Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Stavningsktrl i Word har ändrat inställning


Kina

Rekommendera Poster

Går igenom samma dokument flertal gånger, ignorerar ett antal ord varje gång. Nu vill stavningskontrollen plötsligt inte gå igenom dokumenten utan anser att de är färdigkontrollerade. I nya dokument markeras inte längre ord jag tidigare har ignorerat (i andra dokument). Jag har väl klickat knas någonstans så att ignorerade ord uppfattas som godkända now and forever. Har bara hittat temporära lösningar. Hur får jag tillbaka kontrollen till sin ursprungliga version?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte lyckats förstå funktionerna "Ignorera" och "Ignorera alla" i stavningskontrollen, men så här tror jag att du ska göra:

 

Gå in i Word-menyn, välj Alternativ. Välj sedan Stavning och grammatik och klicka på knappen Kontrollera igen.

 

Jag har aldrig provat det här själv, men enligt hjälptexterna borde det här vara vad du letar efter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar. Klickar du på "Ignorera" betyder det att du vill strunta i att göra något åt det markerade ordet. "Ignorera alla" däremot, betyder att stavningskontrollen ska hoppa över samtliga sådana ord i hela dokumentet.

 

Din lösning på mitt problem är dessvärre bara en temporär hjälp som funkar just den gången för just det dokumentet.

 

Har någon ett svar på hur man återställer stavningskontrollen till nyskick?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag satt på jobbet och hittade en handbok för Word 6.0 (för Windows) från 1993: där finns en funktion för att återställa "Ignorera alla". Inte i handboken alltså, utan i Windows 6.0. Annars så nollställs "Ignorera" och "Ignorera alla" när man stänger av Word.

 

Det är inte så att du låter Word vara igång hela tiden? Jag har förstått (ganska nyligen faktiskt) att många - ungdomar? - ser det som en sport att ha så lång up-time som möjligt. Vill absolut inte stänga av datorn eller något program. Men jag gissar att informationen för "Ignorera" lagras i en cache- eller temp-fil, och den nollställs inte förrän man stänger/avslutar programmet.

 

En annan tänkbar möjlighet är att du av misstag har klickat på "Lägg till" istället för ignorera. Händer mig hela tiden. I så fall lagras det markerade ordet i Egen ordlista.

 

Om det är något visst ord du retar dig på är det ganska enkelt att gå in i Egen ordlista och kolla om det ligger där: Gå in under Word-menyn, välj Stavning och grammatik: bredvid rullgardinsmenyn med Egen ordlista finns en knapp: Ordlistor. Klicka på den. Se sedan till att Egen ordlista är vald och välj Redigera. Nu kommer ordlistan upp som en textfil, och du kan se vilka ord den innehåller. Vill du ta bort något ord gör man det på vanligt sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...