snacka skit om Windows kan i många fall vara helt legitimt, eftersom OS X är ett bättre operativsystem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I detta fallet handölardet om människor som läser mycket filosofiska utbildningar och inte tekniska. Det enda dom behöver är en bra dator för surf, mail och att skriva på. De bryr sig ganska lite om att det sitter MacOS X i den datorn, bara det fungerar. SKulle en maciban komma o säga vad som kan sägas på detta forum skulle iaf 3 av 4 direkt byta till dell eller liknande bara för att vara mot strömmen och visa på att macibanen har fel.

 

Så att snacka skit om windows är det sämsta en macanvändare kan göra.

Om nu folk vill gå mot strömmen "bara för att", så vad ska jag göra åt det? Jag kan ju bara återge mina egna erfarenheter, och om någon då vill följa mitt råd eller göra tvärtom... ja det är ju dennes beslut?

 

Förstår fortfarande inte (se tidigare i tråden) hur användarnas beteenden påverkar en persons val av datorplattform?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag skrivit förr: Det finns bara en sak som är pinsammare än naiva mactalibaner - och det är dom som låter sig uppröras över dessa och ägnar kraft och spaltmeter åt att avsky dessa.

 

Jag ser samma person på båda dessa stolar :-D.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag skrivit förr: Det finns bara en sak som är pinsammare än naiva mactalibaner - och det är dom som låter sig uppröras över dessa och ägnar kraft och spaltmeter åt att avsky dessa.

 

Jag ser samma person på båda dessa stolar :-D.

:yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ser idag många kompisar till mig som studerar och genom det skappar sin första macbook. Oftast beror det på att detär billigare och inte på att det är bättre, fär den reflektionen gör dom inte ens.

 

I detta fallet handölardet om människor som läser mycket filosofiska utbildningar och inte tekniska. Det enda dom behöver är en bra dator för surf, mail och att skriva på. De bryr sig ganska lite om att det sitter MacOS X i den datorn, bara det fungerar. SKulle en maciban komma o säga vad som kan sägas på detta forum skulle iaf 3 av 4 direkt byta till dell eller liknande bara för att vara mot strömmen och visa på att macibanen har fel.

 

Oj vad fel du har! Har du varit på ett universitet? Har du frågat de som sitter och arbetar med sina MacBooks? JAG möter dem dagligen och tvärtom mot vad du säger så bryr sig definitivt om att det är Mac OS X i datorn!

 

Att det bara är filosofer som har Mac i studierna är rent skitsnack. Redan när jag pluggade på Chalmers 2004 var Mac OS X förstahandsval för många, primärt pga. att man inom de flesta tekniska utbildningar arbetar i UNIX, vilket integreras väldigt bra i Mac OS X. Det gäller även på KTH.

 

Hos oss på juristlinjen ökar antalet Mac-användare också, så även hos ekonomerna (där ser jag faktiskt fler MacBooks är Windows-laptops). Vi studenter har inte tid att hålla på med massa skit som virus, servicepacks, active-x kontrollers som strular etc.

 

Du får gärna kalla mig "maciban" (fast korrekt term torde väl vara mac-taliban). Jag har förvisso raljerat över Windows/PC, men det har inte (som du påstår) fått någon i min klass att byta, tvärtom; 3-4 st har bytt till Mac efter att ha kört min PowerBook.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst micke_nkpg
Snacka skit om Windows kan i många fall vara helt legitimt, eftersom OS X är ett bättre operativsystem.
Om du har den attityden ska du inte bli förvånad om du träffar på folk som bara vill provocera dig bara för att det är "kul" ;)
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple
Som jag skrivit förr: Det finns bara en sak som är pinsammare än naiva mactalibaner - och det är dom som låter sig uppröras över dessa och ägnar kraft och spaltmeter åt att avsky dessa.

 

Jag ser samma person på båda dessa stolar :-D.

 

I'll drink to that. Very well said!

 

:ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst micke_nkpg
Oj vad fel du har! Har du varit på ett universitet? Har du frågat de som sitter och arbetar med sina MacBooks? JAG möter dem dagligen och tvärtom mot vad du säger så bryr sig definitivt om att det är Mac OS X i datorn!

 

Att det bara är filosofer som har Mac i studierna är rent skitsnack. Redan när jag pluggade på Chalmers 2004 var Mac OS X förstahandsval för många, primärt pga. att man inom de flesta tekniska utbildningar arbetar i UNIX, vilket integreras väldigt bra i Mac OS X. Det gäller även på KTH.

 

Hos oss på juristlinjen ökar antalet Mac-användare också, så även hos ekonomerna (där ser jag faktiskt fler MacBooks är Windows-laptops). Vi studenter har inte tid att hålla på med massa skit som virus, servicepacks, active-x kontrollers som strular etc.

 

Du får gärna kalla mig "maciban" (fast korrekt term torde väl vara mac-taliban). Jag har förvisso raljerat över Windows/PC, men det har inte (som du påstår) fått någon i min klass att byta, tvärtom; 3-4 st har bytt till Mac efter att ha kört min PowerBook.

Läste du vad jag skrev verkligen?

 

Eftersom din första rad börjar med ett angrepp som du inte vet ett dugg om så ser jag ingen anledning att svara dig på de påstående du gör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

QUOTE(iMarc @ 21:05, 2007-10-15)

Snacka skit om Windows kan i många fall vara helt legitimt, eftersom OS X är ett bättre operativsystem.

 

Om du har den attityden ska du inte bli förvånad om du träffar på folk som bara vill provocera dig bara för att det är "kul"

--------------------

//Micke - www.motmobbning.se

Är ingen maciban, är realist.

 

 

Jag snackar skit om win vid varje yppat tillfälle :) och jag mår prima :)

 

Särskilt om något :wacko: påstår att vissa köper en mac utan att förstå varför och skulle byta till något annat för att jag gjorde så :stjarnsmall:

 

Medlem i AApc.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har den attityden ska du inte bli förvånad om du träffar på folk som bara vill provocera dig bara för att det är "kul" ;)

Jag tar sådant beteende lugnt med ett leende och en klackspark :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...